Spring naar bijdragen
nijntjes_gemma

zijn mijn cavia's zwanger???

Recommended Posts

oke dan wacht ik gewoon maar als er nou wel jonkies komen kan ik dan fotos maken vanhun geslacht en kunnen jullie dan zeggen of het mannetjes of vrouwtjes zijn want dat weet ik ook niet een vriendin heeft toen geholpen met zoeken naar de cavias en ik had 2 vrouwtje genomen omdat er maar 1 mannetje in het nest zat en ik wou er graag 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cavia jongen kun je als ze geboren zijn, in tegenstelling tot konijnen wel gewoon aanraken/oppakken (wel met mate natuurlijk....) en leren al snel brokken/vast eten.

Gisterenmorgen is een nestje geboren die ze smiddags in mijn opvang brachten. 's avonds zaten ze lekker hooi te eten en vanavond zaten ze met zijn alleen rond de etensbak... echt grappig die babycaafjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gisterenmorgen is een nestje geboren die ze smiddags in mijn opvang brachten. 's avonds zaten ze lekker hooi te eten en vanavond zaten ze met zijn alleen rond de etensbak... echt grappig die babycaafjes.

Is echt een wonder eigenlijk :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijken inderdaad drachtige knaven. ALs je opeens een vreemd dingetje in je kooi ziet zitten niet schrikken (zoals ik wel deed dacht dat ik een heel lelijke muis in de kooi zag tot ik beter keek). ZE lopen vanaf dag 1 rond en hebben gigantische hoofden als je ze met hun lichaampje vergelijkt. Ze eten inderdaad ook vrijwel direct vast voer. Als je cavia's nog jong zijn heb je nog aardig grote kans dat het kleine nesten zijn (onze jonge dame had een nest van 1) en als de jongen dames zijn raad ik je toch wel aan om er minstens 1 te houden ze zijn dan zo ontzettend anders dan wanneer je ze ergens vandaan haalt, veel tammer en vriendelijker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijken inderdaad drachtige knaven. ALs je opeens een vreemd dingetje in je kooi ziet zitten niet schrikken (zoals ik wel deed dacht dat ik een heel lelijke muis in de kooi zag tot ik beter keek). ZE lopen vanaf dag 1 rond en hebben gigantische hoofden als je ze met hun lichaampje vergelijkt. Ze eten inderdaad ook vrijwel direct vast voer. Als je cavia's nog jong zijn heb je nog aardig grote kans dat het kleine nesten zijn (onze jonge dame had een nest van 1) en als de jongen dames zijn raad ik je toch wel aan om er minstens 1 te houden ze zijn dan zo ontzettend anders dan wanneer je ze ergens vandaan haalt, veel tammer en vriendelijker.

oke maar vind het wel zielig dat ze al zo jong jonkies moeten krijgen wou dat het anders was gegaan ik heb vandaag nog een keer gevoelt en bij zag voel ik wel wat zitten maar het schopt niet ofzo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
leeftijd heeft helemaal niks te maken met hoeveel jongen ze krijgen, dat is genetisch aangelegd,.

Hoe oud zijn je cavia's nu eigenlijk?

Dacht eigenlijk dat het lag aan het feit dat ze zelf nog niet volgroeit zijn foutje :$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

cavia's zijn nog niet volgroeid als ze al het eerste nestje moeten krijgen voor het bekken vergroeit en groeien gedurende de zwangerschap en zoogperiode gewoon door.

Pas met 1,5 jaar zo'n beetje zijn cavia's compleet volgroeid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijken inderdaad drachtige knaven. ALs je opeens een vreemd dingetje in je kooi ziet zitten niet schrikken (zoals ik wel deed dacht dat ik een heel lelijke muis in de kooi zag tot ik beter keek).

haha, dat is mij hier al meermaals overkomen dat ik me rot schrok :)

vooral de laatste, had ik helemaal niet verwacht, ik had pas een week voordien besloten dat ze wel degelijk zwanger was en dacht dat het nog wel 3 weken ging duren... en ze maken ook zo van die grappige ukkengeluidjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
een dierenarts die er ervaring in heeft (en weinig da krijgen volgens mij zwangere caven te zien) mits je niet te vroeg komt want er moet tenslotte wel wat voelbaar zijn.

En ook hier geld voorzichtig voelen want als je niet weet wat je doet kan dat het einde zijn van het jong.

Dat was met een vriendin van mij dus ook zo... die was naar de DA gegaan omdat haar cavia zo rustig was, en ze 'bulten' voelde...

de DA zei dat het tumoren waren, en ze waarschijnlijk nog maar een paar dagen had. gelukkig kwamen er de volgende dag 2 babies :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat was met een vriendin van mij dus ook zo... die was naar de DA gegaan omdat haar cavia zo rustig was, en ze 'bulten' voelde...

de DA zei dat het tumoren waren, en ze waarschijnlijk nog maar een paar dagen had. gelukkig kwamen er de volgende dag 2 babies :D

haha nou gelukkig een goed einde dus :D beter baby's als tumoren togh:yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mannetjes cavia's hadden ook zo'n brede buik maar dat waren mannetjes en waren gezond.

Het kan best zijn, maar dan moeten ze wel erg lang bij een mannetjes cavia gezeten hebben, want het gaat bij cavia's niet zo als bij konijnen even bij de ander zetten en het is zo gebeurt, sommige cavia's hebben wel 3 a 4 weken nodig totdat ze het toe laten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn mannetjes cavia's hadden ook zo'n brede buik maar dat waren mannetjes en waren gezond.

Het kan best zijn, maar dan moeten ze wel erg lang bij een mannetjes cavia gezeten hebben, want het gaat bij cavia's niet zo als bij konijnen even bij de ander zetten en het is zo gebeurt, sommige cavia's hebben wel 3 a 4 weken nodig totdat ze het toe laten.

Dit is echt onzin...

Ten eerste cavia's kunnen al zwanger raken als ze 4 weken oud zijn....

En als de beer het in 1 x goed doet, dat is het ook goed :)

Dat hoeft echt geen uren te duren...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar zou ik echt niet op rekenen hoor ...

Eén goeie beurt is alles wat een beer nodig heeft en daar heeft ie echt geen weken training voor nodig.

Zoals hier nogal iemand zei: het gebeurt niet zelden dat zeugjes gedekt zijn door hun 4 of zelfs 3 weken oude zoon of broer . . . OPLETTEN DAARMEE HOOR

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites