Ga naar inhoud

Twee vragen over eten


marjan

Aanbevolen berichten

Hoi mensen, ik heb even twee vraagjes:

Ik heb begrepen dat sla niet echt goed is voor een konijn (of in heel kleine hoeveelheden), maar is andijvie wel goed? Ik heb net andijvie voor Konijn gehaald en ik snap best dat ik vooral in het begin niet te veel moet geven. Maar waarom is andijvie wel goed en sla niet? Of maakt het niet uit?

En mijn tweede vraag: ik heb de andijvie (samen met wilof, appel en wortel) in een hangvoederbal gedaan. Ik heb het idee dat Konijn het frustrerend vindt om die te gebruiken, het duurt haar te lang voordat ze er iets uit krijgt en dat ding slingert alle kanten op. Is het juist goed om haar op deze manier een beetje uit te dagen of kan ik het groenvoer toch beter gewoon in haar hokje leggen, zodat ze er makkelijker van kan eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag 1 sla bevat allen maar water en andijvie bevat ook nog voedingstoffen.

tja frusterend kijk het is wel verrijkend voor het konijn. Maar wortel en appel erin gooien is misschien nog een beetje teveel van het goede... Laat haar eerst even wennen aan de hooibal met hooi en dan kan je de volgende keer kijken of ze groente er ook uit wil eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sla niet geven.

Ik heb twee keer meegemaakt dat een konijn is overleden door sla.

maar de ene konijn kan er beter tegen als de andere konijn heb ik gehoort.

Dus je moet het zelf weten wat je doet.

met andijvie heb ik nog nooit iets meegemaakt ofzo dus dat kan je wel geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook zo vreselijk lastig voor ze omdat ze er geen grip op kunnen krijgen als het gaat schommelen..

Ik heb al zo vaak dit soort dingen voor verschillende diersoorten gedaan, dus vandaar dat ik dat zeg. Dieren kunnen er echt gefrustreerd van raken en dan geven ze het op..

zal even een leuk plaatje posten van wat ik ooit eens opgehangen heb.. het zijn dan wel geen konijnen maar goed..

Afb037.jpg

Afb042.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat grappig! Maar niet leuk dus voor de dieren, begrijp ik. Ik hang hem wel tegen de hoek aan, zodat ie niet alle kanten opschommelt.

Richard, sla durf ik niet meer te geven, nu mijn andere konijn na 2 dagen dood was (niet door sla, maar toch...), ik ben een stuk angstiger nu. En daarom vroeg ik me dus ook af of andijvie geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van sla krijgen konijnen gas en diaree als ze het in grote mate krijgen ondanks dat ze het vaak wel lekker vinden, ook van andere koolsoorten met uitzondering van boerenkool krijgen ze gas.

Zo'n hooibal hebben we hier ook hangen wij doen er eigenlijk alleen hooi in omdat ze dat leuk vinden hier, ze gaan er dan aan lopen trekken enz. Hetzelfde met wc rolletjes met hooi :) Het gewone eten kun je ook wel dingen mee doen zodat ze moeten werken voor hun eten, zo houd je je beesies lekker actief. Je kunt ook zijn biks in zo'n snoepjes bal voor honden doen meestal zijn ze dan een hele ochtend zoet :) Let wel afwisseling is belangrijk dus niet elke dag maar een paar keer per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de nijnen dol op andijvie. Ze krijgen elke ochtend, naast selder, witlof en wortel, ook vier of vijf bladen andijvie van een hand groot of iets groter. En in een mum van tijd is alles op.

Maar zoals je zelf aangeeft: je moet het opbouwen, en kijken of er veranderingen zijn in de keuteltjes. En zoals Cindy zegt: het ene konijn kan er beter tegen dan het andere, maar hier heb ik er drie rondhupsen en dat gaat allemaal goed!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .