Spring naar bijdragen
Mysterymeis

Hallo! - lang verhaal..

Recommended Posts

Hoi iedereen!

Ik ben nieuw, mijn naam is Lies en ik heb nu 3 konijnen. Suzie en Dixy & Fleur.

Fleur is nu nog alleen maar hopelijk niet meer voor lang! We zoeken een stabiele en rustige gecastreerde ram die haar vooral lekker alles laat regelen en pas ingrijpt als het echt nodig is.

Ik vind het best moeilijk om me voor te stellen, vooral op konijnengebied want er is zoveel gebeurd, we hebben zulke hektische tijden achter de rug, dat is haast niet voor te stellen! 't Was ook teveel eigenlijk..

In een (lange :(( ) notedop dan maar. Komt ie:

In maart 1993 kreeg ik twee nijntjes van 12 dagen oud! Die waren geboren in een zandbak, opgegraven door kinderen en de mensen van de dierenambulance liepen ermee te leuren!! Niet te geloven en ik hield eerst nog even mijn mond toen ze de diertjes aanboden, wilde niet heel dominant iedereen overschreeuwen maar het bleef stil :( Dus ging ik als gelukkig moedertje er mee naar huis en nu zijn ze ipv 150 gram minimaal 1,5 kg. Hoera:bunny1:

In de herfst dat jaar vond ik Suzie in de dierenwinkel en niemand wilde haar vanwege haar (prachtige!) kleur. Dat is wildkleur. En dan heeft ze ook nog wat lange haren op haar koppie. Een beauty en ze heeft bijna teveel karakter hihi. Ik hield van haar vanaf dat ik haar zag en dat was wederzijds! Suzie werd niet verkocht en zou slangenvoer worden ware het niet dat ik had gezegd dat ik haar op wilde vangen. Niet kopen maar opvangen en ik betaalde de basiskosten, niet de winkelprijs. Ik wilde mijn 2 dames (...) koppelen aan Suzie al wist ik wel dat 3 vrouwen vragen om problemen was.

Het koppelen is dan ook niet gelukt hoewel het met Dix uiteindelijk heel close was.. zo close dat er door een ongelukkig toeval 2 (!) nestjes achter elkaar uit voortkwamen. Ik had vanwege mijn onkunde op dit vlak de dierenarts (da) gevraagd en nog wat andere mensen die met dieren omgingen waarvan

iedereen, de da tot 2x toe met 3 maanden ertussen nogwel, mijn Dix voor vrouw uitmaakte.. Ik begreep toen wel direct waarom ik altijd al dacht dat "zij" niet lekker in haar vel zat haha.

In april/mei 2004 had ik dus twee nestjes jonge konijnen. Ik heb waanzinnig veel geleerd over gedrag toen, intens genoten hoewel het ook erg vermoeiend was en ik hield geen behang en plinten over want 12 jonge konijnen in je huis die meest van de tijd loslopen tja.. Maarja ze moesten wel gelukkig zijn en echt het was prachtig! De stofzuiger maakte overuren toen en het hielp niet eens echt. Uiteindelijk hield ik 4 van de twaalf. Met pijn in mijn hart maakte ik die keuze want liever had ik er geen één weggedaan. Ik bracht de rest uiteindelijk met de trein van Deventer naar de opvang in Zeeland want er was verder niemand die plaats had. Dat was een dagtaak, even heen en weer..

Rond oktober/november sloeg het noodlot toe. Mijn konijnen werden ziek. Een kwaal die nog steeds niemand kent helaas. In januari 2005 zijn onze 4 kindertjes overleden. Daar heb ik nog steeds moeite mee. Dix en Fleur gingen rond oktober 2005 in hun nieuwe buitenren wonen en ze waren binnen 3 weken beter! Suzie bleef binnen en zij bleef ziek. Wel iets beter maar echt goed ging het niet. Dix en Fleur zijn broer en zus en het was achteraf gezien geen goed koppel! Een goed koppel zit tegen elkaar aan, weet ik nu en ze zijn vaak samen één.. Dix en Fleur hadden altijd wel een meter tussen elkaar en Fleurtje is een pittige tante die erg goed weet wat ze wil en ook wat ze

niet wil! En wat ze niet wil is een Dix of een Lies die naar een ander konijn kijkt. Ik ving ooit een konijn uit een park op (hoogzwanger natuurlijk maar die ging toch op tijd naar Bunnybin) en Fleur heeft mij toen, ze woonde nog binnen, 's nachts aangevallen want ze rook iets dat niet klopte!!! .:evilbunny: Ik was vreemd gegaan.. Het heeft meer dan een uur geduurd toen voordat ik haar had gekalmeerd, ze bleef me maar aanvallen. Fleur ging toen echt door het lint wat best begrijpelijk was want ik bracht de geur van een vreemd konijn in HAAR territorium.

Helaas is deze zomer (2006) Dix die bij Fleur woonde helemaal gecharmeerd geraakt van Suzie die toen binnen woonde en los in de tuin liep en zodoende ook bij het gaas van de ren kwam. Het gevolg is geweest dat Fleur uit jalouzie uiteindelijk heel erg gevochten heeft met Dix. Hij is toen halfdood gebeten en het heeft veel zorg en toewijding gekost om hem erdoor te halen. Hij was er heel erg aan toe maar het is gelukt gelukkig!! Het is zo'n schat. Ik wil hem niet kwijt!!

Op dit moment wonen Suzie en Dix samen in de halve ren (een kleine 6 vierkante meter) en Fleur woont in de andere helft.Heel ellendig is dat ze alledrie sinds oktober weer ziek zijn, hetzelfde als ze eerst hadden en waar de kleintjes aan zijn overleden. Ik weet inmiddels veel meer van hoe het in elkaar steekt en heb geleerd wat ik ze wel en niet moet geven maar de oorzaak ken ik niet. Wist ik het maar!!! Nu zijn ze heel langzaam weer aan de beterhand maar het gaat nog best een tijdje duren voor ze weer helemaal okay zijn vrees ik. Ze zijn ondanks alles wel happy, dat wel. Het is ook niet zo dat ze pijn hebben. De darmen werken niet lekker en de keutels kloppen niet, die zijn veel te klein. Maar ze zijn nu weer fit, actief en eten ook weer goed. Ze komen aangestormd voor een hapje droog brood of iets anders lekkers :) Er is verbetering al gaat die mij niet snel genoeg en ooit komt het weer goed. Dat hou ik mijzelf voor.

Tot zover! Het is lang genoeg toch?

Groetjes,

Lies:poot:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier! Wat een verhaal zeg.....ik hoop dat alles goed komt!

Voor een rammetje zou je misschien eens aan -danielle (als ik het goed hebt) kunnen vragen! die heeft pas een nestje. Of zoek je een ouder rammetje? dan stond er ook nog een toppic over opvang nijntjes ook van -danielle volgens mij :) leuk ben ik e smeer je gelijk nijntjes aan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welkom hier! Wat een verhaal zeg.....ik hoop dat alles goed komt!

Voor een rammetje zou je misschien eens aan -danielle (als ik het goed hebt) kunnen vragen! die heeft pas een nestje. Of zoek je een ouder rammetje? dan stond er ook nog een toppic over opvang nijntjes ook van -danielle volgens mij :) leuk ben ik e smeer je gelijk nijntjes aan

Topic over opvang nijntjes was niet van mij (niet dat ik weet in ieder geval:)) maar ik heb inderdaad wel een rammetje in de aanbieding...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor ram? Hij moet gecastreerd zijn en liefst volwassen en stabiel! Vooral dat laatste. En dan moet het in de buurt zijn (Deventer) zodat Fleur en ik langs kunnen komen om te kijken of het klikt. Dat is echt heel belangrijk.

Ik zoek voor haar de liefde van haar leven en er is maar 1 manier om daar achter te komen.. gewoon proberen! Het was een kennismaking in notedop jaja! en Fleur heeft een bekkenfractuurverleden dus ik neem geen enkel risico! Dat gaat helaas niet. Daarom een gecastreerde ram.

Maar vertel..!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O haha :) bedoelde dat zielige verhaal over die rammetjes waarvan die enne een kapot ruggetje had :( weet ff niet precies waar het staat maar in ieder geval in het konijnenforum

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Martine schreef:

--------------------------------------------------------------------------------

ha lies! super dat je de weg naar hier hebt gevonden!!!

---------------------------------------------------------

Hee Martine,

Ja,ja! :beer: Het lukte niet hoor zolang ik opgaf dat ik de weg via jou gevonden had en toen uiteindelijk heb ik dat maar gedeleted en toen ging het wel.... sorry :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier op het forum, Ik heb je hele verhaal gelezen, Poeh, Wat een verhaal! Ik hoop dat het allemaal weer goed komt en dat je een leuk rammetje kan vinden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een verhaal, wat zijn de symptomen van de ziekte, en als je niet weet wat het is is het dan wel verstandig om er een nieuw konijn bij te nemen tot je uitgezocht hebt wat de ziekte is en wat de oplossing er voor is?

Er zitten op de kinderboerderij 2 hele leuke rammetjes, niet gecastreerd maar wel zeer lief, vrij klein, volwassen en stabiel, maar ja dat is in middelburg.

Welkom in ieder geval!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je verhaal met veel interesse gelezen!

Ik hoop dat alles in orde komt met de nijntjes en dat je voor Fleur de liefde van haar leven vindt!

Van harte welkom op het forum en heel veel lees-en schrijfplezier!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit vergat ik nog.. (ik was niet snel genoeg om het te kunnen wijzigen dus maar even opnieuw een reactie)

Symptomen:

Echt niet eten

Niet drinken

Uitdroging

De darm gaat vanaf achteraan stil liggen.

Gas bij èlke hap die ze nemen als ze zo heel ziek zijn

Kleine, natte zwarte puntige keutels

Onregelmatige keutels dus groot en klein door elkaar

Rare buik, slap en opgezet tegelijk

Er is geen echte verstopping, de keutels zijn klein doordat de darm verkrampt is. Op cisaral (prepulsid) reageren ze niet, behalve wanneer de darm stilligt. Dan wel. Ik heb nog maar net ontdekt dat de darm extra verkrampt door vezels! Dit is bijzonder want normaliter moet een ziek konijn flink hooi eten. Maar die van mij worden juist ziek van hooi en stugge vezels. Dat gaat als volgt. Ze worden beetje bij beetje weer wat beter en dan eten ze zelf weer wat hooi als ze zich echt goed voelen. 12 uur later is het dan mis. Geen eetlust en nauwelijks keutels meer. Als dan zo'n 36-48 uur later het hooi verwerkt is en eruit is gekomen in de vorm van (slechte) keutels dan gaat het langzaamaan weer beter tot ze weer hooi gaan eten. Sinds ik ze geen hooi meer geef (ze krijgen hoogvezelige biks als dwangvoerpapje geserveerd zodat ze ook vocht binnenkrijgen + wat groen) gaat het langzaamaan beter. De keutels worden wat ronder en regelmatiger en het zijn er meer. Ze zijn nu zelfs wat droger en minder donker aan het worden.

Iedereen hartelijk bedankt voor het welkom hier!

Groetjes,

Lies

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

goh lies, dat is dan echt wel met vallen en opstaan uitproberen waar je nijnen wel en niet tegenkunnen van voer... gelukkig heb je er iets op gevonden dat schijnt te werken...

woon jij ver van de belgische grens? anders kan ik je altijd Inge Thas uit Gent aanbevelen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier!

Ik vind het ook maar raar dat er nooit een echte diagnose gesteld is. Ben je dus idd zeker dat je een goede da hebt?

Alleszins veel succes met de patiëntjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben je dus idd zeker dat je een goede da hebt?

Alleszins veel succes met de patiëntjes!

Nou :) Ik heb verschillende artsen gesproken tot en met de faculteit Utrecht aan toe, verschillende keren de nijnen laten zien en dan is er volgens de artsen niet veel aan de hand... (dat was oa bij een dochtertje van Suzie, er lijkt niet veel aan de hand zei de da en een uur later is ze in mijn armen overleden. Maar die da heeft toen verzuimd prepulsid en vocht te geven, niet kk dus!) Ik heb homeopathie gehad, natuurgeneeskunde erop losgelaten, konijnenkenners gevraagd.. echt niemand die het weet.

Het is geen coccidose, geen gewone darmontsteking, het sectierapport zei bij de kleintjes vhd maarja.. dat kan eigenlijk niet. De symptomen klopten lang niet allemaal. Andere konijnen die hier zijn geweest kregen het niet en een konijn van mijzelf wat geënt was kreeg het wel. Dus van dat sectierapport klopt niet zoveel, lijkt het. Ze hebben toen ook niet gekeken naar wat het eventueel zou kunnen zijn maar ze dachten direct vhd en hebben toen slechts stappen gevolgd om dat aan te tonen. Het vhd virus blijft overigens 'maar' 7 maanden hangen. En eenmaal beter van vhd krijg je het nooit weer dus dat klopt ook al niet.

Opvallend is dat de ziekte is ontstaan nadat ze wormen hadden. Maar die zijn nu bestreden en ze hadden echt op moeten knappen als dat de enige oorzaak zou zijn. Het is een mysterie. Het punt is dat als ik weer naar de da ga er waarschijnlijk testen worden gedaan die veel stres geven en niets opleveren. Een bloedonderzoek gaf eerder aan dat het fosforgehalte veeeeel te laag was! Maarja dan is er geen veilige oplossing om dat corrigeren en weet je nog steeds niet waarom het zo is. Het heeft me wel een Suzie opgeleverd die in paniek raakt nu bij de da... Bioresonantie zou ik nog kunnen proberen, dat heb ik nog niet gedaan. Maarja of dat nou goed werkt? Ik ben niet overtuigd. Wat een soap hè ?!: :hmmm:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .