Spring naar bijdragen
Successie

groente en fruit cavia's

Recommended Posts

k ben voor de kindebroerderij bezig met een groenvoer lijst voor de dieren.

Nou dacht ik dat het wat cavia's en konijnen mochten niet heel veel verschilde, tot bleek dat je bij een konijn rustig aan moet doen met fruit, en dat is bij een cavia niet zo.

Zijn er meer verschillen?

OF eigenlijk, wat mag een cavia niet voor groenten/fruit?

Hoe zit het met iets als spruitjes, enz... (graag alle info die jullie hebben)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey,

Ik weet niet of je hier wat aan hebt

maar (ik) vind het een hele goeie site

waar veel cavia informatie opstaat.

Ik heb het lijstje eventjes voor je gekopiërd

wat voor groenten ze mogen.

Er staat op de lijst dat ze wel spruitjes mogen,

maar dan wel rauw.

Overzicht van groenten:

Alfalfa

Andijvie

Artisjok

Asperges

Avocado

Bleekselderij

Bloemkool (zowel het blad als de roosjes)

Boerenkool

Broccoli

Chinese kool

Erwten (rauwe)

Groene kool

IJsbergsla

Komkommer

Maïs (rauwe maïskolven)

Maïsbladeren

Paksoi

Paprika (zowel de paprika zelf als het binnenste met de pitjes als de steel)

Peterselie

Peultjes

Radijsjes (zowel het blad als de radijsjes zelf)

Sla: alle soorten

Sperziebonen (rauw)

Spinazie (rauw)

Spitskool

Spruiten van linzen, bonen, erwten enz.

Spruitjes (rauw)

Sugar snaps (rauw)

Taugé (rauw)

Tomaat

Wilde spinazie (rauw)

Witlof

Witte kool

Wortel (winterwortel en peentjes)

Wortelloof

Overzicht van fruit:

Aardbeien

Abrikozen

Appel

Banaan (Ze eten de schil ook rustig op (en vinden die soms nog lekkerder dan de banaan zelf!) maar de schil moet uiteraard wel onbespoten zijn.)

Bramen

Citroen (Sommige cavia's vinden het lekker!)

Druiven

Granaatappel (wel opletten dat de pitten niet om de tanden blijven zitten als ze er in bijten. Als dit gebeurt, kan de cavia niet meer eten.)

Grapefruit

Kersen

Kiwi

Mango

Meloen (zowel suikermeloen als watermeloen. De schil eten ze vaak ook op. De pitjes eten ze gewoon op, maar je moet wel opletten dat die niet om hun tanden blijven zitten, want dan kunnen ze niet meer eten.)

Nectarines

Papaya

Peer

Perziken

Pruimen

Rozebottel (de beste is die van de wilde roos waarvan de bottels klein en langwerpig zijn. Deze hebben ook de meeste vitamine C. Let er wel op dat ze onbespoten zijn!)

Sinaasappel

Sharonfruit

Overzicht van eetbare kruiden (achter de naam staat welk deel van de plant je kan geven):

Akkerkool: blad

Ganzevoet (Brave Hendrik): blad

Gras

Herderstasje: blad

Klaver: blad, stengels, bloemen

Madeliefje: blad, stengels, bloemen

Paardebloem: blad

Weegbree: blad

Wikke (Voederwikke/Vogelwikke): blad, stengels, bloemen

Zuring: blad

Ik heb het van deze site: http://www.degrotecavia.nl/index.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kolen geven idd gasvorming, word ook die site uitgelegd trouwens.

Mag met mate.

Ik geef her chinese kool, witte kool, sla en dat soort dingen.

Maar met mate geef ik het allemaal.

Oom met spinazie niet teveel want zit teveel ijzer in voor cavia's.

http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

Als je naar onder scrolt staat er ook een stukje over kool.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sla is ook niet al te goed volgens mij... ook met mate dus

Als je stukje over hebt ofzo van je maaltijd kun je best ietsjes geven...maar zou niet speciaal voor de cavia's koolsoorten en dergelijke aanschaffen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja toch denk ik zoals bij elke diersoort dat het te maken heeft met hun genen en dus hun gevoeligheid en niet het soort eten.

Boerenkool zijn ze hier gek op en doen ze echt een moord voor.

De boeren hier waar ik het vandaan haalden zijn er helaas door heen, maar ik heb het dus ruim 3 maanden nu gevoerd zonder problemen.

En niet alleen ik voer hier boerenkool aan de cavia's, vele cavia fokkers hier in de buurt doen dat.

Makkelijk in je achtertuin te kweken en prachtig om te voeren aan dieren die er verzot op zijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb hier ook een aantal cavia,s zitten

deze cavia,s worden alleen gevoert met groente en fruit .......cavia korrels krijgen ze dus niet .ik voer hier zomers veel onkruiden die ik buiten pluk .swinters krijgen ze dus het groente van bij de groentenboer en ze hebben altijd hooi terbeschiking

brandnetels en die 24 uurtjes laten drogen is ook goed voor je cavia ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

deze cavia,s worden alleen gevoert met groente en fruit .......cavia korrels krijgen ze dus niet .ik voer hier zomers veel onkruiden die ik buiten pluk .swinters krijgen ze dus het groente van bij de groentenboer en ze hebben altijd hooi terbeschiking

Maar de korrels zijn toch ook heel belangrijk?:yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Korrels zijn nooit belangrijk, als je ook genoeg kruiden/gras/hooi/veel vitamine c houdende groenten zou geven....maar ze zijn erg makkelijk vooral :)

Ik geef ze wel, omdat ik geen 20 verschillende zakken kruiden naast me alpenweide hooi wil geven :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar de korrels zijn toch ook heel belangrijk?:yes:

nee zo zie ik dat niet

ik zie de cavia korrel voor ons gemak .

ik heb de cavia,s hier op een groen dieet zitten .dat houd dus in alleen maar groenten en fruit .en natuurlijk hooi

het is vooral zomers .dan pluk ik buiten echt van alles .aan kruiden .ik moet wel zeggen ik pluk zakken vol 2 grote zakken voer ik dagelijks aan groenvoer

de vitamine krijgen ze dan echt wel binnen ik voer dan echt een paar keer per dag het groen .....nu is het vooral dingen uit de groentenzaak .daar kan ik 2 keer per week het groenten gratis ophallen .van bloemkool tm paprika,s ...... zelfs zoeteaardapelen

als cavia houders eens wisten wat er allemaal buiten geplukt kon worden aan kruiden .....er zijn er natuurlijk die dit wel weten .....en d ecavia,s zijn er dol op ...:party:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kolen en de sla haal ik er uit, het is voor een voerlijst op een kinderboerderij, dus met mate komt vaak niet goed aan bij mensen.. Daarom wil ik het zeker weten. Mijn eigen caafs kregen vroeger van alles, af en toe, dus met mate.. en idd de restjes. Ze zijn behoorlijk oud geworden.. maar het is toch anders als je een lijst maakt waar 20 mensen het moeten begrijpen..

Vers gemaaid gras, kan dat voor cavia's? Of zelfde gevaar als bij konijnen?

Ze leven van oorsprong toch in hele andere gebieden, dus oorspronkelijk ook andere voer gewoontes .. vind nog dat ze bijzonder dat ze beide het gas ophopings probleem kennen.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
nee zo zie ik dat niet

ik zie de cavia korrel voor ons gemak .

ik heb de cavia,s hier op een groen dieet zitten .dat houd dus in alleen maar groenten en fruit .en natuurlijk hooi

het is vooral zomers .dan pluk ik buiten echt van alles .aan kruiden .ik moet wel zeggen ik pluk zakken vol 2 grote zakken voer ik dagelijks aan groenvoer

de vitamine krijgen ze dan echt wel binnen ik voer dan echt een paar keer per dag het groen .....nu is het vooral dingen uit de groentenzaak .daar kan ik 2 keer per week het groenten gratis ophallen .van bloemkool tm paprika,s ...... zelfs zoeteaardapelen

als cavia houders eens wisten wat er allemaal buiten geplukt kon worden aan kruiden .....er zijn er natuurlijk die dit wel weten .....en d ecavia,s zijn er dol op ...:party:

Oke bedankt! (ook Kef trouwens)

ik dacht namelijk dat hooi en korrels belangrijk waren omdat daar vitamine C inzit. Maar groente en fruit zijn dus veel belangrijker (geef ik ook hoor:mdr:) Weet ik dat ook weer:he:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

vers gras is het beste wat er is. natuurlijk in het voorjaar met mate dan zitten er gewoon heel veel voedingsstoffen in. de rest van het jaar kan je het je dieren niet genoeg geven. nu moet ik zeggen dat ik het maai van onze wei, daar komen absoluut geen uitlaatsgassen overheen.

groetjes Dieuwertje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, gars kan je ze gewoon geven. Je moet alleen opletten waar vandaan.

Zorgen dat er geen auto's langs hebben gereden of een uitlaat plek voor honden etc.

En je zegt kool en sla eraf maar sla mogen ze gewoon geven hoor.

heb je dat stukje gelezen ook op die website? Ik geef het hier ook met

regelmaat en geen problemen of iets.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
En je zegt kool en sla eraf maar sla mogen ze gewoon geven hoor.

heb je dat stukje gelezen ook op die website? Ik geef het hier ook met

regelmaat en geen problemen of iets.

Nee:) nog niet gelezen:D Ben zo druk bezig met 100 dieren te gelijk, echt chaos in mijn hoofd. En tot volgende week zit het konijn nog bij de cavia's, daarna word alles zo wie zo makkelijker:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎28‎-‎11‎-‎2009 at 12:23 zei jack1:

Ik ben op zoek naar een lijst met al die "on"kruiden voor mijn Cavia's. Ik kan hier plukken en sinds ik dat doe, eten ze geen kasandijvie ed meer. Maar ik wil ze geen verkeerde dingen voeren. Bijvoorbeeld zevenblad, kan dat?

Deze conversatie is heel oud, dus ik hoop dat je nog Cavia's hebt en dat het goed met ze gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites