Spring naar bijdragen
freyja

cavia

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb al maanden geleden 2 caafs gekocht als gezelschap voor mijn konijn. De dierenarts dacht dat ze 2 vrouwtjes waren. Nu heeft 1 caaf precies iets grotere en hardere tepeltjes gekregen. Ze is er ook wat gevoeliger. Zou ze zwanger kunnen zijn? Wat zijn nog andere zwangerschapssymptomen?

Freyja

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze echt zwanger is zal ze flink dikker gaan worden, caviajongen worden namelijk "compleet"geboren en zijn dus al best flink! Cavia's hebben een best lange draagtijd dus ze kan best al zwanger zijn zonder dat je het ziet, dan is het misschien inderdaad al wel te merken aan het gedrag. Als je het echt zeker wil weten kan je je dierenarts vragen of hij het al kan zien.

Probeer het geslacht van je caafs gewoon nog eens goed te checken, mochten het 2 dames zijn dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de misschien zwangere caaf is het een y en bij de andere een y met precies een puntje in. Het is erg onduidelijk. Ik heb de tepels nog vergeleken: geen verschil. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Hoe veranderd het gedrag van een zwangere caaf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zou gevoelig kunnen reageren als je haar buik aanraakt, wat onrustiger worden etc. Maar meestal komt dit pas als ze verder in de zwangerschap is en je dus ook al duidelijk kunt zien dat ze zwanger is. Grotere en gevoeligere tepels kan ook te maken hebben met dat ze gewoon vruchtbaar aan het worden is, dat ze verder aan het ontwikkelen is. Het hoeft dus niet persee een zwangerschap te zijn.

Mocht ze zwanger zijn dan is het verstandig het mannetje te laten castreren als je ze samen wil houden. Voor de zwangerschap en kleintjes hoef je niet zoveel bijzonders te doen, zorg dat tegen de tijd dat je denkt dat ze gaat bevallen een schone kooi heeft, goed op gewicht is (niet te dik) en dat de kooi op een rustig plekje staat. Als het een traliekooi is kun je eventueel een handdoek over een deel van de kooi gooien om wat beschutting te geven. De jongen kunnen als ze geboren worden gelijk vrijwel alles, dus zorg gewoon voor voldoende voer, hooi en vers water, en lekkere groentes (met vitamine C) natuurlijk.

Er kan best veel mis gaan bij een bevalling van een cavia, zeker als ze erg jong of oud is. Er komen namelijk flinke jongen uit zo een klein beestje! Als het er op lijkt dat het helemaal fout gaat bij de bevalling schakel dan gelijk de dierenarts in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cavia's zijn rond een leeftijd van 5 weken al vruchtbaar. IK heb hier momenteel enkele drachtige zeugen.Als de dracht zo'n 4-5 weken ver is gaat de zeug zichtbaar zwanger zijn. De tepels worden groter (melkklieren beginnen te werken dus worden groter) Ik heb hier zeugen die als ze zwanger zijn hele tijd rustig in hun hok zitten anderen die hyperactief worden. :) aan het gedrach is er soms een verandering niet meestal. Het kan zijn dat ze zwanger is. Je moet de cavia waar je van denkt dat het een beer is, eens vastnemen. draai de beer om en zet eens met beide vindgers een lichte druk bij het geslachtsorgaan, bij een beer van een paar maand oud zal dan de penis tevoorschijnkomen. Bij volwassen dieren zie je dit zo meteen hoef je geen druk te zetten, het verschil is gewoon duidelijk. Bij jonge caafs van de geboorte tot zo'n 4 -5 weken oud moet je beter zien, wand dan moet je met het y en o tekentje verder gaan. Ik zal het zo controleren, ben je er nog niet zeker van zal ik eens langs een fokker gaan of DA deze mensen met meer kennis van cavia's zien dit meteen of de cavia in kwestie man of vrouw is..

Groetjes 2 Fantasy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet intussen zeker dat het twee madammen zijn!

Zelf gezien en bevestigd door een van de weinige verkopers in de DW die daar iets van weet en door de DA.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .