Ga naar inhoud

Gaat nog steeds niet lekker


YvonneH

Aanbevolen berichten

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag om 12 uur bel ik nog even met de da.

Omdat ik van de week in het zwembad zat was ik niet echt in de gelegenheid om dingen te vragen.

Ik ga iig even vragen of de keutels nog eens onderzocht moeten worden en of ze een idee heeft waarom er zoveel gisten in Ko zijn ontlasting zitten.

Ik heb daar zelf iig niet echt iets over kunnen vinden.

Verder blijft de situatie ongeveer hetzelfde. Het eetgedrag is onveranderd er zitten nog steeds veel haren in de keutels (heb het idee dat het wel een beetje geminderd is maar ik maak ze natuurlijk niet allemaal open).

Ik hoop er toch achter te komen waarom Ko zijn darmflora van slag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is eigenlijk niet te zeggen waarom Ko zijn darmflora verstoord is.

Die gisten komen dan door verminderde darmwerking/stilvallen van de darmen

Evt oorzaken zouden kunnen zijn het eten maar hij eet al heel lang hetzelfde.

Elke dag krijgen ze samen: 70 gr biks (nu 50 en 15gr ss voor de vezels),

1 tot 1,5 stengel bleekselderij, 6 blaadjes witlof, peterselie en en een klein beetje winterpeen. Verder natuurlijk hooi (alpenweidehooi van jr farm) en soms wat gedroogde kruiden. Echt veel hooi eten doen niet maar ze eten het wel.

Zou ik daar iets in moeten veranderen? (ben eigenlijk blij dat ze wel dit eten)

Wormen hadden ze moeten zien in de ontlasting denk ik zo, dus dat valt af toch?

De da zou nog ergens na gaan vragen over ec (heb ik toch aangekaart ivm met Knuffel die is overleden na een aantal keer stilgevallen darmen, ook zonder reden)

Misschien moet ik dat toch gewoon laten testen maar ze zei iets over dat de testen ook niet altijd zekerheid geven?

Of gewoon 6 weken panacur gaan geven. Maar dat mocht niet icm ciseral en zonder ging het steeds mis.

Nu weet ik het niet echt niet meer hoor :(

Eigenlijk dus problemen zonder aanwijsbare reden tot nu toe.

Ciseral en laxeermiddel moeten worden afgebouwd eigenlijk en als dat nu weer niet lukt hoop ik wel dat ik dat op tijd merk.

Wat een gedoe zeg, is er nog iemand met tips of ideen?

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is eigenlijk niet te zeggen waarom Ko zijn darmflora verstoord is.

Die gisten komen dan door verminderde darmwerking/stilvallen van de darmen

Evt oorzaken zouden kunnen zijn het eten maar hij eet al heel lang hetzelfde.

Elke dag krijgen ze samen: 70 gr biks (nu 50 en 15gr ss voor de vezels),

1 tot 1,5 stengel bleekselderij, 6 blaadjes witlof, peterselie en en een klein beetje winterpeen. Verder natuurlijk hooi (alpenweidehooi van jr farm) en soms wat gedroogde kruiden. Echt veel hooi eten doen niet maar ze eten het wel.

Hooi kan helpen....heb je dat nieuwe hooi al eens getest?

Zou ik daar iets in moeten veranderen? (ben eigenlijk blij dat ze wel dit eten)

Wormen hadden ze moeten zien in de ontlasting denk ik zo, dus dat valt af toch?

Neen...zijn niet altijd te zien in keutels, enkel in bepaalde stadia van hun levenscyclus en dan nog niet in elke keutel...je kan pech of geluk hebben...

De da zou nog ergens na gaan vragen over ec (heb ik toch aangekaart ivm met Knuffel die is overleden na een aantal keer stilgevallen darmen, ook zonder reden)

Misschien moet ik dat toch gewoon laten testen maar ze zei iets over dat de testen ook niet altijd zekerheid geven?

Ik denk hier toch ook aan hoor...dat kan idd die regelmatige stasis het beste verklaren.

Of gewoon 6 weken panacur gaan geven. Maar dat mocht niet icm ciseral en zonder ging het steeds mis.

Nu weet ik het niet echt niet meer hoor :(

Eigenlijk dus problemen zonder aanwijsbare reden tot nu toe.

Ciseral en laxeermiddel moeten worden afgebouwd eigenlijk en als dat nu weer niet lukt hoop ik wel dat ik dat op tijd merk.

Ik denk echt dat het fout was om zo lang laxeermiddel te geven...ik zou dat dus idd meteen beginnen afbouwen en massages in de plaats geven...

Wat een gedoe zeg, is er nog iemand met tips of ideen?

Succes met alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Caroline, bedankt voor je antwoord.

(Ik zat er wel een beetje doorheen eigenlijk)

Ik zal dat andere hooi eens proberen, misschien evt eens mengen met het hooi dat ze nu krijgen.

Ko is nogal een lastige eter en ik was iig al blij dat hij dit wil eten.

De wormen dat zou dus ook nog kunnen?

Misschien dat jij iets weet over de combinatie van ciseral en panacur?

De da zei dat ik dat niet samen moet geven maar wat dan als het afbouwen van de ciseral weer niet lukt?

Laxeermiddel kregen ze nog steeds omdat er zoveel haar in de keutels zit. We zochten eerst de oorzaak bij die haren maar bij Ko vonden ze bij onderzoek dus geen haren. Even uit nieuwgierigheid: wat is er verkeerd aan het geven van laxeermiddel voor zo'n tijd? Is het slecht?

Ik ga het wel afbouwen hoor maar word de kans op verstopping dan niet groter of vangen die massages dat op?

En hoeveel keer per dag masseren zou ik moeten doen dan? Nu doe ik het 2 keer omdat het behoorlijk stressvol is voor ze om ze uit die ren te vissen.

Sorry voor alle vragen :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laxeermiddel mag je nooit te lang nemen, ook als mens niet...daar krijg je net luie darmen van nl... lees maar eens rond op internet...

Maseren en doen lopen kan idd de darm stimuleren terwijl je mindert met de medicatie.

Ik zie niet goed in waarom cisaral niet met panacur samengaat...door de laxeermiddelen wordt het idd mogelijk minder werkzaam....wat ook meteen weer aanduidt hoe gevaarlijk laxeermiddelen kunnen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom weet ik ook niet meer moet ik eerlijk zeggen ik dacht idd wel iets van elkaar tegenwerken ofzo.

Dus ciseral en panacur samen zou dus wel moeten gaan?

Hoe snel kan ik die laxeermiddelen afbouwen denk je?

Ze krijgen nu allebei 2x per dag 3ml.

Ik kan vanaf morgenochtend (durf 's nachts niet zo goed aan eigenlijk)

de dosis halveren bijv en dan de volgende dag ook 's avonds de helft?

Of gewoon allebei meteen halveren?

Zou ik met Snuf ook al moeten stoppen, dat zou ik eigenlijk volgende week doen (zij is er later mee begonnen).

Normaal stopte ik er ook zo snel mogelijk mee (volgens mij nooit langer gebruikt dan een paar dagen) maar nu wist ik niet wat te doen eigenlijk omdat het niet beterde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan ga ik dat zo proberen.

Zal ik de ciseral dan ook al nu afbouwen of daarmee nog even doorgaan?

Misschien niet slim alles ineens te stoppen.

Had het idee dat dat hem eigenlijk op gang houd/hield?

Ko krijgt 2x per dag 1ml en Snuf 0,5ml (ciseral).

Panacur en ciseral moeten dus gewoon samen kunnen dus daar zou ik dan meteen na het stoppen met de laxeermiddelen mee kunnen beginnen.

Als alles meewerkt zou dat dus dinsdag zijn (vanavond en morgen 2x2, zondag 2x1 en maandag 1x1).

Panacur heb ik nog in huis dus dat scheelt.

Maar dat iig Snuf echt balletjes haar poept, dat krijgt ze er zelf ook wel uit dan? Ik heb het echt nog nooit zo erg en zo lang gezien.

(ik weet het ws overbezord maar dat heb je op een gegeven moment he)

Ze krijgen trouwens ook prozyme naast de protexine, dat kan geen kwaad toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de wormen sluit ik me bij Caroline aan, die zie je idd niet altijd.

Ondertussen lijkt EC me idd mss wel een mogelijkheid…zeker omdat het nu zo lang duurt.

Eufrasie had ook op een relatief korte tijd enorm veel momenten met stasis.

Dat panacur niet samen mag met cisaral, heb ik nog nooit gehoord…

Volgens mij heb ik het hier ooit gecombineerd met primperan, maar dat moet ik nakijken. Is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch…

Ivm het testen…

Bij de test voor EC wordt het gehalte aan antistoffen gemeten.

Het is idd zo dat veel konijnen EC in zich zouden dragen zonder symptomen. Maar je hebt nog een verschil tussen het actief hebben van EC (dus met symptomen) en het dragen van EC (zonder symptomen). Soms zou het verschil duidelijk zijn a.d.h.v. de exacte resultaten van de test.

Daarnaast hebben 2 DA’en me ook het belang van een tweede test (na behandeling) uitgelegd. Ten eerste krijg je hieruit pas echt zekerheid of het idd over EC gaat. En ten tweede zouden ze ook kunnen zien of de behandeling lang genoeg en voldoende was.

Sommige DA zijn ondertussen van mening dat testen niet altijd even veel zin heeft… ook omwille van de kosten…

In sommige gevallen kan een eerste test geen zekerheid geven…en heb je pas bij de tweede test na behandeling zekereheid. Daarnaast weet je meestal door voor en na te testen ook of de behandeling voldoende was.

Weet wel dat als je panacur gaat geven als ontworming en uiteindelijk niet voor EC, dat 2 weken niets doet aan EC, dat is namelijk veel te weinig.

Wil je de meest exacte resultaten uit de testen halen, dan kan er best bloed afgenomen worden voor er met panacur gestart wordt...

Eufrasie was postief bevonden ondanks dat ze héél recent 14 dagen panacur had gehad... Maar haar uitslag was maar net positief...de DA twijfelt of dit mogelijk iets te maken had met de recente ontworming en dat zonder die 14 dagen panacur de resultaten mss wel hoger waren geweest...

Dat van dat groen is lastig... zijn er geen groenten die ze wel erg graag lusten ofzo en mss daar wat meer van proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitleg!

Super dat is iig duidelijk.

Dus als ik ze laat testen dan is het beste 2 keer?

Dat betekend dan voor de panacur en na de kuur van 6 weken?

Raden jullie het wel aan om het te laten testen of kan ik beter de kuur gewoon geven? (die 6 weken dan).

Over het groenvoer, ja wat zal ik zeggen...

Normaal vinden ze dit heerlijk en gaat alles op maar de laatste tijd dus niet. Of ze eten wel alle bleekselderij op en laten dan de peterselie en een gedeeltlte van de witlof op of ze laten van allebei een gedeelte liggen.

Bij elkaar laten ze ong een hele maaltijd groenvoer liggen.

Vorige week heb ik ook wortelloof en ruccola gehaald maar dat eten ze ook bijna niet.

Vorig jaar kregen ze ook wel selderij, paksoi en andijvie maar dat heb om de volgende redenen geminderd:

1: Knuffel die steeds last van haar darmen had en toen overleed.

2: Eind vorig jaar/begin dit jaar heb ik met Lucky veel darmproblemen gehad. Eerst steeds kleinere dan weer normale keutels en elke keer plakpoep/geplette bd-keutels overal. Eerst heb ik het groen en later biks weggelaten later ze ontwormd en wel weer biks gegeven maar wat minder en veel hooi natuurlijk. Lucky en El krijgen dus geen groen meer.

Daardoor heb ik besloten de andere nijnen wat meer beperkt groen te geven voor het geval het toch daar aan lag.

Ik zou dus nog wel selderij en andijvie kunnen proberen?

Kobus is een lastige eter, wil ook eigenlijk niks nieuws proberen.

Wilgentakken kan ik misschien een paar keer geven (alleen mijn eigen wilg heeft luizen).

Druivenbladeren misschien een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitleg!

Super dat is iig duidelijk.

Dus als ik ze laat testen dan is het beste 2 keer?

Dat betekend dan voor de panacur en na de kuur van 6 weken?

Raden jullie het wel aan om het te laten testen of kan ik beter de kuur gewoon geven? (die 6 weken dan).

Als je laat testen zeker twee keer... anders heeft het eigenlijk niet zo veel zin. Zeker met 'vage' symptomen heb je na 2x testen pas echt zekerheid.

Dat is dan idd voor de panacur en na de 6 weken, soms verkiezen DA om na de 6 weken nog een paar weken te wachten..;dat maakt opzich niet veel uit.

Als je laat testen, heb je in ieder geval zekerheid én de oorzaak gevonden (of niet gevonden).

Iets wat voor mij persoonlijk toch erg belangrijk is.

En dan weet je ook in de toekomst dat je lichtjes rekening moet houden dat ze EC dragen...

Ik wil wel even zeggen dat de testen op EC niet zo goedkoop zijn... iets tussen de 35-50 euro per test...

Wat je ook kan doen, als je besluit om te testen. Is om ze eerst te laten testen en dan onmiddellijk al te beginnen met panacur. Komen de resultaten negatief terug, dan maak je de 14 dagen af en zijn ze ontwormd. Zoniet, dan ga je verder tot 6 weken...

Je zou selder en andijvie opnieuw kunnen proberen als je het rustig opbouwd... Ik weet alleen niet of dat zo'n goed idee is nu ze darmproblemen hebben...

Tja, opzich denk ik van wel... kans dat selder en andijvie gas veroorzaken is klein en liever diarree dan verstopping...

Is er geen andere wilg in de buurt?

Hmm...druivenbladeren mag volgens mij wel, maar dat moet ik voor de zekerheid nog eens opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil idd ook heel graag weten wat er aan de hand is.

Dan zeg ik maandag gewoon tegen de da dat ik ze (of iig Ko) wil laten testen.

Als ik dat graag wil dan zal ze daar neem ik aan mee akkoord gaan.

Tja de kosten, dat is niet anders. We zijn wel wat gewend hier, haha.

Als we geen huisdieren zouden hebben waren we een stuk rijker geweest.

Maar goed, de diertjes zijn belangrijker dan geld.

En dan beginnen we gewoon me de panacur na het bloed afnemen.

De wilg in de buurt had last van rupsen en veel bruine blaadjes maar bij mijn ouders staan wel grote treurwilgen. Gaan we morgen gewoon even langs :)

Ik ga morgen dan even een beetje selder en/of andijvie halen om te testen of ze het willen. De druivenblaadjes (heb ik in de tuin) laat ik nog even achterwege dan.

Bedankt voor jullie hulp tot zover al :)

Het geeft me iig weer hoop om de oorzaak te vinden, ik werd er een beetje depri van. Ze verdienen het ook om gewoon blij en gezond te zijn.

Vooral die lieve Ko (Snuf is net zo lief hoor). Heeft hij bij ons eindelijk de ruimte (hij heeft ws altijd in een te klein hok gezeten want hij had weinig spieren op zijn achterhand) en een lieve vriendin en dan weer dit.

Ik houd jullie iig op de hoogte van hoe het verder gaat met afbouwen dit weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker bij zo'n 'vage gevallen' vind ik het zelf erg belangrijk om zekerheid te hebben en een duidelijk oorzaak te weten i.p.v. te gissen.

Hier is eigenlijk ook aleen Eufrasie getest, zij was ook de enige in het begin met symptomen. Uiteindelijk is Hypoliet na overleg ook gewoon 6 weken (i.p.v. de 2 die normaal voor de partner wordt gebruikt) meebehandeld en wordt er vanuit gegaan dat ook hij EC draagt.

Tja, medische kosten voor de konijnen worden hier ook gewoon betaald. Maar ik dacht ik zeg het maar even, is niet voor iedereen even vanzelfsprekend.

Ik snap dat het je weer een beetje hoop geeft. Op een gegeven moment weet je zelf ook niet meer wat je nog moet doen. Je geeft ze alles wat ze nodig hebben, maar toch lukt het niet helemaal en zie je aan ze dat ze niet helemaal gelukkig zijn (dat had ik met Eufrasie toch).

Ik hoop voor jullie heel hard dat je achter de oorzaak komt en dat het opgelost kan worden en dat Ko en Snuf samen nog een geweldig leven tegemoet kunnen gaan.

Véél succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel :)

Het is echt heel fijn dat jullie zo meedenken en meeleven.

Ik zal dan ook gewoon Ko laten testen en dan moeten we maar even afwachten of daar iets uitkomt.

Het zou iig fijn zijn om te weten wat er aan de hand is.

Op een gegeven moment weet je het niet meer idd, heel frustrerend.

Was bij Knuf ook, leek ze weer helemaal in orde en gelukkig en dan kwam het weer.

Hopelijk voor Ko en Snuf een betere afloop.

Nog 1 vraagje als jullie het niet erg vinden:

Hoe vaak per dag masseren is er nodig over het algemeen?

Is 2 of 3x per dag voldoende zolang het verder goed gaat?

Het is nl best stressvol voor ze om ze steeds te pakken.

Vooral Ko is een beetje een bangerd.

Tot nu toe laat ik Peter ze optillen zodat ze voor mij niet wegrennen en ik dus wel hun 'normale' gedrag zeg maar in de gaten kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk best vreemd dat je deels hoopt op een positieve test (had ik toch...), omdat je dan eindelijk een oorzaak weet en gericht kan behandelen.

Euhm...hoe vaak masseren per dag...

Tja, eigenlijk liefst zo veel mogelijk... Is natuurlijk moeilijk als ze echt zo gestresst worden.

Een keer of 4 ofzo? (2 lijkt me persoonlijk nogal weinig)

Maar als je ziet dat ze het daar toch niet zo goed op doen, dan zeker verhogen en dat mag wel tot elk uur...

Ik ben er zelf van overtuigd dat masseren minstens zo effectief is als darmstimulerende middelen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gaat het afbouwen goed.

Ze zitten vandaag op 2x 1ml lactulose en de gewone dosis ciseral.

Ik vind Ko zijn buik wel voller aanvoelen maar het is verder wel soepel en ik hoor genoeg darmgeluiden.

Ze doen het tot nu toe goed, ze zijn vrolijk en hebben alle blaadjes van de wilgentakken gister opgegeten. Bij de andere nijnen waren de takjes ook op maar dat duurt altijd langer bij Ko en Snuf.

Ik vind het nu wel spannend eigenlijk en hoop dat het goed blijft gaan.

Morgen bel ik de da voor afspraak om bloed af te nemen.

Ik zal ook eens bespreken of het nuttig is meteen wat andere waarden te laten nakijken.

Ook zal ik voor de zekerheid weer even naar Ko zijn gebitje laten kijken en de buikjes laten voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch wel weer veel groenvoer blijven staan van gister.

Ik vond ook weer veel keutels met haar en ook wat kleintjes.

Ik heb ze net wat wat blaadjes gegeven van de appelboom. Snuf heeft maar een half blaadje op en Ko 3 ofzo.

Ik zie Snuf wel de hele dag aubiose eten (haar keutels, tenminste volgens mij van haar, zijn ook erg droog). Waarom zou ze nu wel aubiose eten en zo weinig groen?

Ik zal vanmiddag nog maar eens wilgentakken gaan zoeken.

Hoe ver moeten de bomen bij de weg vandaan staan eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .