Ga naar inhoud

'Vilten' vacht?


Mopsie

Aanbevolen berichten

Hallo!

Vandaag was ik in een tuinspeciaalzaak waar ook nijntjes verkocht worden.

Ze zitten er daar altijd netjes bij; goede biks, veel hooi, vers water, schoon en groot hok.

Vorig weekend (1,5 week geleden) zijn er 2 nieuwe nijntjes gekomen (was er toevallig vorige week ook toen ze binnenkwamen). Beide komen, naar zeggen, uit hetzelfde nestje. Zelfde grootte, zelfde koppie, alleen ander kleurtje zeg maar. Een nijn is wit met her en der een zwart vlekje.

De andere is helemaal zwart.

Wat me bij die zwarte opviel was z'n vacht. Hij had enorm kort haar, beetje velours-achtig (vilt is niet het goede woord denk ik). Daarnaast waren z'n snorharen niet goed ontwikkeld; heel kort (2 cm) en krom. Geen sprake van kale plekken, witte schilvers oid.

Beide lijken voor de rest prima in orde. Eten en drinken goed, zijn actief, zwarte maakte zelf een binkie, geen plakpoepjes ontdekt.

Maar wat zou dat kunnen zijn, die velourse-vacht?

Is dat een gezondheidsprobleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat lijkt er veel op ja. Maar verklaard dat ook de 'gekke' snorharen?

Of zou dat een foutje zijn?

Andere nijn is 'langharig'. Als beide konijntjes uit hetzelfde nestje komen, dan zijn het dus beide rasloze nijnen. Dan zal of pap of mam een rex geweest kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snorharen van een rex zijn ook krom, als ik me niet vergis. ;)

Het kan goed dat de nijntjes uit één nest komen, konijnen uit dierenwinkels zijn bijna altijd rasloze dieren, van ouders die zo bij elkaar "gekwakt" zijn, om er wat verkoopbaars uit te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .