Spring naar bijdragen
EliseD

Helaas bewijs waarom cavia's niet bij konijnen kunnen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier op het forum en heb de link gekregen voor dit onderdeel.

Ik heb mijn ieuwe aanwinst Dobby (rex mannetje) samen gezet met mijn cavia mannetje Elvis en het zijn hele dikke maatjes.....

We hebben ze eerst aan elkaar laten wennen door een stuk gaas tussen ze te plaatsen in een grote kooi.

En toen gewoon bij elkaar en het was meteen knuffelen samen.

Ze doen nu na 3 dagen alles samen, eten, wassen, om de beurt drinken en met slapen liggen ze helemaal in elkaar gestrengeld echt heel lief.....

Maar ik heb wel al jullie reacties gelezen en ik hou ze goed in de gaten!!!

Ik hoop dat het goed blijft gaan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb toen een tropic gemaakt konijn en cavia. En ik ben nu van mening dat een cavia gelukkiger is met soortgenootjes. Sinds Holly mijn cavia, die eerst samen zat met Hazel, nu bij andere zeugjes zit, loopt ze lekker te babbelen en te spelen. Toch heel anders dan bij Hazel.

En Hazel zal meer konijn worden met een soortgenootje.

Zo kan hij ook kletsen in zijn taal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat het niet bot bedoelt is maar ik heb in het verleden vaker caafjes en konijnen samen gehad en nog nooit geen problemen....

Elvis is al op leeftijd, hij is 5 jaar en heelerg lief van karakter, hij heeft altijd met andere caafjes gezeten die helaas zijn overleden.

Nu dat Dobby bij hem is is hij weer heel vrolijk!

Ze spelen echt samen met balletjes enzo echt heel leuk!!!

Ik laat het gewoon zoals het nu is en ik heb altijd een reserve kooi, ivm evt zieke dieren.... du mocht het fout gaan kunnen ze apart.

Maar zolang ze zo lief doen samen en echt knuffelen en Elvis blije geluidjes blijft maken en niet boos is of wat dan ook laat ik ze samen zitten.....

Mss dat jullie me eigenwijs vinden ofzo maar ik geef ze de voordeel van de twijfel.

Ze zijn echt heel lief samen......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ziet er misschien wel lief uit.. Maar de gevaren die erbij zitten zijn behoorlijk groot. Bovendien spreken ze elkaars taal niet, dus veel hebben ze niet aan elkaar. Je kan het een beetje vergelijken met dat jij met een doof persoon (no offence natuurlijk als iemand dit heeft) in een kamer opgesloten zit. Erg leuk, maar je snapt elkaar vaak niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overgens is je konijn nog lang niet op leeftijd hoor. Een konijn kan met gemak 12 worden, er zijn zelfs veel verhalen dat hun konijn 18 is geworden. Dan moet je konijn dus nog ongeveer 8 jaar alleen zitten. (of ja met ´iets` dat hij niet begrijpt) Je moet het jezelf voorstellen alsof jij alleen je hele leven met een hond kan zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb ooit een keer mijn cavia heeel eventjes samen op het kleed lopen, de cavia dacht dat hij zijn moeder had teruggevonden.

Hij liep het konijn achterna, dus heb ik hem weggehaald, je zag dat het konijn het niet leuk vond.

Ik persoonlijk zou nooit een cavia bij een konijn zetten zonder er toezicht op te hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb ooit een keer mijn cavia heeel eventjes samen op het kleed lopen, de cavia dacht dat hij zijn moeder had teruggevonden.

Hij liep het konijn achterna, dus heb ik hem weggehaald, je zag dat het konijn het niet leuk vond.

Ik persoonlijk zou nooit een cavia bij een konijn zetten zonder er toezicht op te hebben

dat deed de cavia's van een kennis ook bij mijn konijn toen ie nog alleen zat.

hij vond het echt irritant dat er 2 mormels achter hem aanliepen het was wel een grappig gezicht maar daarna hebben we ze weer apart gezet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap dat het niet bot bedoelt is maar ik heb in het verleden vaker caafjes en konijnen samen gehad en nog nooit geen problemen....

Elvis is al op leeftijd, hij is 5 jaar en heelerg lief van karakter, hij heeft altijd met andere caafjes gezeten die helaas zijn overleden.

Ik laat het gewoon zoals het nu is en ik heb altijd een reserve kooi, ivm evt zieke dieren.... du mocht het fout gaan kunnen ze apart.

Maar zolang ze zo lief doen samen en echt knuffelen en Elvis blije geluidjes blijft maken en niet boos is of wat dan ook laat ik ze samen zitten.....

Mss dat jullie me eigenwijs vinden ofzo maar ik geef ze de voordeel van de twijfel.

Tja Miranda, het is een typisch geval van mensengedrag op dieren projecteren. "Het ziet er zo lief uit" is iets wat wij vinden, en die dieren zitten in een sociaal isolement omdat ze geen contact hebben met soortgenoten.

En als dat al geen goed argument is volgens jou, bedenk je dat dan cavia's en konijnen totaal andere eisen stellen aan hun voeding. Cavia's hebben extra vitamine C nodig, en konijnen worden hier juist veels te dik van, met alle gevolgen van dien. En door het eten van konijnenvoer komen cavia's juist weer tekort. Van sommige groenten die cavia's mogen kunnen konijnen heel ziek worden, en vice versa.

Eigenlijk geef je je dieren dus niet wat ze nodig hebben qua voeding, èn ontzeg je ze ook nog een soortgenootje. Omdat jij het zo lief vind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je dan ook daadwerkelijk gevraagd of ze het ook echt leuk vinden om samen te zijn?

Het is eigenlijk net zoiets als twee hamsters samen zetten. Bijvoorbeeld twee rusjes, mensen zeggen altijd; maar ze slapen gewoon samen, ze eten samen, maar soms hebben ze wel eens ruzie, maar daarna is het gewoon weer goed! Ze kunnen gewoon samen! Maar ondertussen hebben de hamsters een hekel aan elkaar en waarderen ze elkaars gezelschap echt totaal niet. Het lijkt voor de mens alsof ze de beste maatjes zijn, en kom op, wij maken ook wel eens ruzie toch? Maar dat is hartstikke fout om zo te denken. Dieren zijn geen mensen.

Ik zou zelf geen konijn en cavia samen zetten, gewoonweg omdat ik ze een maatje gun en een maatje is belangrijk. Net zoals dat ik ook diepongelukkig zou zijn als ik helemaal in mn eentje op de wereld zou zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry dat ik nu mss bot over kom maar ik ben niet helemaal dom.....

Ik heb goed na gekeken wat voor groente en eten cavia's en konijnen mogen hebben.

Ik hou overal rekening mee.

Ik projecteer geen menselijke gedachtengang op de dieren.

Ik vind de manier waarop jullie reageren erg verkeerd!

Sorry maar ik dacht hier als een normaal mens behandeld te worden maar schijnbaar is dat niet het geval.

Ik heb ervaringen genoeg mbt tot dieren en ik merk zelf heus wel wanneer het fout zou gaan.

Ieder zijn eigen mening, daar niet van maar ik vind jullie reacties erg vergaan.

Ik heb een cavia en een konijn gehad die samen in een kooi leefden, andere cavia's erbij gehad, andere konijnen maar die twee trokken alleen maar naar elkaar.

Ik heb ze toen ook weer samen gezet en ze waren weer in hun nopjes.

Niet bij iedereen gaat het fout!!!!!!

Nogmaals ik weet zelf waar ik op moet letten, en ook met de voeding en noem maar op.

Ben opgegroeid met dieren.............

Dus ik doe wat ik denk dat goed is en niet omdat de cavia en het konijn me dat gezegd hebben.

Daarbij honden en katten spreken ook een andere taal, we hebben 9 katten en 3 honden en nog nooit geen enkel probleem gehad.

Ligt mss wel aan de baasjes en de opvoeding van de dieren.......

Ik had gehoopt hier een leuk forum met goede info te hebben gevonden maar iemand bewust of onbewust kwetsen gaat mij te ver.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja verkeerd gereageerd volgens jouw maar jouw zin van:

Ligt mss wel aan de baasjes en de opvoeding van de dieren.......

is ook alles behalve netjes

En dat het bij iemand goed gaat wil niet zeggen dat het dus aan te raden valt omdat het vaker verkeerd dan goed gaat.

Feit blijft te veel mensen vermenselijken hun dieren en katten en honden evenals konijnen en cavia's spreken elkaars taal niet ongeacht of het nu goed samen gaat of niet.

Ik heb hier ook allerlei dieren en ben en blijf me er altijd van bewust dat elk ras zijn eigen taal heeft hoe goed het ook mag lijken te gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Miranda, volgens mij is er nergens gezegd dat je dom bent, daar kom je zelf mee.

Je zegt dat je alles met betrekking tot de groente hebt nagekeken, dat is dan ook wel goed. Maar wat doe je met de biks? Geef je konijnenvoer, caviavoer of gemengd knaagdierenvoer? Wat je ook geeft, één van de twee komt hoe dan ook te kort. Of krijgt iets binnen wat niet goed is. Hoe je het ook wendt of keert, je kunt je dieren op deze manier dus nooit optimaal van voer voorzien.

Dat het bij iemand niet fout gaat, wil niet zeggen dat het goed ìs. Een hond gaat ook niet dood van kattenvoer, maar geef je een hond op die manier een optimaal leven?

Je geeft ook aan oh zo veel ervaring te hebben met het houden van dieren. Dat kan wel zo zijn, maar blijkbaar weet je ook een heleboel dingen niet. En je bent nooit te oud om te leren in mijn ogen. Je kunt jezelf altijd verbeteren. Daarom geven we je hier ook tips over hoe het beter kan.

Maar je gaf eerder ook al aan dat je eigenwijs bent, en dat bewijs je hier nu wel. 'Ik heb heel veel ervaring, dus ik doe het niet fout'. Tja, dan kun je ook niks meer leren. Je moet net als voor positieve kritiek ook open staan voor negatieve kritiek.

Je vergelijking met je 9 katten en 3 honden en dat dat zo leuk samen gaat is natuurlijk appels met peren vergelijken. De 9 katten hebben elkaar, de 3 honden ook. Dat het leuk samen gaat met de honden en de katten onderling is mooi meegenomen. Maar de cavia en het konijn zitten in een sociaal isolement, omdat zij geen soortgenootjes hebben. True, ze hebben elkaar, maar tegelijkertijd hebben ze er geen drol aan. Het is hetzelfde als dat jij helemaal alleen bent, en alleen een kamerplant hebt. Dat is ook een levend iets, maar feitelijk gezien heb je daar dus helemaal niks aan.

Volgens mij is hier niemand onaardig tegen je geweest, je kruipt meteen wel heel erg in de slachtofferrol.

Bovendien is het ook 'wie kaatst kan de bal verwachten'. Dit is een topic over het bewijs dat cavia's niet bij konijnen in één hok horen. Dan kun je verwachten dat mensen kritiek hebben op de manier waarop jij je dieren houd. En dat mensen met argumenten komen waarom je het niet zou moeten doen.

Uiteindelijk moet je het allemaal zelf weten natuurlijk. Er is niemand die bij je op de stoep staat om je erop aan te spreken en volgens mij is er ook niks kwetsends tegen je gezegd. Er zijn alleen maar feiten gegeven waarom je het niet moet doen. Dat je daar niet tegen kan, is dan ook een beetje jouw probleem hoor. Je voelt je blijkbaar meteen aangevallen, terwijl het geen aanval was, maar een poging om je te laten zien dat het beter kan.

Volgens mij wil je gewoon liever niet horen dat het slecht is, omdat jij het er zo lief uit vind zien. Zoals ik al zei, je projecteert menselijk gedrag op je dieren. En dat is verkeerd. Dieren denken niet zoals mensen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een duidelijk voorbeeld van het kan goed gaan maar ze zijn niet gelukkig.

Als kind zijnde hadden we 2 vrouwtjes konijnen en 1 cavia in een hok binnen samen wonen.

Mijn vader wist toen niet beter en de cavia noemde hij zwijnen, ongedierte.

Maar mijn zus was gek van die cavia dus werd ze veroordeeld tot een leven tussen konijnen, ze had tenslotte toch gezeldschap?

Nu vele jaren later fok ik zowel konijnen als cavia's en heb beide diersoorten beter leren kennen dan ooit daarvoor, ook in hun gedrag.

De 2 konijnen en cavia van toen kan ik me nog maar al te goed herinneren en ik kan niet anders concluderen dan dat ze eenzaam was.

De konijnen hadden elkaar en zij zat er altijd bij, maar een echte cavia qua gedrag nee dat was ze niet.

Toen ik 2 jaar terug begon met cavia's had mijn vader zware bedenksels daar over, hij herinnnerde zich die cavia ook maar al te goed.

Inmiddels is mijn vader helemaal van gedachten veranderd nu die ziet hoe cavia's behoren te zijn als ze op de juiste manier gehouden worden.

Samen, een orkest als de koelkast open gaat of een papiertje ritseld, een gezellige kwebbelgroep.

Dit alles was die cavia nooit, en ook vele andere cavia's die ik in zulke combi's heb gezien.

Helaas zie ik ook op het caviaforum dat veel mensen het probleem er niet van in zien, juist mensen die de juiste voorlichting zouden moeten geven en weten hoe gelukkig een groepje cavia's zijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat je je zo aangevallen voelt, dit forum is juist heel gezellig en leerzaam. Maar het is wel zo dat hier veel mensen zitten, óók met ervaringen van konijn en cavia samenhouden. Die zijn er achter gekomen dat het dus juist géén goed idee is om ze samen te houden, omdat er cavia's gewond geraakt waren. Anders was dit topic ook nooit opgestart. Dat is het mooie van een forum, je leest andermans zijn ervaringen of bevindingen. En je leert van elkaar.

Ik heb trouwens ook eens een konijn bij vier cavia's gezet, alleen was dat konijntje nog erg jong (10 weken) en ze zou binnen een maand een maatje krijgen. Toen wist ik er nog niet van dat konijnen en cavia's geen goeie combinaties waren, maar ik was sws niet van plan om ze definitief samen te houden of iets dergelijks.

De vergelijking met je honden en katten vindt ik iets totaal anders, daar zitten ze nog in een huis en hebben de katten elkaar nog en de honden elkaar nog. Een konijn en een cavia kunnen elkaar niet ontlopen in een kooi.

Ik vraag me ook af hoe je dat moet voeding doet. Mijn konijnen krijgen heel ander soort biks dan mijn cavia's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites