Spring naar bijdragen
EliseD

Helaas bewijs waarom cavia's niet bij konijnen kunnen

Recommended Posts

Oops, ik wilde voor de cavia van onze dochter een dwergkonijntje erbij nemen, maar na dit gelezen te hebben wordt het toch een caviameisje. Ik wil alleen geen nestje. Voor wie is de ingreep "minder groot", voor het mannetje of het vrouwtje? En vanaf wanneer kunnen ze gesteriliseerd/gecastreerd worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het mannetje is het niet zo'n mega grote ingreep. Ze zijn er wel even wiebelig van en je moet de wondjes wel goed in de gaten houden, maar voor de rest vind ik het wel mee vallen. Ik geloof dat zeugjes castreren/steriliseren nauwelijks gedaan word vanwege de grote risico's. Ik dacht dat je je beertje vanaf 5 maanden kon laten castreren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jup klopt dollie

gewoon een man er gezellig bij

cavia's zijn kleine diertjes namelijk en kunnen niet goed tegen de nacose,

en worden dus soms ook niet meer wakker.

dus als je graag 2 gelukkige diertjes wilt zou ik gewoon een man erbij zetten als ik jullie was

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Leine,

Een sterilisatie (of eigenlijk heet het bij beiden castratie, omdat ze de hele "boel"er uit halen) is voor het mannetje de minst grote ingreep. En dat is ook het beste. Een gecastreerd vrouwtje bij een ongeholpen mannetje zetten is eigenlijk zielig. Het vrouwtje wordt dan eigenlijk geregeld "verkracht."

Twee mannetjes cavia's samen kan goed gaan, maar soms slaat ook opeens de vlam in de pan (bijvoorbeeld als ze of een van beiden gaat puberen) en gaat het alsnog mis. Een geholpen mannetje kan wel met meerdere vrouwtjes samenleven. Maar met één vind hij ook al veel gezelliger dan zo in zijn eentje.

Leuk dat je dochter zo'n plezier heeft aan haar cavia! Verzorgt en verschoont ze hem ook al zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
is voor het mannetje de minst grote ingreep. En dat is ook het beste. Een gecastreerd vrouwtje bij een ongeholpen mannetje zetten is eigenlijk zielig. Het vrouwtje wordt dan eigenlijk geregeld "verkracht."

Ook voor een beer is het nog altijd een operatie, waarbij veel complicaties kunnen ontstaan....

Een gecastreerde beer verliest zijn streken niet, hij wil nog steeds een zeugje berijden. Het valt wel mee hoor, hoe erg een zeugje 'verkracht' wordt, als een zeug niet wil, plast zij de beer onder en dat vindt hij niet fijn.

En twee beren kunnen prima samen, zolang ze maar genoeg ruimte hebben. Het beertje van Leine is nu 3 maanden, dus als ze er een beertje van een week of 4 bijzet, gaat dat prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon 2 beren.

Zo zie je maar weer dat veel mensen cavia beertjes nog als rammelaars behandelen terwijl het niet te vergelijken is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht ook dat het kon omdat ook hier (Zuid-Frankrijk) de konijntjes en caviaatjes bij elkaar zitten. En de dierenspeciaalzaak in 't Gooi had ze destijds ook niet in aparte kooien (de muizen en ratten wel). Enfin, stom gedacht dus van mij :$ en ik ben blij dat ik zoveel info over deze diertjes kan vinden op deze site, echt geweldig. Vooralsnog is Etoile alleen. Hij is nu 3 maanden en een ontzettend leuk, lief en levendig beertje. Volgens mij is het een Coronet. Hij is zwart met wit en half-langharig. De barbieborstel van dochterlief gaat er dagelijks doorheen, hahaha! Met aanschaffen van een vriendinnetje wachten we nog even. Etoile krijgt echt genoeg aandacht en hij is nu nog te jong voor een meisje en een nestje is uitgesloten. We hebben vroeger met de konijnen al nestjes gehad en onze 3 Parsons hebben 11 pups gehad, dus ik ben klaar met bevallingen en huizen zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry,,

Maar heb vandaag een konijn gekocht en kreeg er een gratis cavia bij

want het konijn is nu 6 maanden en zit al vanaf jong bij de cavia.

Deze 2 zijn goede vrienden en kunnen niet meer uit elkaar

als ze bang zijn gaan ze helemaal tegen elkaar aan staan enzo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry,,

totdat het punt komt waarop je konijn iets te enthousiast springt of een binkie maakt. of 'gewoon' tegen je cavia aan stampt.

ze spreken elkaars taal niet, passen niet bij elkaar. cavia's zijn niet sterk genoeg voor konijnen. cavia's eten wat anders, noem et maar op...

@ TS: wat een geluk dat je zo snel in hebt kunnen grijpen! hopelijk komt alles goed met nootchie! (ps, leuke namen hebben ze!!)

bewerkt door Martje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat belachelijk trouwens.. Een 'gratis' cavia, omdat ze zulke maatjes zijn.

Echt sneu.. Lijkt alsof ze goed met elkaar omgaan, maar ze spreken elkaars taal niet, eten ander voedsel, en het konijn kan de cavia ernstig verwonden. Misschien zelfs verkrachten?

De reden dat hij toch naar die cavia toetrekt is omdat konijnen nu eenmaal groepsdieren zijn en toch denk ik een maatje zoeken. Als ik een hok zou zitten met een hond, zou ik ook naar hem toe trekken, maar je mist op den duur toch ook menselijke interactie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry,,

Dat zegt de dierenwinkel alleen maar zodat ze van de cavia af zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep na een lange tijd sturen ze ze anders terug naar de "fokker"

Wat meestal betekend dat die of weer gebruikt word voor de broodfok of gewoon afgemaakt word.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow, heftig, maar ik kan dat wel goed geloven.

Een cavia is zo'n klein beestje en een konijn handelt gewoon hoe hij bij een ander konijn zou doen. Zij beseffen niet wat dat ander diertje wel of niet aan zou kunnen.

Veel beterschap alleszins!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ze lijken soms ook de beste vrienden....bij gebrek aan beter. Zeker als ze nog zo jong zijn lijkt het vaak "gewoon goed" te gaan. Maar pas op, het is echt riskant, met name voor de cavia. Was het maar zo dat ze in dierenwinkels allemaal verstand hebben van konijnen. Er wordt te vaak een verkeerd advies gegeven. (Op een enkele goede uitzondering na)

Ik heb ook cavia's en konijnen. Allebei met hun eigen soortgenoten. Ze spreken echt een andere taal. En zijn pas echt gelukkig met een eigen maatje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn eerste caafje krent en mijn konijntje pepsi heb ik altijd bij elkaar gehad van baby af aan, en he gekke was toen krent overleed, heeft pepsi ook nog maar 13 dgn geleeft en ik kan je vertellen dat waren maatjes voor het leven die lagen altijd bij elkaar te slapen en als ik ze buiten had in een ren dan was het net jut en jul altijd achter elkaar aan en ik had zon speeldingetje en daar speelde ze allebei samen mee het waren net 2 hondjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmm wel gek want wij hebben in ons buitenhok 2 konijnen zitten en 1 caafje die kunnen het hartstikke goed met elkaar vinden

dit klinkt nu misschien dom maar die 2 nijnen zijn blind kan het dan zijn dat ze denken dat dat caafje een "konijn"is??????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat ze blind zijn maakt op zich niet veel uit voor hun communicatie. Ze kunnen bijvoorbeeld wel ruiken dan een cavia geen konijn is. En ze kunnen het ook horen. Communiceren doen konijnen het meest met geur en reuk.

Als ik jou was zou ik overwegen om voor de cavia een andere cavia als gezelschap te kiezen. Je konijnen hebben elkaar al. Een cavia is, net als een konijn, veel gelukkiger met eigen soortgenoten. Als de cavia dan piept of klappertand of fluit of zo is er echt iemand die dat geluid snapt.

En...al lijkt het vaak goed te gaan, het blijft een risico vooral voor de cavia!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, het KAN ook goed gaan ja. Net zoals dat het goed kan gaan als je een jongetje van 8 met een geladen pistool kunt laten spelen. Dat gaat misschien ook wel goed.

totdat het een keer mis gaat. het is een extreme vergelijking ,dat snap ik, maar ALLES wat potentieel gevaarlijk is kan ook goed gaan. ALleen snap ik nooit zo goed waarom mensen dat risico willen nemen.

met een paar glaasjes op achter het stuur gaan zitten gaat ook heel vaak goed.

maar toch zal iedereen zeggen dat het niet verstandig is om te rijden als je 5 biertjes op hebt....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik snap ook niet waarom mensen het risico willen nemen.

vroeger toen een kennis op mijn vorige konijn droppie pasten die had 2 cavia's.

Die liepen de heletijd achter droppie aan volgens mij vond hij het echt super irritant.

En ik heb in de dierenwinkel (waar ik toen de tijd werkte) dat de cavia haar uit konijnen plukten en toen aten ze het op.

en konijnen rijden op cavia's en bijten dan in hun nekvel, iemand kwam terug dat hun konijn op de cavia reed en het konijn had gebeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites