Spring naar bijdragen
organisatie

Voor het eerst op een forum

Recommended Posts

Hallo Bunny bunch leden,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van Kelso en Snowy. Er is heel wat aan vooraf gegaan. Mijn vorige konijn Stumper is overleden door een heel vervelende situatie. Hij was pas twee jaar oud en onze zware stoel is op hem gekomen..

De nieuwe konijnen heb ik nu sinds juli 2009 en ik ben er erg blij mee.

Ik had twee konijnen op de boerderij gekocht en één daarvan was binnen een week overleden. Net nadat mijn eerste konijn (sinds ik op mezelf woon) is overleden. Het konijntje van de boerderij heette Hyde. Hij nieste al vanaf het begin en de verkopers zeiden dat er niks mis met hem was, "Zijn broer deed het ook en is gezond".

Ik wilde erg graag 2 konijnen, omdat ik niet wilde dat ze eenzaam zouden zijn. Dus ik heb een nieuw konijntje bij de dierenwinkel gekocht.

Toch waren de verkopers niet erg leuk. Ze weigeren mijn geld terug te geven. Ze hebben me nota bene een ziek konijn verkocht!

Vervolgens begon het andere konijn (Snowy) ook te niesen, ik schrok me rot. Ben gelijk naar de dierenarts gegaan en heb een medicijn gekregen.

Nu gaat het met beide konijnen erg goed, ze springen, hupsen, likken en zijn actief. Ze mogen in de huiskamer rondlopen en 's nachts zitten ze in hun hok.

Ik heb nog nooit op een forum gezeten, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Wellicht dat iemand mij kan helpen met het uizoeken van welk ras mijn konijnen precies zijn. Ik ga dus even verder met het uitzoeken hoe ik een foto erbij kan plaatsen.

In ieder geval, gezellig om eens over een gezamelijke interesse te praten. Mijn vrienden vinden konijnen wel leuk, maar niet zo leuk als dat ik vind!

Groetjes van Organisatie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi!

Welkom, veel plezier hier. Ik ben uiteraard ook benieuwd naar je konijntjes. En misschien kun je iets meer vertellen: wat is het geslacht? zijn ze gecastreerd? Hoe oud zijn ze ongeveer?

Groetjes,

Susanne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O jee.....

Bij de meeste leden hier op Bunnybunch gaat de haren al recht overeind staan na het lezen van dit verhaal.

Je bent bij een broodfokker geweest...Of in ieder geval heb je je wat aan laten smeren....

Wij waarschuwen hier op het forum mensen altijd voor broodfokkers/dierenwinkels etc..NOOIT intrappen ! Marktplaats is soms weer een ander verhaal, maar vaak ook gewoon handel of zieke dieren..

Haal konijntjes bij een opvang of bij een fokker..

Informeer je van te voren goed. Internet (dit forum) is juist zo'n goed medium om jezelf wijzer te maken VOOR je overgaat tot de aankoop en mogelijk bijbehorende ellende....

Afijn..

Je zit nu met de gebakken peren. Laat het een les zijn...

Gelukkig ben je hier nu en kan je je dus vanaf dit moment inlezen én bekwamen in hoe konijnen verzorgt moeten worden...

Je konijnen hadden/hebben dus Snot. (we hebben hier een zoekfunctie, dus je kan er alles over opzoeken)

Snot op zich is niet dodelijk, de complicaties die bij Snot kunnen komen, kunnen dit wel zijn.

Denk aan een flinke verkoudheid die uit de hand loopt...

Daarbij is Snot ook nog eens besmettelijk...nou, daar ben jij al achter gekomen...

Even een héél belangrijke vraag om je voor de volgende misser te kunnen behoeden (hoop ik)

>>> Welk geslacht is jou verteld dat je konijntjes hebben en hoe oud zijn ze ?

Dierenwinkels zitten er namelijk vaak naast wat geslacht betreft, broodfokkers of mensen die het voor de lol doen (ook zo fout) weten het vaak ook niet...En voor je het weet zit jij met het volgende probleem....

Verder natuurlijk héél veel plezier van je konijntjes...

Zorg dat ze altijd hooi hebben om te eten, de hele dag door !

Ook mogen ze geen diarree hebben en moeten ze altijd eten en keutelen, doen ze dat niet of hebben ze diarree...direkt aan de bel trekken.

Darmproblemen kunnen bij konijnen binnen 24u dodelijk zijn....

bewerkt door ZaZa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een leuke reacties van jullie allemaal!

Inmiddels heb ik Marktplaats op de hoogte gesteld van deze personen die zieke dieren verkopen. Ook plaats ik waar ik maar kan hun naam en adres, zodat niemand anders wordt bedonderd.

Het gaat me niet eens om die 10 euro, het is nu een principe kwestie geworden en ik ga meer actie ondernemen om mijn geld terug te krijgen (al is het maar voor extra knabbeltjes voor de twee konijnen)..

Als jullie de foto's hebben gezien, kunnen jullie dan kijken welk ras ze zijn?

Ik geloof dat dit de link is, anders staan ze dus in het fotohoekje.

1_samen.JPG

Kelso is een mannetje en Snowy een vrouwtje. Na het lezen van verschillende onderwerpen op bunnybunch schrok ik wel van alle verhalen over het krijgen van een nestje. Kelso is nog niet gecastreerd en dat ben ik van plan te doen nadat ze één nestje hebben gehad. Ik werk met kinderen en kan makkelijk alle nieuwe konijntjes kwijt aan gezinnen met jonge kids. Mocht er 1 niet geplaatst kunnen worden, hou ik hem/haar zelf. Dus no worries, dit toekomstige nestje zal een liefdevol thuis krijgen!

Gelukkig heb ik nu veel meer info door deze site. Bedankt daarvoor ontwerpers!

Nog wat info over mijn nijntjes: Snowy was in het begin niet erg bang, totdat ze haar vriendje verloor aan de niesziekte. Toen werd ze schrikkerig.

Toen ik Kelso ophaalde en bij haar zette, verkenden de twee elkaar en het klikte gelijk. Nu zijn ze dikke maatjes en snowy is nog een beetje bang, maar het gaat steeds beter.

Kelso is zo nieuwsgierig als wat, hij wil alles zien en overal aan knabbelen.

Samen zitten ze in een hok en mogen als ik thuis ben de hele tijd door de huiskamer banjeren. We hebben alle draden weggewerkt, en alles wat onveilig zou kunnen zijn. Dus ik geloof dat ze het naar de zin hebben.

Hopelijk hoor ik weet van jullie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je wel de regels van BB gelezen? Wij zijn streng tegen het nemen van nestjes zonder erkend fokker te zijn.

Misschien kun je je eerst eens even goed inlezen over waarom wij daar zo tegen zijn, voordat je uberhaupt een nestje neemt (weer een kwestie van goed inlezen voor je ergens aan begint, heb namelijk niet het idee dat je dat gedaan hebt wat betreft het nestje).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen ras..Dat is het meestal niet...

Een nestje...

Wat weet je van erfelijke afwijkingen ? Helemaal van konijnen die van broodfokkers (dierenwinkelkonijntjes) of pretfokkers(boerderij) vandaan komen ?

Wat weet je van de reden waarom wij tegen dit soort pretnestjes zijn ?

(want we zijn er niet 'zomaar' op tegen)

Je hebt 2 konijntjes met een absoluut slechte achtergrond...

Hele konijnenopvangen zitten vol met konijntjes die een lief huisje zoeken..

En jij wil een nestje...

Ik gun je konijntjes een fijn leven bij jullie, maar een fijn leven voor konijntjes betekent dat de ram gecastreerd wordt VOOR er een nestje kan komen......

Helaas zijn konijntjes compleet afhankelijk van wat de mens besluit te doen....en dat is niet altijd in het belang van het konijn...

bewerkt door ZaZa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Wat jammer dat jullie er zo tegenaankijken. Ik begrijp het wel heel goed. De konijnen in de opvang is natuurlijk niet de bedoeling, maar dat gaat met dit nestje ook niet gebeuren. Helaas zal ik deze discussie niet winnen. Maar ik hoop dat jullie weten dat ik al gegadigden heb voor de jonge konijntjes en het belangrijkst vind ik dan ook dat ze een liefdevol thuis krijgen. Mocht er iets misgaan, ben ik in de gelegenheid om voor alle kleintjes te zorgen.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga erg goed nadenken over het nestje. Het verbaast me wel een beetje dat 'gewone' konijnen zich dus niet mogen voortplanten.

Raskonijnen zijn toch erg duur? Is het dan niet handiger dat eerst de verkoop van asieldieren wordt gestimuleerd? En de ras 'handel' op pauze wordt gezet? Het is maar een idee.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Raskonijnen zijn echt niet zo duur, maar dat terzijde (ik persoonlijk zou namelijk nooit een konijn bij een dierenwinkel of fokker kopen, maar altijd kiezen voor konijnen die afgestaan zijn; als er echter niet meer op ras gefokt zou worden verdwijnen de rassen en worden het allemaal mengelmoesjes. Dat is voor de konijnen zelf natuurlijk totaal niet erg, maar mensen willen altijd graag weten wat voor ras hun konijn is (jijzelf ook)).

De reden waarom we hier tegen het fokken met rasloze konijnen zijn is dat je de achtergrond van die konijntjes niet kent. Je kent hun voorouders niet, en weet dus ook niet welke erfelijke aandoeningen er in de familie voorkomen. Dat kan leiden tot konijnen met bijvoorbeeld olifantstanden, gespleten penissen en vele andere afwijkingen. Nou ja, je weet zelf wat voor ellende je kunt hebben met konijntjes waarbij totaal niet op de gezondheid van de ouders is gelet.

Daarnaast puilen de opvangen uit van rasloze konijnen (en ook van raskonijnen hoor, dus dat maakt niet uit), dus het is overbodig om zelf nog meer raskonijnen op de wereld te laten zetten. Voor elk konijntje wat bij jou geboren wordt moet een ander konijn langer op een goed tehuis wachten. Je schrijft dat je genoeg mensen kent die wel een konijntje willen; stuur al die mensen dan naar een opvang, daar zitten al heel veel leuke en lieve konijnen die ze zo mee kunnen nemen! En ja, ook in opvangen worden jongen geboren (als een voedster zwanger binnenkomt), dus dat mensen alleen een klein konijntje willen hoeft geen belemmering te vormen om er geen uit een opvang te halen.

Ik hoop echt dat je je ram wilt laten castreren vóór hij je voedster zwanger maakt, dat scheelt een heleboel dierenleed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites