Ga naar inhoud

Gezond voer?


Amatjuh

Aanbevolen berichten

Nu ik eens wat topics aan het bekijken ben, kwam ik uit bij het voer. Ik heb daar eigenlijk nooit zo op gelet. Ik heb nu voer van Teurlings.

Ruw eiwit: 13,5%

Ruw vet: 4,2%

Ruw celstof: 12,8% (wat is celstof eigenlijk?)

Ruw as: 6,3%

Vocht: 13%

Er staat niks vermeld over calium, wel vitamina A, D en E.

Volgens mij is het vetgehalte te hoog, maar waar is dit schadelijk voor? Wat is een goed alternatief? Ik vind science selektive eigenlijk te duur.

Ik meet het voer ook nooit af, ik geef ze altijd een vol bakje, net ff gewogen dat is 240 gr voor 2 konijnen. Maar ze eten het nooit helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vetgehalte is inderdaad te hoog. Ik dacht dat de ruwe celstof op de vezels sloeg? Dan is dat echt laag.. Dat moet nl. zo hoog mogelijk zijn..

Verder is het eigenlijk wel belangrijk dat je niet te veel voer geeft en er vanuit gaande dat je gemiddelde konijnen van een kilo of twee hebt, geef je echt véél te veel, meer dan het dubbele.. Ik zou dus wel af gaan wegen. Zoveel voer gaat ook bijna altijd tenkoste van het hooi eten en dat is niet goed. Daarnaast zit er dus ook wel veel vet in..

Een goedkoop maar heel goed alternatief voor Science Selective is Hope Farms Supertrio. Dit kost hooguit 15 euro voor 10 kg (kleinere verpakkingen zijn naar verhouding wel duurder) en heeft een hele goede samenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dankjewel voor je antwoord! Ik ga dit zeker proberen. Drie van mijn konijnen heb ik in de dierenwinkel gekocht en daar geven ze helemaal geen uitleg over het voer, dus dan pak je maar wat redelijk goedkoop is. En er staat konijnenvoer op, dus dan denk je dat het ook wel goed voer zal zijn dan. Blijkt dus van niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ff 2 van mijn konijnen gewogen. Svennie weeg 1800 gr en Van Gogh weegt 2200 gr, dus ze zijn niet te zwaar volgens mij. Svennie is ongeveer 8 maanden en Van Gogh is 10 maanden oud.

Svennie is mooi op gewicht, anders had ik daar gister wel iets van gezegd, mij kennende....:$

van Gogh is ook mooi op gewicht.

een konijn dat goed op gewicht is herken je aan mooi figuur, dus je ziet de flanken en nek maar geen botten. Ze hebben geen tot weinig wammen onder de kin of bij de pootjes. Wanneer een konijn overgewicht heeft gehad en afgevallen is dan gaan die helaas meestal niet meer weg...

Een konijn dat te zwaar is kan niet meer bij blindedarmkeutels en deze blijven die dus aan het kontje plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .