Ga naar inhoud

Sisi's darmen ook stilgevallen en werkt de panacur nog wel goed?


YvonneH

Aanbevolen berichten

Het is weer lekker feest bij onze konijnen.

Na Kobus en vorige week Lucky is nu Sisi aan de beurt :(

Gistermiddag nog niks aan de hand en gisteravond lag de boel compleet plat. Ze had erg veel buikpijn, zelfs na de medicijnen en de pijnstiller.

Een uur nadat we begonnen zijn met de medicijnen (zal het niemand aanraden maar ik denk dat ik genoeg hier heb meegemaakt om het zelf op te starten) toch maar even naar Utrecht gebeld.

We konden idd niet meer doen dan dit behalve nog een warme kruik bij haar leggen. We hebben dus een fles heet water (met handdoek er omheen) en een snugglesafe bij haar gelegd.

Af en toe ging ze er bij liggen maar verder deed ze weinig.

Om 12 uur heb ik haar een beetje dwangvoer gegeven en daar was ze het niet zo mee eens. Om 2 uur vannacht nog eens de medicijnen en een beetje dwangvoer en daarna lekker bij Fuz in het hok.

Vanmorgen rond 4 uur begon haar buik ineens enorm te rommelen (leek wel bijna klotsen) dus haar nogmaals op tafel gezet.

Mevrouw was behoorlijk boos en een stuk levendiger dus na een poging tot masseren heb ik haar weer bij Fuz gezet.

Vanaf dat moment begon ze een klein beetje aan het hooi te knabbelen en nu eet ze nog steeds af en toe hooi.

Ik heb haar nu een uurtje apart gezet en gelukkig heb haar bd-keutels zien eten en een bd-keutel en een gewone keutel in haar hok gevonden.

Ik denk dat ik haar straks dus maar weer lekker bij Fuz zet en haar gewoon goed in de gaten houd.

De medicijnen krijgt ze 3x per dag en pijnstilling 2x.

Hopelijk blijft het nu goed gaan maar ik vraag met toch wel af hoe al die konijnen er aan komen.

Dat brengt me bij mijn volgende vraag:

De da (Utrecht) vroeg mij of ze misschien wormen heeft (kan natuurlijk de oorzaak zijn van een stille darm).

Nou die zag ik dus vorige week, 1 worm op 1 verse keutel.

Afgelopen donderdag dus met panacur begonnen maar dus helemaal geen worm meer gezien. Geen dode, geen levende, niks.

Dit is niet de 1e keer dat me dat gebeurd, van de zomer was dat ook al het geval.

Vorige week bij Lucky en Elmo ook. Daar had ik ook een paar wormen gezien maar na het starten van de kuur maar een paar dode gevonden.

ZOU het kunnen dat de panacur nu toch niet voldoende werkt of kan het ook zo zijn dat je ze dus niet meer terug vind?

En wat zou je anders moeten gebruiken?

Begin van dit jaar (of was het vorig jaar?) vond ik bij Lucky en Elmo nl wel een boel dode wormen tijdens de kuur.

Sorry voor zo'n lang verhaal. Ik hoop op jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mogelijk dat je geen wormen ziet na het geven van panacur.

Ik heb hier ook al wormen gehad (en gezien) en toen begonnen met panacur. Maar daarna dus ook niets gezien.

Naar mijn weten werkt panacur nog steeds erg goed bij konijnen.

Er is wel een wormensoort (mss wel meerdere) waarvoor panacur niet werkt, maar die komen sowieso al minder voor. Oa. voor lintwormen is panacur niet doeltreffend.

Als je echt op zeker wilt spelen, zou je de keutels kunnen laten onderzoeken. De wormeitjes zouden uitsluitsel kunnen geven over de soort worm waar het hier om gaat.

Het enorm rommelen, kan hebben geduid op het terug op gang komen van de darmen.

Hoe doet ze het nu? En hoe zijn haar darmgeluiden nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties :)

Gelukkig doet ze het nu weer goed.

Gisteravond hadden we alweer 2 man nodig om de medicijnen er in te krijgen.

Keutelen is ook weer goed op gang gekomen, gewone normale keutels gelukkig. Ik heb eigenlijk niet meer fatsoenlijk naar haar buik kunnen luisteren (laat ze heel slecht toe) maar het enorme harde gerommel heb ik iig niet meer gehoord.

Tot gisteravond wilde ze alleen maar hooi eten en later op de avond is ze ook weer aan het groen begonnen en vannacht voorzichtig weer aan de biks.

Ik ben nu de medicijnen weer aan het afbouwen en daar zal Sisi ook wel blij mee zijn. Man wat is zij sterk :P

Loes, ik ben wel blij om te horen dat jij ook hetzelfde hebt gezien met de wormenkuur. Ik begon al sterk te twijfelen of het dan wel zou helpen en of er idd iets bekend was over resistentie mbt panacur.

Gistermiddag heb ik ook nog even met de assistente gesproken en (zij gebruiken zelf eigenlijk nooit panacur bij konijnen maar) zij zei idd ook dat het wel mogelijk was om geen wormen te zien tijdens de kuur.

Wat dat betreft ben ik weer helemaal gerustgesteld door jullie :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .