Ga naar inhoud

Aubiose veroorzaakt verstopping?


Joyce

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje. Ik had in een mail geschreven naar de fokster van mijn konijnen en terloops verteld dat ik aubiose gekocht had voor de konijnen (dit zou fijner zijn voor hun lange vacht). Maar nu kent zij iemand waarvan een jong konijn overleden is door een verstopping doordat het aubiose gegeten had. En raad dit dus af te gebruiken.

Nu maak ik me wel zorgen. Is dit bij iemand bekend? Ik wil geen risico lopen dat mijn konijnen straks door zoiets onbenulligs komt te overlijden. Ik had al een mail gestuurd met de vraag of het misschien NO-Smell was dat ze bedoelde, maar heb nog niks gehoord.

Maar dus even de vraag aan jullie. Hebben jullie daar wel eens van gehoord dat een konijn verstopping kreeg van aubiose?

Anders moet ik even kijken wat ik dan ga gebruiken. Misschien toch maar niks dan en alleen een toiletje en op de bodem een handdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joyce ik heb dat ook eens gehoord...en de vraag ook op het forum geplaatst maar destijds geen reactie gekregen...weet het dus ook niet. Gebruik het zelf wel..

Wat ik gehoord heb zou het bij eten niet kunnen verteren omdat het hennep betreft. Dit euvel zou je dan ook hebben bij het spul wat bunny ranch chanty heeft...

Kan je dus niet verder helpen maar JA ik heb het wel eens meer gehoord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg vorige week toen ik aanvulling kwam halen van hennepvezel (is iets minder fijn dan aubiose) of mijn konijnen dat eten?

Ik zeg nee heb het ze nog nooit zien doen, mijn kippen spitten er wel graag in.

Want mijn leverancier had ook geruchten gehoord.

Maar ik persoonlijk heb hier nog nooit problemen mee gezien en gebruik het al jaren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy Aubiose is een hennep bedding. Het lijkt op dat spul wat jij hebt (kon ik zien op je site) Het zijn dus geen korrels. Hoe heet het merk wat jij gebruikt dan? Op de kinderboerderij gebruiken ze ook zo'n hennep achtig spul. Pff wel moeilijk hoor. Zaagsel is niet goed. Zijn die stro korrels wat? Heeft iemand dit al eens gebruikt. Maar korrellijkt me zo hard voor de voetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eigenlijk al jaren af wat aubiose is.

Waar ik vroeger woonde hadden ze in de buurt paarden en daar hing steeds een advertentie : "te koop, mest van aubiose"

Ik snap dus totaal niet wat ze daar mee bedoelen

aja, als het kan gebruik ik nu ook vlas (ze hebben het niet altijd voorradig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet zeggen dat ik hier niet op zou voortgaan hoor. Een konijn kan evengoed houtkrullen eten of stro liggen eten en verstopping gaan krijgen.

Mijn konijn zit op aubiose en onze ratjes ook. Nog niks last van gehad.

je moet het eens testen met een klein zakje en zien of je konijn ervan gaat eten. Doet hij het niet dan is het toch ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Cynne, mij lukt het niet zo om foto's te verkleinen. Maar ik zal idd even in de gaten houden of ze het eten en dan kan ik het alsnog weg doen.

Want aubiose en ook mini-hemp schijnt voor langharige konijntjes echt veel fijner te zijn. Ik zag net wel dat ze bij mij in de buurt ook vlaslemen verkopen, dat zal ik dan ook eens gaan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik aubiose sinds een maand zes à zeven nu, denk ik.

De nijnen eten er dus wel van, maar slechts heel zelden. Ik zorg nu ook altijd dat er een flinke pluk hooi ligt in hun plasbak (wat de enige plaats was waar ze ervan aten). Op die manier eten ze van het hooi en niet van de aubiose. Ik denk dat ze ervan eten als ze niets anders ter beschikking hebben. Of als tussendoortje, misschien smaakt het ook best lekker. In elk geval, zoals ik dus al zei, ik heb nog geen enkele keer gemerkt dat ze er ziek van waren of verstopping van kregen.

Uiteindelijk is er bij elk produkt wel wat van voor- en nadelen, denk ik. Zaagsel is niet goed voor de luchtwegen, stro is bij wijze van spreken niet goed omdat het prikt, aubiose is niet goed voor dit en nog iets anders is niet goed voor dat. Alles is relatief...

Ik blijf bij aubiose. Bij Aveve verkopen ze zulke pakken van 20 kg (zoals op de foto van Cynne) voor 9 euro. En het is goed spul. Veel minder stoffig dan zaagsel (merk ik bij mezelf ook, dat ik er minder van moet hoesten als ik de hokken van de nijnen en de kippen schoonmaak), absorbeert goed de urine en volgens mij ook de geuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 kilo zal ook wel 20 liter zijn aangezien die zakken altijd in liters verkocht worden...

Maar 20 liter aubiose is heel wat anders als 20 kilo, dat spul weegt namelijk vrijwel niets. (dichtheid is bij lange na geen 1000kg/m3, zoals dat bijvoorbeeld bij water het geval is) Dus een 20 liter zak daar zit misschien 6 kilo aubiose in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een teddy konijn. Eerst zat hij op gewone houtkrullen, omdat onze vorige konijnen daar altijd op zaten. Nooit problemen mee gehad. Mijn teddy daarintegen hing altijd helemaal vol met houtkrullen. Dan ben ik overgeschakeld op aubiose, omdat dit zwaarder en groffer is. Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk tevreden over ben. Ook nog nooit problemen mee gehad qua verstopping of eten ofzo. Soms hangt er wel wat aan de pootjes, maar dat is bij elk konijn denk ik. Als je er even met je hand over gaat, is het er af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al gerustgesteld. Ik zat echt al te prakiseren wat ik moest gaan gebruiken, omdat inderdaad overal wel negatieve dingen over zijn.

Maar ik hoor zoveel positieve dingen over de hennep bedekkingen, daarom heb ik het ook gekocht en zeer zeker al om de vacht.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Je kan over elke bodembedekking wel iets negatief bedenken denk ik. Maar om dat nu allemaal zo serieus te zien, is niet echt de moeite denk ik. En persoonlijk heb ik mer last met hooi dan met aubiose. Want hooi blijft in de vacht van ons Venteke veel beter 'plakken' dan aubiose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .