Ga naar inhoud

minderen met biks..


Laura

Aanbevolen berichten

en wat zei kiwi nog meer.........op een eierdopje die ook verschild in groote alla kan 1 konijn never nooit leven dus ik mis nog wat.....

Zorro is net geen dwerg maar ook net niet middelmatig konijn.

dit zei ze:

Als je geen goede weegschaal hebt kun je het beste aanhouden dat je konijnen een eierdopje vol biks per dag mogen hebben, niet meer. De rest van hun voedingsstoffen moeten ze uit hooi en groenvoer halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 482
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Laura.... snap je het nu niet of wil je het nu niet snappen..

Een eierdopje voor een dwerg of een eierdopje voor een franse hangoor is nogal een verschil.. niet?

Het is geen franse hangoor, het is een klein konijntje dat net geen dwerg maar nou ook net geen middelmatig konijn is.

Gooi dat eierdopje, handen en weet ik veel wat nog meer voor idee over de boeg en begin van voren af aan..

Je moet weten wat je konijn weegt..

Dan kijk je wat voor voer je geeft.. gewone biks of SS?

Gewoon biks.

Vervolgens weeg je een portie voer af, precies zoveel als je konijn mag hebben.

Dán pas ga je op zoek naar een blikje, potje, beker waar die hoeveelheid in past.

Dan kun je dat als maatbeker aanhouden...

Maar zo... zegt een eierdopje helemaal niks!

(heb er ertussen gezegt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laura.... snap je het nu niet of wil je het nu niet snappen..

Een eierdopje voor een dwerg of een eierdopje voor een franse hangoor is nogal een verschil.. niet?

Gooi dat eierdopje, handen en weet ik veel wat nog meer voor idee over de boeg en begin van voren af aan..

Je moet weten wat je konijn weegt..( in goede gezondheid dus niet wat hij nu ondervoed weegt....)En volwassen als ie uitgegroed is daar vergissen mesen zich ook in......

klein voorbeeld fransje weegt 1500 gram dus geven ze die 35 gram bix....

raak ondervoed mensen sanppen er niks van.......

het gewicht is altijd bepaald aan de hand van het volwassen gewicht!!!Heel belangerijk.

dus fransje word 6 kilo moet zeker 150 gram bix hebben naast groen zonder veel groen wel tot 180 gram.

Waarschuwing dus mensen lees goed hier op de website ook de details!!!!

Dan kijk je wat voor voer je geeft.. gewone biks of SS?

Vervolgens weeg je een portie voer af, precies zoveel als je konijn mag hebben.

Dán pas ga je op zoek naar een blikje, potje, beker waar die hoeveelheid in past.

Dan kun je dat als maatbeker aanhouden...

Maar zo... zegt een eierdopje helemaal niks!

even aangevuld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine aanvulling, Kiwi zegt ook duidelijk dat de rest van de voedingsstoffen gehaald worden uit hooi en groenten. Uit jouw verhaal blijkt dat ze niet dagelijks een schotel groentes voorgeschoteld krijgen, dit is wel belangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine aanvulling, Kiwi zegt ook duidelijk dat de rest van de voedingsstoffen gehaald worden uit hooi en groenten. Uit jouw verhaal blijkt dat ze niet dagelijks een schotel groentes voorgeschoteld krijgen, dit is wel belangrijk!

Hooi hebben ze altijd, ze eten gras, krijgen een wortel in de week. Want wortel mocht niet te vaak voor diaree weer. En ze krijgen een stukje appel op een dag. En een stukje brood. Bladeren-takken van de appelboom die ze eten als ze eraf gevallen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus te weinig groen klaar jouw fout!!!!

En NOG maals soep bord aan groen per dag naast dit advies....dit heb jij verzuimd en daarom is je konijn in deze vrezelijke conditie terecht gekomen.....

Ik vermoed dat KIWI hier nog wel op terug zal reageren daar jij haar advies fout hebt opgevolgd.....Dus kun je niet aan het groen voldoen moet je meer bix voeren laat je konijntje het redden......

Laat deze ram ook niet eerder helpen dan dat ie terug op zijn gewicht is heel belangerijk voor een operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowieso, is hij al best oud. Zijn oude gewicht krijg ik niet helemaal terug.

En ik was hem al wat meer eten aan het geven omdat een dierenarts via de mail zei dat hij wel goed op gewicht moest zijn. Ik denk dat ik hem net op 2 kilo kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Help!!! het eierdopje valt hier niet.......:bigboulay:

kappen met eierdop en kappen met de handjes wegen!!!!

wat is oud......18 jaar is oud.....kop op laura!!!Er is werk aan de winkel!

Ik geef hem gewoon zijn bakje weer vol.

Uhm nee hij is tussen de 8 en de 11.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine aanvulling, Kiwi zegt ook duidelijk dat de rest van de voedingsstoffen gehaald worden uit hooi en groenten. Uit jouw verhaal blijkt dat ze niet dagelijks een schotel groentes voorgeschoteld krijgen, dit is wel belangrijk!

Precies! Mijn konijnen krijgen samen minstens een pond groenten en kruiden per dag, meestal meer. Op een worteltje per week redden ze het inderdaad niet hoor! Ga nu mij er nu alsjeblieft niet de schuld van geven dat je konijn is afgevallen, want ik geef altijd duidelijk aan dat het hoofdvoer hooi, hooi en nog eens hooi is, daarna komen volop groenten (en dan gezonde groenten natuurlijk, niet alleen maar wortel en appel!) en tot slot pas de biks, zodat je in ieder geval zeker weet dat je konijn alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. En daarvoor houd je netjes die 25 gram per kilo per dag aan (of 10-15 gram als je SS geeft). Mijn konijnen krijgen echt niet meer (ik zit eerder aan de lage (veilige) kant), en die vallen zeker niet af!

Als je geen goede weegschaal hebt en ook niemand kent bij wie je even een beetje voer kunt wegen dan ga je morgen met een bekertje o.i.d en het voer naar de supermarkt en dan ga je daar op de weegschaal bij de groentenafdeling je biks afwegen. Dan doe je zoveel als je konijnen mogen hebben in dat bekertje, zet je een streepje tot waar het dan vol zit en dan weet je voortaan precies hoeveel ze mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem gewoon zijn bakje weer vol.

Uhm nee hij is tussen de 8 en de 11.

Mijn konijn is bijna tien en dat is nog niet oud! Hij krijgt 15-20 gram SS per dag, verschillende soorten hooi (eet hij niet zoveel als de rest, maar hij eet het) en daarnaast nog een volle bak groenten met bijvoorbeeld andijvie, witlof, basilicum, peterselie, rucola etc. Hij valt niet zomaar af hoor. Met een worteltje, appeltje of aarbei zo nu en dan, krijgt hij echt niet genoeg. Sowieso zijn dit al dingen om konijnen mee te verwennen, zeker niet te vaak geven! Geef je konijn wat hij nodig heeft, niet teveel, niet te weinig. De enige manier om erachter te komen wat je konijn nodig heeft is door het te wegen. Misschien hebben je buren een keukenweegschaal om even te lenen? 't lijkt me sterk dat in een hele straat niemand je kan helepn. Neem het initiatief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laura, is dit hetzelfde konijn als in je topic over die opgeblazen buik?!

Nee, dit is een ram. Het konijn met de opgeblazen buik is een voedster. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik heb even niet het hele topic gelezen, maar wil even wat zeggen.

Het eierdopjes verhaal is afkomstig van mij, maar ik wil daar wel duidelijk bij zeggen dat ik dit advies kreeg van mijn DA omdat Muis te dik was en veel minder biks moest gaan eten. Omdat Pooke ook wat zwaar was, krijgen ze nu dus allebei een eierdopje per dag ja. En dat werkt perfect, VOOR HEN. (Zij wogen allebei zo'n 4 kg!)

Voor jouw konijn weet ik het niet.

Poo is altijd een zorgenkindje geweest wat betreft zijn darmpjes, maar nu hooi hun hoofdvoer is niet meer de biks, heeft hij nooit meer ergens last van. Dus het zijn twee vliegen in een klap.

Je moet altijd kijken naar jouw eigen nijn, wat heeft hij nodig, zijn er andere zaken waarom hij zoveel afvalt, enz.

Dus...ja, een eierdopje is genoeg, maar dan wel met onbeperkt hooi en veel groen, en valt je konijn teveel af, dan zul je moeten aanvullen, want dan is dat advies niet geschikt voor jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig... Vind ook dit maar een raar verhaal... Misschien dat Laura de dingen niet zo goed kan beschrijven? Maar ik heb ook hier mijn vraagtekens bij...

In een maand ruim een kilo afvallen?? Dat is echt enorm veel! Dat ga je toch niet aankijken en vervolgens op een forum om toestemming vragen of je je konijn wat meer te eten mag geven?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .