Spring naar bijdragen
_Danielle

Binnenkort drie gerbil-dames!

Recommended Posts

Ik heb drie (voorlopige) namen!

Ik zat wat te snuffelen in de godinnenlijsten etc. en dit zijn de namen geworden.

Freya, Shiva en Cassandra. Past wel bij de beestjes, toch? Wat vinden jullie er van?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

leuke namen hoor! Ik zie dat je ze bij hilda hebt gehaald, klopt dat?

gerbils zijn trouwens geen ratjes hoor, maar komen van de familie van de muizen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke namen,die van mij heten Quaishia en Xaviera,maar onthoud dat maar niet:p Ik noem ze zelf trouwens altijd Qua en Xa:p

Iedereen heeft wel eens van Mongoolse gerbils gehoord. Gerbils worden ook wel eens renmuizen, woestijnmuizen, zandmuizen of woestijnratjes genoemd en de wetenschappelijke naam voor Mongoolse gerbils is Meriones unguiculatus. Gerbils zijn erg vriendelijke, sociale, intelligente, grappige, levendige en vooral nieuwsgierige dieren. Ook zijn ze niet schrikachtig en bijten zelden. Deze eigenschappen, plus het feit dat Mongoolse gerbils ook overdag actief zijn, maken ze erg geschikt als huisdier. Ikzelf ben al jaren een liefhebber van Mongoolse gerbils en merkte dat men nog maar weinig wist over gerbils. Ook word er nog steeds vaak geen of verkeerde informatie aan kopers van Mongoolse gerbils in dierenwinkels gegeven. Omdat Mongoolse gerbils de laatste tijd steeds vaker als huisdier gehouden worden heb ik deze website gemaakt om u alle informatie te geven die u nodig heeft en meer!

Mongoolse gerbils zijn knaagdieren (Rodentia) die behoren tot de familie van Cricetidae, net zoals hamsters. Ze zijn meer verwant aan hamsters dan aan ratten en muizen die tot de familie Muridae behoren. Zoals hier onder in de tabel te zien is de wetenschappelijke naam van de Mongoolse gerbil Meriones unguiculatus. Als gewone Nederlandse naam worden naast Mongoolse gerbils soms ook andere namen gebruikt, zoals Mongoolse renmuis en woestijnrat. In het Engels wordt deze soort Mongolian Gerbil, Mongolian Jird of Clawed Jird genoemd en in het Duits noemt men deze gerbil Mongolische Renmause.

Ze hebben dus meer verwantschap met hamsters dan met ratten en muizen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gerbils (Gerbillinae) (ook wel springmuizen, renmuizen of woestijnratten) zijn een onderfamilie van de familie Muridae, die daarnaast ook de muizen en ratten van de Oude Wereld (Murinae) en stekelmuizen en verwanten (Deomyinae) omvat. Ze komen over het algemeen voor in dorre steppegebieden en halfwoestijnen. Omdat in deze gebieden weinig dieren kunnen gedijen, hebben ze dan ook weinig vijanden. Aan andere vijanden (zoals slangen en roofvogels) die er wel zijn kunnen ze goed ontsnappen omdat deze diertjes goed kunnen springen. Vandaar ook hun (bij)naam: Springmuis.

en ook

The subfamily Gerbillinae is in the family Muridae along with the mice, rats, and their relatives. This family belongs to the superfamily Muroidea, which also includes hamsters and voles.

ofwel, de groep de ze samen indeelt met de hamsters, Muroidia, is nog een stap boven de Muridae. Dus ja, ze zijn ook verwant aan de hamsters, maar verwanter aan de muizen en ratten. Maar het zijn noch muizen, noch ratten! Gerbils zijn echt een aparte soort, die weer verschillende rassen kent; egyptische gerbil, grote gerbil, perzische gerbil... :D

Woestijnratje is hun populaire naam, maar is dus maar voor de helft waar! Mongoolse gerbil is dus de beste en officiele nederlandse term voor de dieren die jij straks meekrijgt! Bovendien zijn de 'ratjes' die jij kent de tamme ratjes die we als huisdier houden, maar ook zij kennen verschillende rassen en...enz. enz. ;)

Leuk dat ze van Hilda komen, haar foto's zijn ook altijd zo goed! Wanneer mag je ze meenemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wordt nu lastig voor haar om de kleintjes te pakken, aangezien ze nu door het hok beginnen te rennen. Over 10 dagen komen ze al! Ik heb ook al besloten wie welke naam krijgt.

De gele (de oudste) gaat Cassandra heten.

De witte Freya en de zilver agouti gaat Shiva heten.

Gisteren heb ik lekker veel speelgoed ingeslagen voor ze! Hieronder zie je wat fotootjes wat ik voor ze gekocht heb!

b_2299.jpg

b_2992.jpg

b_624.jpg

b_2871.jpg

b_2586.jpg

Wat vinden jullie er van?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas, krijg ik net te horen, is één van mijn meiden overleden. De zilveren agouti is heen gegaan tijdens de voer overgang, volgens de fokster schijnt dit veel te gebeuren.

Nu krijg ik haar zusje, een mooie creme gevlekte. Zij zal nu dan ook Shiva gaan heten. Rust zacht kleine meid.

2ii7cs1.jpg

De achterste krijg ik dus nu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, wat zonde! Gelukkig kan je nog een ander zusje krijgen want anders was je verplicht om met 2 verder te gaan of ze toch te proberen koppelen aan een andere gerbil, maar dat loopt niet altijd goed af!

het zijn echte dotjes! waar is de tijd dat onze gerbils zo klein waren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .