Ga naar inhoud

Gaat nog steeds niet lekker


YvonneH

Aanbevolen berichten

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hij heeft geluisterd :yes:

Ik heb hem om kwart voor 5 buiten gezet en hij heeft weer gepoept.

Eerst een bd-keutel en toen een paar kleine zachte en daarna nog een paar van normaal formaat.

Ze waren wel wat zacht, zou ik hem wat minder laxeermiddel moeten geven? Hij krijgt nu 4ml per dag. Er zaten niet veel haren in maar bij Snuf vond ik nu wel een paar keutels vol met haar maar ook zij keuteld goed (wel wat verschillende groottes).

Ik heb nog even in het toiletje gekeken voor ik hem leegde (voor Ko naar buiten ging) en daar lagen ook wat zachte in.

Maandag gaan er dus zoiezo keutels naar de da voor onderzoek.

Ik heb nu ook een paar keutels in een potje gestopt mocht er in het weekend wat gebeuren. Weet iemand hoe lang je dat kunt bewaren ivm onderzoek? (en moet dat dan in de koelkast ofzo?)

Natuurlijk probeer ik morgenavond en maandag om verse keutels te krijgen van allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je nog cisaral kon gaan halen. Maar die DA had dus ook niet echt een idee...

Goed dat Ko terug keutelt.

Je kan keutels gerust een paar dagen bewaren. Sommige DA'en willen keutels van 3 dagen voor een volledig onderzoek. Dus als je er vanaf vandaag bijhoud, lijkt me dat prima.

Hier wordt nog steeds geduimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat is mooi :yes:

Dan ben ik blij dat ik ze vast bewaard had.

Ik vraag me nu alleen wel af of ze nu allebei keutels met haar poepen of dat het al die tijd Snuf geweest is.

Op een gegeven moment begin je gewoon te twijfelen. Ik weet nu dus niet meer of ik Ko die keutels met haar heb zien keutelen of dat ik ze alleen achteraf vond. Aan de kleur dacht ik eerst aan Ko maar ze hebben allebei veel wit en ook allebei donker. Alleen heeft Snuf dan nog geel/oranje erbij (die zag ik gister). Volgens mij was het eerst wel Ko omdat de haren van binnen plakkerig waren, ik ging er van uit dat dat van de lactulose kwam en dat kreeg Snuf eerst niet.

Stel dat het niet van de haren komt bij Ko dan zitten we de hele tijd al op een verkeerd spoor natuurlijk.

Nou ja, maakt ook niet uit denk ik. Maandag lever ik iig de keutels in en dan ben ik benieuwd of daar iets uit komt.

Ik zit alleen nog te twijfelen of ik de lactulose wat moet minderen. Ik zal straks nog eens kijken hoe de keutels er uit zien en of er weer nieuwe liggen.

Deze da had idd ook geen idee. Ze vroeg wel naar de haken maar die waren er vorige week nog niet iig. Misschien moet ik daar voor de zekerheid nog eens naar laten kijken.

Verder vond ze het verhaal een beetje vaag geloof ik.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm...moeilijk.

Ik snap dat je na zo'n tijd begint te twijfelen hoor.

Nu even extra in de gaten houden wie wat keutelt...

En hopelijk weet je wat meer als je de keutels hebt laten onderzoeken.

Ik heb zelf geen ervaring met lactulose...

Heb je het nog al eens gebruikt en wanneer moest je dan stoppen?

Als hij wel goed keutelt nu en je hebt het idee dat je teveel lactulose geeft, zou je mss iets minder kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idd wel vaker gebruikt, bij verschillende konijnen ook maar nooit langer dan een paar dagen.

Eigenlijk gaf het altijd tot ze weer zelf aten en er keutels kwamen. Ik gaf het nooit graag en stopte dus ook altijd zo snel mogelijk weer.

Normaal moet ik het geven tot ze weer goed eten en goed keutelen en dan afbouwen. Dan deed ik net als de ciseral elke dag 1x minder geven.

Ik snap ook niet waarom het nu problemen geeft (tenzij er natuurlijk steeds nieuwe keutels met haren vastzitten of ze te weinig eten) en eerder nooit.

Ik ga zometeen iig even buiten kijken wat er ligt en hoe het er uit ziet.

Aan de andere kant durf ik voor vannacht ook weer niks te veranderen aan de medicijnen.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vanavond niet durft te veranderen aan de medicijnen, is morgenvroeg mss een idee (je moet je er zelf ook wel goed bij voelen natuurlijk en niets doen wat je zelf absoluut niet ziet zitten). Natuurlijk wel als hij het redelijk blijft doen en je dus straks keutels in de ren ziet en morgenvroeg ook.

Dan kan je hem morgen de hele dag in de gaten houden hoe hij reageert op het aanpassen van de medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is denk ik zoiezo beter idd om het een keer overdag te proberen.

Ws is morgen dan ook niet handig omdat we een gedeelte van de dag niet thuis zijn.

Even een keutel analyse :P:

Snuf zat net op het toiletje toen ik de ren in ging en keutelde net een bergje. Ik ben effe in de ren gebleven en toen ze klaar was zag ik dus dat de lichtere keutels van haar zijn (vandaag iig).

Als ik daar vanuit ga dan zijn de donkerdere keutels dus van Ko. De lichtere zijn nu wat droog van binnen maar degene die ik nu open heb gemaakt hadden er nu niet veel haren in.

De donkere keutels waren ook goed van formaat maar er lagen een stuk of 6/7 eieren (van die ovale, een beetje zachtere poep om een balletje haar heen) tussen. Toch van Kobus deze keer. Die krijgt hij er dan zonder medicijnen toch niet uit denk ik.

Ik houd de medicijnen dus toch maar hetzelfde voorlopig.

Dat lijkt me dan toch het verstandigst.

Ik wil jullie tussendoor ook wel even bedanken voor het meedenken, de tips en het meeleven! Dat mag natuurlijk wel even gezegd worden he :yes:

Ik ben er heel erg blij mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

lactulose is idd vrij onschuldig, maar je moet wel zorgen datie genoeg vocht binnen krijgt, omdat lactulose vocht aantrekt in de darmen (het heeft dus geen invloed op de darmwand het maakt alleen de poep wat zachter) dat de keuteltjes ietsje zachter zijn kan dus wel kloppen, maar het moeten wel keuteltjes blijven. Volgens mijn da kon je ook niet echt snel ernstig over doseren, het enige wat kan gebeuren is dat ze wat meer vocht kwijt raken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunny Ranch Chanty gaf hierboven aan dat je Ciseral door moet geven tot de keutels normaal zijn.

Toen Nijn net gecastreerd was maakte ik me ook zorgen om de keutels, waren eerst wat groter en natter en daarna heel klein en droog. Heb toen de DA gebeld (ook omdat het niet lukte de pijnstilling erin te krijgen, dus gelijk voorgelegd) en die zei dat het normaal/niet erg was dat ze de eerste tijd niet hun normale keutels leggen..

Denk dat dit ook opgaat voor Ko? Eerst blij zijn dat er uberhaubt iets uit komt en dan geduld hebben op de gewone keutels en daarna afbouwen met Ciseral?

Wat ik bij Nijn gemerkt heb is dat het best even kan duren voordat ze écht weer normaal keutelen, ze was donderdag geopereerd en sinds gisteravond laat zijn de keutels pas echt weer zoals ik ze van haar gewend ben...

Nijn en ik duimen iig op volle kracht voor jullie! Arme Ko :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even gekeken bij het stel. Ze zijn nu allebei rustig aan het liggen in hun loungeplek. Er liggen aardig wat keutels maar wel weer allerlei soorten en maten helaas. Ik zag van Snuffel ook kleine keutels dus ik denk dat ik die ook beter in de gaten moet houden en haar wat meer lactulose en evt ook maar ciseral moet geven. Zou dat een goed idee zijn?

Ik ga ze zometeen om de beurt naar binnen halen om te borstelen, masseren en medicijnen te geven.

Als voorbeeld hier 2 foto's van keutels die ik heb gevonden. Ik hoop dat het een beetje duidelijk te zien is.

De 2 grootste keutels die je ziet, nou ja het zijn eigenlijk ballen met haar, die zijn 2cm lang.

21062009581.jpg

Zelfde keutels maar even zonder flits:

21062009582.jpg

Dit zijn er maar een paar, er lagen nog veel meer keutels met haar.

Waar ze het vandaan halen?

Deze zijn erg droog van binnen dus het laxeermiddel moet maar iets verhoogd worden denk ik.

Ze hebben wel aardig van het groen gegeten ivm de voorgaande dagen. Nu staat er wel wat biks maar dat is niet het belangrijkste.

Straks zal ik ook iig weer nieuwe witlof neerleggen.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit duidelijk veel haar bij!

Ik zou Snuffel zeker extra in de gaten houden.

Eufrasie heeft hier altijd meer haar in haar keutels als Hypoliet, maar zij heeft er nog niet echt veel last van gehad.

Hypoliet had niet eens zoveel haar in zijn keutels toen hij zo ziek was.

Dus ik zou het even aankijken wat betreft de medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze zolang, zoveel haar in de keutels hebben. Ben wel mijn 1e konijntje verloren door een haarbalverstopping (hij was 9). Vandaar dat ik misschien ook extra onzeker ben.

Ik hoop dat het binnenkort ook weer ophoud. Ze hebben dit nog nooit gehad.

Als ik ze 2x per dag kam dan komen er nu ook hele bergen af, daar komt geen end aan. Ik kan elke dag wel een nieuw konijn voorzien van een nieuwe jas.

Ik heb Snuf nu 2,5 ml lactulose en 0,5 ml ciseral gegeven. Ik voelde wel wat hobbels in haar buikje (was gisteravond ook) vandaar.

Ko heeft nu 3ml lactulose en 1ml ciseral gehad.

Verder allebei ook nog 1ml water en 1ml water met prozyme/protexine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kam ze met een vlooienkam. Dan trek je mooi die ondervacht eruit zeg maar. Daarna aai ik ze ook nog met de hand en idd ook een beetje plukken op de plekken waar ik met de kam niet goed bij kom.

De buikjes neem ik meteen mee als ik ze masser, dan ligt er ook een heel vloerkleedje.

Ik ben er 2x per dag een kwartier (per konijn) mee bezig maar volgens mij zou ik de hele dag door kunnen gaan.

Ze hadden volgens mij ook een dikkere wintervacht dan vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk nog steeds hetzelfde...

Ik heb gister nog even met de da overlegd en voorlopig blijven de medicijnen nog hetzelfde. Op zich eten ze niet heel weinig maar ze laten nog steeds wel minstens 1 maaltijd staan per dag.

De da wilde toch liever verse keutels (ik had van Ko alleen van zaterdag) dus gister tot half 5 gewacht maar nee hoor :bad:

Daarna moest ik echt weg en je raad het al... Toen we terugkwamen lagen er genoeg.

Nou ja, morgen is de da die ik het liefst heb met de nijnen er weer dus zal ik vandaag eens kijken of ik meneer Ko zie keutelen (en Snuf ook) en dan breng ik ze morgen even weg.

Ik vind ze sinds gistermiddag wel een stuk vrolijker (durf het bijna niet te zeggen).

Ko lag gister ook voor het eerst weer te zonnen in de zandbak en Snuf was ook gewoon lekker bezig:

Ko in de zandbak:

22062009583.jpg

Nog een keer:

22062009584.jpg

En Snuf in de lounge-toilet:

22062009585.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei :)

De keutels heb ik vanavond gebracht dus daar gaan ze morgen mee aan de slag. Morgenmiddag moet ik iig bellen en ik ben ook benieuwd of er dan al iets te zeggen is.

Vandaag eten ze (tot nu toe) weer minder. Ik weet het niet allemaal.

Ik heb ze vanmiddag wel iets zien eten dus we gaan het straks weer even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh wat een snoepies, en jij hebt echt een grote chillwc, haha.

Poeh lastig hoor, en wat fijn dat jij zoveel geduld hebt en het beste voor hebt met de nijntjes. (spreekt voor zich natuurlijk, maar toch, het mag best even gezegd worden hihi)

Hopelijk heb je morgen een uitslag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels zijn nagekeken en er zijn 2 dingen iig duidelijk geworden.

Bij Snuffel zitten er ontzettend veel haren dus dat moet eerst verholpen worden. Verder was er bij Snuf volgens mij niet echt iets te vinden (zat bij afzwemmen dus was een beetje moeilijk te volgen).

Bij Kobus zijn erg veel gisten gevonden in zijn keutels dus zijn darmflora is ergens door van slag. Waarom is niet duidelijk.

Het plan is voorlopig Kobus iig 2x per dag protexine te geven. Ik neem aan ook de nog de ciseral en lactulose maar dat ben ik eerlijk gezegd even vergeten te vragen. Vrijdag is deze da er weer en dan bel ik haar nog wel even.

Voor Snuffel is het dus in de 1e plaats belangrijk te laxeren en daarna ook 2x per protexine.

Er is dus wel iets uitgekomen maar een precieze oorzaak hebben we nog niet. Zoiezo natuurlijk contact houden met de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .