Ga naar inhoud

Toendra weer ziek?


mintaka

Aanbevolen berichten

Ok, guys en girls, steek allemaal maar weer alle kaarsjes aan die jullie hebben, want er is weer iets niet in de haak met mijn zorgenkindje Toendra... Ik weet niet wat er is, vandaag heeft ze wel een nieuwe groente gehad, maar vanmiddag was nog alles ok en toen ik haar vanavond haar medicatie wilde geven, is ze meestal suf, soms eens alert, zit in een hoekje, wel met de ogen open, maar soms ook dicht.

Ik heb al naar Inge Thas gebeld, die zegt van het even aan te kijken... Ze sprak van misschien wat gas in Toendra's buik, maar hoe kan ik dat zeker weten? Toendra laat me niet aan haar buik komen om te voelen.

Toendra staat nu met kooi en al op mijn kamer (net alles ververst, zodat ik duidelijk kan blijven volgen of er keutels komen), maar ik moet nog studeren en ik kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Mijn moeder killt me als ze het te weten komt...

Toendra ligt hier nu op haar buik, ogen open, suf te wezen.

Oh shit! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit nu in haar schuilhuisje, ik laat ze maar met rust, DA Inge Thas zei van haar niet te veel stress te bezorgen. Ik had nog eens teruggebeld om te vragen of ik haar een antigasmiddel zou geven, maar ze zei van dat nog maar niet te doen.

Ik ga nu slapen, ben doodmoe...

Toendra staat naast mijn bed. Ik hoop dat het goedkomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey lieve mensen,

een kleine update... Toendra heeft heel de nacht op mijn kamer gestaan, af en toe ben ik wakker geworden omdat ze zich verlegde of zat te krabben in de aubiose. Maar vanochtend zat ze er maar sufjes bij. Ze had van heel de nacht niet gegeten en ook geen keuteltjes...

Ben dan om 8u aan de slag gegaan, met Toendra naar beneden, potje olvarit worteltjes geopend, haar 12 ml gedwangvoerd (ze at het goed op) en nog 4 ml water bijgegeven. Ik heb ook 10 minuten lang haar buik zitten masseren.

Toen ik ze weer in haar hok zette, ging ze gelijk wat drinken aan haar fles. Vind ik al een goed teken.

En daarnet drie keuteltjes, hoera! Wel geen mooie ronde, zoals gewoonlijk, maar in elk geval keuteltjes, da's beter dan niks.

Ik had gisteravond om middernacht nog naar DA Inge Thas gebeld, met de vraag of ik Sili-Met-San zou gaan geven (antigasmiddel), maar ze vond dat niet nodig, beter gewoon zorgen dat haar maagdarmstelsel aan de gang blijft. En haar niet te veel stresseren. Dus ja, dat heb ik nu gedaan.

Nu zit ze weer beneden, in haar vertrouwde omgeving, Savannah loopt rond, zij zit in haar hok met een minuscuul beetje biks en een beetje groentes. Ik zet de deur niet open omdat Savannah anders alles bij haar gaat opeten en dan heb ik er weer geen zicht op...

Ik hoop dat ze zich straks al wat beter voelt, anders ga ik over een uur of drie weer aan de slag met olvarit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

:happy:

Toendra is er weer doorheen gekomen. :) Drie hoeraatjes voor mijn meisje!

Een hele resem kleine kleine keuteltjes (nog niet de helft van normaal), en mevrouw heeft al de groentjes opgegeten die ik haar gegeven had en de biksjes zijn ook weg. En toen ik net ging kijken (middagdutje gedaan :$) zat ze vrolijk hooi te snoepen.

Jullie kunnen je niet voorstellen hoe blij ik ben! Dat is me toch wat met die meid van me!

Het dwangvoeren zal dus echt geholpen hebben om de zaak wat in beweging te zetten. Ik ben blij dat ik daarmee in actie ben geschoten...

Bedankt voor de kaarsjes allemaal!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera, hoera, hoera dan maar.

Martine, weet je zeker (!) dat ze geen parasieten heeft?? Die kunnen echt voor gas en verstoppingachtige verschijnselen zorgen! Zelfs coccidose hoeft niet altijd met diarree samen te gaan. Ook dan kàn verstopping voorkomen.

Veel, heel veel da's weten dit niet. Maar in elk geval zou ik zeggen. Laat eens de keutels onderzoeken als je nijntje steeds weer klachten heeft.

Wat je ook kan proberen als er niets gevonden wordt is even pro-biotica geven. Je hebt haar niet iets anders gevoerd, wat ze niet kent of waar ze niet tegen kan? Er zijn konijnen die juist gas van andijvie krijgen. Broccoli kan soms gas veroorzaken. Eigenlijk elke groente als een nijntje er niet goed tegenkan.Stres is een reden, gaf je zelf al aan. Verharen kan ook oorzaak zijn. En zelfs een keer uren later voeren dan normaal kan gas veroorzaken. Hoe zijn de keutels? Heb je prozyme voor het geval ze erg verhaart?

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lies,

goh, nee, echt "zeker" ben ik daar niet van dat ze geen parasieten heeft...

Ze had wel andere groentes gekregen, venkel en paksoi, de eerste dag was het goed gegaan, gisteren niet. Ze eet in elk geval weer goed hoor, want net gaf ik haar een beetje biks uit m'n hand, en ze schrokte het zo naar binnen :) En een blaadje witlof ook.

Hoe de keutels zijn... De helft van grootte van normaal, maar wel met de gewone kleur. En "in groten getale" :)

Ze zit nu weer in haar hokkie, heeft al heel de namiddag mogen rondhupsen en met Savannah spelen. Toen ik net ging kijken, zaten ze gezellig tegen elkaar aan te snoezelen. Toendra begon dan ook weer met haar favoriete "sport", rijden op Savannah. Dus ze zal zich wel redelijk voelen he, anders zou ze daar toch niet aan denken, neem ik aan.

Wat het verharen betreft: ze verliest wel hier en daar een haartje, maar écht niet veel. Dus een haarbal of iets dergelijks is denk ik niet echt van toepassing. De anderen zijn ook niet aan het verharen, dus van Savannah te wassen zal ze ook niet erg veel hebben binnengekregen.

Het is de eerste keer dat ik ze zo meemaak met gas, en ik denk echt dat het van die paksoi komt. Heb alles dan maar verwijderd uit haar hok. Iemand interesse in de rest van de krop? :lol:

Ik houd ze in elk geval goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .