Ga naar inhoud

kunnen konijnen voledig op vers????


patje1983

Aanbevolen berichten

Ik heb er weleens wat over gevraagd. Ik ben ook gaan minderen met biks omdat ze dik werden van de hoeveelheid die ze mogen hebben als je naar hun gewicht kijkt. Ik gaf ze voorheen iets van 60 gram geloof ik en ze wegen 2,5 kg. Daar werden ze dik van en ze lieten hun hooi staan. Toen ben ik overgeschakeld naar 25 gram op een dag (10 gram overdag en 15 gram s'avonds) (ss en hope farms ieder 50% ongeveer). Daar doen ze het uitstekend op samen met hun 2x daags vers groen en onbeperkt hooi. Omdat Babbel ziek is ben ik even van het schema afgeweken en gaf wat meer biks maar nu Babbel weer op begint te knappen mag ik terug naar het oude schema van de dierenarts dus vanaf vandaag krijgen ze wee 25 gram biks en uiteraard groen en opbeperkt groen. Toen ik hier vroeg of dit wel goed was en ze zo niet te weinig biks kregen n.a.v hun gewicht zei iemand idd dat Inge Thas alleen groen geeft en geen biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Handjes zeggen niet zoveel, je moet biks eigenlijk altijd afwegen.

Wat voor iets is dat waar je de naam niet van weet, hoe ziet het er uit?

ik zal het even opzoeken hoe dat heet..............

paardebloem.gif

zo leek het er uit te zien alleen hete het anders en was her veel kleiner dan een volgroeide paardebloem en kon je gewoon bij de groenteboer kopen.

kom zo snel niet op de naam.

en was ook alleen blad en meer niet....

aangepast door patje1983
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal het even opzoeken hoe dat heet..............

paardebloem.gif

zo leek het er uit te zen allleen hete het anders en kon je gewoon bij de groenteboer kopen.

kom zo snel niet op de naam.

en was ook alleen blad en meer niet....

Die dingen heten paardebloemen :mdr:, kun je zelf ook plukken in een weiland mits er geen honden hun behoeftes doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hee, dan had je eerder moeten uitleggen hoe het eruit ziet! :P

Maar rucola valt hier ook erg in de smaak inderdaad. :yes:

ik heb wel een hersenkneuzing nu geloof ik ben wel 100 x over de naam gevallen. hahaha

maar uitleggen doe je niet zo makkelijk met plaatje he dan kijken mensen nog raarder als ik uitleg:

hij is groen is een blaadje en hij is langwerpig.....

haha zo kunnen ze er allemaal uit zien:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben een tijdje enkel groen en hooi gekregen (en gedroogde kruiden enzo).

Nu krijgen ze wel biks, maar dan wel erg weinig.

Maar dan zal je véél meer groen moeten gaan geven dan je geeft en meer verschillende soorten. En dan moet je ook nog alle groenten die je geeft onder de loep nemen om te kijken dat ze van alles wel genoeg (en niet te veel) binnenkrijgen.

Ze kregen hier (en krijgen eigenlijk nog steeds) ongeveer 10 verschillende soorten groenten en kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kregen hier (en krijgen eigenlijk nog steeds) ongeveer 10 verschillende soorten groenten en kruiden.

Zou jij eens willen opschrijven wat ongeveer het dieet is van je nijnen? Gewoon uit pure intresse. Ben altijd opzoek naar voor mij haalbare verbeteringen in de levensomstandigheden van mijn nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat patje haar honden niet inent is toch haar keuze? ik bedoel....er zijn hier op BB ook mensen die er voor kiezen hun konijnen niet in te enten, omdat er aan enten ook risico's zitten. dus waarom geldt dat voor honden dan niet? alleen vraag ik me wel of of patje dan wel bv medicijnen geeft aan haar honden als ze ziek zijn, ook als het geen homeopathische middelen zijn?

verder ben ik van mening dat biks niet nodig is, mits je genoeg ander voer aanbiedt. Over afwisseling ben ik het niet eens trouwens: in de natuur hebben konijnen vaak belabberd weinig afwisselingen, ze eten wat er in de omgeving is, en in veel gebieden wisselt dat nauwelijks binnen een seizoen, hooguit tussen seizoenen en daar hebben ze ook echt niet altijd erg veel keuze denk ik. maar een tam konijn is misschien ook gevoeliger voor tekorten in voedingsstoffen, dat weet ik niet. Maar wie hier weet eigenlijk wat voor voedingsstoffen een konijn nodig heeft? Want mensen hebben veel verschillende stoffen nodig, maar wij zijn dan ook omnivoren. Een konijn is een herbivoor en kan misschien met minder verschillende voedingsstoffen toe, ik heb geen idee. maar wat IK zou doen als ik geen biks wilde geven, is uitzoeken welke stoffen een nijn nodig heeft, en hoeveel daarvan per dag, en dan eens kijken in welk groenvoer die stoffen zitten en in welke hoeveelheden. dan kun je aan de hand daarvan een menu samenstellen waarvan je zeker weet dat je nijnen niks tekort komen.

overigens geef ik de mijne gewoon een beetje biks (30 gram per dag, ze wegen samen 3 kilo), onbeperkt gras en hooi, 1 witlofstronk, een kwart andijviekrop, twee takjes peterselie, 6 blaadjes basilicum en 6 blaadjes salie per dag. ze groeien als kool, dus gaat wel goed denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat patje haar honden niet inent is toch haar keuze?

Daar heeft toch niemand iets over gezegd? Ik heb geen verstand van honden, dus ze doet maar. Alleen raadde ik wel aan om haar konijnen wèl in te laten enten. Een besmetting zit in een klein hoekje, en waarom zou je het risico op een dodelijke ziekte nemen als het niet hoeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders zou je ze ook niet moeten laten inenten, en geen medische hulp zoeken als ze ziek zijn. En ik neem aan (hoop!) dat je dat toch wel doet?

sorry kiwi, maar volgens mij zeg jij daar dus wel iets van, of lees ik het verkeerd?

en wat betretf het blootstellen aan een dodelijke ziekte: ineten is ook niet zonder gevaar, daar kan je dier ook juist die ziekte van krijgen waar je tegen inent hoor, bijvoorbeeld als de weerstand van je dier verzwakt is. en natuurlijk ga je een ziek dier niet laten enten, maar je weet niet altijd wanneer de weerstand verzwakt is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante discussie. Ik geef mijn hond ook geen brok alleen vers vlees. Ook ik ent mijn hond niet jaarlijks. De eerste 2 jaar heb ik gewoon geent. Nu om het jaar. Dat hoeft waarschijnlijk niet eens, omdat deze enting wel jaren of langer werkt. In Amsterdam zit een da die titerbepalingen doet omtrent de antistoffen van de enting. Maar goed het gaat hier niet om honden.

Je konijn niet enten wil niet zeggen dat je ze aan gevaar blootstelt, aangezien een enting ook voor verlies van je dier kan zorgen. Ik ent mijn konijnen wel, maar het is wel een keuze die je maakt.

Ik geef mijn konijnen wel biks omdat ik anders bang ben dat ze niet alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Beter zou het zijn om je volledig op de behoefte van het konijn te concentreren en zo ook te voeren. Het moet dus wel kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante discussie. Ik geef mijn hond ook geen brok alleen vers vlees. Ook ik ent mijn hond niet jaarlijks. De eerste 2 jaar heb ik gewoon geent. Nu om het jaar. Dat hoeft waarschijnlijk niet eens, omdat deze enting wel jaren of langer werkt. In Amsterdam zit een da die titerbepalingen doet omtrent de antistoffen van de enting. Maar goed het gaat hier niet om honden.

Je konijn niet enten wil niet zeggen dat je ze aan gevaar blootstelt, aangezien een enting ook voor verlies van je dier kan zorgen. Ik ent mijn konijnen wel, maar het is wel een keuze die je maakt.

Ik geef mijn konijnen wel biks omdat ik anders bang ben dat ze niet alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Beter zou het zijn om je volledig op de behoefte van het konijn te concentreren en zo ook te voeren. Het moet dus wel kunnen.

ja lijkt mij ook dat het kan.....

een hond zet je ook niet zo 1, 2, 3 op vers vlees....

daar is ook echt veel ervaring en maanden leeswerk nodig.....

en inderdaad heb ik tygo tot 1 jaar geent en hij word over 3 wektjes 3 jaar....

en is alleen spondylose toen die 1 was geconstateert....

hier heeft hij tijdelijk medicijnen voor gekregen tot de spieropbouw van zijn heupen/achterbenen de spieropbouw helemaal goed had en hij het (door vlees) niet meer nodig had.

toen mocht ik in overleg stoppen met de medicijnen.

en ja dora diego en spons hebben allemaal een enting gehad dora en diego op de dag dat diego blindheid werd geconstarteert. en spons op de dag dat ik diego ophaalde van de casteratie(had haar ook die dag gekocht)

de konijnen is ook net iets anders dan een hond, die komen met meer dieren(uitwerpsels) in aanraking denk ik........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie twee belangrijke verschillen tussen brok voor honden en voor konijnen. Ten eerste ligt de samenstelling van konijnenbrok dichter bij het natuurlijke dieet dan voor een hond. Ten tweede is het voor konijnen maar een klein deel van zijn menu en voor een hond het hoofdvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus nu vroeg ik af of konijnen ook voledig op groentes en fruit kunnen?

Ja, dat kan heel goed! Als je op internet goed zoekt is hier ook veel goede informatie over te vinden. Ik had een hele lijst bij elkaar gesprokkeld met informatie over dit onderwerp, helaas is die verloren gegaan toen vriend de computer ging opruimen:s Ik zal binnenkort weer eens opnieuw gaan zoeken.

Mijn konijnen kregen altijd een te verwaarlozen hoeveelheid biks, maar sinds vorig jaar krijgen ze eigenlijk volledig 'vers', dat wil zeggen hooi/gras en groenvoer. Afgelopen winter heb ik wel biks bijgevoerd, omdat wij toen midden in een verhuizing zaten en de situatie het even niet toeliet om ze van genoeg groenvoer te voorzien.

Het hoofdvoer zou moeten bestaan uit hooi/gras en daarnaast zo gevarieerd mogelijk groenvoer. (Er zijn verschillende bronnen die stellen dat een konijn alleen op hooi/gras kan leven, maar zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van)

Hier krijgen ze onbeperkt hooi/gras, hooi hebben ze altijd voldoende in de kooi liggen en het gras en ander groenvoer vul ik een paar keer per dag aan. Het groenvoer bestaat voornamelijk uit verschillende (heem)planten, groentes en kruiden, fruit krijgen ze maar weinig. Bijna alles wat ze krijgen komt uit eigen tuin('s winter zul je dan wel wat meer groenten moeten kopen), op die manier hoef ik me ook niet druk te maken over bestrijdingsmiddelen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo 'dus'? Er is hier (o.a. door mij) al eerder gezegd dat het kan, maar dat je dan wel heel goed moet opletten dat ze voldoende afwisselende voedingsstoffen binnenkrijgen.

ja en jij was er toch vel op tegen.

want dan zouden ze niet genoeg binnen krijgen en weet ik t niet.

ga aub even ergens anders je zelf tegen praten.

want ik elke topic waar mensen het anders dan jou doen heb je commentaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en jij was er toch vel op tegen.

want dan zouden ze niet genoeg binnen krijgen en weet ik t niet.

Hoe kom je erbij dat ik er vel (je zult wel fel bedoelen) op tegen ben? Het enige waar ik voor waarschuw is dat je goed moet opletten dat ze inderdaad alle benodigde voedingsstoffen binennkrijgen. Aangezien je volgens mij niet heel veel ervaring met konijnen hebt en zeker niet met het geven van groenvoer lijkt het me niet iets om zomaar mee te gaan experimenteren. Zolang je niet 100% zeker weet dat je ze alles kunt geven wat ze nodig hebben raad ik het (jou!) inderdaad af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .