Spring naar bijdragen
nijntjes_gemma

konijn bij cavia???

Recommended Posts

Geen wonder dat ze geen zin heeft in castraten, je moet ook niet het mannetje bij het vrouwtje zetten, maar het vrouwtje bij het mannetje. dan gaat het wel. en dan maakt het ook niet uit of het mannetje het nog wel kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou sorry hoor, ik kan nog niet zo goed met internet. Maar het kan wel, hoe wou je anders kunnen fokken? het principe is het zelfde: je zet 2 konijnen samen.

Nou, als ze voedster het niet wilt, maar je laat die ram steeds daar, dan hoeft het ook niet te "kunnen" dan spreek je meer van een verkrachting....

Maar de meeste fokkers maken dan ook een andere combinatie hoor, als ze merken dat het echt niet gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

micky999 ik zet achter mijn tekst niet voor niets een :lol:, het was een grapje

Wat betreft samen zetten, dit gaat niet over fokken, maar over konijnen en cavia's samen houden in dit topic.

En ook bij fokken klikt het niet altijd tussen dieren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het gaat er toch vooral om dat dat konijn gezelschap krijgt. en een cavia is geen optie, niet waar?

maar er is nog een andere optie: je zet de 2 dieren in aparte kooitjes dicht bij elkaar, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet aanraken. dan moet je ze steeds tegelijk voeren en aaien enz. na een paar weken zet je ze dan samen in een nieuw(!) hok. een garantie dat het goed gaat, is het niet maar het is te proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik vind het geen optie.. Ze spreken elkaars taal niet, ze snappen elkaar niet. Kan je gewoon beter kiezen voor of 2 konijnen of 2 cavia's, en als je dan al een cavia en een konijn hebt eentje "omruilen" of allebei een knuffeltje geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
het gaat er toch vooral om dat dat konijn gezelschap krijgt. en een cavia is geen optie, niet waar?

maar er is nog een andere optie: je zet de 2 dieren in aparte kooitjes dicht bij elkaar, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet aanraken. dan moet je ze steeds tegelijk voeren en aaien enz. na een paar weken zet je ze dan samen in een nieuw(!) hok. een garantie dat het goed gaat, is het niet maar het is te proberen.

Ik had juist begrepen dat deze koppelmethode juist niet erg bevorderlijk is.. Doordat ze niet bij elkaar kunnen komen, maar elkaar wel kunnen zien en aanraken zou dit agressie op kunnen wekken..

Of heb ik het nu mis?:bounce:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had juist begrepen dat deze koppelmethode juist niet erg bevorderlijk is.. Doordat ze niet bij elkaar kunnen komen, maar elkaar wel kunnen zien en aanraken zou dit agressie op kunnen wekken..

Of heb ik het nu mis?:bounce:

Bij twee konijnen kan dat wel, dat dat agressie opwekt. Maar er zijn ook veel opvangen die juist voor deze methode gaan. Ligt er ook een beetje aan waar je eigen voorkeur naar uit gaat en vooral of het bij het konijn past..

Maar of dat ook voor cavia/konijn geldt weet ik niet. Maar de koppeling is ook helemaal niet het punt van het samenhouden.. Lijkt me gewoon een kwestie van op wat voor manier dan ook samenzetten en klaar. Volgens mij gaat dat meestal nog wel goed. Maar wat er daarna gebeurt, of beter gezegt, kan gebeuren, altijd kan gebeuren zolang ze samen zitten, daar gaat het om.. Al heb je de meest geslaagde koppeling ooit, als je konijn per ongeluk je cavia halfdood trapt, heb je daar niet veel aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn konijn, Truus, en cavia, André, sinds het overleiden van de andere cavia, Koos en konijn, Moeder Theresa, gewoon vrolijk met zijn tweeën door de huiskamer wandelen. Als ik er niet ben, en daar moet ik Phlox gelijk in geven, dan zou het wel eens gruwelijk mis KUNNEN gaan. Ze hebben ook allebei hun eigen hok en rennen met mekaar door elkaars hok heen, maar eten en slapen doen ze appart met het hok dicht. Alleen als ik er toezicht op heb lopen ze allebei samen los. En dat gaat prima. Meestal ligt het konijn languit en de cavia snuffelt wat rond in het huiskamer en gaat vaak dan weer gewoon naar zijn hokje zelf. Maar dit is allemaal eigenlijk perongeluk gekomen toen ik de ren niet goed had dicht gedaan en ze bij elkaar kwamen.

Ik zou het persoonlijk met nieuwe beestjes die hier in de toekomst zouden komen niet doen, het gevolg is te erg aan de foto's te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb mijn konijn, Truus, en cavia, André, sinds het overleiden van de andere cavia, Koos en konijn, Moeder Theresa, gewoon vrolijk met zijn tweeën door de huiskamer wandelen. Als ik er niet ben, en daar moet ik Phlox gelijk in geven, dan zou het wel eens gruwelijk mis KUNNEN gaan. Ze hebben ook allebei hun eigen hok en rennen met mekaar door elkaars hok heen, maar eten en slapen doen ze appart met het hok dicht. Alleen als ik er toezicht op heb lopen ze allebei samen los. En dat gaat prima. Meestal ligt het konijn languit en de cavia snuffelt wat rond in het huiskamer en gaat vaak dan weer gewoon naar zijn hokje zelf. Maar dit is allemaal eigenlijk perongeluk gekomen toen ik de ren niet goed had dicht gedaan en ze bij elkaar kwamen.

Ik zou het persoonlijk met nieuwe beestjes die hier in de toekomst zouden komen niet doen, het gevolg is te erg aan de foto's te zien.

Vind dit wel een andere situatie, los lopen dat je er zelf bij bent, dat maakt niet veel uit.

Maar bijvoorbeeld in een buitenhok, waar ze uren zitten samen terwijl je er niet bij bent........dat is eigenlijk vragen om problemen, ook al gebeurd hetniet in de eerste weken/maanden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan nog, zelfs al lopen ze probleemloos samen los, ze missen toch een soortgenoot! Konijnen en cavia's communiceren op een hele andere manier. Een konijn wordt waarschijnlijk gek van dat gepiep van een cavia, terwijl een cavia niet snapt dat hij het konijn moet likken. Ze hebben net zoveel aan elkaar als aan een pluchen knuffel, dus waarom zou je het risico willen nemen dat het niet goed blijft gaan? Konijnen hebben behoefte aan sociale interactie met een soortgenoot. Geen enkel dier kan dat vervangen. Hond niet, kat niet, cavia niet, kippen niet, mensen niet. Alleen een konijn begrijpt een ander konijn volledig. Kies daarom gewoon voor twee konijnen of twee cavia's, daar maak je ze allemaal veel gelukkiger mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb er een hekje tussen gezet, maar daar springt ie overheen. blijkbaar vind ie het niet erg om door de caviaberen verkracht te worden.:mdr:

in ieder geval heeft ie nu een plekje waar die heen kan als het hem te veel word.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb er een hekje tussen gezet, maar daar springt ie overheen. blijkbaar vind ie het niet erg om door de caviaberen verkracht te worden.:mdr:

Blijkbaar is de behoefte aan gezelschap groter dan de angst voor verkrachting. Hoe zielig is dat! :( En er dan nog om lachen ook, hoe diep kun je zinken. :s Waarom geef je je konijn niet gewoon een soortgenoot als maatje??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar is de behoefte aan gezelschap groter dan de angst voor verkrachting. Hoe zielig is dat! :( En er dan nog om lachen ook, hoe diep kun je zinken. :s Waarom geef je je konijn niet gewoon een soortgenoot als maatje??

Niet dat een cavia echt het konijn kan/wil verkrachten....

Maar alles duid erop dat die een soortgenootje wil :/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja hoor es. punt 1: ik doe er wel wat aan, ik heb een hekje geplaatst om het konijn van de cavia's te scheiden. dat ie daar overheen springt, tja... punt 2: de cavia's zijn niet alleen, ze hebben soortgenoten bij zich. punt 3: het konijn is een ram en kan ik dus niet bij een ander konijn zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het konijn heeft echter géén soortgenoot, daar gaat het om!! Hij kan gewoon gecastreerd en aan een leuk vriendinnetje gekoppeld worden. En als je dat niet voor je konijn over hebt had je maar beter helemaal niet aan konijnen kunnen beginnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het konijn heeft echter géén soortgenoot, daar gaat het om!! Hij kan gewoon gecastreerd en aan een leuk vriendinnetje gekoppeld worden. En als je dat niet voor je konijn over hebt had je maar beter helemaal niet aan konijnen kunnen beginnen.

Mee eens!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites