Spring naar bijdragen
elvira88

Morgen 2 caafjes halen.

Recommended Posts

morgen worden er nog 2 leden aan mijn "gezinnetje" toegevoegd. 2 dames caviaatjes, van 3 maand ongeveer. Ik ga ze morgen ophalen. De kooi heb ik al gekocht. Ik wil alleen nog even een aparte ren kopen voor de caafjes, want ze zo nu en dan in de konijnenren laten lopen zal wel niet zo veilig zijn? buddy zat in de dierenwinkel wel met cavia's, maar jerom natuurlijk niet. Moet je een cavia ren ook nog overdekken of klimmen ze er niet uit?

Ik heb hopefarms cavia voor ze gekocht, het bevalt me goed voor de konijnen (de rabbit variant dan) en dan blijf ik bij een merk.

Verder eten ze natuurlijk ook hooi en groente, dat heb ik al in huis vanwege de konijntjes.

op wat voor ondergrond zal ik de cavia's houden? Ik had al gelezen dat stro in de haren gaat zitten (het zijn merino cavia's). Wat is een betere optie? Een laagje zaagsel met een laag hooi erover of zijn er nog andere opties? Ik hoor het graag.

Bij de cavia's blijft het voorlopig. Als boefje er straks niet meer is neem ik geen nieuwe hamster meer. ik vind hamsters toch niet zo leuk als ik had gedacht. Maar ik verzorg hem met veel liefde hoor ;)

groetjes elvira

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je cavia's neemt. Ik heb ook een merino mannetje :) Zaagsel blijft in ieder geval in hun vacht hangen.

Ook zou ik als ik jou was een huisje kopen waar ze in kunnen slapen.

Ik denk niet dat ze uit de ren kunnen klimmen. Ligt eraan hoe hoog die is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een huisje zat al bij de kooi. hoe hoog kunnen cavia's klimmen? ik heb de ren nog niet gekocht. Dat ga ik maandag doen of zaterdag als ik nog tijd heb.

foto's maak ik morgen even, ben nu druk bezig met men konijnenkooi en hamsterkooi schoon te maken en kamer op te ruimen (zou je niet zeggen als je me hier ziet typen:P)

Ik heb de cavia's gezien op marktplaats en ga ze ophalen in capelle aan den ijssel morgen om 11.30.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet eigenlijk niet of cavia's kunnen klimmen. Mijn plexiglas is 25 cm hoog, daar komen ze niet overheen. Maar dat is glad dus ze kunnen niet klimmen.

Waar ga je de ren opzetten? Je moet er rekening meehouden dat cavia's niet zindelijk zijn.. de laten gewoon de plas lopen. Als ik hun hok schoonmaak zet ik ze ff in zo'n plastik boodschappenkrat. En ze plassen er altijd in.

Succes met je cavia's ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat ze niet zindelijk zijn heb ik gemerkt (heb voor 3 weken eens opgepast op vier cavia's van een kennis). Ik ben dan ook van plan een ren met zo'n plastic bodem te kopen, anders gaat mijn tapijt eraan. Nuja, het is niet eens mijn eigen tapijt :P Die 3 weken zijn wel goed geweest trouwens, ik weet waar ik aan begin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zaagsel is alles behalve aan te raden voor merino's, gaat lekker klitten in de vacht en wordt een kleffe boel.

Ik zou eerder hennepvezel gebruiken, blijft ook wel iets hangen, maar lang niet zo erg als zaagsel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hennepvezel(Hemperade) 15 kilo baal is 7 euro ofzo , vind het wel fijn :).

Of Aubiose.

Cavia's klimmen niet in de zin wat jij denkt....

Hier zit voor elke verdieping een plexiglas van maar 30cm hoog.

Waar ze aanhangen als je met eten aankomt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dankjewel :) foto's komen nog even niet vrees ik. ik heb ze sinds vanochtend en ze zijn nog een beetje bang. Ze zitten in een huisje, ik kan ze vanuit het gat niet eens zien, ze liggen op een hoopje :P De mevrouw waar ik ze kocht gaf een blad met info mee en daar staat dat zaagsel het beste is, maar de caafjes hebben aardig wat zaagsel in hun vacht. Dus die tip volg ik even niet op. Ik heb nu voor de nood even een klein laagje zaagsel en een heleboel hooi erover (ze hebben ook vers hooi in een ruif hoor). Maar dan zal ik eens kijken voor een alternatief. Hoe lang hebben caafjes nodig om te wennen? ik laat ze gewoon met rust, dat is het beste toch? Af en toe zie ik ineens heel voorzichtig een kopje door het gat steken :P. dan nog iets, vanwege de stress hebben ze elkaar of zichzelf een beetje onder gepiest. Hoe maak ik dit (straks als ze gewend zijn) het beste schoon? die mevrouw zei met honden shampoo. Ik vrees ook dat het met alleen borstelen niet zo goed weg gaat en het zal ook wel niet zo fris ruiken. Verder zijn ze echt leuk en lief. Toen ze in het vervoersmandje lagen leek het net 1 grote cavia. Overal haar ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

toch 2 fotootjes weten te schieten.

Even kennis maken met mijn nieuwe blue-eyed meisjes:

Josje: (meest donker, kleinste, minst bang)

josje2.jpg

en Bente (lichter, groter en banger;) )

bente23.jpg

Ik las dat een badje niet zo'n goed idee is. Maar ik voelde net even en de kontjes zijn dus echt heel vies en vettig van de pies. Hoe maak ik dit het beste schoon (niet nu, maar als ze meer gewend zijn) met een vochtig washandje? En worden langharige cavia's altijd zo vies of zal dit echt komen van in het reismandje zitten + stress?

groetjes Elvira

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste, wat een mooie caafjes!!

En dan... je mag ze gerust oppakken hoor, geef ze wat lekkers op schoot, groente of zo en praat zachtjes tegen ze, zodat ze aan je wennen.

Natuurlijk mag je ze wassen als het echt nodig is, je kunt babyshampoo gebruiken en omdat ze lange haren hebben een beetje crêmespoeling. Wel goed uitspoelen.

Goed afdrogen met een handdaoek en daarna lekker droogföhnen, want het is best koud en hun haar blijft lang nat.

Ik knip de haren van mijn langharen bij hun kontje op, anders blijven ze vies van het plassen. Ze wonen gewoon op houtvezel en eigenlijk hangt het nooit in hun haar. Hmmm...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dankjewel, ik vrees dat ik de krulletjes er een beetje uitgekamd heb omdat ze bij de fokker erg onder het zaagsel zaten. Kun je dat er zelf weer een beetje in kneden? degene waar ik ze vandaan heb zei juist ze 2 dagen met rust te laten zodat ze kunnen wennen aan de kooi. groente heb ik wel gegeven, ze hebben daar wel wat van gegeten, maar niet alles. Ze zitten nu in een kooi van 1 meter, maar maandag ga ik op zoek naar een ren om eraan te maken. Ze verdienen net zo'n goed leven als mijn nijnen ;).

ja ik ben ook van plan om een andere bodembedekker te halen. Zal eens zoeken op google over het knippen van de achterkant, dat is inderdaad wel een goed idee als ik het zo bekijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, dat kun je er weer inkneden, maar de krullen komen ook weer vanzelf terug.

Het is toch helemaal niet gezellig om ze 2 dagen in hun kooi te laten zitten?! Nee hoor, eerst tegen ze praten en dan van voren oppakken, zodat ze zien wat je gaat doen.

Gaat helemaal goed komen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin morgen wel met oppakken enzo, ik heb wel steeds bij ze gezeten terwijl ze in de kooi zaten en veel tegen ze gepraat hoor, Josje is best nieuwsgierig zag ik al ;) bente is nog wat terughoudend. Ahja, dat komt allemaal wel goed met die twee. ze zijn heel erg gehecht aan elkaar :) zo schattig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh nog even een onzinnig vraagje hoor, maar ik heb hier een stamboompje en wat gegevens en daarop staat dat er een rood/bont is en de ander buff/wit. buff is toch creme? wie is nu wie?:$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo te zien is Josje rood-bont. Het lange haar groeit altijd lichter uit en Bente buff-bont.

Buff is wat donkerder dan crême, een mislukt rood zeg maar.

Staat er op hun stamboom dat Josje satijn is? Ik vind haar zo glimmen, maar dat kan ook door de flits komen natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees ook eens over satijn(ziekte)

Er hoeft niks mis mee te gaan, maar op latere leeftijd kunnen ze OD krijgen......

Buff zit tussen crème en rood in

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet niet waar je ze ingehuisvest hebt, maar zo'n kooi die van de gehele zijkant open gaat is ook al stukken handiger (van bovenaf pakken vinden ze meestal niet zo leuk/eng)

Gewoon langzaam met 2 handen, lopen ze in de hoek, kun je ze heel makkelijk oppakken vind ik zelf altijd :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de info kef, dat od klinkt wel heftig zeg. in hoeveel procent van de gevallen komt dat ongeveer voor? Ik heb ze niet bewust uitgekozen omdat ze satijn zijn hoor, ik ben echt verliefd geworden op de snoetjes en hoor voor het eerst van od. Maarja, ze zijn er nu. Ik zal zo goed mogelijk voor ze zorgen en ik hoop natuurlijk dat ze gewoon gezond blijven. Misschien af en toe een check up laten doen bij een dierenarts voor de zekerheid? Waarom word er nog gefokt dan eigenlijk met satijn als die ziekte zo vaak voor komt? Ik hou ze in ieder geval goed in de gaten.

Ik heb deze kooi van ferplast, 1 meter, minimale maat. maandag krijg ik weer geld, dus ga ik even kijken voor een goede ren. naja, ze zitten voor nu toch steeds maar op 1 plekje, de angsthaasjes :P

meisjeskooi.jpg

Het oppakken gaat goed hoor, ze lopen inderdaad vaak naar de hoek of tegen elkaar op ;) Op die foto in die kooi zitten ze trouwens allebei, het lijkt wel haast 1 cavia :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De krulletjes zijn al weer een beetje terug gekomen en de kontjes zijn niet meer zo vies nat. ik heb ze even tijdelijk op een laagje zaagsel en veel hooi zitten tot de winkels weer open gaan. de fokker raadde zaagsel aan, maar alleen zaagsel worden ze zo vies van.

ochtend caafjes:

Josje:

josjeislief.jpg

bente:

Benteindekrul.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom er nog gefokt wordt met satijn? Tja, omdat de meeste fokkers nog steeds ontkennen dat er satijnziekte bestaat.

Lees je in op deze site: http://www.satijncavia.nl/

Je hebt echt een dierenarts nodig die bekent is met de satijnziekte en daar zijn er weinig van.

Als ze satijn zijn, zijn ze zeker sd. Zijn ze allebei satijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je foto's ziet van de botten met een cavia met OD, word je inderdaad niet vrolijk....

Maar gelukkig krijgen ze het niet allemaal, maar op latere leeftijd zeker kans op...

Verder zien ze er mooi uit hoor :)

Zaagsel ben ik geen fan van , hemperade/aubiose vind ik erg fijn (stinkt ook stukken minder snel)

Ik zie dat je water in een bakje hebt, flesjes zijn wat handiger, ze maken het namelijk erg snel vies (ze poepen/plassen er zelfs in als ze er bij staan haha)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites