Ga naar inhoud

Dichte oogjes + Ent vraag


Aniek

Aanbevolen berichten

Ik loop sinds vandaag stage bij een dierenspeciaalzaak en echt een goeie. Erg goed advies hebben ook eigen trimsalon, knippen nagels van konijnen en vogels etc.

Konijnen maakt niks uit wat voor leeftijd ze hebben ze gaan niet "ergens heen" als ze geen baajse vinden.

Al ben ik nog steeds tegen dierenverkoop in winkels dit vind ik een goeie zaak.

En ze staan ook open voor advies vandaar deze vragen!

Maar nu het volgende. Er zat ook een ziek konijntje met de volgende sypmtomen:

- Etterige dichtgeplakte ogen

- Vieze neus

- Ademen met mond open

Geslachtsdeel etc. was verder schoon.

Wat zou dit kunnen zijn geweest? Desbetreffende konijn leeft niet meer, maar er zijn meer dieren (ivm op symptomen letten).

Daarbij heb ik altijd geleerd dat enten bij dwergen pas vanaf 12 week kan. Echter hoorde ik dat de konijntjes met 6 a 8 week binnen kwamen en dan al geent waren en gecheckt door de dierenarts. Ik weet dat hier wat mis mee was, maar weet niet meer wat. Wie kan mijn geheugen opfrissen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwergen schijnen met 6/8 weken niet geent te worden, maar ik weet de reden dusecht nietm eer...

Heb geen foto van het konijn ik dacht zelf ook aan myx, maar bij geslachtsdeel was alles netjes schoon en zag er normaal uit. Was nog redelij actief, maar at en dronk niet meer.

Ogen zaten echt heel erg dichtgeplakt zag niks meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts gaan is helaas niet rendabel.

Ik zeg ook ik vind het verder een hele goeie dierenzaak, maar ik ben ook nog steeds tegen verkoop van dieren in een zaak om deze redenen. En zou ook nooit iemand aanraden om in welke zaak dan ook te gaan komen

Maar daar ging het niet over. Ik vroeg wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou wel eens myx kunnen zijn...maar ja, dat is voor ons hier ook gissen natuurlijk...

Vandaar dus ook mijn vraag over de dierenwinkel en de dierenarts...

Als het nl myx is...dan ben je nog niet jarig...Sowieso met een virus of bacterie...Dan is een bezoekje aan de DA ineens een stuk meer rendabel...

Zitten er meer konijnen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte was ook myx, ondanks dat ze geent zijn.

Het zag er echt heel smerig uit de hele ogen dicht, dat ademen met dat bekje open en dichte neus.

Er zitten meer konijnen deze was sinds de eerste symptomen apart gezet en ik ga morgen aan het ontsmetten. De andere zijn tot nu toe allemaal gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je konijn met 16 weklen pas laat enten loop je dan geen groter risico met besmetting van de virussen? Ik weet niet hoe het met de dwergjes is maar mijn konijnen hebben er toen geen last van gehad. Ik heb gelukkig een erg goede praktijk, en vertrouw op het oordeel van mijn dierenartsen aangezien hun er vele jaren voor geleerd hebben en wij hier allemaal geen dierenarts zijn..

Maar ik vind het toch fout van zo'n dierenwinkel ze laten zo'n beestje lijden. beter is dan om het te euthaniseren het zelf te doen dat kost dan niet zo veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nathalie

Het gaat hier om dwergkonijntjes en die van jou zijn volgens mij een stuk groter en volgens mij is 6 a 8 weken echt te vroeg bij dwergen. Ooit een artikel over gelezen.

@ ZaZa

Ze hebben het konijn geholpen naar de konijnenhemel. Ik zou een prikje bij de DA halen, maar menig fokker geeft een slag achter de oren afijn het was beter voor het diertje het ging alleen maar acheruit. En dwangvoeren en medicijen niks mocht baten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag ook alleen of die konijntjes dan geen groter risico lopen. Ik stelde de vrssg bij mijn DA en die wist niet wat voor een konijntjes ik had ik bedeol hier allen maar mee te zeggen wij kunnen nog wel zoveel lezen en bedenken maar hun hebben er voor gestudeerd en dat wordt nog weleens vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natalie ik fok al 21 jaar met veel liefde konijnen.En heb supere da in mijn omgeving.Maar soms weten fokkers uit ervaring meer dan da's.Heb ik laatst ook ondervonden met mijn da.Maar zo leer je weer van elkaar!!!!Ik hoef geen arts te zijn om te weten wat uitervaring goed is voor de konijnen.Maar bij verschillende collega's fokkers zijn jonge konijnen geent met 9 weken oud.En als er dan ineens bij een fokker 5 overlijden aan een ent reactie denk je er wel anders over.En wacht je tot 4 maand !!! heb het er maar eens met je da over wat een ent reactie is en de gevolgen daar van.En ja risico heb je altijd.Ik ent 2 keer per jaar vhd die is het hele jaar gevaarlijk.kunnen mensen bij zich dragen onder hun schoenen bijvoorbeeld.En myxsomathose enting heb ik in huis,En ent ik pas als ik in de gevaren zone zit.Enting in konijn is beperkt houdbaar van 2 tot 4 maanden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk niet aan myx, maar aan pasteurella. Of een andere luchtweginfectie. Want bij myx krijg je bulten en vanalles op de kop er bij voor het konijntje overlijd, dus dat valt je wel op. Maar ik denk dat het pasteurella is geweest.

Je kunt inderdaad vanaf 8 weken enten, onze Moya is met 8 weken geent, aangezien het toen wel al winter was, maar door de milde winter komen er nog zoveel muggen voor dat myxomatose hier blijft heersen onder de wilde konijnen. En ik wil het risico niet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .