Ga naar inhoud

29 oktober castratie Sophie


bikkel

Aanbevolen berichten

  • Reacties 338
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Critical care is te vergelijken met de science recovery.

Beiden zijn idd gelijkend met een bikspapje, met het verscil dat deze producten gewoon een poeder zijn wat je met water moet mengen. Waardoor het meestal iets makkelijker door een spuitje gaat.

De critical care wordt door de meeste konijnen erg lekker gevonden en dat maakt dwangvoeren vaak iets makkelijker.

Eet ze nog wel kleine beetje uit zichzelf? En hoeveel ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ziet ze er zielig uit op die foto's ... Ze voelt zich duidelijk niet lekker.

Hoe gaat het nu met haar? Zijn er al keuteltjes gekomen? Je kunt ook haar buikje nog masseren. Daar zul je de ontlasting wel voelen zitten als dikke klonten. Die klonten moet je dan masseren tussen beide handen.

Als ze nog steeds niet keutelt denk ik dat je ook darmstimulans medicijnen moet gaan geven, metocloral en cisaral. Bij Moon lag de peristaltiek (de bewegingen van de darm die ervoor zorgen dat de ontlasting er doorheen gaat) ook vrijwel plat. Ik denk dat dankzij alle medicijnen en massages dat weer opgang is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond voordat ik naar bed ging hoorde ik ineens geknabbel...Sophie begon uit zichzelf aan de groente, ze heeft best wat gehad, ik heb meteen een bakje water ernaast gezet en ook daar dronk ze uit. Ze is daarna in de kooi gaan liggen.

Vanmorgen lag ze in de ren dus ze heeft zich verplaatst, ik heb de ss erin gezet maar daar eet ze niet van! Toen heb ik voor haar peterselie neergelegd en daar at ze 2 stengeltjes van. Ik heb toen de spuitjes weer klaargemaakt, is echt zielig want z evind het verschrikkelijk....onze konijnen stribbelen beiden tegen en wat andere zo van het spuitje aflikken...hier helaas niet, zelfs de critical care is een gevecht! Na de spuitjes heeft ze weer zonnebloempitjes gehad, die eet ze al vanaf de operatie en daarna at ze boos een paar toefjes peterselie.

Ze heeft nu carpofen gehad, ze mag 0,5 per kg en ik heb nu 0,8 gegeven, en de ciseral heeft ze gehad...0,25 tot 0,5 per kg, hier heb ik 0,75 gegeven. En dan 2 ml critical care....

Tot nu toe nog geen keuteltjes.........

aangepast door bikkel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bikkel is een beetje de weg kwijt.....erg onrustig en zoekt Sophie weinig op....met Bella deed hij precies hetzelfde, hij voelt gewoon dat er iets niet klopt!

Ik heb zojuist aan de buik gevoelt en hij voelt soepel aan....je hoort af en toe wel gerommel in haar buik....is dit een teken dat alles op gang komt?

En hoe zit het met de zonnebloempitjes, kan ik die blijven geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze wel nog dwangvoeren. Ik neem aan dat je ook nog steeds ciseral geeft? en uiteraard pijnstilling? Ook vocht is belangrijk voor haar. geef haar geregeld wat water of ors. bij een vocht tekort verminderd ook de eetlust.

onze FH voedster vond het allemaal maar onzin, die wilde alleen maar naar buiten! en het dwergvoedstertje dat we tegelijkertijd hadden laten helpen heeft er 4 dagen over gedaan voordat ze eens iets ging eten en drinken... laat staan keutelen... je bent dan zooooo blij als er eindelijk keutels komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb alleen vanmorgen gedwangvoert...ik hoop eigenlijk dat het niet meer nodig is want het brengt zoveel stress met zich mee....ze heeft gisteren nog een flinke pijnstilling gekregen, zelfs een iets hogere dosis maar wel verantwoord zei ze, deze zou 48 uur werken maar ik heb vanmorgen gewoon de carprofen gegeven en de ciseral en critical care....

Zojuist begon ze weer spontaan te knabbelen aan het hooi dus ik kijk het even aan, vanavond krijg ze weer de medicijnen en dan geef ik voor de zekerheid nog wat critical care....het groen maak ik extra nat ivm vocht.

Ik ben gewoon bang dat ik te overbezorgd ben....bij ieder bewegingkje ben ik allert...eet ze, drinkt ze......maar als ik dan denk dat ze pas donderdag is geholpen en dat het toch een zware ingreep is geweest en als ik dan zie hoe ze ondanks het weinige eten toch huppelt en zich wast....misschien moet ik haar ook even de tijd geven en dat vind ik juist moeilijk want hoe lang geef je de tijd?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat ze weer aan het eten is!! Hopelijk zien de keutels er nu al wat beter uit? Die van gisteren zijn nog niet bepaald normaal. Ik zou zeggen ga gewoon door waarmee je bezig bent en dan komt het wel goed. Over het dwangvoeren en met spuitjes medicatie geven... hoe doe je dat? Je geeft aan dat het een enorm gevecht is. Bij mij helpt het altijd enorm als ik een konijn in een bak (afwasteil met handoek erin voor grip) op schoot zet. Met 1 hand hou ik dan haar kopje vast en druk haar een beetje tegen mijn borst, zodat ze niet naar achteren kan en in de andere hand heb ik de spuit in vast.

Femke, ik denk niet dat je moet masseeren als je konijntje net een buikoperatie gehad heeft..

Hier wou ik toch nog even op reageren. Bij Moon was die buikmassage echt nodig, omdat de darmen goed vol zaten en het er allemaal niet uit kwam. De eerste 2 dagen heb ik alleen vanaf de zijkant gemasseerd en ben uit de buurt van de wond gebleven. Daarna kon ik ook meer van onderen masseren, maar natuurlijk nooit over de wond. De wond zelf is natuurlijk erg oppervlakkig (binnen in de buik is er nauwelijks een wond), dus het kan geen kwaad om te masseren, vooral als je echt een stuk darm masseert. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het masseren goed is, want daarna kwamen er vaak wel wat keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het geven van de medicijnen lukt wel maar ze stribbelt gewoon tegen....ik ga op de bank zitten en zet haar op schoot, een handdoek over haar heen en die klem ik vast achter mijn rug. Ik moet gewoon even doorpakken en ik merk dat het nu veel sneller gaat....daarna een gedroogd banaantje als troost en dat at ze meteen op!

Ze heeft nu een paar toefjes peterselie op en selderij en wat hooi....drinken heb ik nog niet gezien maar ik maar de groente extra nat voor het vocht!

Zojuist lagen er weer wat keuteltjes maar dezelfde als gisteren dus nog geen mooie ronde keuteltjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de keuteltjes raar van vorm zijn is niet vreemd hoor, haar darmen hebben een tijdje stilgelegen.

Jij geeft nog darmstimelerende middelen hé?

Je moet nu goed in de gaten blijven houden dat ze gewoon goed blijft eten en normaal gaan de keutels dan steeds beter van vorm worden.

Oh ja... nog één vraagje. Heb je enkel een drinkfles hangen of staat er nu ook een bakje? Anders zou je eens een bakje water kunnen zetten.

Je doet het super hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik geef nog steeds ciseral....dit blijf ik doen totdat er mooie ronde keuteltjes verschijnen...

Ze begint steeds beter te eten, ik hoor steeds vaker geknabbel en dan kijk ik en dan zit madam weer aan het groen. Ook wordt er weer geknuffeld tussen Bikkel en haar.

Door die ervaring met Bella was ik gewoon bang dat ze een verstopping zou krijgen en misschien wilde ik gewoon te snel....er komt in ieder geval weer iets uit, ze eet regelmatig maar nog niet op het niveau van voor de operatie, toen at ze meer hoeveelheden en nu steeds kleine beetjes....

Ik heb 2 waterbakken, onze konijnen laten deze gelukkig staan dus hier heb ik geen fles!

Ik vind het alleen vreemd dat ze vanaf dat ze thuis kwam wel zonnebloempitjes heeft gegeten....blijkbaar erg favoriet!

Kan ik nu wel stoppen met carprofen? deze heeft ze vanmorgen nog gehad, met de bactrimel, deze was vandaag voor het laatst.

En nog een vraagje, wanneer mag er weer stro en aubiose in de kooi? Heb ook het idee dat ze dan beide beter keutelen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .