Spring naar bijdragen
elvira88

Morgen 2 caafjes halen.

Recommended Posts

Owjah tipje:

Als je ze wat tammer wilt maken, zou ik niet te veel (of geen) schuilmogelijkheden in het begin doen.

Of wat ik deed, overdag (of wanneer je er veel bent) kooi zo goed als leeg en wanneer je bijvoorbeeld naar bed gaat dingen terug zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor de site phlox, ik ga het eens goed doorlezen. Ja ze zijn allebei satijn. maar de caafjes blijven hier hoor, als ik ergens voor kies ga ik er ook voor. Wie weet krijgen ze helemaal geen last en zowel, dan zal ik ze nooit onnodig laten lijden. Ik wil het beste voor mijn diertjes.

oh kef, ik heb wel een flesje met water ook hoor, maar ik zat me af te vragen hoe ik die ophang zodat ze er bij kunnen, het lijkt zo hoog te hangen voor ze.

Ik heb die roze iglo er ook uit gehaald vanochtend. Ze hebben nu enkel die boomstammen. Maar daar kunnen ze zich niet compleet in verstoppen. ik zal ze vandaag een paar keer eruit halen en even kammen enzo ;) Vandaag komt als het goed is ook mijn moeder kijken, die zal ze ook wel even pakken denk ik ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt je hart op de goede plek zitten, lees ik al. De dames hebben een prima huisje gekregen. Geniet van je caafs, het zijn echt geweldige diertjes...

Van de 34 caafs die ik heb, zijn er ook 2 satijn, het zijn vrolijke meiden en halen het onderste uit de kan wat het leven betreft!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb de grootste wilgenbruggetjes gekocht x 5 zijn ze hier helemaal wild van :P

(op zo'n site voor 3 euro per stuk, in de winkel waren ze 12 lol?!)

Die kleintjes waren ze snel te groot voor hier :P

Misschien kun je er onder het flesje een stuk steen of wat dan ook onder leggen, als een soort van verhooginkje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, je goed informeren over de satijntjes kan geen kwaad, maar houd je er ook weer niet te veel mee bezig want het is niet zo dat de helft het krijgt ofzo....

Gewoon het beste hopen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, meer dan de helft Kef. Jammer genoeg!

Echt?!

Ow dan heb ik het vast verkeerd gelezen (bijvoorbeeld over de eerste jaren)

Dus op latere leeftijd is dus erg grote kans blijkbaar.....

Dan snap ik helemaal die satijn fokkers niet (die er genoeg zijn blijkbaar)

Ik zou 10% kans over het hele leven van een caaf al te veel vinden eerlijk gezegd, om er bewust mee te fokken dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, wat zijn ze leuk. Ook een handige kooi. Als je veel me ze bezig bent dan worden ze vanzelf wel tam hoor. Ik heb ook van die wilgenbrugjes en ik vind ze ideaal. Ze kunnen zich wel verstoppen maar je blijft ze wel zien. Ik ben geen voorstander van het weghalen van schuilmogelijkheden.

Tja en met satijntjes. Je moet het uiteraard wel in de gaten houden, maar je er te druk om maken heeft ook geen zin. Ik denk dat ze het bij jou superfijn gaan hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou 10% kans over het hele leven van een caaf al te veel vinden eerlijk gezegd, om er bewust mee te fokken dan.

Op mijn forum is iemand die een satijn caafje heeft van een maand of 6 en nu heeft ze al satijnziekte. En iemand met een satijntje van net een jaar, ook satijnziekte...

Ik denk niet dat het leeftijdgebonden is, het openbaart zich wel vaak pas na anderhalf jaar.

En Pleuntje, je er druk om maken heeft idd geen zin, maar het is wel belangrijk om te weten dat een satijn grote kans heeft op de satijnziekte. Het is een slopende ziekte dat gepaard gaat met veel pijn.

Ik vind dat een fokker informatie moet geven aan de koper. Wel zo eerlijk natuurlijk, want buiten de ellende van het ziek zijn voor het caafje, kom je ook voor hoge dierenartsrekeningen te staan.

bewerkt door Phlox

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk moet je weten wat satijnziekte kan doen en moet je dit goed in de gaten houden. Ik bedoel eigenlijk dat het geen zin heeft om je druk te maken om wat er kan komen. Want misschien komt het niet. Ik hoop dit eigenlijk.

Ik begrijp ook niet waarom er met satijntjes nog gefokt wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

not me, als ik dat van tevoren had geweten had ik een ander stelletje gezocht, niet om de kosten of de beestjes hoor, maar omdat ik me erg hecht aan mijn dieren en ik het gewoon erg vind als ze ziek worden. Wel een beetje vaag dat de fokster niks over dat satijn heeft gezegd...maarja, je kon ook 1 van beide nemen...dat is ook niet erg diervriendelijk. Maar goed, ze zijn er nu en ze blijven ;) Bij een ander krijgen ze misschien helemaal niet de juiste zorg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon het beste hopen en als het niet goed voelt gewoon een keer naar een dierenarts(een met verstand dan wel, volgens mij hebben niet alle DA kennis over de satijnziekte)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Als je slim bent, ga je nu vast op zoek naar een DA met kennis daar over, dat kan je een hoop stress en zorgen schelen mochten ze het wel krijgen. Ze zijn wel mooi:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat is wel een goede, ik zat er ook over na te denken om de fokker eens een mail te schrijven en te vragen of zij bekend is met de ziekte (moet toch haast wel). ben wel benieuwd eigenlijk wat zei ervan denkt, kan ik dan ook zeggen dat ik het jammer vind dat ze me niks heeft verteld daarover?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kun je dat. De meeste satijnfokkers ontkennen dat er satijnziekte bestaat. Jammer genoeg zijn zat baasjes van satijnen ermee geconfronteerd.

Succes met je mail en verwijs haar naar de Knoevelsite, die ik je gegeven heb, dan kan ze het lezen en wie weet, fokt ze niet meer met satijn.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kreeg zonet een antwoord:

Hoi Elvira,

Josje en Bente zijn niet satijn hoor maar Satijn dragend.

dat betekend dat hun moeder satijn is en hun vader niet satijn.

Ik fok al 16 jaar caafjes en zo,n 10 jaar met satijn.

Geen van mijn dieren heeft ooit in die jaren de satijn ziekte gehad.

Op die forums word het vaak heel sterk overtrokken en op die sites ook is meestal een storm is een glas water.

Dus wees niet ongerust jouw meisjes zullen nooit de satijn ziekte krijgen.

ik hoop dat ik je voldoende heb geïnformeerd

heel veel plezier met Josje en Bente

groetjes Loes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

blijkbaar haalde ik zelf 2 dingen door elkaar. satijn en satijndragend. satijn houd dus in 100% satijn? dan glimmen ze ook meer? dus satijndragers hebben geen kans op satijnziekte? (of in ieder geval niet meer dan een gewone cavia)? dat is wel een opluchting dan.

bewerkt door elvira88

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

*Schud hier heel hard haar hoofd van weer zo'n staaltje van hoe achterlijk kunnen fokkers zijn*

Want je kan mij veel vertellen maar als ik op verscheidene fora van veel mensen met satijncavia's lees hoeveel er de satijnziekte hebben of het net bij geconstateerd is, dan mag je nog zulke gezonde dieren hebben maar ook zij heeft vast in die 10 jaar wel een caaf met satijnziekte gehad of haar dieren die naar andere mensen zijn gegaan.

Maar wat je weigert te erkennen bestaat domweg gewoon niet, dat vind het de grootste fout van een fokker, je kop in het zand steken en het een fabeltje verklaren.

En dan ook nog letterlijk zeggen, jouw cavia's krijgen de satijnziekte nooit.....

Ik weet niet exact hoe de satijnziekte bij satijndragers werkt, maar zelfs bij niet satijnen komt de ziekte zo nu en dan voor, dus letterlijk zeggen die van jou krijgen het nooit....

Tja hoe zo'n groot bord heb je voor je hoofd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat vond ik ook een beetje raar hoor, daarom zei ik hierboven, de dragers hebben in ieder geval niet meer kans dat gewone cavia's. want het helemaal uitsluiten kan gewoon niet als het ook bij gewone cavia's voorkomt. maar het is wel fijn te weten dat mijn caafjes geen echte satijntjes zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Satijndragers hebben idd net zoveel kans op satijnziekte als 'gewone' cavia's.

De reactie van de fokker is precies zoals ik het verwachtte, ze ontkent het bestaan van satijnziekte en het is overtrokken.

Er is al aardig wat onderzoek gedaan naar satijnziekte, maar nee, natuurlijk bestaat het niet en liegen alle mensen die deze rotziekte hebben meegemaakt bij hun satijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites