Ga naar inhoud

Warme oren


Honey

Aanbevolen berichten

Toen ik net bij mijn konijnen was voelde ik dat 2 ervan hele warme oren hadden.Ze staan in de grote schuur bij mij thuis waar de tempratuur bijna net zo is als buiten.Verder eten ze wel gewoon en de rest van hun lichaam voelt wel normaal aan.Wat kan dit betekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warme oren betekend dat je konijn op dat moment warmte probeerde kwijt te raken, ze heeft het dus wat warm en probeert op deze manier af te koelen. De temperatuur van de oren is dus niet te temperatuur van het lichaam van je konijn, dus je moet niet denken dat je konijn koorts heeft. Dat kan hij natuurlijk wel hebben, maar daar kom je dan niet achter via de oren :)

Als je konijn verder normaal gedrag vertoont zijn hele koude of warme oren dus niet erg :) Zie het maar als een hond die wat hijgt als hij het warm heeft, of een mens dat wat zweet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn verder normaal gedrag vertoont zijn hele koude of warme oren dus niet erg

Evee? Ben je een orenexpert? Ik hoop het want dan heb ik een vraagje!

Mijn rare zieke konijnen hadden zo nu en dan een rode vlek in één oor (ong bij de basis, aan de binnenkant en zo groot als een euro. Verder hadden ze ook regelmatig dat het halve oor rood was.. Wat zou het tof zijn als je dit kende... ik reken er niet op hoor maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)

Bij gas krijgen konijnen toch ijskoude oren nietwaar? Maar dan doen ze niet meer normaal natuurlijk. Ik dacht toch dat koorts soms gepaard ging met hele warme oren of kan dat niet? Dix mijn konijn heeft één keer echt koorts gehad trouwens. Die zat helemaal beroerd te zijn en was een dampend kacheltje toen :( Aan zijn oren was toen niet zo veel te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nee ik ben geen orenexpert helaas, rode oren kan ik niet verklaren (nooit abnormaal rode oren gezien ook bij een konijn moet ik bekennen).

Koude oren of warme oren kunnen inderdaad wel voorkomen bij koorts (kijk maar naar een mens, wij kunnen ook rillen van de kou of zweten van de warmte als we koorts hebben) maar een konijn kan dus ook gewoon koude of warme oren hebben zonder koorts te hebben. Als je vermoed dat er meer aan de hand is moet je gewoon even de temperatuur opnemen natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee :) Bedankt! Toen Dix zo ziek was van een ontstoken wond (lees gapend gat) die zelfs blauwig werd :( had hij dusdanig koorts.. daar was geen metertje voor nodig. Ik had hem zo kunnen verhuren aan Essent hihi.

Nee hoor! Dat nooit!!!! Ik heb samen met een natuurgeneeskundige hem toen maar snel beter gemaakt. Het is toen gelukt zonder antibiotica en daar ben ik nog steeds best trots op en heel blij mee :):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb net even aan de oortjes van Spot en Konijn gevoeld. De oren van Spot gloeien helemaal, 't is echt net een kacheltje. Hij zal wel moeten wennen aan de hoge temperatuur, omdat hij eerst een buitenkonijn was. En de oren van Konijn zijn enorm koud. Vreemd he? Maar ik begrijp dat ik me geen zorgen hoef te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Marjan,

Warme oren is niet erg. Als je konijn helemaal een kacheltje is, dan is het wel erg en heeft hij koorts. Maar dan zit hij er ook wel beroerd bij!!

Heb je munt? Dat kun je voeren, het geeft een verkoelend effect (geen temperatuursverlaging).

Ik weet inmiddels waar de rode oren bij mijn konijnen vandaan kwamen, het was een reactie op stoffen die in selderij zitten (secundaire fotosensibilisatie)

Ingewikkeld woord voor - in dit geval- rode oren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 12 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .