Spring naar bijdragen
sisimoontje123

voor en nadelen binnen

Recommended Posts

voordelen van een binnen konijn is de liefde die je er voor terug krijgt

tammer wordt als je veel aandacht geeft

en je ziet beter wanneer een konijn ziek is omdat je hem/haar altijd ziet...

Nadelen zijn het poetswerk en veel meer stofzuigen

in de gate houden(of kabels wegwerken

dat zijn de meeste dingen die in me opkomen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordelen binnen:

Meer, sneller aandacht

Meer contact (waardoor hand-tammer meestal)

Idd sneller zien of er iets is..

Nadelen binnen:

Stof, rotzooi omtrent bodembedekking, haren en eten.

Meer stofzuigen enzo.

Huisje voller :D

Als een konijn her en der plast, telkens opruimen enzo....

De konijntjes hebben geen frisse lucht, geen zon etc

Sneller ruiken van het hok... (mits je geregeld en optijd schoonmaakt en elke dag ff je huisje/kamer lucht)

In mijn geval ook nog: 1 dochter die asmatisch blijkt te zijn en 1 dochter (oudste van de 2) telkens opletten met spelen enzo...

(en daarom zijn mijn nijntjes afgelopen zondag naar het balkon verhuist.. zo hebben de nijntjes meer ruimte en heeft 1 dochtertje meer ademruimte, 1 dochtertje ken weer lekker spelen zonder telkens aan te moeten horen, let op, pas op etc en ik heb mijn ruimte omtrent de woonkamer terug en hoef minder schoon te maken in verhouden... ) en ik ben een schoonmaakmiepie hoor.. maar het werdt me op een gegeven moment teveel....

bewerkt door Sweetbunny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen kan je meer aandacht geven.

En je ziet haar constand en je kan ook zien of er wat is. (kan ook bij een buiten konijn zien ligt eraan hoeveel aandacht je aan je konijn geeft.)

Gezeldschap in huis

Kan te warm zijn voor het konijn.

Ze weet niet wat voor vacht ze moet aan nemen zomer of winter..

Veel haar verlies.

Ind ook geen frisse lucht voor het konijn.

Het huis kan gaan stinken..door urine enz.

Ze horen niet binnen.

Veel stofzuigen

keutels in huis opruimen

Op passen met andere dieren en kinderen mensen-allergie

Dingen kapot knagen

Op kussens of iets plassen

Veel rotzooi naast het hok

Niet de omgeving die een konijn wilt.. liever tuin frisse lucht gras zon enz.

Nagel worden lang, buiten op stenen enzo kunnen ze nog slijten.

Ze kunnen niet graven.

Meer gevaar met draden of andere dingen.

Vloer is misschien te glad en glijden ze uit dus ze kunnen niet lekker rennen.

Je moet ze goed in de gaten houden met spullen.

Ze kunnen ergens opspringen en iets eraf gooien..

bewerkt door Laura

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordelen:

Konijnen krijgen veel aandacht

Je krijgt een betere band met je nijnen

Nadelen

vaker kooi verschinen (al hoewel ik de binnen en buitenhokken ent zo vaak doe)

kans op geurtjes

In de gaten houden als ze binnen loslopen.

In topics en discussies als deze hoor je heel vaak, "Konijn hoort eigenlijk buiten". Dat vind ik een erg vreemd argument. Elke dier hoort dan buiten en geen enkel dier in een hok.

Ik denk dat het voor een konijn weinig uitmaakt en het maar net is wat ze gewent zijn. Mijn binnenkonijn heeft een jaar buiten geleeft en vond het daar vreselijk viel heel erg af deed helemaal niets anders dan ergens in een hoekje liggen, nu ze weer binnen is leeft ze helemaal op. Tis net wat ze gewent zijn. Petran was totdat hij hier kwam ook 2 jaar een buitenkonijn geweest en gezien de omschrijving van zijn karakter is hij of veranderd of vind hij het juist fijn dat hij binnen zit.

De buitenkonijnen vinden het juist weer niets aan binnen.

Wat betreft de vacht, binnenkonijnen krijgen geen wintervacht. Je kunt ze dus als het te koud is beter niet buiten laten. Maar een buitenkonijn kun je als het koud is weer juist beter niet naar binnen halen.

Het een is anders dan de ander, maar het een is niet per definitie beter dan het ander. Het is net wat jij wilt en wat een konijn gewent is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan het buiten houden ook.

Het maakt niet zoveel uit eigk. Naargelang wat je konijn gewend is.

Als je konijn alleen zit en je kan er geen vriendje bijzetten bv. omdat je nog thuis woont en het mag niet van je ouders zou ik hem/haar wel sowieso binnen houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat veel nadele nvan binne nbuiten ook in meer of mindere mate gelden. Als ik op mijn terras zit ruik ik mijn nijntje ook. Ik moet zeggen dat als je de kooien vaker verschoont zeker toe nBearke nog alleen was dat je haar toen niet rook.

Binnen heb i kde kabels etc weg gewerkt, buiten moet ik opletten of de ren ook goed genoeg is en of er echt niet een kleine mogelijkheid tot ontsnappen is. Ook opletten of de planten in de tuin in de buurt van de ren niet giftig zijn. Buiten moet ik opletten voor roofdieren als katten, marters en vogels. Buiten loop ik kans dat het buurmeisje van mij in al haar goede bedoelingen verkeerd groenvoer geeft als ik niet thuis ben (heb haar we lgezegd dat ze alleen iets mag geven als ze het eerst aan mij nvrouw of mij vraagt)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nijnen zitten binnen. Zodra ik thuis ben mogen ze uit de kooi. Dan lopen ze achter me aan als ik de keuken in ga (ze weten dat de andijvie in de koelkast ligt)

Ook komen ze op de bank zitten en klimmen op me en tegen me aan.

Als ze moe zijn gaan ze lekker onder de salontafel liggen.

Het contact met je konijn is veel intensiever en het is inderdaad net wat ze gewend zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nijnen zitten ook binnen en die hebben de hele dag de woonkamer tot hun beschikking. Alle ruimte om lekker te spelen, te sluipen en kruipen enz. Ik vind het zelf erg fijn omdat ik geen buitenruimte heb die groot genoeg is om ze een mooie speelruimte te kunnen bieden. Bovendien toen Martin van de winter opeens erg ziek werd, had ik niet het probleem van je konijn niet binnen kunnen verzorgen door zijn wintervacht. Ja, je moet wat vaker stofzuigen, maar het is zo ontzettend leuk om die gekke nijnen de hele dag bij je te hebben. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een voordeel van buiten vind ik dat je de ruimte die ze de hele dag tot beschikking hebben (dus ook als jij slaapt,werkt, boodschappen doet, op visite bent enz.) vaak veel groter kunt maken dan binnen. Heb zelf een ren van zo'n 20 mtr2, dat redt ik binnen niet hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat licht ook weer aan hoe groot je tuin is Puck&lexie

als je kleine tuin heb kun je ook niet uitbreiden;)

en met dat stinken ik ruik er niets van niemand niet die hier is ..

licht echter aan hoe vaak je de kooi verschoont..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat is waar. daarom staat er ook VAAK veel groter. de keuze binnen of buiten is gewoon heel persoonlijk denk ik.

mijn persoonlijke voors en tegens op een rijtje

BINNEN

voor: aandacht van het baasje (handtam?)

meer zicht/controle op gedrag en dus event, ziekte

tegen: altijd stof en dergelijke in huis

bij kleine kids niet erg hygienisch

event. last van allergien

meestal minder permanente woonruimte, het konijn zal zijn ritme aan

jou moeten aanpassen

BUITEN

Voor: Naar mijn idee een natuurlijkere woonomgeving in verband met temp. en frisse lucht en dergelijke.

Zelf ben je ook meer buiten omdat je in ieder geval elke dag naar buiten MOET voor je konijnen, dat is ook weer gezond voor jezelf.

Je kunt meestal meer ruimte bieden buiten ligt er wel aan hoe groot je tuin is en hoeveel ruimte je voor je nijnen wilt `opofferen` natuurlijk.

Nadeel je zult bij slecht weer waarschijnlijk minder tijd met je nijnen doorbrengen. Maar dat zie ik persoonlijk niet zo als nadeel aangezien ik ze graag zo natuurlijk mogelijk wil laten leven en ze toch nooit oppak enzo. Ga er hooguit een tijdje bijinzitten om ze te aaien als ze zelf bij me komen of voer ze uit de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijntjes zitten ook binnen. In het begin had ik nog zaagsel in het hok (arme konijntjes) en zodra ik op bb kwam heb ik dit snel afgeschafd.. ook omdat het allemaal aan hun haartjes bleef hangen en op de grond kwam. De kabels hebben we mooi weggewerkt in kabelgooten en onder en achter de tv meubels zitten houdt plaatjes dat ze daar niet kunnen komen.

De stank valt hier reuze mee.. ik moet zeggen dat ik helemaal niet ruik.. ik ruik meer verse hooi! Ik verschoon dan ook elke dag even de wc's en zeker 2 keer in de week hun hele hok, en dan maak ik het ook echt goed schoon (met schoonmaakazijn..)

De rotzooi dat is eventjes wennen.. ze lopen bij mij 's ochtends tussen de middag en 's avonds vrij rond.. elke keer als ze rond gelopen hebben gaat bij mij de veger door de woonkamer en om de 2 dagen stofzuigen. En elk weekend dweil ik alles..

Het is werk, maar het contact met de konijntjes is vele maler beter..

Ik moet wel eerlijk zeggen.. als ik de mogelijkheid heb om ze buiten te doen in een huge ren dan doe ik dat.. maar die mogelijkheid hebben we nu niet..en ik moet ook zeggen ik vind het wel heel leuk dat als ik op de bank zit, moppie bij me komt kroelen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites