Ga naar inhoud

kunnen konijnen voledig op vers????


patje1983

Aanbevolen berichten

ik vroeg mij af ik lees bij iedereen dat ze biks geven(dit doe ik ook nog)

maar ik ben van mening dat je een dier het voer moet geven wat hij/zei in het wil ook zou krijgen....

voorbeeld:

mijn hond krijgt dus geen 1! brok alleen maar vers vlees

sinds ik dit doe is zijn vacht en spieropbouw VEELLLLL beter geworden

(terwijl ik daarvoor de beste brokken gaf (royal canin)

dus nu vroeg ik af of konijnen ook voledig op groentes en fruit kunnen?

want je weet nooit wat er in biks zit (net zo min als bij honden en katten brokken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volledig op 'vers' weet ik niet. Je kunt het in elk geval wel beperken tot heel weinig biks. Voel hier zelf ook veel meer voor, maar mijn konijnen eten geen hooi en dat is wel heel belangrijk. Hooi moet je ook altijd blijven geven, dat is en blijft hoe dan ook het allerbelangrijkste voor je konijn.

Maar dan moet je dus echt een hele flinke portie groenten geven. Hoeveel biks ze daarbij nog nodig hebben, kun je misschien zelf het beste aanvoelen. Misschien een tijdje verschillende hoeveelheden proberen en kijken waar ze het het beste op doen. Konijnen in het wild eten trouwens ook vooral heel veel gras, dat kun je ook gaan geven dan. Gras is volgens mij nog beter dan hooi.

Ik denk alleen niet dat je dit kunt vergelijken met je hond en kat, voor wie vers inderdaad het allerbeste is. Dat vlees is nl. precies hetzelfde als dat wat ze in de natuur eten. Wij kunnen echter niet precies geven wat konijnen in de natuur eten.

Maar dat is allemaal maar een gokje hoor, ik heb geen ervaring met het niet geven van biks..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie zou dat prima kunnen. Je moet er dan alleen wel voor zorgen dat je elke dag meerdere soorten groenvoer geeft, zodat er voldoende variatie is (en dan niet twee of drie soorten groenten, maar je moet dan echt aan minimaal vijf verschillende soorten ofzo per dag denken; hoe meer hoe beter). Daarnaast moeten je konijnen onbeperkt kunnen beschikken over gras (of, makkelijker; hooi, of je moet dat ook niet als 'vers' beschouwen) zodat hun tanden goed blijven slijten. Door een beperkte hoeveelheid biks te geven weet je in ieder geval zeker dat ze elke dag een minimale hoeveelheid van de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen.

Mijn konijnen wegen samen ruim acht kilo en krijgen dagelijks een klein kopje Science Selective. Verder hooi en veel groenten. Hooi en groenten zijn het hoofdvoer, die biks geef ik alleen voor de zekerheid, zodat ik zeker weet dat ze geen tekorten van het een of ander oplopen (en omdat ze het lekker vinden). Ik heb ook bewust voor Science Selective gekozen, omdat dat qua samenstelling een van de beste soorten biks is, waar geen overbodige zaken aan zijn toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn in het wild eet ook geen biks, dus ik zou zeggen: ja, een konijn kan leven op hooi en groenten.

Maar, dat geldt dan voor wilde konijnen. Tamme konijnen zullen bepaalde voedingsstoffen meer of minder nodig hebben dan wilde konijnen.

Ik geef, net zoals Kiwi, ook maar een heel klein bakje biks per dag, ze eten voornamelijk hooi en groenten. En ik zal je zeggen...Poo heeft sinds ik dat doe nooit meer darmproblemen gehad. Dus ik ben ervan overtuigd dat biks bijzaak is.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen me trouwens te herinneren dat Loes wel eens gezegt heeft dat Inge Thas (een heel konijnkundige DA uit België) ook geen biks geeft.. Maar vooral heel veel hooi.

zit zei hier ook op het forum?

ik vind het namelijk heeo balangrijk dat de dieren krijgen wat ze in het wild ook zouden eten.

dit is toch het allergezondst is mijn mening,:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het namelijk heeo balangrijk dat de dieren krijgen wat ze in het wild ook zouden eten.

Ik vind het vooral heel belangrijk dat mijn konijnen alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben. Vandaar dat ik sowieso een kleine hoeveelheid biks blijf geven, zodat ik zeker weet dat ze niks tekort komen.

Inge Thas zit hier niet op het forum, Loes wel ( = Zwarte panter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes zit wel op het forum, Zwarte Panter heet ze hier. Inge Thas niet. :P

edit; Ah, ik ben weer veel te langzaam. De biks er helemaal uitgooien zou ik ook niet zo gauw doen.. Maar dan eerder 10 gram per kilo ipv 15, of nog ietsje minder. Science Selective is echt hele goede biks, daar zit geen rommel in.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik zal eens rond gaan kijken dan.

want je weet

NOOIT wat er in brokken//biks zit.

dat is ook de reden dat ik mijn hond voledig op vers heb.

ik wil geen gemische troep in me diertjes:love:

en ja ik bedoel dus ook het belangrijkste is dat ze krijgen wat nodig is.

en biks hebben ze in de natuur niet nodig waarom in gevangenschap wel dan?

daar zit alleen maar gemische troep in:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste biks bestaat voornamelijk uit gras, dat lijkt me nou niet echt chemisch.

En tsja, tamme konijnen zijn nu eenmaal niet 100% vergelijkbaar met wilde. Anders zou je ze ook niet moeten laten inenten, en geen medische hulp zoeken als ze ziek zijn. En ik neem aan (hoop!) dat je dat toch wel doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ze in gevangenschap over het algemeen niet kunnen eten wat ze in de natuur wel eten. Sowieso, een tam konijn is geen wild konijn.

Tsja, ik denk dat het wel mee valt met de chemische troep in SS, al ben ik het helemaal met je eens verder, er wordt heel wat troep in honden en kattenbrokken gestopt.. Konijnenvoer zou ik niet weten, maar dat zal niet veel anders zijn. Een belangrijkere reden om je konijn geen biks te geven, is dat het 'ontworpen' is om gras e.d. te eten. Zou je je konijn alleen biks geven (dus geen hooi en/of groente) zou het bijna gegarandeert tandproblemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste biks bestaat voornamelijk uit gras, dat lijkt me nou niet echt chemisch.

En tsja, tamme konijnen zijn nu eenmaal niet 100% vergelijkbaar met wilde. Anders zou je ze ook niet moeten laten inenten, en geen medische hulp zoeken als ze ziek zijn. En ik neem aan (hoop!) dat je dat toch wel doet?

pardon???????????

ik heb me hond ook voledig op vers.

en ja hij krijgt ook kippen MET veren af en toe.

en omdat ik hem behandel qua voeding als een wilde hond wil dat dus zeggen dat ik met hem niet naar de da ga?

ik vind dat andwoord dus klinkklare onzin!

en nee mijn hond word NIET geeent.! mijn ouders hebben dit dus ook nooit gedaan en alle honden zijn 16+ geworden op 1 na die ze met 8 jaar als herplaatser over hebben genomen en die altijd geeent was en die is met 9 jaar overleden 1 dag NA een enting!!!!!

mijn ouders(nu alleen pa nog) hebben/hadden al 30 jaar honden en altijd 2 of meer en die zijn nooit ziek geweest(op die van 8 jaar na)

ze zijn (7 stuks) door ouderdom overleden....

en ja als tygo de mijne ziek is dan ga ik wel naar de da.

2 jaar terug in 1 week 1400 euro weg door echo foto's diagnose was: spondylose!(vergroeiing in de rug) sinds hij op ers vlees zit loopt hij weer voledig als een kieviet en heeft totaal geen pijn meer...

en daarbij 2 weken terug nog 90 euro uitgegeven oor diego (witte ram van me) eerste afspraak was ondekking van de blindheid..... en 2de was paar dagen later voor een casteratie.

ik vind het raar dat je gelijk zo reageert.

als katten honden en vogels kunnen overleven in gevangenschap hoe ze in t wild ook zouden doen dan kan een konijn dat toch ook?

alle 3 de dieren heb ik ervaring mee en die zien er beter uit dan dieren die aan brokken enz zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar dat ik gelijk zo reageer? Je vergelijkt zelf wilde konijnen met tamme. En aangezien wilde konijnen over het algemeen nooit een dierenarts van dichtbij zien schreef ik dat als je ze hetzelfde zou willen behandelen als wilde konijnen je dus ook niet naar de dierenarts zou moeten gaan. Ik zeg nergens dat je dat niet doet volgens mij, lees nog maar eens wat ik geschreven heb.

En zoals ik óók al eerder schreef: wilde konijnen zijn nu eenmaal niet 100% vergelijkbaar met tamme konijnen. Tamme konijnen kunnen dus NIET overleven in het wild, en moeten WEL ingeënt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tamme konijnen kunnen dus NIET overleven in het wild, en moeten WEL ingeënt worden.

Hum kiwi een wild en en tam konijn kunnen beiden aan myx overlijden daar zie ik geen verschil in.....

Alleen de wilde konijnen hebben een gave om uit de natuur te eten percies wat ze nodig hebben.

Ze eten naast gras ook andere groen soorten waar ze zelf heel goed van weten dit hebben we nodig om te over leven.

Dat missen de huis konijnen die wel in het wild kunnen overleven op enkel groen mits ze daar tegen kunnen.

Maar ze zullen eerder het slacht offer worden van roof dieren.En zijn minder sterk dan wilde konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en nee mijn hond word NIET geeent.! mijn ouders hebben dit dus ook nooit gedaan en alle honden zijn 16+ geworden op 1 na die ze met 8 jaar als herplaatser over hebben genomen en die altijd geeent was en die is met 9 jaar overleden 1 dag NA een enting!!!!!

quote]

Dit wil natuurlijk niet alles zeggen. De konijnen bij mij thuis toen ik nog een klein ventje was kregen nooit hooi, alleen biks, zaten op zaagsel, alleen in een hokje, kwamen nagenoeg nooit uit hun hokje en zijn nooit ge-ent. Zijn toch ook 15+ geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat krijgen je konijnen nu dan precies Patje1983?

nu krijgen ze:

- klein beetje biks

- andijvie

- witlof

- basilicum

- gras zo veel ze willen ze hebben een gedeelte gras in hun ren.

- af en toe een appeltje komkommer of wortel

- en ik heb laatst ook iets gehaald ik weet dat het op de lijst staat dat je dat volegig kan geven, maar kom zo niet op de naam en heb geen tijd want de oven is klaar met me pizza:mdr:

en altijd tot hun beschikking hooi en stroo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een klein beetje biks? Hoeveel gram voor hoeveel kilo konijn? En hoeveel geef je precies aan groente? (Ja, je kunt ook één blaadje andijvie, één blaadje witlof en één blaadje basilicum geven.. Of een complete stronk andijvie en een kilo witlof.. Op die manier.. :P) Misschien dat je dat eens af kunt wegen? Want ze kunnen dus wel op weinig biks leven maar ze moeten wel écht veel groente krijgen daarbij. De aanbevolen hoeveelheid 25 gram geldt ook alleen voor konijnen die al een redelijke portie groen krijgen. Als jij een normale portie groen geeft en minder dan 25 gram biks zouden ze dus te weinig krijgen. Welk merk biks voer je?

En smakelijk eten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik voer SS,

hiervan doe ik 4 handen verdeelt in 2 etenbakjes dit is voor de hele dag en soms hebben ze het nog niet op de volgende dag en dat wat er dan is zit gooi ik dan weg, en doe ik er iets minder in maar omdat ik steeds meer groente voer houden ze ook stees meer over aan biks(ik heb gewone vrouwen handen dus niet groot)

de konijnen zijn alle 3 nog onder 1 kilo....

ze krijgen een have andijvie, 2 a 3 witlof kolvjes(hangs van de grote af), ongeveer 3 takjes basilicum per konijn(deze eten ze uit me hand maar hangt ook aan de grote van het steeltje en de hoeveelheid bladeren af dit heb ik zelf in potjes staan maar raakt nu op haha),

appel komkomer en wortellen is een keer in de 2 a 3 dagen en dan is het of een halve appel of 1.3de komkommer of ieder 1 kleine wortel.

dit allemaal in stukjes gesneden.

en gras eten ze dus de hele dag door omdat ik nog een gedeelte gras in de ren heb.

dat andere waar ik de naam nog niet van weet (was ook een moeilijke naam om te onthouden haha) daar hebben ze toen 2 dagen over gedaan een bakje van 15 bij 15 en 10 hoog die ik had gekocht bij de groenteboer.

die hebben ze vrijdag voor het eerst gehad maar die vonden ze heerlijk dus gaat behoren bij hun dagelijkste potie..

aangepast door patje1983
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .