Ga naar inhoud

Meest voorkomende doodsoorzaak bij konijnen?


XxpipjexX

Aanbevolen berichten

Ik zeg slechte/verkeerde verzorging van de baasjes.

Veel konijnen worden nog steeds verkeerd gehouden en verkeerd verzorgd, of gewoon verwaarloosd, simpelweg omdat mensen konijnen niet als volwaardig huisdier zien, gewoon niets over het konijn weten of omdat het ze gewoon niet interesseert.

Een konijn in NL wordt gemiddeld maar 3 jaar oud, terwijl ze véél ouder kunnen worden met goede verzorging en huisvesting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg slechte/verkeerde verzorging van de baasjes.

Veel konijnen worden nog steeds verkeerd gehouden en verkeerd verzorgd, of gewoon verwaarloosd, simpelweg omdat mensen konijnen niet als volwaardig huisdier zien, gewoon niets over het konijn weten of omdat het ze gewoon niet interesseert.

Een konijn in NL wordt gemiddeld maar 3 jaar oud, terwijl ze véél ouder kunnen worden met goede verzorging en huisvesting.

dat denk ik ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het geen rare vraag, zou wel de titel veranderen en er een verzameltopic van maken. Wat zijn de meest voorkomen doodsoorzaken bij konijnen. We kunnen er allemaal veel van leren denk ik. Misschien worden mensen (leken zoals ik) hierdoor wel geattendeerd op iets wat hun eigen nijntje kan redden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg slechte/verkeerde verzorging van de baasjes.

Veel konijnen worden nog steeds verkeerd gehouden en verkeerd verzorgd, of gewoon verwaarloosd, simpelweg omdat mensen konijnen niet als volwaardig huisdier zien, gewoon niets over het konijn weten of omdat het ze gewoon niet interesseert.

Een konijn in NL wordt gemiddeld maar 3 jaar oud, terwijl ze véél ouder kunnen worden met goede verzorging en huisvesting.

Ik denk zelf dat overgewicht, slechte voeding en de gevolgen daarvan de grootste boosdoeners zijn, én dat dat voornamelijk veroorzaakt wordt door wat Daniëlle al zegt.

Verder dat konijnen nog steeds derderangshuisdieren zijn waar je toch geen geld aan gaat verspillen voor een dierenarts?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een slechte verzorging ergens bovenaan staat, maar ik denk dat ook bij een groot deel van de overleden konijnen de oorzaak een niet KKDA is. Een konijn wat dus overlijd zonder dat het nodig had hoeven zijn.

En verder, een slechte voeding, te klein gehuisvest en vaak alleen, en soms ook onwetendheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, madammie, ik vind je dat je daar wel gelijk inhebt, over de KKDA! dat ze onnodig dood gaan!

En om even in ta gaan op JayJay:

Mijn konijnen zijn bijna allemaal door de ziekte Myximatose dood gegaan. Je kunt je konijnen er voor laten ineten, maar alsnog is het vaak dodelijk. Denk niet dat je konijn ingeslapen moet worden als ie de ziekte heeft, want heel soms, met medicijnen van een KKDA, komt je konijn erbovenop, dus kan je het altijd proberen! Het is ook heel erg besmettelijk, daarom dat ze het toen bijna allemaal kregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan ik heel kort in zijn......door het niet optijd opmerken van de eigenaren dat het konijn ziek is....staat op nummer 1

nummer 2 onkundigheid dierenarts

Nummer 3 maden

nummer 4 ziekte waar je niet tegen op kan zoals myx en vhd

Ja ik denk dat ik het hier mee eens ben. Jammer genoeg worden konijnen nog steeds als derderangs dieren gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hmm..... ik ben 2 konijnen verloren door dat ik hun nieuwschierigheid/handigheid niet goed ingeschat had. Ik had beide konijnen al jaren, toen ik ging verhuizen kwamen ze op het balkon. In de zomer stonden mijn kamerplanten daar ook, maar zeker een meter hoog. Via een bak is mjin een konijn erbij gekomen en heeft mijn hele vetplant opgegeten... Ik kwam er snel achter dat ze ziek, was, pas later dat de plant op was.. ze heeft het niet gered..

Mijn andere konijn is tussen de railing en het balkon ingegaan, dat was zo smal, ik wist niet eens dat daar een hoofd door kon.. bij het terugtrekken van zijn koppie heeft hij (volgens mijn huisgenoot, ik heb er niets van gezien.. dus of dit echt zo gegaan is..) zijn nek gebroken. :(.

Ik zal niet de enige zijn (hoop ik) die konijnen onderschat heeft!...en dit is bijna 10 jaar geleden, en ik zie het nog gebeuren dat ze toch nog iets doen wat ik niet voorzien had.. Ik denk dat ze veilig zitten, en dat ik het goed voor elkaar heb, maar het kan best dat er weer wat gebeur waarvan ik over 1o jaar denk.. ja.... dat had ik best kunnen bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange tanden is ook een doodsoorzaak bij konijnen. Als je geen knaag blok in de kooi hebt dan kan het zijn dat het konijn zijn voortanden gaan groeien waardoor deze te lang worden en het diertje zo slecht kan eten.

Als de darmen van het konijn ermee stoppen is het met 2 dagen afgelopen.

Planten zijn inderdaad giftig en dodelijk voor konijnen .

Sommige fruitsoorten zoals banaan kunnen diarree veroorzaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnen sterven aan een hartstilstand...

(mensen overigens ook altijd)

Alle gekheid op een stokje, er zijn zoveel oorzaken.

De grootste oorzaak is dat ze niet kunnen vertellen wat er dwars zit.

Onlangs las ik een goed onderbouwd verhaal over zieke konijnen waarvan de ziekte oorzaak blijkbaar lag bij gemis van een overleden maatje, een baasje die geen aandacht meer geeft, een andere omgeving, etc.

Dus een psychische oorzaak.

Verder is hooi noodzaak nummer één.. Dat voorkomt al erg veel.

Beide redenen kan ik met enige ervaring onderschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Hans aan...een hartaanval is doodsoorzaak nr 1...

Net als bij mensen is de reden van die hartstilstand niet ver te zoeken.

op nr 1 : overgewicht

op nr 2: stress (alle mogelijke vormen)

Daarop volgt dat ook Daniëlle het juist heeft uitgedrukt. Slechte verzorging, de verkeerde voeding, onwetendheid en dan onkundige DA'en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange tanden is ook een doodsoorzaak bij konijnen. Als je geen knaag blok in de kooi hebt dan kan het zijn dat het konijn zijn voortanden gaan groeien waardoor deze te lang worden en het diertje zo slecht kan eten.

Als de darmen van het konijn ermee stoppen is het met 2 dagen afgelopen.

Planten zijn inderdaad giftig en dodelijk voor konijnen .

Sommige fruitsoorten zoals banaan kunnen diarree veroorzaken

Een konijn heeft geen knaagsteen nodig. Als je die dus hebt zou ik die regelrecht in de prullenbak gooien. Lees deze link maar eens: http://konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwing, ik heb nooit beter geweten dan wat ik eerder schreef.

Graag gedaan! Ik heb een gigantische hekel aan die stenen omdat ik er hoogstwaarschijnlijk een konijntje door verloren ben en ik toen ook niet beter wist. :( De tandjes van een konijn slijten af door het eten van hooi. Ik geloof dat er ook ergens een topic staat maar die weet ik zo even niet te staan. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als de stand van de tandjes verkeerd is (da's vaak erfelijk en komt veel voor, dus door verkeerde fok, één van de redenen waarom wij zo tegen pretnestjes zijn), dan helpt hooi eten ook niet eens. De tandjes staan dan niet goed op elkaar waardoor er niks slijt als ze hooi eten...

Dan zit je dus regelmatig met je konijn bij de DA, of zijn/haar tandjes moeten verwijderd worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .