Ga naar inhoud

Giftige Plant!!!!!!!!!


tijgertje

Aanbevolen berichten

oke ik ben dus heel dom geweest ging vanmiddag het hok van tijger schoonmaken en toen zag ik dat hij bij de plant liep (normaal let ik hier altijd op) nu dus een keer niet en ja hoor nu heeft hij er een hap van genomen.

ik cindy gesproken en die plant is dus giftig zij ze dus ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat hij niks kon doen en dat het dus afwachten is.....

het is vanochtend om 11 uur gebeurt heeft ff diaree gehad hee even maar en heeft dat nu niet meer.

de da zei dat als ie nu nergens last van heeft dat het waarschijnlijk met een sisser afloopt dus gaan jullie voor ons duimen?????

hier een foto van de plant;

bloemen0013ck.jpg

deze is van een tijd geleden en hier vreef hij dus met zn kin over de plant meer niet(ik zat er naast)

maar hier kun je wel zien wat het er voor een is;

gaat dus het meest om de meest linkse die met dat wit in het midden(diefen bachia)

hier ook nog een;diefenbachiab2lx.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh schrikken zeg! Ik moet hier van de zomer ook uitkijken met de planten in de tuin. Daar zitten ook een paar giftige bij.

Maar wat je in het vervolg ook kan doen is wat Norit geven (dat is koolstof en wordt gebruikt bij mensen tegen diarree en vergiftiging) ook konijnen kan je dat geven als ze iets giftigs hebben gegeten.

Geloof dat dit ook in het konijnen EHBO doosje moet zitten. Je moet het dan weken en dan met een spuitje geven. Hoeveel precies zou ik even moeten nakijken, maar misschien dat het ook hier op BB staat bij de konijnenartikelen.

Ik zal duimen dat alles goed blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

NORIT

(Carbo activatus)

Bevat geen suiker.

Norit is een plantaardig middel dat bestaat uit geactiveerde kool. Geactiveerde kool is van plantaardige herkomst en het heeft de eigenschap dat het bepaalde schadelijke stoffen die in het maagdarmkanaal aanwezig zijn aan zich kan hechten. (adsorberen = een andere stof opnemen en vasthouden.)

Deze schadelijke stoffen worden daardoor onschadelijk gemaakt. Uiteindelijk worden de restanten aangetroffen in de ontlasting, die dan door de kool zwart(er) is gekleurd.

Toepassing

Dit geneesmiddel wordt toegepast in geval van acute orale vergiftiging. Acute orale vergifitingen kunnen optreden na het eten van de volgende planten:

Aronskelkfamilie: diefenbachia,aronskelken, slangewortel

Leliefamilie: hyacinten, lelies (alle soorten), tulpen, herfststijlloos, aspidistra (potplanten), aloe, lelietjes van dalen, salomonszegel, prei, asperge, bieslook (kan maag-darmkrampen veroorzaken) uien en sjalotten.

Maagdenpalmfamilie: alle oleandersoorten (zeer giftig vaak dodelijk)

Nachtschadefamilie: rauwe aardappel, aardappelloof, tomatenplanten, bitterzoet, boksdoorn, doornappel, capsicum, petunia, tabaksplant, zwarte nachtschade, oranjeappelboompje (vaak dodelijk)

Narcissenfamilie: alle narcissoorten, sneeuwklokje, amaryllis, clivia, agave (maag- en darmkrampen/ontstekingen, vaak dodelijk)

Wolfsmelkfamillie: het melksap van alle soorten is giftig, soms dodelijk.

Taxus: alle delen ook stam zeer giftig, dodelijk.

Kerstster, palmboompje, buxus, wonderboom met wonderbonen, gatenplanten, philondendron, (braken, diarree, bewusteloosheid, soms zelfs na weken of maanden.)

Losse bloemen of planten: anjers, azalea, laurier, rodondendron, berenklauw, blauwe regen, gouden regen, hortensia, vogellijm/maretak, monnikskap, naaldbomen, (zowel naalden als het water waar de naalden in drijven) nieskruid, primula, rabarber, ridderspoor, vingerhoedskruid, sierpeperplantje, jasmijn, kamperfoelie (braken, diarree, krampen, dodelijk)

Witte- rode- en savooiekool, rode klaver, en voerbieten (gassen en diarree)

Andere vormen van vergiftiging door:

bestrijdingsmiddelen (tegen onkruid, ratten, mollen, slakken, insecten, etc), vlooienbanden, mierenlokdozen, muggenstiften, behang, verf.

Norit moet zo snel mogelijk na vergiftiging worden gegeven zodat het zich snel aan de giftige stof kan binden, waardoor die zich niet verder door het lichaam kan verspreiden

Wijze van toediening

De norit oplossen in lauw water tot een dikke brei. Met een spuitje zoveel mogelijk norit toedienen. Indien mogelijk elk uur toedienen, zoveel als lukt. Als er normaal gevormde keutels komen i.p.v. diarree is dat een teken dat de Norit heeft geholpen.

Bijwerking(en)

Een bijwerking kan zijn verstopping. In dat geval zal er ook gebruik gemaakt moeten worden van een laxeermiddel. Overleg dat met de dierenarts.

Gekopieerd van konijnenbelangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons heeft bruintje een paar jaar geleden op een zaterdagavond laat van een kerstster gegeten, en ook ik had geen norit in huis toen (was beginnend konijnenmama) gelukkig heeft hij er niets zichtbaars aan overgehouden (het kan wel hoor, hij is overleden door hartproblemen waarschijnlijk, heel plots, maar wel een hele poos later).

Sindsdien heb ik het altijd staan.

Overigens heb ik geen echte plant meer in huis sindsdien hoor, en in mn tuin alleen dingen die niet giftig zijn, maar goed.

Ik duim voor je dat het goed komt en goed blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste giftige planten laten pas hun giftige werking zien na verschillende innames, dus één klein hapje is meestal nog niet zo erg

Toendra heeft hier ook al eens van de rododendron gegeten, ook giftig, maar ze heeft er niks aan overgehouden (knettergek was ze toch al, dus dat reken ik niet mee :P )

norit moet je geven binnen het uur na het eten van de giftige stof, anders is het te laat

maar ik zou zeggen: geen paniek, als het niet wéér gebeurt is er volgens mij niks aan de hand

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee kijk het ook nog aan neem hem zo mee naar de slaapkamer hahahahahdan maar gestoord maar anders ga ik steeds heen en weer lopen om te kijken of het nog goed gaat hihi

ik weet dat ik dan niks meer kan doen maar toch haha

maar cindy heeft me al weer een beetje gerustgesteld hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste giftige planten laten pas hun giftige werking zien na verschillende innames, dus één klein hapje is meestal nog niet zo erg

Toendra heeft hier ook al eens van de rododendron gegeten, ook giftig, maar ze heeft er niks aan overgehouden (knettergek was ze toch al, dus dat reken ik niet mee )

norit moet je geven binnen het uur na het eten van de giftige stof, anders is het te laat

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou update van tijger;

hij heeft tot nu toe nog nergens last van gehad was gisteren volop aan het rennen enzo dus niks gemerkt maar ik heb hem wel meegenomen naar mijn slaapkamer (al was mijn man het daar niet zo mee eens maar ja ff pech hihi)

hij is nu verder de hele ochtend bezig geweest met de bodem van zijn hokje eruit graven hahaha is niet gelukt natuurlijk.

dus ik denk dat alles wel goed komt,hoop ik

ik denk dat het ook mijn geluk is geweest dat ik niet zo goed ben voor mijn planten en altijd kijk hoe lang ze zonder water kunnen:$ (ik vergeet ze gewoon water te geven zullen we maar zeggen:$)

dus die plant was helemaal uitgedroogt..

nou ik hoop dat het goed blijft gaan maar tot nu toe is dus alles goed gelukkig.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .