Spring naar bijdragen
EliseD

Helaas bewijs waarom cavia's niet bij konijnen kunnen

Recommended Posts

Mijn lieve en vooral grote beer Nootchie was ontsnapt uit zijn kooi ( hoe hij het voor elkaar gekregen heeft is een raadsel) en belandde in de konijnenren. Het hok van de cavia's staat op pootjes en daaronder heb ik de ren gemaakt voor Poemel en Pluis. Ik hoorde een gil en ben gaan kijken, Poemel was aan het rijden op Nootchie en beet hem in zijn nek. Ik heb hard geroepen en Poemel liet los, de hele keukenvloer onder het bloed en Nootchie in shock.

Het was geen kwade wil van het konijn, maar een cavia ( hoe groot Nootchie ook is) kan dat niet aan. Poemel heeft hem flink te pakken gehad, we hebben de wond moeten laten hechten bij de dierenarts en na 3x wassen heeft de dierenarts nog niet al het bloed uit Nootchies vacht kunnen wassen. Het is een wond van ongeveer 5 cm en vrij diep, daaronder zie je nog een bijtwond. Zo zie je dus maar weer eens..

Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, aangezien ik hem in zijn hok wil laten zitten zodat hij niet nog meer stress heeft. Ik heb hem net behoorlijk verwend :-)

Allereerst, de dader:

poemel.jpg

Nootchie, hier lijkt het mee te vallen:

nootchie.jpg

Hier zie je zijn wond:

nootchie3.jpg

Het hele rode stuk is een wond, daaronder zie je nog een bijtwond:

nootchie4.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach jee arme nootchie, veel beterschap voor hem, dat is wel schrikken zeg!

ik heb mijn caafjes ook apart, ik vertrouw dat gewoon niet met de konijnen, ook al doen ze iets niet bewust, die konijnen zijn een stel lomperikken en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Mijn nijnen worden juist heel nieuwsgierig en enthousiast van de caafjes (ja men moeder dacht dat het leuk was om ze samen te zetten) maar die gaan dus rennen en binkies maken zonder er op te letten waar die caafjes lopen. Die caafjes zijn gewoon geen partij voor nijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ZO wat zal dat schrikken zijn geweest .hopelijk knapt je caafje snel weer op.

Bij mij was een cavia bij een konijn helaas iets minder goed afgelopen en onze caaf het toen helaas neit moge nhalen.

Erg goed van je dat je dit post.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan nog even een verhaal dat bewijst dat je konijnen en caafs beter niet bij elkaar kunt zetten:

Mijn 2 schatten van konijnen en mijn 6 schatten van caafs zitten nu een jaar samen, de cavia's hebben daarvoor ook al 5 jaar (jaja ze zijn al 6) bij de nijnen gezeten.

Al die tijd is het goed gegaan, tot vorige week.

Toen zat mn ene caafje zielig in een hoekje, naar binnen gehaald om te kijken wat er nu aan de hand is. Bleek dat op de plek waar zijn pupil zit een gat zat.

Direct naar de DA, die heeft druppels meegegeven. Hij gaf het oogje niet veel kans meer en moest er waarschijnlijk uitgehaald worden.

Gelukkig is het oogje heel mooi genezen, het is dicht gegroeid (zit echt geen gaatje meer in!) en ze kan haar oogje houden. Het oogje is wit/blauw.

Hoe kwam dit nou. Waarschijnlijk heeft nijn in zn enthousiasme een sprong gemaakt en daarbij mn caafje een dreun verkocht, in haar oogje.

Dit ging echt niet met opzet!

Hoe weet ik dat: wel caafjes liggen tegen en onder de nijnen. Lopen over de nijnen heen, gebruiken ze als opstapje of afstapje en de nijnen vinden alles prima!!

Dus, zet GEEN konijnen bij cavia's!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zul jij geschrokken zijn idd.

Gelukkig leeft je cavia nog :)

Maar het is heel goed dat je dit geplaatst hebt.

Mijn zusje kwam gister op het idee om mss een cavia met een konijn te kopen, want in de dierenwinkel zaten ze samen.

De verkoper van die dierenwinkel bevestigde ook nog eens dat dit heel goed samen zou gaan.

Gelukkig heb ik het haar uit haar hoofd kunnen praten.

In het begin geloofde ze de verkoper, maar heb haar op andere gedachten kunnen brengen ;)

Ik heb tegen haar gezegd: als je 2 diertjes wil (wat heel goed is), neem dan of 2 konijnen of 2 cavia's, maar niet van allebei 1.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er nog wel eentje hoor... Zit nu in de opvang:

Ienimienie is een dotje om te zien.Ze is wat klein van stuk voor haar leeftijd en wat mager maar dat trekt wel bij. Omdat Ieniemienie bij een konijn heeft gezeten, die groter en sterker was dan zij, heeft ze waarschijnlijk niet voldoende kunnen eten. Nu krijgt ze voer in overvloed en bergen groente. Dan is ze zo weer op gewicht en kan ze naar een lieve baas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet idd schrikken geweest zijn ! Wow !

Ik moet wel toegeven dat vroeger ( ik had de twee beestjes overgenome van iemand die ze niet meer wou en ze wou dumpe ) een caaf en konijn had overgenomen van iemand.Die zaten samen,hebben gelukkig nooit iets gedaan.Ik wist ook niet dat dat fout was. Nu besef ik hoeveel geluk ik heb gehad toen ,misschien omdat ze elkaar nog net konden "verdragen" ,ze hadden van kleinsaf bij elkaar gezeten naar t'schijnt :s .. en ik zou NOOIT nog die twee bij soorten bij elkaar zetten !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed lees is Nootchie in de hok van de konijnen gesprongen?

Ik denk dat het in dit geval niet uitmaakt of het nou een cavia was of een ander dier, de konijn zal zijn territorium tegen elk indringer verdedigen..

Het is wel goed dat je er op tijd bij was.. Het is een zeer vervelende plek waar hij is gebeten. Poemel had van alles kunnen beschadigen.. Maar goed dat ze er weer van hersteld.

Ik ben het ook net als jullie eens dat cavia vs konijn niet kan. Puur omdat ze elkaar niet begrijpen. Maar in dit geval gaat het om een konijn die zijn territorium verdedigt tegen een indringer (in zijn ogen) en niet dat dat bewijst dat ze niet samen kunnen.. Als ik het goed heb begrepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat erg!! :o

een vriendin van mij heeft ook een cavia en een konijn bij elkaar zitten.. nu al 2 jaar lang eigenlijk maaar het is echt nog nooit fout gegaan!! raar. :s maar echt zielig voor je cavia dattie helemaal gebeten is enzo! verwen hem indd maar lekker :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je wil niet weten de verhalen die ik hoor van konijnen uit dierenwinkels die bij caafs enkel hebben gezeten met schimmel, en schruft!

Dan caaf Sven die simpel weg verkracht werd door het konijn en niet meer kon poepen zijn sluit kring spier was kapot!

Dan de bijt wonden en het ander voer patroon......deze dieren horen gewoon niet bij elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

(sarcasme)Maar ze zijn toch zo leuk samen?(/sarcasme)

Altijd zo jammer dat het eerst 10x fout moet gaan + een keer fout moet gaan bij jezelf voordat mensen het willen inzien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik plaats het omdat ik hoop dat mensen ervan leren. Helaas zie ik nog te vaak de vraag voorbij komen "kunnen konijnen en cavia''s samen?"

Nee dus...

Met Nootchie gaat alles goed hoor, hij heeft goede pijnstilling gekregen en de wond ziet er super uit. (wat extra liefde al niet kan doen :mdr:). Hij heeft alleen de pech gehad dat Poemel meteen bovenop hem dook, maar het geluk dat ik thuis was en meteen in kon grijpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga eens naar een willekeurige dieren(speciaal)zaak en koop een konijn en een cavia.

Vertel erbij dat je ze samen in een verblijf gaat houden....

Gaat prima mevrouwtje, gezellig saampies.

Ik denk dat dieren(speciaal)zaken richtlijnen moeten naleven en zo nu en dan gecontroleerd moeten worden door de dierenbescherming.

Je ziet nog maar al te vaak dat ze ook in de winkel "gewoon" bij elkaar zitten.

Ik vind het een zeer slechte zaak, je mag toch op zijn minst verwachten dat juist hier het goede voorbeeld gegeven moet worden.

Nou, nee dus.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier bij de boerenbond zetten ze konijnen en cavia's samen in zo een klein glazen bakje...

Als mensen het idee nog niet hadden een konijn en cavia te kopen worden ze daar wel op het idee gebracht... zucht..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow, is de wond nu al wat verbeterd? Hopelijk wel! Bij ons in de dierenwinkel is altijd wel alles goed als je t vergelijkt met andere, maar laatst kwam mijn moeder terug met het verhaal dat er een cavia met een konijn in een hok zit en dat ze alleen samen weg gaan en niet anders! Omdat ze zo gehecht aan elkaar zijn.. hij verkoopt ze alleen als ze samen verkocht worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wow, is de wond nu al wat verbeterd? Hopelijk wel! Bij ons in de dierenwinkel is altijd wel alles goed als je t vergelijkt met andere, maar laatst kwam mijn moeder terug met het verhaal dat er een cavia met een konijn in een hok zit en dat ze alleen samen weg gaan en niet anders! Omdat ze zo gehecht aan elkaar zijn.. hij verkoopt ze alleen als ze samen verkocht worden...

Dan zijn ze niet gehecht aan elkaar, is gewoon DW jargon voor: ze zijn te oud ...en zitten dus in de weg voor nieuwe " skatiiguhhh bunniezzz" ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat is inderdaad zo! Maar bij mijn dierenwinkel niet hoor.. die man is hartstikke goed voor de diertjes en er zitten heel vaak geen jonge konijntjes bij, alleen maar volwasse hangoren vaak en geen kleine caafs enzo.. wel veel baby ratjes en muisjes! Die man bedoelde het echt jusit goed voor die beestjes dat ze alleen samen weg mochten, maar hij heeft het echt mis..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites