Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Deze tekst heb ik van Cindy gehad via de mail en plaats hem dus met toestemming van haar. De muesli is dus lang niet zo slecht voor konijnen als jullie denken. ;) En ik geef Binky geen maïs. Die laat ik er uit.

Premium Fiber Mix is een nieuwe complete konijnen- en knaagdierenmuesli boordevol vitaminen en mineralen en wordt speciaal aanbevolen voor tentoonstellingen (bijv. voorkomen wam, verminderen stress, verbeteren vacht) deze is van havens. Dit is de zelfde muesli die jij hebt.

http://www.konijnenvoeders.nl/page5.html

Daar staat over de muesli:

Premium Fiber Mix, een uiterst exclusieve knaagdieren-muesli opgebouwd uit ontsloten granen, luzernefibers, mais- en gerstvlokken en een speciale vitamine-korrel met extra Vitamine A, D, E en de voor de algemene weerstand en voor cavia's belangrijke vitamine C.

Daardoor is deze exclusieve muesli geschikt voor alle konijnen en knaagdieren, dus ook voor hamsters, muizen, ratten en natuurlijk cavia's.

Voordelen van Premium Fiber-Mix:

  • exclusieve natuurlijke samenstelling, met veel extra vezels en vitaminerijke luzerne-fibers;
  • Green-line®-concept: bevat alléén plantaardige grondstoffen en is speciaal samengesteld voor de hobbymatige houderij;
  • hoge vitaminering met 13.500 IE Vit. A., 2.000 IE Vit D, 100 mg Vit E; 250 mg/kg Vit. C;
  • geschikt voor alle konijnen en knaagdieren (cavia, muis, rat, enz.);
  • bijzonder aanbevolen ter voorbereiding van tentoonstellingen (voorkomen van vervetting en/ of wam-vorming);
  • ook voer als "slank-houder" voor voedsters vóór het dekken.

  • </B>

Premium Fiber-Mix wordt speciaal aanbevolen door fokkers van konijnen en cavia's zoals:

Rabbit Dream Place; - Konijnenfokker in Stamproy bij Weert;

Caviastal "Our Beauty's" Rex Cavia's; te Huizen (NH);

Caviastal Just Red; fokker van rode Rex cavia's.

Kort gezegt is dit het zelfde wat in een brok gemengd zit alleen met minder eiwitten zodat ze juist minder dik worden.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine C is idnerdaad belangrijk voor cavia's, maar konijnen kunnen problemen met hun urinewegen (blaas of nieren, daar wil ik even vanaf zijn) krijgen als ze teveel vitamine C krijgen. Daarom moet je ook nooit caviavoer aan konijnen geven. Daarnaast klopt de bewering dus niet dat konijnen er niet dik van zouden worden als er al die mais in zit. En dan haal jij die er wel uit, maar mij zou het dan logischer lijken om gewoon voer te geven waar niet al die troep aan is toegevoegd. Gewoon goede biks dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine C is idnerdaad belangrijk voor cavia's, maar konijnen kunnen problemen met hun urinewegen (blaas of nieren, daar wil ik even vanaf zijn) krijgen als ze teveel vitamine C krijgen. Daarom moet je ook nooit caviavoer aan konijnen geven. Daarnaast klopt de bewering dus niet dat konijnen er niet dik van zouden worden als er al die mais in zit. En dan haal jij die er wel uit, maar mij zou het dan logischer lijken om gewoon voer te geven waar niet al die troep aan is toegevoegd. Gewoon goede biks dus!

Ik heb deze muesli niet maar van Kenner en daar zit geen vitamine C in. ;) En ik ben van mening dat dit beter is voor mijn Binky i.p.v. biks omdat hij hier meer op moet kauwen en dat is dus ook beter voor de vertering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook op SS moet flink gekauwd worden, dus ook dat is geen significant voordeel tegenover de biks die ik geef.

SS is zo fijn tussen de kiezen van een konijn.en valt dan ook in fijne deeltjes uit elkaar.Er zit niet voor niks lucht tussen natuurlijk. dit geld voor elke brok.....alleen de samen stelling en voeding stoffen die er in zitten kunnen het maken en of breken.Kwa waardes

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden!

Waar je ook op moet letten is het gebruik van Ethoxyquine in het voer als anti-oxydant. Deze stof is in de Verenigde Staten verboden in de voedselindustrie, omdat het aangemerkt wordt als gif. Goede konijnenvoeren zullen nooit Ethoxyquine als anti-oxydant gebruiken, maar vitamine E. Door gebruik van vitamine E als anti-oxydant is het voer beperkt houdbaar, ca. 6 maanden. Heb je een konijnenvoer dat jarenlang houdbaar is, bekijk dan kritisch of er Ethoxyquine gebruikt is, wat schadelijk is voor de gezondheid van je konijn.

Wat ik zelf bij de analyse van deze soorten voer als maatstaf neem is de Hope Farms Superkorrel (nr. 6145). Dit voer heeft een goede analyse, bevat geen conserveringsmiddelen en geen kunstmatige kleurstoffen. Wanneer je de analyses van verschillende soorten voer met die van de Hope Farms Superkorrel vergelijkt, dan weet je waar je op moet letten.

Als hardvoer is biks (groene korrels) altijd te verkiezen boven gemengd voer.. Reden hiervoor is dat konijnen bij gemengd voer snel geneigd zijn om de lekkere gekleurde dingen uit het voer te eten, en de biks te laten liggen. Maar hier zitten juist de waardevolle voedingsstoffen in, die een konijn nodig heeft. Wanneer een konijn weinig gemengd voer krijgt en het allemaal opeet, daarbij nog erg veel hooi eet, geen last heeft van te veel of te zachte blindedarmkeutels, dan is het geven van gemengd voer geen bezwaar.

Toevoeging van Vit.C in het voer is niet gewenst, een konijn maakt zelf vitamine C aan. Extra vitamine C kan schadelijk zijn: langdurig toedienen van te veel vitamine C kan nierproblemen geven.

Toevoeging van een weerstandsverhogend middel zoals bijv. Echinacea is niet gewenst, het is nooit de bedoeling dat een konijn continu jarenlang zo´n middel toegediend krijgt. Gewenning van het lichaam zorgt dat het middel op een gegeven moment niet meer werkzaam is.

Nier problemen zijn het kiwi met veel en langdurig vitamine C

Nu is wel het geval dat je dit mengt met je gewoone brok dus een emmer fiber mix op 3 emmers bix.

Da is de opname vitamine c minimaal.

Mijn konijnen zijn 18 en 17 jaar geworden hier op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar moet je dus op letten bij je konijnen bix

eiwitgehalte max 12 tot 14 procent

Vet niet meer dan 3 procent

Naast de ruwe vezels.

gemend voer zoals omschreven word niet aaneraden omdat je konijn de bixjes waar in dit geval de juiste stoffen in zitten niet zou eten.

In het geval van de fiber mix en de muesli eten de konijnen de bixjes gewoon op.

Er van uit gaande dat je het konijn zijn dageijkse hoeveel heid geeft en geen bak vol om de dag heel belangerijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, dat je niemand wil veroordelen vind ik prima, maar je bent het met me eens dat als iemand schrijft dat je een konijn rustig gemengd voer kunt geven ,er altijd 10 mensen zijn die dat prompt gaan doen, het als waarheid aannemen dat gemengd voer beter zou zijn dan biks en vervolgends niet meer kijken naar de kwaliteit van het gemengde voer. En als ik zo lees wat jij hieboven dikgedrukt hebt staan, dan denk ik dat je goed moet weten wat je doet, en je dus echt goed moet inlezen, voordat je "veilig" gemengd kunt voeren.

dan is er natuurlijk nog altijd het punt: wat betekent ongezond?

Betekent het dat je konijn een jaar korter leeft? of betekent het dat je konijn al op jonge leeftijd ziek wordt.

Het is wel zo dat vit C in voer niet gezond is voor je nijn, maar alles draait omde hoeveelheid. Veel mensen hier op BB geven hun konijnen ook fruit. Ik denk dat daar soms meer vit C in zit dan in de meeste gemengde voeders. dus ik denk dat het ook goed is om eens te kijken naar het groenvoer wat je ernaast geeft. En hoe kom je dan in totaal uit qua voedingsstoffen.

Ik meng trouwens geen voer meer, omdat ik het teveel gedoe geef, maar ik deed het wel, vooral omdat ik het leuk vond voor de nijnen dat ze variatie hadden. inmiddels vind ik het hele variatie-ding niet echt relevant meer. Natuurlijk hebben ze variatie nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, maar voor de nijnen zelf, qua smaak enzo, lijkt het niks uit te maken. Ze stormen evenhard op gemengd voer als op puur HF supertrio af.

De variatie zit hem nu in de groentes die ik geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da is de opname vitamine c minimaal.

Mijn konijnen zijn 18 en 17 jaar geworden hier op.

En mijn overbuurman van 110 rookt al sinds zijn 12e, gaat prima met die vent. Los van of gemengd voer nu wel of niet goed is, dát is in elk geval geen argument als je het mij vraagt.

Op de SS Mature die Indy krijgt kauwt hij ook zo een paar minuten (per brokje dan hè.. ;)) dus ook dat vind ik geen argument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kreeg ik nog als tip van nog een fokker die ook muesli mengt door de biks en hier erg tevreden over is om hier te vermelden:

Indien normale hoeveelheden gevoerd krijgen ze precies hetzelfde binnen als met brok. Bij overvoeren krijgen ze alleen de lekkerste groenten binnen; dus juist doseren. Wortel is zeer zeker geen snoepje; dit is nodig tegen wormen, infecties en een zeer belangrijke vitamine voor de gezondheid.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn overbuurman van 110 rookt al sinds zijn 12e, gaat prima met die vent. Los van of gemengd voer nu wel of niet goed is, dát is in elk geval geen argument als je het mij vraagt.

Op de SS Mature die Indy krijgt kauwt hij ook zo een paar minuten (per brokje dan hè.. ;)) dus ook dat vind ik geen argument.

Ik ben er zeker van overtuigd dat mensen die hun konijnen fruit geven met vitamine c...... veel slechter af zijn....wederom is dat hun keuse.

Maar inderdaad als je gemeng voer geeft, dit kan prima dan moet je je ook hier over inlezen.

En naar de ingredienten kijken.

Dan is gemengd voer niet slecht of per devenitie slecht.

Maar verdiep je er eens in.....

Variatie kun je ook krijgen door verschillende groente te voeren dat klopt.

Maar niet iedereen doet dat.

wortel ivm met wormen :mdr: nooit van gehoord? is wel goed voor de ogen :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zeker van overtuigd dat mensen die hun konijnen fruit geven met vitamine c...... veel slechter af zijn....wederom is dat hun keuse.

Ja, en wat heeft dan nu in hemelsnaam te maken met wat ik zei? Ik bedoel: Jouw konijnen zijn zeventien en achttien geworden, natuurlijk komt dat niet uit de lucht vallen, maar het is verder een beetje een slap argument.. Wil helemaal niet zeggen dat gemengd voer goed is.. (En óók niet dat het slecht is..) Hoeveel mensen kennen we niet die hoogbejaard zijn geworden met twee pakjes sigaretten per dag? Wil toch niet zeggen dat roken goed is? Maw, dat je konijnen oud zijn geworden met gemengd, wil niet zeggen dat gemengd voer goed is. (En wederom, óók niet dat het slecht is..........) Het is gewoon geen goed argument. Prima als je gemengd voer wil geven, maar als je andere mensen er van wil overtuigen dat dat goed is doe dat dan met goede argumenten.. Dát zei ik.

En over vitamine C heb ik helemaal niks gezegt. Je moet wel goed lezen anders heeft het helemaal geen zin dat mensen reageren toch.. Als je er toch zelf maar wat van maakt. Dat een konijn dat op een 'goede manier' gemengd voer krijgt dagelijks minder vitamine C binnen krijgt dan mijn konijn die elke dag een stukje appel krijgt (krijgt ie niet, voorbeeldje..) kan ik me best indenken ja.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

kom komk sigaretten ga je niet met voer vergelijken dolly....

Ik reageer op iedereen in me stukje.

(En wederom, óók niet dat het slecht is..........) dit probeer ik met dit toppic duidelijk te maken.....

ipv dat mensen hier op het forum worden bewijzerd op hun gemengde voer wat ook prima kan let op kan zijn.

En als je eerder hebt gelezen zorgd dus de structuur musueli voor meer variatie.

En dit zit reeds ook in bix verwerkt.

Daar naast dus meer vezels en zonnebloem pitten voor de vacht, en darmen.

Ja door zonnen bloem pitten , wat ook als olie verwerkt zit in de juiste bixen worden de keutels beter afgevoerd in de darmen.

En dolly doe eff niet zo pittig je leeft maar een keer he.....pluk de dag

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote mij dan ook niet, als je op iedereen reageert. Vind het een beetje irritant dat mensen gewoon niet lezen wat je schrijft of dat het lijkt alsof je niet leest wat ik schrijf omdat je met totaaal iets anders op mijn bericht reageert. Ja, dan doe ik 'eff zo pittig' want ik neem toch niet voor niets de moeite iets te schrijven.

Daarnaast begrijp je me verkeerd: Ik wil roken niet vergelijken met (gemengd) voer. Ik wil alleen aangeven dat ik het gewoon een flut argument vindt dat je konijnen 18 zijn geworden met gemengd voer, dat dat voer dan opeens goed is. Want met twee pakjes sigaretten op een dag (wat absoluut niet goed voor je is, nog véél slechter dan wat voor voer dan ook voor een konijn, daar zijn we het over eens) kun je ook oud worden. Omdat ik verder niet genoeg van wat voor voer dan ook af weet om te beoordelen of (jouw) gemengd voer nu echt goed of slecht is heb ik meerdere malen gezegt dat ik niet zeg dat gemengd voer goed of slecht is. Dát bedoel ik met 'En wederom, óók niet dat het slecht is..........) '

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal, ben nieuw hier..........maar las toevallig deze felle discussie.

wij fokken 3 rassen; kleurdwerg, NHD en franse hangoor.( wij zijn aangesloten bij de KLN en zijn dus showfokkers )

de 2 kleine rassen krijgen hier muesli met gedroogde groenten er doorheen gemengd.

de fransen krijgen gedroogde groenten ( vlokkenmix ) met brok.

alles met zeer, zeer laag eiwit; hoge vitamine gehaltes .

daarnaast vele gedroogde kruiden.

en luchtige brokjes uit Engeland; lijkt op de SS maar is veel kleiner; met nog meer vezel ......36 %; minder eiwitten.

wij zijn ook begonnen met luisteren naar de fokkers , verkoopmensen van voer enz enz; met zeer slechte ondervindingen.

Toen ( 3 jaar geleden ) alles eens uitgezocht; veel contact met dierenartsen in Nederland en Buitenland gehad en met zeer verrassende resultaten.

In Duitsland zijn ze nu bezig een brok te gaan persen met nog maar 5% eiwit gehalte.

dit is meer en meer dan genoeg voor de konijntjes welke als huisdier worden gehouden. ( maar ja, duurt dus nog even voor dit in Nederland verkrijgbaar is )

Na 1 jaar studie ervan te hebben gemaakt over de wilde en tamme konijnen , wat ze eten enz. zijn ook wij terug naar de natuur gegaan.

We hebben ons erg verdiept in de diverse voeders; maar ook in de aangeboden gedroogde kruiden / groenten.

en jazeker heeft wortel veel meer eigenschappen dan alleen "goed kunnen zien".

het is tegen infecties ; helpt tegen wormen, maar wat te denken van de broodnodige vitamine zelf??

Gemengde voeders vind ik niet goed om af te kraken; er zijn zeer slechte gemengde voeders; waar echt alles nog heel in zit; dit is zeer zeker gevaarlijk voor een konijn ( denk aan gasvorming of verstopping ).

Met de muesli`s zijn we al een heel eind in de juiste richting.

Hetgene wat ons in de brok ( nog ) tegenhoudt is simpelweg de te hoge eiwitgehaltes.

Over gekleurde brokjes.............neem Beaphar Care +.

geweldig voer ; staat boven de SS aangeschreven; wel gekleurde brokjes !!!!!

Hier dus gedroogde vlokkenmix; muesli`s; Beaphar Care + ; volop hooi.

met indien nodig gedroogde kruiden bv brandnetelblad; oregano en weegbree.

verdiep je echt eens in hetgene wat je voert; durf in een winkel ook eens verschillende merken voer te vergelijken.

bekijk dan je eigen konijn goed; is hij volwassen, dan zijn de eiwitten gauw te hoog; heb je een jong konijn? Deze heeft een hele andere inhoud nodig; en meet geen voer af; voer op het oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat je schrijft over die eiwitten ben ik met je eens. Maar daarom snap ik juist niet dat mensen voer met zonnebloempitten en/of mais geven; daar zitten juist veel eiwitten in!

Vitamines geef ik zelf overigens liever vers dan uit een of andere mix. Ik krijg namelijk zelf de benodigde voedingsstoffen ook liever uit verse, afwisselende voeding binnen dan uit een potje vitaminepillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat je schrijft over die eiwitten ben ik met je eens. Maar daarom snap ik juist niet dat mensen voer met zonnebloempitten en/of mais geven; daar zitten juist veel eiwitten in!

Vitamines geef ik zelf overigens liever vers dan uit een of andere mix. Ik krijg namelijk zelf de benodigde voedingsstoffen ook liever uit verse, afwisselende voeding binnen dan uit een potje vitaminepillen.

In de muesli van de Welkoop die ik dus geef zit net zoveel eiwitten als in SS nl. 14%. En maïs geef ik dus niet. Die pik ik er tussen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .