Ga naar inhoud

Bijsluiter(s)


Amatjuh

Aanbevolen berichten

Zoals veel van jullie weten is er het een en ander misgegaan bij de eerste DA van Van Gogh en deze bleek dus ook niet KK te zijn. Nu wil ik deze DApraktijk een brief gaan schrijven met de dingen die ze 'fout' hebben gedaan. Misschien weten ze het niet eens, dus ik dacht misschien dat ze door die brief dan wakker geschud worden. Ik kan het altijd proberen toch? Mijn konijn wordt er niet meer mee geholpen maar misschien anderen wel. (ik heb trouwens een KK DA nu)

Ik wil mijn brief weerleggen met artikelen/bijsluiters.

Ik heb op internet al gezocht, maar ik kan het niet vinden. Ik zoek de bijsluiter van:

-metacam (met name dat het bij konijnen maar 12 uur werkt..)

-Primperid (met name hoe vaak je dit moet geven)

-Parafine olie (een artikel waarin staat dat dit achterhaald/ouderwets is)

-Dwangvoeding (artikel waarin staat dat je dit niet moet geven bij ondertemperatuur, omdat de darmen dan al minder werken, eerst konijn op temp. brengen)

Het is een hele lijst, ik weet ook niet of er overal iets over te vinden is.. Maar meerder mensen weten meer als 1 he ;)

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is op zich heel goed van je wat je wil bereiken, maar ik denk dat wanneer een DA een brief krijgt met daarin een lijst hoe hij het wel moet doen, die niet uitgebreid gaat zitten lezen. Vergeet niet dat zo iemand "aangetast" wordt in zijn kennis die hij tijdens zijn studie opgedaan heeft (of niet, zoals blijkt, haha) en daardoor beledigd kan zijn.

Hoe je het dan wel zou kunnen doen...pff...even denken hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk juist dat áls je iets wil gaan doen, je het wel zo moet doen. Een boze brief met verwijten kan iedereen wel sturen, dus een brief met onderbouwing lijkt me beter. Als deze DA werkelijk een hart voor dieren heeft, dan wil hij toch juist graag zijn kennis verbeteren? En anders moet hij toch op z'n minst in staat zijn alles te weerleggen.

Maar goed, afgelopen jaar met Indy drie praktijken met intotaal zeven dierenartsen gesproken/gehad.. De eerste vier wouden niks van mij aan nemen en vonden me irritant terwijl ik de enige ben geweest die er aldoor NIET naast zat.. Dus ja.. Succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog nauwelijks ervaring met de DA (gelukkig). En op dat moment dat ik daar was met mijn zieke konijn nam ik alles aan wat ze daar zeiden/deden. Steeds nadat ik bij de DA ben geweest heb ik met Nadine van de opvang overlegd en zij belde dan weer met haar DA om het een en ander na te checken. Toen bleek dus dat er sprake was van nalatigheid en onjuist medicatiegebruik en toen ben ik naar een andere KK DA gegaan, maar het was helaas al te laat.. En ik was gewoon heel erg boos op de die eerste DA. Nu is dat wel een beetje gezakt, maar goed het had allemaal anders kunnen gaan en dan was hij er nog misschien geweest.

Ik wil gewoon een nette brief schrijven en wat bijlage toevoegen. Maar ik kan niks vinden op internet..

Heeft iemand misschien thuis nog een bijsluiter van 1 van de medicijnen? Evt een foto maken of scannen? Want ik kan wel zeggen dat een konijn om de 12 uur metacam moet hebben, maar als ik het zwart op wit heb zal de DA het eerder aannemen lijkt me zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen metacam helaas en van de primperan geen bijsluiter. Maar heb je al op medirabbit gekeken? Ik zoek zo even de link.. Wellicht dat je daar iets vind over de parrafine en dwangvoeding.

En ik denk dat Loes (zwarte panter) je ook wel kan helpen. Ze is alleen niet veel online.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige DA weet niet dat ik een brief ga schrijven. Maar toen ik daar was heb ik wel laten doorschemeren dat ik vond dat ze bij de vorige DA onjuist hadden gehandeld. Ze zei toen van dat ze geen kwaad wil spreken over een andere DA, want het zijn toch een soort van collega's. Maar ze zei wel dat er meer mogelijkheden waren qua behandeling dan wat ze bij de vorige DA hadden gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over konijnen is vrij weinig onderzoek gedaan, ik denk dat je zelfs in veel literatuur weinig zult vinden over de hoeveelheden die je toe moet dienen. Ook zul je in de bijsluiters van deze medicatie niks kunnen vinden over het toedienen aan konijnen aangezien deze nooit zijn getest op konijnen, maar door ervaring en gebruik wel veilig zijn om te gebruiken voor konijnen.

Uit de literatuur die ik heb liggen (when you're rabbit needs special care van Lucile C. Moore/Kathy Smith) Appendix I Tables of selected medications used to treat rabbits,

metacam: 0.1-0.3 mg/kg, q24h

metoclopramide (reglan/primperid) 0.5 mg/kg q6-12h

Ik zou inderdaad medirabbit nog verder uitpluizen of je daar met andere informatie kunt komen, je zou eventueel ook eens contact op kunnen nemen met een konijnkundige dierenarts waar je met jouw vragen terecht kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over konijnen is vrij weinig onderzoek gedaan, ik denk dat je zelfs in veel literatuur weinig zult vinden over de hoeveelheden die je toe moet dienen. Ook zul je in de bijsluiters van deze medicatie niks kunnen vinden over het toedienen aan konijnen aangezien deze nooit zijn getest op konijnen, maar door ervaring en gebruik wel veilig zijn om te gebruiken voor konijnen.

Uit de literatuur die ik heb liggen (when you're rabbit needs special care van Lucile C. Moore/Kathy Smith) Appendix I Tables of selected medications used to treat rabbits,

metacam: 0.1-0.3 mg/kg, q24h

metoclopramide (reglan/primperid) 0.5 mg/kg q6-12h

Ik zou inderdaad medirabbit nog verder uitpluizen of je daar met andere informatie kunt komen, je zou eventueel ook eens contact op kunnen nemen met een konijnkundige dierenarts waar je met jouw vragen terecht kunt.

Dankje voor je moeite!

Maar hier staat dus ook dat metacam 24 uur werkt..

En primperid 6-12 uur dus daar heb ik wel wat aan aangezien hij dat ook maar 1 keer per 24 uur heeft gehad. Dankje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .