Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik post deze vraag hier voor mijn vriendin. Ze heeft 14 januari een oepsnestje gehad van haar muisje die ze in de dierenwinkel heeft gekocht. Ze zijn a.s. vrijdag 5 weken en ze heeft ze met 4 weken gescheiden van de moeder.

Nu is het andere vrouwtje (was overigens een goede hulpmoeder) die ze ook heeft gekocht tegelijk met de muis die zwanger was erg dik aan het worden. Is het mogelijk dat een mannetjesmuis uit het oepsnestje het andere vrouwtje zwanger heeft gemaakt of kan er iets anders zijn want dan zou degene die het dametjes zwanger heeft gemaakt er wel erg vlot bij zijn. Ook is ze een nestje aan het maken volgens mijn vriendin dus het lijkt er op dat ze wel zwanger is. Weet iemand hier die verstand heeft van muizen misschien een antwoord op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, nestjes maken doen muizen eigenlijk altijd wel. Gewoon lekker voor zichzelf ;)

Dat dikker worden kan er op wijzen dat het vrouwtje inderdaad zwanger is, maar dan zou er een mannetje wel érg vroeg bij zijn geweest. Ik weet van muizen die met 5 weken een vrouwtje hebben bevrucht maar 4 weken vind ik wel erg jong. Dikker worden kan ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld verstopping of vocht in de buik of gewoon lekker veel eten. Eigenlijk kan ik niet echt anders zeggen dan dat het afwachten is, als ze zwanger is dan komt er vanzelf wat uit :mdr:

Zou je vriendin misschien een foto kunnen maken die je dan hier kunt plaatsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie. Dit dametje loopt volgens haar ook wel met een bolle rug.

Ik heb foto's gehad maar die heb ik weg gegooid. Misschien kan ze vandaag nog even fotootjes maken van de "dikke" dame. Ik ga het in ieder geval even vragen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
De foto's zijn helaas niet meer te zien, maar welke kleur was de muis ook alweer? Rode muizen of met een kleur die op rood is gebaseerd hebben de neiging om veel te dik te worden namelijk.

Het is een oranje met wit dametje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn genetisch gezien twee manieren om een oranje-kleurige vacht te krijgen bij muizen (nou ja, drie eigenlijk maar de derde komt voor zover ik weet nog niet voor in Nederland). Een agouti (=wildkleur) muis met rode ogen krijgt een oranje vacht met donkere ondervacht. Dat noemen we argente en is eigenlijk niet 'echt' oranje. De tweede mogelijkheid is lethal yellow. Dat 'lethal' hoef je niet van te schrikken, betekent gewoon dat muizen met twee keer dat gen niet levensvatbaar zijn dus die bestaan ook gewoon niet. Maar de muizen met dit gen (Ay) hebben behalve een leuke vachtkleur ook een sterke genetische aanleg voor obesitas oftewel vetzucht. Daar is eigenlijk weinig aan te doen behalve zorgen dat ze enkel goed voer eet (bij voorkeur een goede labbrok) en verder geen snoep of extra's met teveel vet/suiker. Op een streng dieet zetten helpt niet en maakt de muis alleen maar ongelukkig.

Hoe kun je zien of het een rode/oranje muis is of een argente? Het verschil is dus vooral de ondervacht, die bij argente muizen duidelijk donkerder is. Rode en oranje muizen hebben een volledig oranje vacht (het enige verschil is de oogkleur, rode muizen hebben donkere oogjes en oranje muizen hebben rode oogjes, qua vacht is er geen enkel verschil tussen rood en oranje).

Inie, argente

inie190508_2.jpg

Gijsje, oranje (bont)

gijs190508_2.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .