Ga naar inhoud

" wam" : dikke nekplooi van konijn.


jannukum

Aanbevolen berichten

Hallo konijnen liefhebbers,

Ik heb 2 konijnen 2 jaar geleden overgenomen van de dierenambulance toen ze teveel konijnen hadden. Ik heb ze al vrij snel gekoppeld ( zij een flinke huistuinenkeuken konijn met hangoren en 5 verschillende kleuren vacht gevlekt en gestippeld en hij een geholpen mannetje wat nog het meest lijkt op een klein midden zilver zwart konijn.

Ik had ook geen idee hoe oud ze waren en de dierenarts evenmin ik dacht dat hij nog een kleintje was en zij een jaar ofzo.

Bij nader kiesinspectie van de da blijkt meneer al echt een oude opa te zijn en zij ongeveer een jaar of 2.

Het gaat prima met de konijnen hebben een zelfgemaakt reuzen hok plus ren voor wel bijna 15 konijnen en ze rennen en spelen wat af hebben beide ook een heel leuk stout karakter ontwikkeld.

Voer gaat ook prima altijd 2 soorten onbeperkt hooi 2 maal per dag een beetje korrel ( nog minder dan voorgeschreven) en genoeg groen en kruiden. ze eten ook elke dag hun dunne darm poep op en zien er gezond ( niet dun of dik en lekker gespierd en glanzend) uit.

Ze krijgen met tijden allebei wel een wam die wordt soms groter en slinkt ook wel eens maar sinds een paar maanden word de wam van de voedster wel erg groot. Ik dacht altijd dat het iets genetisch was of iets met hormonen te maken had maar ik las net dat het gewoon betekend dat ze te dik is.

Wat ik overgens wel raar vind want haar lichaam is gewoon mooi in proporties echt niets te dik.

Weet iemand raad? en is het echt niets wat met hormonen te maken heeft? want soms heb ik het idee dat het sterker of minder word voor of na haar schijnzwanger haarpluk periodes.

ALvast bedankt.

Groetjes Janneke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met een wam hoeft per devenitie niet te dik te zijn.

Ze zal hem nooit kwijt raken dit is erfelijk bepaald......dus zul je me moeten leren leven.

meneer al echt een oude opa te zijn en zij ongeveer een jaar of 2.

Ik vind een konijn van 2 jaar nog een jong blaadje........

En ik erger me dus ook aan deze uitspraak.

Daar een konijn pas ouder is met 10 jaar en nog veel ouder kunnen worden.......

Daarnaast kan ook een dierenarts en konijn geen leeftijd geven door in de mond te kijken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Nou .. idd ze had het gewoon verkeerd gelezen.

Natuurlijk weet ik dat een gezond konijn minstens 10 jaar moet kunnen worden of ouder doe niet meteen zo f*ng irirant.

Blijkbaar zijn er wel DA die dit een beetje kunnen inschatten ik ben bij 2 verschillende geweest en beide beamen dat mijn konijn al flink op leeftijd moet zijn, zou oud dat ze het haast nooit meemaken en het bij de mijne wel kunnen zien. De meeste konijnen maken namelijk de leeftijd niet mee dat hun lichaam echt ouderdoms verschijnselen begint te vertonen die leeftijd halen ze niet.

Bij mijn konijnen konden ze het wel zien aangezien zijn gestel al echt wat aan het verzakken was en zijn botten niet zo sterk meer. Ook kon de DA het zien aan zijn kiezen aangezien deze er bijna niet meer waren en die paar die er nog zaten zaten allemaal haken aan.

Mijn DA beweerde zelfs nog nooit zo'n oud uitziend konijn in zijn praktijk te hebben gehad.. met alle complimenten voor de goede verzorging en hij schatte het konijn ook eerder 15 dan 12.

Ik zal kijken of ik vergelijkbare foto's kan vinden

Alvast bedankt.

gr's Janneke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .