Ga naar inhoud

Is dit waar?

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Op het forum waar ik moderator ben gaat er een discussie over dat het beter voor een voedster zou zijn om een keer een nestje te krijgen i.v.m. baarmoederkanker. Aangezien ik hier niks van geloof en bij poezen dit ook absolute onzin is vraag ik jullie om hulp om het mysterie op te lossen.

Bedankt voor de reacties.

Groetjes Jolanda en Flappy

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na mijn weten maakt het niets uit of je nu een nesje gehad hebt of niet vanaf 4 jaar heeft 50 ~ 80 % van de voedsters baarmoederkanker. Dit is niet bij alle rassen zo maar wel bij veel. Het is ook niet zo dat ze dan direct hieraan doodgaan het is een langzaam groeiend kwaadaardig gezwel wat niet direct uitzaaiingen heeft. Het enige dat helpt is castratie, dus verwijderen van eierstokken en baarmoeder.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het ook wel eens gelezen...Maar of het ook werkelijk zo is....

Ik deel verder wel de mening van onze eigen DA dat een konijn vaker sterft aan andere zaken dan aan baarmoederkanker...

Hij steriliseert de voedsters wel als eigenaars dat willen, maar meldt wel zijn eigen inzicht hierin alvorens mensen een besluit nemen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

De meeste konijnen die in en rond een gezin worden gehouden sterfen aan nog steeds over gewicht!!! een hart aan val .Met mijn 21 jaar ervaring heb ik nog niet temaken gehad met baarmoederhals kanker.meschien wel omdat de voedsters die ik heb en oud worden wel degelijk een nestje hebben gehad.En daar bij is mijn oudste voedster 18 jaar geworden.met de baarmoeder er in dus ja. het blijft toch gissen denk ik

Link naar bericht
Delen op andere sites

uit een artikel van Evee:

Baarmoederkanker

Baarmoederkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij het konijn. Het maakt niet uit of een voedster wel of geen nest heeft gehad, leeftijd speelt wel mee. Een voedster van 4 jaar of ouder heeft een kans van 50 tot 80 % op baarmoederkanker. Waarschijnlijk hebben bepaalde rassen meer aanleg voor baarmoederkanker dan anderen, maar daar is helaas nog niet veel over bekend. Konijnen die baarmoederkanker hebben hebben (bloederige) uitvloeiing uit de geslachtsopening, pijn en uiteindelijk zullen ze er aan overlijden als er niet op tijd kan worden ingegrepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik denk gewoon dat er onvoldoende over bekend is want evee schrijft dit maar heb ook weleens artikelen gelezen war het staat dat het wel helpt als ze een nestje hebben gehad.

Bij vrouwen schijn je ook een groter risico te lopen op baarmoederkanker als je geen kinderen hebt gehad, dus waarom bij konijnen niet?

Tis alleen geen garantie, dus om nou maar een nestje te nemen om het te voorkomen is ook weer zo wat..

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof er niet in dat een nestje er minder kans op geeft, maar ik geloof ook niets van de 50 a 80%. Ik heb jaren en jaren konijnen en voorheen niet gefokt en dit is mij nooit overkomen. Er is ook geen onderzoek naar geweest en is behoorlijke ingreep voor een voedster.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik denk dat dat ook mee te maken heeft hoe ver het is. Als kanker eenmaal uitgezaaid is dan valt er weinig tegen te doen denk ik dan maar zo... Maar ben je er in het begin bij zal er vast nog wel met operaties giets gedaan kunnen worden. Baarmoederkanker is een langzaam groeiende kanker

Bloed uitvloeiingen duiden nou eenmaal niet op baarmoederkanker alleen maar meestal op baarmoederontstekingen. De behandeling is eigenlijk dan hetzelfde baarmoeder eruit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik wel wel net doen alsof hoor haha

maar met 13 is sparen erg moeilijk aangezien je geen baantje kan vinden.. misschien een tip een gedeelte vragen aan je ouders voor je verjaardag en dan ook aan iedereen geld vragen voor je konijn?

Of aan je ouders foto's laten zien hoe een zielig / ziek konijn eruit ziet?

En dan zeggen dat 4 van de 5 voedsters kanker krijgt en dat dat ook de uiteindelijke doodsoorzaak zal zijn, je hoeft niet altijd even eerlijk te zijn toch om je zin te krijgen?

Ik bedoel ik zei ook tegen mijn vriendin dat konijnen alleen in een hokje zonder aandacht gemiddeld 6 jaar eerder doodgaan dan dat ze zouden gaan als ze samen met een ander zaten. En nu hebben we er 2 :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
en daar is ze ingetrapt?? hahahaha geweldig!!!

Het was een wetenschappelijk rapport van een engelse hoogleraar voor ik geloof de engelse dierenbescherming dus het was niet zomaar uit de lucht komen vallen, hij heeft jarenlang onderzoek daarna gedaan en natuurlijk was het niet zo dat het 6 jaar eerder dood gingen maar wel significant eerder. Ook ging het hierbij om konijnen die ook met mensen vrijwel geen contact hebben. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden het was een heel serieus rapport. Na het lezen is ze half overstag gegaan en toen ze foto's zat te kijken van 2 nijnen samen helemaal!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hele verhaal over baarmoeder"hals"kanker bij voedsters is grote nonsens.

Dat is ooit gezegd door dierenartsen die helemaal of geen verstand van konijnen hebben.

Het enige dat helpt is castratie, dus verwijderen van eierstokken en baarmoeder wordt het gezegd.tuurlijk kassa!!:whistle:

Vergeet 1 ding niet ,ook dierenartsten willen en moeten geld verdienen.

Dit is ook bij fokkers gevraagd of ze wel eens voedsters"ook oude" hebben gehad met kanker.

antwoord= Niemand.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het hele verhaal over baarmoeder"hals"kanker bij voedsters is grote nonsens.

Dat is ooit gezegd door dierenartsen die helemaal of geen verstand van konijnen hebben.

Het enige dat helpt is castratie, dus verwijderen van eierstokken en baarmoeder wordt het gezegd.tuurlijk kassa!!:whistle:

Vergeet 1 ding niet ,ook dierenartsten willen en moeten geld verdienen.

Dit is ook bij fokkers gevraagd of ze wel eens voedsters"ook oude" hebben gehad met kanker.

antwoord= Niemand.

Waaraan overlijd een oud konijn dan meestal?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn eerste konijn is overleden aan baarmoederkanker, daarvoor had ze nooit iets. Het was zelfs de eerste keer dat ze naar de da moest!

Ze is trouwens 6 geworden, en ik denk dat ze makkelijk jaren ouder had kunnen worden als we het geweten hadden van die baarmoederkanker. Dus helemaal onzin is het niet..

Ik ga Lotje, de voedster die ik nu heb, dan ook wel laten castreren, want ik wil niet nog een keer een konijn zo verliezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .