Ga naar inhoud

kunnen konijnen voledig op vers????


patje1983

Aanbevolen berichten

Hier eet onze hond eigenlijk alles. (ook konijn:$)

De katten krijg ik niet helemaal over, die zitten op kvv.

Ik zie het wel zitten ook de konijnen en caafjes over te doen op volledig natuurlijk voer en ga me daar eens even sterk in verdiepen. Ik lees hier dus lekker mee!!:yes:

ik had ook idd heel veel problemen mijn katten over te krijgen.

1 wou er ook niet aan de kvv dus die bleef op brok(die heb ik ook met de hand opgevoed dus was te verwend) 4 op kvv en 1 op barf......

die op de barf zat dat was het eerste dier in mijn huishouden die dat deed.:party:

pas 5 maand later wou tygo er aan geloven haha

moesten jou hond(en) ook eerst wennen aan barf? tygo wou het de eerste 4 a 5 maand echt niet die wou wel kvv maar geen barf het verwende draakje

aangepast door patje1983
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

En ik geloof niet dat er hier iemand is die volledig vers geeft, op het forum.

Zoals ik een paar berichten geleden al aangaf krijgen mijn konijnen wel volledig vers(als je hooi ook onder vers rekent).

Ik ben het wel met de rest eens dat je goed op moet letten dat je konijnen niks tekort komen, je moet er dus zeker van zijn dat je voor voldoende afwisseling/variatie kunt zorgen. Ik zal dus ook niemand aanraden om zomaar de biks in de prullenbak te gooien.

@Patje: Als tip voor nu zou ik zeggen begin eerst eens rustig met het opbouwen van verschillende soorten groenvoer. Wat geef je nu zoal aan groenvoer, hoe reageren je konijnen hierop en hoeveel biks geef je nu?

Hier op het forum is heel veel informatie te vinden over het goed opbouwen van groenvoer, (ik denk dat vrij veel mensen op het forum sowieso maar weinig biks geven). En er is een vrij lange lijst met goede groenten/kruiden en planten. Verder is enige (wilde)plantenkennis erg handig.

Zodra je het groenvoer gaat opbouwen en je konijnen reageren hier goed op kun je langzaamaan gaan minderen met biks. Maar ik zou voorlopig nog wel wat biks blijven geven, neem de tijd om alles rustig op te bouwen en je te informeren. Je kunt niet zomaar van de een op de andere dag volledig overstappen.

Hoewel onze honden ook rauw voer krijgen(kvv voornamelijk) denk ik niet dat een discussie over rauw versus brokken voeren van honden veel bijdraagt in een topic over vers voeren van konijnen? Misschien een idee om daar een apart topic over te openen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou je eens op kunnen schrijven wat je zoal in de week voert?

ik geef momenteel:

ben van 4.5 naar 2.5 handen biks gegaan (voor 3 konijnen in de groei 2 van rond de 6 maand en 1 van 3 maand)

daarnaast geef ik :

onbeperkt hooi/stroo/gras(ze hebben een ren van 4 bij 4 waarvan de helft minimaal gras is)

ongeveer 1 a 2 witlof stronkjes

halve andijvie

1/4de komkommer

aantal takjes basilicum

paardebloem

druivebladeren

en af en toe tussendoor krijgen ze:

appel

banaan

spinazie

worteltjes

pitloze druiven

ik heb het vermoeden dat ik wat vergeet maar kom er zo niet op ben exstreem moe dus denken gaat nu niet zo als het moet hahaha:whistle2:

ow ja dit vergat ik dus rucola krijgen ze sinds kort ook dagelijks

aangepast door patje1983
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen (8 maanden) hebben in hun leven vrijwel alleen maar vers gekregen. Eigenlijk is het geen bewuste keuze, maar meer omdat hier (in Peru) geen hooi en geen goede bix is.

Nu is het wel zo dan één van hun tot twee keer ziek is geworden (en nu nog steeds ziek is) met een darminfectie o.i.d. Maar of dat komt doordat ik ze alleen maar vers geef weet ik niet. Ik geef haar nu dwangvoerprut met o.a. caviabix, dat wel. De ander is prima gezond.

Ik geef ze normaalgesproken: gras, groentes, paardenbloem, alfalfa en kleine beetjes fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lees je inderdaad verkeerd. Ik had het namelijk over haar konijnen, omdat je die echt niet in alles met wilde konijnen kunt vergelijken (toen had ze namelijk nog niet eens wat over haar honden geschreven!)

ja ik zie het nu inderdaad ook, dat ze pas later over de honden begon. dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen, sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste stap lijkt het mij geen slecht idee om de hoeveelheid groenvoer te verhogen. In principe mag een konijn zoveel groen als hij op kan op voorwaarde dat hij geen diarree of iets dergelijks krijgt. En dan kan je idd je hoeveelheid biks verlagen. Persoonlijk vind ik niet dat er iets mis is met het geven van een klein beetje biks, mede omdat ze er hier gewoon dol op zijn. Maar eigenlijk kan je het ook gewoon als gezond snoepje/extraatje zien. Het is daarbij wel belangrijk om een goede biks te geven.

Het is wel zo dat het geven van veel groenvoer niet zo goedkoop is. Ik heb het ooit eens uitgerekend en er gaat hier per week zo'n 40-50 euro aan groenvoer door (had er eerlijk gezegd geen idee van dat het zoveel was). En ik heb 2 kleine konijntjes die samen een goede 2.5kg wegen.

Ik had mijn konijnen nog maar een paar weken toen een DA vaststelde dat ze aanleiding hadden tot 'haakjes' en zij raadde aan geen biks meer te geven, maar wel hopen groenvoer. Ik had me toen nog niet zo heel erg verdiept in groenvoer bij konijnen (kende natuurlijk wel de basis) en ben begonnen met het opbouwen van een hoop 'konijnveilige' groeten en kruiden. Ik weet dat ik niet de meest gezonde konijnen heb, maar qua voeding deden ze het daar eigenlijk goed op. Na een tijdje ben ik SS gaan geven als snoepje en uiteindelijk hebben ze toch dagelijks een portie gekregen. Ze krijgen nu samen ± 15 gram (geen 'volwaardige' portie aangezien dat neerkomt op zo'n 6 gram per kg). Maar qua voedingswaarden doen ze het daar goed op.

Ondertussen heb ik natuurlijk veel meer gelezen/opgezocht/gesproken over voeding bij konijnen en zijn er een paar kleine veranderingen gebeurt in hun groenvoer. Iets waar je eigenlijk vooral op moet letten is dat ze niet teveel calcium binnenkrijgen (wel genoeg, maar niet teveel). Daarnaast heb ik ook sommige kruiden wat gemindert i.v.m. de oliën die daar inzitten.

Darnaast is er nog zoiets als bv. witloof. Konijnveilig en ze vinden het lekker, maar eigenlijk zit er zo goed als niets in buiten water. Maar dt is natuurlijk ook niet verkeerd, zolang je het combineet met andere groenten en kruiden.

Ik wil hier gerust schrijven wat mijn konijnen ong. per dag krijgen. Maar ik beweer absoluut niet dat wat ze hier krijgen het beste is. Ik vind het persoonlijk een goede voeding voor mijn konijnen en ze doen het er goed op.

Ze zijn niet zo super dol op hooi, dus ik heb wat getest en geprobeert zodat ze toch redelijk hooi eten. Daarnaast is er hier ook altijd iemand thuis, wat natuurlijk ook invloed heeft op hun schema.

- Als ik 's morgens opsta krijgen ze hooi in hun bak.

- Iets later krijgen ze een volle bak groenten en kruiden en worden er 3 hooiballen gevuld (1 met timothy hooi, de andere met verschillend kruidenhooi of een mix van hooi met gedroogde kruiden)

- 's middags krijgen ze af en toe een vers handje hooi

- rond ± 16u krijgen ze een beetje gedroogde kruiden

- 's avonds krijgen ze opnieuw een bak groenvoer

- een tijd later krijgen ze ± 15 gram SS

- als ik ga slapen krijgen ze opnieuw hooi in hun bak + bijvullen van de hooiballen

Af en toe krijgen ze door de dag nog wat extra groenten en kruiden en hun hooiballen worden altijd bijgevuld indien nodig.

Als groenvoer krijgen ze ± 10 verschillende soorten.

Dagelijks:

- platte peterselie + krulpeterselie

- basilicum

- witloof

- wortelloof

- ruccola

- jonge blaadjes mosterdsla en eikenbladsla

- romeinse sla

- andijvie

- selder

- knolselder

- chinese kool (het groen, het wit eten ze niet op)

- radicchio

En dan nog aangevuld met nog wat kruiden en af en toe paardenbloembladeren.

Soms krijgen ze ook nog: paksoi, taugee, waterkers, stukje wortel, koolrabi, spinazie, boerenkool, frisé,...

(En ik zal gerust nog wel wat vergeten.)

Eigenlijk lijkt het mij voor iedereen wel interessant om het artikel over de spijsvertering v/h konijn te lezen hier op BB.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/spijsvertering-van-het-konijn.html

Darnaast is het erg interessant om artikels te lezen over voeding bij konijnen. Vooral sommige engelstalige artikels zijn erg goed.

Om het wat 'tastbaarder' te maken wat ze hier per dag krijgen, even een foto van Hypoliet met hun bak met groenvoer. Dit krijgen ze samen dus 2x per dag.

post-3021-13922876856672_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes, eten ze dat allemaal op? :surprised: Indy krijgt denk ik ongeveer de helft van zo'n bak, als ik minder biks zou geven zou hij dat vast ook gewoon naar binnen werken, misschien zo ook wel, de vreetzak, maar voor Fred is 200 gram echt het maximale, meer dan dat laat hij liggen. Nu moet ik zeggen dat hij ook altijd zijn gedroogde kruiden op eet, die moet ik tweemaal daags bijvullen, Indy vul ik ook elke dag bij/verversen eerder misschien, maar die eet nooit alles op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hond word we geent en ontwormd en de hele mikmak.

Hij krijgt gewoon droge brokjes met een een heel klein beetje vers vlees erin het is namelijk een moeilijke eter.

Hij krijgt ook heel veel beweging is altijd vrolijk en blij nooit ziek!!

Mijn konijn is nog erg kein ( 11 weken).

Kan een konijn ook een spondylodese krijgen???

Dat heb ik namelijk ook en 10 jaar geleden is mijn rug helemaal vastgezet, ben nu 100% afgekeurd.

En nu heb ik er ook nog fijn een hernia bij!!

Conclusie: nu zit ik hele dagen op dit forum om alles te weten te komen over konijnen hahah.

Is het toch nog ergens goed voor!!

groetjes en fijn weekend allemaal!!

Jeannet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu nog alleen dupke en kom tot de conclusie dat dupke nooit echt veel biks gegeten heeft. ze weegt 1,9 kilo en zou 50 gram biks mogen hebben. Ze krijgt inprincipe 40 gram hope farms per dag, maar hier doet ze met gemak 2 dagen over. Wel krijgt ze iedere dag een 150 tot 200 gram groente (witlof, winterwortel, brocolli, kruiden, andijvie) en eet ze redelijk aan het hooi, dus dnek dat het geen probleem is he als ze de biks niet geheel op eet he.. want hooi en groen is hoofdvoer toch??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangerijkste is niet te eentonig voer.......

Variatie dus ook van de voeding stoffen en vezels.

Ik heb een keer een konijn gezien die alleen maar andijvi te eten kreeg........zijn hele leven lang.

ook geen drinken dus......

Hij werd door een moslima bij de opvang gebracht.

Ik geloof echt met de beste bedoelingen.

Waarop we vroegen wat eet het konijn? Alleen andijvi dus :duivel:

Dit had als resultaat door het eenzijdige groen dat de botjes van dit konijn ernstig te kort kwamen.

Het konijntje is dus ook ingeslapen door een te kort aan de juiste stoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjah, ik moet misschien wat meer groente gaan halen bij mij krijgt dupke dus; zowieso iedere dag witlof en wortel en dan varierend wat broccoli, peterselie, basilicum, appel, aarbei, andijvie erbij. Meestal koop ik 2 stuks varierende groente/fruit per week verschillend.

Nu heb ik wel rucula sla, komkommer, meloen, peer, courgette, paprika (dit eten wij namelijk zelf ook) geprobeerd maar daar wil zij niks van weten haha

Maar ze krijgt gewoon haar biks (tjha eet ze ongeveer een 15 tot 20 gram van per dag.. ) en hooi onbeperkt

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste biks bestaat voornamelijk uit gras, dat lijkt me nou niet echt chemisch.

En tsja, tamme konijnen zijn nu eenmaal niet 100% vergelijkbaar met wilde. Anders zou je ze ook niet moeten laten inenten, en geen medische hulp zoeken als ze ziek zijn. En ik neem aan (hoop!) dat je dat toch wel doet?

Wilde konijnen hebben ook een veel betere weerstand over het algemeen.

Kunnen beter tegen een stootje.

Doordat tamme konijnen zo "verwend" en goed verzorgd zijn, kunnen ze ook minder snel tegen een verandering.

Net als mensen met smetvrees, hebben weinig nodig om ziek te worden, omdat ze minder anti-stoffen hebben ;p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit nog te twijfelen of ik het doe.. Ik geef ze sowieso veel groentes, maar ik kan niet elke dag 5 verschillende soorten geven. Dan word het te veel geld ;) is 2 groentes perdag ook goed? En dan nog wat biks er door?

Wat bedoel je? Zit je te twijfelen of je volledig vers gaat geven? Met twee groentes per dag is niks mis, maar dan moet je wel biks bij blijven geven hè! Alleen twee soorten is te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik werd gewezen op dit topic door Kiwi op advies van de DA ben ik 5 jaar terug begonnen om geen biks meer te geven (heb het niet eens meer in huis) en ik moet toegeven sinds dat ik ermee gestopt ben is de vacht van mijn beestje 3 keer zo mooi geworden, zijn ze veel levendiger en zijn ze iets afgevallen wat ook moest (waren iets te dik).

DA dierenarts adviseerde overigens om volledig op hooi en water over te gaan (niks extra's maar dat vond ik zielig). Dit heb ik door de tijd aangevult met wortelloof (hand vol), selderie (half handje) en andivie (bakje vol voor twee konijnen). Ik zie ook aan de diertjes dat ze het meer waarderen, klinkt gek maar toen ik ze nog biks gaf waren ze wat agressiever. De twee konijnen eten wel een grote baal met hooi weg in een maand tijd (met verschonen van het hok erbij) dus heel heel erg veel hooi, tweemaal per dag echt een heel grote berg.

Zijn er meer mensen die dit doen? dus zonder biks. Ik lees namelijk dat hier vrijwel iedereen wel iets van biks geeft of zelfs alleen biks als hoofd en aangevult met wat groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf wil biks er gaan afbouwen. Dit doe ik ook al omdat ik inderdaad merk dat ze agressiever zijn met meer biks. Nu deze maand moest ik van mijn dierenarts wel véél biks geven om ze weer te laten aansterken ( ziekte ) . Jammer genoeg kan ik niet elke dag beschikken over verse groenten doordat Wortelen/sla niet goed voor hen is. Wel pluk ik elke dag gras zodat ze dat ook extra hebben.

Mijn streefpunt is om :

- onbeperkt hooi te geven ( nu al )

- enorm veel groenten

- geen biks meer

- elke dag een goede bak gras.

En dan natuurlijk ook kijken hoe ze het erop doen . Lukt dit niet goed natuurlijk niet. Maar dit doe ik niet deze winter , ik begin pas later . Rond mei !

Link naar reactie
Delen op andere sites

- elke dag een goede bak gras.!

Ik heb volgens mij ergens gelezen dat elke dag vers gras helemaal niet goed is voor konijntjes en ook niet teveel vers gras. Als er iemand is die het echt helemaal weet heb ik ook wel interesse om te weten hoe het nu echt zit hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de mijne hebben een ren van 4 bij 4 waarvan 3 bij 3 voledig gras is.

ze hebben dus onbeperkt gras en ze eten het wel maar ik merk wel dat ze liever echt groentes hebben.

... ik hoef alleen niet veel te maaien in de ren met 3 konijnen in de ren(wat ik in me overige tuin wel moet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat bij mij doet gras leggen dan heb je na één dag een varkenspoel of één grote bende. Ik zal eens wat foto's uploaden binnenkort van 1 minuut uitproberen of ze zouden gaan graven in de tuin (je weet niet wat je ziet) dus ik heb maar een zandbak gemaakt in een bak bij de blokker vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .