Spring naar bijdragen
Mireille

Mystique

Recommended Posts

Een aantal van jullie hebben haar verhaal al tijdens de meeting gehoord, nu zal ik er ook foto's aan toe voegen en haar verhaal hier vertellen voor degene die het willen lezen.

Af en toe vang ik wel eens een dier op, zo ook vorig jaar december 2...

Vorig jaar december kwam ik bij mijn vaste dierenwinkel om hooi weer groot in te slaan.

Ik kom daar ongeveer eens per maand en al maanden zat daar een cavia.

De dieren worden daar goed onderhouden, alhoewel misschien weinig tot geen groen wat cavia's toch nodig hebben.

Maar voor de rest valt daar dus niks op aan te merken.

Nou zag ik elke maand daar eenn volwassen beer zitten, rex of usteddy, lastig te zeggen.

Een beer die erg aanhankelijk leek, hij probeerde een ieders aandacht te trekken en liet zich ook aaien.

Maand na maand en hij bleef zitten.

In het begin zat hij er nog met een stel kleine cavia's, daarna altijd alleen of met konijntjes.

Toen ik in december mijn normale lading hooi kwam halen, zat hij er nog steeds, maar voor het eerst sinds maanden zag ik hem er zitten met een andere cavia.

Iets in mij zei er klopt iets niet, dus voorzichtig heb ik even gekeken wat de andere cavia was en je raad het al een dame...

Ik gedaan alsof mijn neus bloedde en gevraagd naar hun verhaal.

Hij was als jonge cavia bij hun gekomen en verkocht samen met een ander.

Maar het bleken geen 2 vrouwtjes te zijn dus er kwam een kudde kleintjes van.

Toen is hij samen met de jongen naar de dw teruggebracht (wat kan kloppen want inderdaad heb ik hem met een stel ukkies die op hem leken (soort van) gezien.

Hij verkocht maar niet wat ze erg jammer vonden omdat het zo'n leuk beestje was.

Zijn karakter was zijn redding want dat is de reden dat ze hem nog niet aan de handelaar terug hadden gedaan omdat hij dan hoogstwaarschijnlijk als .... zou eindigen.

Maar het moment kwam toch echt, hij zat er nou meer als een half jaar dus hij moest weg.

Toen werd er een volwassen vrouwtje binnen gebracht en hadden ze een leuk idee.

Om hem nog wat langer een kans te geven mochten ze een nestje.

Dat leek hun wel leuk en zo hoefde hij nog niet naar de handelaar.

Nou had ik beide dieren vlak daarvoor even bekeken en de wanhoop bekroop me lichtelijk.

Ze zitten daar in glazen bakken en de broodnodige rust die een zwangere zeug nodig heeft zou ze daar niet krijgen, plus dan nog hun staat van conditie....

Op mijn vraag hoe lang ze al bij elkaar zaten werd mijn vrees bewaarheid, lang genoeg om al zwanger te zijn, al enkele weken zaten ze samen.

Toen besloot ik een voorstel te doen.

Ik neem beide dieren mee, zorg dat ze goede verzorging krijgen en zoek er een huisje voor, maar ik geef er niks voor.

Het viel me mee, er werd geen seconde over nagedacht maar gelijk enthausiast gereageerd.

Het scheeld ze kennen me al jaren en hebben mijn website gezien en via hun krijg ik wel eens mensen naar mij gestuurd voor dieren dus ze hebben veel positiefs gehoord over mij.

Ze waren dus opgelucht want zo hoefde de beer niet naar de handelaar.

Binnen 5 minuten stond ik buiten met een doos en een bult hooi.

Eenmaal thuis gekomen eerst 2 hokken klaar gemaakt en beide dieren goed bekeken.

Wat ik vluchtig in de dierenwinkel zag werd nu bevestigd.

Beide hadden veels te lange nagels, zo lang dat ze al bezig waren bij de voorpootjes in hun eigen handjes te groeien.

Gelijk dus de nagels geknipt.

De beer was in goede conditie en inderdaad volwassen.

Volgens hun een rex, ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Daarna de zeug, zelfde verhaal nagels, maar dat niet alleen zij was dus bij lange na niet volwassen, misschien een maand of 4 hooguit.

En in zeer slechte en magere conditie.

Beide cavia's eenmaal in elk een eigen hok vielen gelijk aan op het voorgeschotelde voer.

Nou een cavia die zo aanvalt op biks heeft dus echt honger wat er op duidt dat ze het biks in de dw niet lekker vonden.

Daarna wat groente erbij geschoven en dan is het afwachten maar.

Lange tijd heb ik getwijfeld is de tot mystique omgedoopte dame zwanger of niet.

Tja door haar magerheid kwam ze natuurlijk wel aan, dus het viel slecht te zien.

Maar begin januari wist ik het zeker, ik had het eerste teken van beweging van ukkies gevoeld in de buik.

Vanaf dat moment werd het met de dag duidelijker, ze is echt zwanger.

De dikte die ik dacht van voedsel aangekomen was zijn allemaal jongen.

Ik voel er minstens 4, maar volgens mij zijn het er meer dan dat.

Het is zo'n drukke bedoening in haar buik dat dat slecht te onderscheiden valt.

Ik vrees in ieder geval voor een groot nest, wat erg zwaar gaat zijn voor mama.

Ze loopt nu echt de laatste loodjes en is een echte schat.

Elke dag even lekker op schoot haar buikje controleren en lekker groen uit de hand eten.

Meer als groen en hooi eet ze niet meer.

Ze eet haar groen nu ook in gedeeltes op waar ze die hoeveelheid normaal in 1 keer op at, wat mij doet zeggen, tis erg krap in die buik aan het worden voor en jongen en eten.

Nou ja we zullen er snel genoeg achter komen, hoeveel worden het, 2 opvangertjes worden er......

Dit is mystique met dumbo (deze 2 foto zijn in december gemaakt)

91212dwopv01a.jpg

hier valt duidelijk het formaat verschil te zien tussen de 2

91212dwopv02a.jpg

en mystique vorige week, let op de uitstekende buik die dat dus niet hoort te doen

100115mystique01a.jpg

en foto's van vandaag

100120mystique01a.jpg

100120mystique02a.jpg

ze slaapt en eet alleen nog maar en heeft al het begin van een kuiltje, lang gaat het dus zeker niet meer duren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mystique heeft nog steeds een flink gevulde buik, ze houdt de spanning er in.

Vandaag bij haar dagelijkse controlebeurd even op de weegschaal gezet.

Ze woog 682 gram toen ze hier kwam, vandaag woog ze 1125 gram, dus in een periode van 1,5 maand is ze 443 gram aangekomen.

Ongeacht hoeveel jongen het worden, het zal zwaar voor haar worden en er zal flink bijgevoerd moeten worden.

Haar bekken staat al wijdopen, maar dat zegt bij een cavia niks, dan kan de bevalling nog best een week later komen.

Voor haar hoop ik alleen toch snel, want zolangzamerhand is haar buik kaal van over de grond slepen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arme meis is nog niet bevallen.

Voer gaat er nu nog maar in kleine beetjes in, haar buik zie je gewoon geregeld op en neer springen van de drukke jongen.

Ik heb geen flauw idee wat ik moet verwachten, maar het zijn er veel.

Ik kan alleen maar duimen dat ze goed door de bevalling heen komt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat een verhaal zeg. Goed dat jij de zorg hebt overgenomen, ze zijn in goede handen.

Ze is wel duidelijk zwanger op die foto's, wat een buik! :o

zwanger? waar zie je dat dan???:whistle2:

wat een leukerd! hopelijk gaat de bevalling goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zwanger? waar zie je dat dan???:whistle2:

wat een leukerd! hopelijk gaat de bevalling goed!

Ik heb niet veel verstand van cavia's, maar die bulten aan de zijkant :P

Hoop inderdaad ook dat de bevalling goed gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

foto's van vandaag

100124mystique02a.jpg

100124mystique01a.jpg

hoe ze nog door de opening van haar huisje past dat is een wonder, maar het past nog

100124mystique03a.jpg

Nog steeds niks dus, ze ligt veel te slapen en ander te eten en het is nog steeds een super drukke bedoening in der buik.

Als je af en toe die buik zo heftig op en neer ziet gaan zou je toch zeggen dat is toch niet meer fijn.

Toch geeft ze geen krimp en doet meestal niet eens der ogen open

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje zeg die houd het spannend!

En wat is ze onwijs dik zeg (sorrie hoor je niete tegen een dame te zeggen maar toch)

Ik hoop voo jullie dat het niet lang meer duurt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja soms heb je echt wat aan collega fokkers :lol:

Had hem haar laten zien toen die hier was en ik zeg voel jij eens.

Tjonge die zit echt vol, ah hooguit 7 dagen gaat dat max duren

Ja duh :lol: zulke voorspellingen kan ik ook wel doen :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze neemt er echt alle tijd voor.

Vandaag een nieuw weegschaal moment, en arme dame ze weegt nu al 1285 gram, dus net iets meer dan 600 gram aangekomen sinds ze hier is.

Ze heeft nu ontsluiting van net aan 1,5 cm gok ik, dus de poortjes staan open, laat de beebs maar komen zou ik zeggen, dan ben je van je arme buik verlost!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dit was een zeer korte slapeloze nacht waarin ik uiteindelijk wel 2.30 uur slaap heb gekregen voor de wekker weer ging.

Ik zat nog laat te msnen en zeg zo tegen loesah, ik hoor wel een heel gek geluid, alsof er een vogel in huis zit ergens.

Dus ik naar beneden gelopen zit mystique daar dus te waken.

Niks bij nagedacht naar mijn computer terug gelopen, zit het uit te leggen, en zoek voor haar dat geluid op.

Zeg nog voor de gein misschien luidt ze de bevalling in.

Sluit de computer af, loop naar beneden en zie mystique de eerste krampen krijgen.

Rustig een stoel gepakt en er naast gaan zitten kijken, mijn eerste live cavia bevalling!!

En het was maar goed dat ik er bij ben gaan zitten.

Het arme ding kreunde/piepte bijna bij elke wee, maar uiteindelijk kwam daar jong nummer 1 een hollander buff getekend jong een echte mini papa.

Ze trok netjes het vlies er af en likte het schoon, al zeer snel daarna kwam nummer 2 er zo uitgefloept, deze was buff met een zwart hollander achtig koppie, doet me super aan mama denken.

Die was een stuk kleiner en hoewel mama gelijk aan het vlies begon traden de weeen voor nummer 3 aan waardoor ze de kop niet van het vlies ontdeed.

Dus snel geholpen, wat ze gelukkig ook heel goed toeliet en zij ging verder aan nummer 3.

Nummer 3 bracht ze weer mooi ter wereld nog een prachtig buff hollander tekening achtige.

Nummer 4 kwam een tijdje later en madam ging er nogal onhandig op zitten waardoor ze hem ook niet goed kon schoon maken en hij duidelijk geen lucht kreeg.

Dus onder haar vandaan getrokken en zo hapte nummer 4 naar lucht maar begon even later toch te wiebelen en kwam uiteindelijk in zit/lig houding.

Ook een prachtig buff met iets wit beebje

En toen nummer 5, de grootste van het stel waar ze toch wel even moeite mee had.

Maar uiteindelijk kreeg ze die er ook uit en heb ik haar weer even moeten helpen met het koppie vlies vrij te krijgen.

Een prachtige buff met iets wit beebje en duidelijk groter dan de rest.

Daarna ja ik hoor jullie al denken, jemig hoeveel zijn dat er wel niet geworden.

Nou gelukkig is het gebleven bij 5 en kwamen daarna mooi de placenta's er uit die netjes werden opgegeten.

Op dat moment heb ik mama en de 5ling alleen gelaten en ben mijn bedje op gaan zoeken.

Al met al duurde de bevalling ruim 1,5 uur.

2 en een half uur later stond ik weer naast de kooi even checken of alles goed was.

Alle jongen zijn al aardig opgedroogd en ik heb snel even het geslacht bekeken en gewogen.

Als ik het goed heb gezien bij deze kleine ukkies zijn de eerste 4 allen dames en de grootste een vent.

De weegschaal die ik normaal gebruik was defect dus maar even die van de franse hangoren gepakt die op 5 gram nauwkeurig weegt.

Het lichste ukje is 55 gram en ook duidelijk de kleinste (deze kwam als 2e) de zwaarste was 95 gram en dat was de laatste die er uit was gekomen.

Mama een lekkere nieuwe bult groen gegeven en vertrokken naar mijn werk.

Wat ze nou zijn, uhm rex of us teddy ik weet het niet, in ieder geval zijn zowel papa als mama van hetzelfde ras anders hadden we nu 5 gladhaartjes en niet een paar krullerige beebjes.

Misschien weinig slaap gehad vannacht maar het was het waard!!

Daarnaast ben ik blij er bij te zijn geweest omdat ik ander niet had geweten of alle 5 de jongen het hadden gered.

Vanmiddag als ik thuis ben van het werk zal ik eens kijken of mama en beebs zin hebben in wat foto's

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Nou, wat mooi!

Gefeliciteerd met de 5 beebjes:) Heel bijzonder dat je het hebt gezien. Je was echt op het juiste moment op de juiste plaats.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites