Ga naar inhoud

konijn met kale oortjes


Marissy

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn, een kleurdwergje van 12 weken.

Maar nu zag ik 2 dagen terug dat zijn oortjes bijna helemaal kaal zijn.

Is dit omdat hij op die plekken nieuwe haren krijgt of is het iets anders.

ik hoop dat iemand kan vertellen wat dit is.

hij heeft er volgens mij geen last van wat is net zo levendig als altijd en eet en drinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag hem vanmiddag wel aan zijn oor krabben maar kan ook toeval geweest zijn, ik weet nog niet of het jeukt.

Ik zag ook een paar witte dingetjes bij zijn oor, maar weet niet of het toeval was of dat het wel met die kale plekken te maken heeft.

Hieronder de foto van zijn oren

1250273332NIMG_0165.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat veel konijn veel minder haar op hun oren hebben dan ergens anders. Als die witte dingen schilfers zijn zou ik snel naar de dierenarts gaan. Misschien heeft hij dan wel een schimmel net als mijn konijn. Dat wil je niet en zeker niet vlak bij de oren. Het is wel goed te behandelen. De dierenarts bellen kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gister-avond even gemailt met de fokker waar hij vandaag kwam.

zij zei dat haar konijnen ook erg last hadden van verharing en ook de oren en kop, ze dacht dat het waarschijnlijk daardoor kwam, maar voor het voordeel van de twijfel kon ik het beste behandelen.

70% alcohol op de kale plekken zou het beste tegen mijt zijn, dus dat heb ik vandaag gedaan.

hopelijk krijgt hij zijn haren snel weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gister-avond even gemailt met de fokker waar hij vandaag kwam.

zij zei dat haar konijnen ook erg last hadden van verharing en ook de oren en kop, ze dacht dat het waarschijnlijk daardoor kwam, maar voor het voordeel van de twijfel kon ik het beste behandelen.

70% alcohol op de kale plekken zou het beste tegen mijt zijn, dus dat heb ik vandaag gedaan.

hopelijk krijgt hij zijn haren snel weer terug.

Dit heb je serieus genomen?

Dit is absoluut niet iets wat ik op een konijn zou gebruiken... en al helemaal niet ter vervanging van een anti-parasitair middel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gister-avond even gemailt met de fokker waar hij vandaag kwam.

zij zei dat haar konijnen ook erg last hadden van verharing en ook de oren en kop, ze dacht dat het waarschijnlijk daardoor kwam, maar voor het voordeel van de twijfel kon ik het beste behandelen.

70% alcohol op de kale plekken zou het beste tegen mijt zijn, dus dat heb ik vandaag gedaan.

hopelijk krijgt hij zijn haren snel weer terug.

Dit heb je serieus genomen?

Dit is absoluut niet iets wat ik op een konijn zou gebruiken... en al helemaal niet ter vervanging van een anti-parasitair middel...

:shocked: :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn op dit moment ook erg in de rui en de oortjes zijn wat minder dik behaard. Zo op het eerste gezicht ziet het er vrij normaal uit, ik denk dat het gewoon de rui is zeker nu je zegt dat er al weer haar terug komt. Een oor is ook niet echt een plek waar je vachtmijt als eerste zou zien, dat begint eerder in de nek, op de rug of net boven de staart.

aangepast door Miffy1
Link naar reactie
Delen op andere sites

de fokker waar ik mijn konijn vandaag heb, studeerd zelf voor dierenarts assistent dus lijkt me wel dat zij het weet.

Maar zijn haren lijken weer een beetje terug te komen, dus gaat weer goed komen

Tja, het enige waarvoor je tijdens je studie diergeneeskunde 70% alcohol voor gebruikt is om je dissectiemateriaal mee te ontsmetten, soms een oppervlakte te ontsmetten en desnoods als ‘sterk water’.

Maar in geen geval zomaar (er zijn altijd uitzonderingen) op een dier (laat staan ter vervanging van een anti-parasitair middel)… Daarnaast als er sprake is van mijt, zal dit zich meestal niet enkel tot de oren beperken…

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom een slotje? dat is toch alleen als de boel uit de hand loopt enzo?

Buddy heeft ook niet zo veel haar op haar oren, maar ze heeft geen schilfers, beestjes en de dierenarts zei ook dat het normaal was. Ik zag vandaag wel dat er nu wat extra haar tussen haar oren groeit, staat wel grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Ik ben het ook aan het proberen en wat zou ik dankbaar zijn als het werkt, het kan echt geen kwaad hoor, een beetje gedenatureerde alcohol van 70% op een wattenschijfjes en daarmee over die kale plek zachtjes wrijven, zolang de plek natuurlijk geen open wond is.

Mijn konijn heeft nu in 3 maanden tijd al 2 x een kuur gehad en daarna Aurimic en het helpt niets, dus nu ben ik haar met die alcohol aan het proberen van de jeuk af te helpen. Alles natuurlijk met mate en beleid, zelf aanvoelen wat je wel of niet kan doen. Gebruik je gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pata11 Dit topic is uit 2009, als je vragen hebt of wilt weten hoe andere bb-ers ergens over denken kun je beter een nieuw topic openen 😉 (deze gaat nu alsnog op slot)

 

‘gevoel’ is wel een lastig iets, dat moet je ontwikkelen. En zelfs na jaren ervaring raadpleeg ik altijd de dierenarts om mijn gevoel te checken en te overleggen. Mijn advies is dan ook je gevoel uit te spreken naar de DA en samen tot een behandelplan te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .