Spring naar bijdragen
EliseD

Helaas bewijs waarom cavia's niet bij konijnen kunnen

Recommended Posts

Het kan ook wel goed gaan tussen een cavia en een konijn. Bij mij is dat het geval. Helaas hebben wij wel ons konijntje afgelopen zaterdag in moeten laten slapen. Lees anders mijn verhaal bij even voorstellen. In mijn profiel staan ook foto's van ons konijntje en cavia.

Ik geloof best dat het niet altijd goed is om ze samen te plaatsen maar in sommige gevallen kan het ook wel goed gaan! Ik zit nu thuis met een zielige cavia die zijn allerbeste vriendje mist..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het kan inderdaad goed gaan, als je een voorzichtig konijn en een niet te opdringerige cavia hebt, en ik geloof zeker dat ze ondanks de taalverschillen veel aan elkaar gehad hebben (zoals sommige langoren hier de beste maatjes zijn met de kat of met de hond). Bij gebrek aan soortgenoten konden ze veel voor elkaar betekenen, maar hou er rekening mee dat het moeilijk kan zijn om dit weer tot stand te brengen als je je cavia een nieuwe langorige vriend wil geven, want niet elk konijn kan er zo goed mee om. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, of toch minstens heeeeel voorzichtig zijn, want als je cavia vol enthousiasme op die nieuwe langoor afrent "he een nieuw vriendje" dan weet je nooooit hoe het konijn gaat reageren ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm ja, ik zou het risico alsnog niet nemen. Ik weet niet of karakter daar iets mee te maken heeft ook, een konijn kan alsnog heel anders reageren op een cavia dan op een konijn. Een cavia is totaal iets anders, het is veel kleiner, drukker en het maakt herrie. Mijn konijnen kunnen makkelijk in het hok springen van de cavia´s als ze toevallig in de schuur lopen (wat normaal niet mag), ze zitten nooit in het hok van de cavia's en ze laten elkaar ook met rust. Scheelt dat ze dus heel veel ruimte hebben, maar als ik ze allemaal bij elkaar zou zetten... Nee, dat loopt niet goed af ben ik bang. Ook al zijn mijn konijnen heel erg lief naar elkaar toe, ik betwijfel of ze cavia's wel leuk vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic ga ik morgen dus even laten lezen aan mijn lieftallige partner, die het nog steeds niet kan laten om bij elk soort dierenwinkelbeest (cavia, konijn, rat desnoods) te roepen dat het zo lief is en dat het 'best bij een konijn' kan...

Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat het niet kan, dus dit bewijs is wel goed om haar onder ogen te duwen.

Sterkte voor je cavia. Ik hoop dat ie er weer boven op komt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed dat je dit post! Dit is één van de redenen dat het niet kan inderdaad. Ik zou ook het risico niet durven nemen.

Voor de mensen die vinden dat het wel kan, bedenk dat een cavia en een konijn allebei verschillende eisen stellen aan hun voeding! Het is dus echt beter om de twee soorten apart te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leine, als je nu een mannetje hebt, kun je daar volgens mij ook wel een mannetje bij zetten?

Dit begrijp ik niet helemaal Dollie.

Ik heb erg lang cavia's gehad en gedacht dat 2 beertjes dus gaan vechten.

Of is dat niet zo? Staat ook in de boeken die ik heb over cavia's.

Ik heb nu geen cavia's meer en ik wil ze ook niet meer, maar ik heb 3x keer een konijn samen gehad

met een cavia. Ik weet dat het mis kan gaan, maar in de boeken staat, dat als je ze van kleins af

aan bij elkaar zet, dat dit prima kan.

Kyria mijn martervoedster is samen geweest met Ringo mijn langhaarcaviabeer.

Freya deelde haar kooi met Pippi en Meneer Nielson.

En dan Swift, die is ruim 6 jaar samen geweest met Kylian een ruwhaar caviabeer.

Toen Kylian alleen achter bleef heb ik hem bij zijn dochters gezet, die toen ruim 5 jaar

oud waren en niet meer vruchtbaar. Het clubje is nog 2 jaar bij elkaar geweest.

Dus mijn laatste cavia's waren hoogbejaard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed dat je dit post! Dit is één van de redenen dat het niet kan inderdaad. Ik zou ook het risico niet durven nemen.

Voor de mensen die vinden dat het wel kan, bedenk dat een cavia en een konijn allebei verschillende eisen stellen aan hun voeding! Het is dus echt beter om de twee soorten apart te houden.

Omdat ik een cavia had met slechte nieren hebben de laatste 3 cavia's die ik had op het laatst alleen maar

hooi en nat voer gekregen, dus sla, sinaasappels, gras, appel, paardebloemen, maar vooral erg veel andijvie.

Andijvie is het allergezondste voor cavia's, stikt van de vitaminen. Dit omdat Black Beauty op haar 5e een steen in haar blaas had, die er dus uit moest. (2 bij 3 cm.)

Nierdieet bestaat er niet voor cavia's dus was de enigste optie.

Dus cavia's kunnen prima zonder droogvoer of op heel weinig droogvoer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, in de boeken staat wel meer.. Ik gok dat je in die boekjes ook best informatie bent tegen gekomen over knaagstenen, over minimale afmetingen, over het samenhouden van twee voedsters.. Mijn kennis over cavia's is beperkt, maar voorzover ik weet is het in principe geen enkel probleem om twee beertjes te koppelen.

En een cavia en konijn samen houden. Het kan. Het kan goed gaan, het kan gigantisch fout gaan. Maar aan het einde van de dag verander je gewoon niks aan het feit dat die beestjes elkaar niet begrijpen. In het ene geval zal samen zitten met een cavia nog altijd beter zijn dan alleen, in de meeste gevallen schieten ze er echt niks mee op. Het is ook maar net wat je onder "goed gaan" verstaat; is elkaar niet dodelijk verwonden en niet ziek worden van elkaars eten, elkaar tolereren, is dat goed gaan? Tsja, misschien valt het wel onder goed gaan.. Maar "geluk", in hoeverre dieren dat ervaren.. Dat is toch heel wat anders..

En ik kan enkel voor mijzelf spreken, maar voor mij is dat het allerbelangrijkste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cavia beren kan je samen houden, houdt ze al jaren samen. Natuurlijk geen volwassen beren tenzij je de karakters kent, dan kan dat wel. Ik heb op het moment ook twee broertjes samen, gaat gewoon prima :) hiervoor had ik ook nog vader + zoon samen zitten, dat waren echt dikke vrienden van elkaar, onafscheidelijk. Het is een fabel dat caviaberen niet samen kunnen. Natuurlijk bestaat er een kans dat het fout gaat, maar dat kan dus ook als je twee zeugjes samen hebt zitten die nog al dominant zijn.

De boekjes zou ik niet direct geloven... Daar staan wel meerdere rare dingen in die niet kloppen. En van jongs af aan; ja, daar heb ik mijn vraagtekens bij hoor. Een konijn blijft een groter en sterker dier dan een cavia, dat maakt niet uit of je ze van jongs af aan samen zet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat het fout kan gaan tussen een cavia en een konijn.

Dus ik deel jullie zorgen ook wel een beetje, maar de laatste keer dat ik ze samen heb gehad,dat was heel bijzonder.

Kylian kwam ik tegen in een dierenwinkel in paddepoel. een schoonheid van een driekleur cavia, ruwharig.

Ik heb hem bij een voedster geplaatst, geen idee wat voor ras, qua kleur leek ze een beetje op sallander/grijs dan met

lichte oren. Ik heb haar Swift genoemd (van David de Kabouter)

In het voorjaar was Kylian op de versiertoer, maar als het te gortig werd, dan liet Swift merken dat ze er genoeg van

had door even boos te kijken en dan weg te springen. grommen deed ze nooit. Kylian stopte dan en liep bj haar weg om

later rustig bij haar te gaan liggen slapen.

Kylian sliep heel vaak met zijn pootjes en kopje tussen Swift haar oortjes. Precies in haar nekje het warmste plekje bij nijntjes.

Zo leuk om te zien, heb er nog foto's van.

Ik kreeg toch sterk de indruk ondanks het feit,dat het 2 totaal andere dieren zijn, dat ze elkaar toch aanvoelden en begrepen.

Maar misschien zijn zij wel de uitzondering op de regel.

@Nimfee.

Nu heb ik nog een vraag over cavia's kun je 2 beertjes bij elkaar zetten, die elkaar niet kennen en die nog nooit samen zijn

geweest? Dus die geen broers en vader/zoon zijn?

bewerkt door Nijnko

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil niet tegen gehad: Maar toen ik hier nog niet was, we hebben s cavia en konijn samen gehad. En dat ging goed:

ebdm38.jpg

Wat grappig Gwentje. Zo zag Swift er ook ongeveer uit, behalve dat beige.

En dan die staande en hangoor, dat had Victor ook.

Daar heb ik iets mee, dus wie weet in de toekomst?

Hoelang zijn jouw konijn en cavia samen geweest? Is je nijn een voedster?

Ik heb alleen maar voedsters samen gehad met cavia's en die zaten de caafs te vertroetelen,

alsof het hun jongen waren. Er werd wat afgewassen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo cavia's kunnen niet bij konijnen??

Nou, oke, in jou geval is het fout gegaan.

Maar bij mij gaat het juist heel goed!

één van mijn konijnen zit samen met een cavia, en ze liggen vaak lekker samen te slapen. het konijn ligt dan languit en de cavia bovenop de rug.

Het konijn wast de cavia ook. En het konijn is een ram. maar heeft nog nóóit gereden op de cavia.

Dus in jouw geval is het fout gegaan. maar meestal gaat het wel goed!

Dus cavia's kunnen wel bij konijnen, maar net zoals konijnen bij konijnen gaat het soms ook fout. dat kan. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Nimfee.

Nu heb ik nog een vraag over cavia's kun je 2 beertjes bij elkaar zetten, die elkaar niet kennen en die nog nooit samen zijn

geweest? Dus die geen broers en vader/zoon zijn?

Ja dat heb ik zelf ook al een paar keer gedaan. Zelfs twee volwassen beren, maar daarvan wist ik dat ze niet echt erg dominant waren en elkaar hoogstwaarschijnlijk zouden accepteren. Ik heb zelf een aantal cavia nestjes gefokt, waarvan een beertje naar mijn achterneefje is gegaan. Die heeft al meerdere malen met andere beertjes samen gezeten (hij houdt het langer uit dan de rest van de cavia's...) wat geen problemen heeft gegeven :) Wel is het aan te raden om een jong beertje bij een volwassen beer te zetten, om meeste kans van slagen te geven. Meestal gaat dit ook gewoon goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoezo cavia's kunnen niet bij konijnen??

Nou, oke, in jou geval is het fout gegaan.

Maar bij mij gaat het juist heel goed!

één van mijn konijnen zit samen met een cavia, en ze liggen vaak lekker samen te slapen. het konijn ligt dan languit en de cavia bovenop de rug.

Het konijn wast de cavia ook. En het konijn is een ram. maar heeft nog nóóit gereden op de cavia.

Dus in jouw geval is het fout gegaan. maar meestal gaat het wel goed!

Dus cavia's kunnen wel bij konijnen, maar net zoals konijnen bij konijnen gaat het soms ook fout. dat kan. ;)

Zoals je kunt lezen heb ik ook alleen maar goede ervaringen met cavia's en konijnen.

De topicschrijfster EliseD heeft een nare ervaring en ik kan me heel goed voorstellen, dat zij zich compleet rot is geschrokken en haar caaf heeft idd geluk gehad, want hij had ook doodgebeten kunnen worden en dat is gelukkig niet gebeurt.

Zij heeft de dieren niet samen en die 2 zijn ook niet aan elkaar gewend. Haar konijn heeft de caaf als een indringer gezien en dan gaat hij dus in de aanval.

Nimfee, ik heb ook 1 x keer bewust een nestje gehad bij mijn cavia's.

Inca heeft jongen gekregen van Kylian. Toen ze zwanger was, heb ik haar apart gezet en bleef Kylian bij Swift.

Dat nestje heb ik gedaan, omdat wij nogal wat tegenslagen hadden gehad in een korte tijd binnen onze familie. Toen mijn oude rode kater 7 maanden hierna ingeslapen moest worden, had ik het helemaal gehad.

Ik werd zo onzettend boos en ik had zoiets van mijn kind zal nu een keer iets geboren zien worden. Kittens wou ik persé niet vanwege de overvolle asiels. Je moet maar afwachten of die mensen de kittens laten helpen, als ze volwassen zijn en het idee dat hun nakomlingen in het asiel gedumpt zouden worden.......... en ik hier in eerste instantie verantwoordelijk voor zou zijn geweest.........

Want katten, het is bij de konijnen af.

Ik vergeet niet snel het gezichtje van mijn zoon, toen we thuis kwamen van een boswandeling en de jongen waren geboren.

Hij en mijn nichtje van 3 stonden me te glimmen.

Dus Inca kreeg jongen. Allemaal vrouwtjes. Black Beauty en Maja hebben we gehouden.

De andere 3 caafs hebben we naar een kinderboerderij gebracht. Een bruine en 2 zwartjes. Die hebben hier een goed leven gehad en zijn daar oud geworden.

bewerkt door Nijnko

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat grappig Gwentje. Zo zag Swift er ook ongeveer uit, behalve dat beige.

En dan die staande en hangoor, dat had Victor ook.

Daar heb ik iets mee, dus wie weet in de toekomst?

Hoelang zijn jouw konijn en cavia samen geweest? Is je nijn een voedster?

Ik heb alleen maar voedsters samen gehad met cavia's en die zaten de caafs te vertroetelen,

alsof het hun jongen waren. Er werd wat afgewassen.

Hoi,

Die hangoor van ons was super mooi ja, Ja het nijntje was een voedster, en de cavia is een menneke. Hihi ja is echt wel leuk om te zien! :) Alleen met de nijn wat heb ik nu heb Ram kan niet met de cavia van ons opschieten.

Zeker 5 maanden zonder gekibbel. De konijn is overleden, anders kregen ze ook een groter kooi, en waren ze veel langer same! ;)

bewerkt door Gwentje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tsja, ik hoop dat iedereen uit dit topic de juiste conclusie trekt... maar schijnbaar zijn er een paar waarbij het (gelukkig) wel goed ging en die nu denken dat het gewoon kan...

helaas kan het gewoon niet. Het KAN goedgaan, maar dan nog is het geen optimale situatie. Ze trekken naar elkaar omdat het nu eenmaal groepsdieren zijn, niet omdat ze nu zo'n geweldig kletspraatje kunnen houden samen. Daarbij krijgt een cavia bij een konijn geen optimale voeding, of het konijn krijgt geen optimale voeding. Omdat dit simpelweg gewoon niet te vergelijken is.

En een konijn is nogal wat heftiger in bewegingen en veel sterker, hebben andere paringsgewoonten en verdedigingsmethoden, en dat laatste is nu juist het punt van het topic: verwonding van de cavia die een andere manier van verdedigen heeft en nooit tegen een bonk spieren van een konijn op kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies, eigenlijk is alleen al het feit dat je je dieren niet de optimale voeding kunt bieden al genoeg reden om ze niet samen te houden.

Natuurlijk, het kan ook goed gaan. Maar dat wil niet zeggen dat het ook goed is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sven de verkrachte caaf het ging zo goed.....niet dus jaren verkracht door een mannelijk konijn en kon dus niet meer keutelen.

Zijn sluitspier werkte daar door niet meer...

Maar mensen wees redelijk 2 caafs zijn veel gelukkiger dan een konijn en caaf.

Naast de verschillende voeding....spreken ze elkaars taal beslist niet.

Een konijn en caaf acsepeteren elkaar enkel in een ruimte als het dan al goed mag gaan...dat is wel een wezenlijk verschil.

Dit zelfde geld voor een hond en kat.....als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites