Ga naar inhoud

Gaat nog steeds niet lekker


YvonneH

Aanbevolen berichten

Ik had vorige week een topic geopend over Kobus omdat hij niet at enzo.

Vrijdag leek het allemaal goed te gaan: er werd weer goed gegeten en gekeuteld. De medicijnen heb ik in die week afgebouwd en dat leek allemaal prima tot zondag.

Zondag was de 1e dag zonder medicijnen en helaas word er sinds die tijd steeds minder gegeten door zowel Ko als Snuf.

De peterselie blijft meestal staan, van de bleekselderij is gister weinig gegeten witlof eten ze tot nu toe wel aardig en het beetje wortel dat ze krijgen ook. Verder eten ze wel hooi, kruiden en hun biks (hier doen ze wel erg lang over en vandaag zit er nog wat in het bakje, ik durf het alleen niet weg te laten omdat ze al zo lastig eten).

Het is dus niet zo dat ze niks eten maar wel steeds minder lijkt het wel, gister vond ik ook wat minder keutels dan de vorige dagen.

De keutels hebben allerlei vormen, maten en kleuren. Ik vind donkere, grote lange of ovale met alleen maar haar erin, kleine donkere (zonder haar), wat grotere lichte (meestal zonder haar) en bijna normale donkere (soms met en soms zonder haar).

Ze zijn nu ook pas echt aan het verharen, vooral Ko, dus daar zullen wel last van hebben.

Ondertussen krijgt Ko weer 2x per dag ciseral, lactulose, prozyme en 1x per dag protexine.

Snuf heb ik vandaag ook 1ml lactulose gegeven en prozyme.

Dwangvoeren doe ik dus niet omdat ze zelf nog eten.

Ik baal hier behoorlijk van en hoop wel dat het weer in orde komt :s

Iemand nog tips voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dankjewel :)

Ik probeer idd de losse haren los te plukken/eraf te aaien maar het valt me tot nu toe zo tegen wat eraf komt. De andere konijnen lieten echt bossen vallen maar deze 2 vind ik erg meevallen. En dan nog hebben ze er last van.

Lucky leek wel een punker vorige week en behalve een enkele kettingkeutel van 2 keutels heeft die totaal geen last.

Nou eten zij en Elmo alleen hooi en biks misschien omdat ze veel hooi eten of is het gewoon mazzel voor hun en pech voor Ko en Snuf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet het nooit natuurlijk tot 3 jaar geleden had ik nog nooit een konijn met een haarbal verstopping gehad daar ik ze zelf altijd plukte.

Tot ik een mailtje kreeg van een klant die het over kwam......met haar konijntje en de onkundigheid van haar arts die hem gelijk in wilde laten slapen....

Gelukkig is dat niet gebeurt en heeft ie het gered met de omschreven medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat Ko en Snuf er ook doorheen komen.

Vandaag tot nu toe weinig keutels. Alleen een stuk of 15 kleintjes en volgens mij allemaal van Ko.

Ze eten nu heel af en toe een hapje maar ik ben er niet gelukkig mee.

Ik moet zometeen weg tot een uur of 6 en als ik straks terug ben en nog niet meer keutels zie dan ga ik Snuf ook maar aan de ciseral zetten.

Als ik morgen keutels van allebei heb dan breng ik ze voor de zekerheid ook nog even langs de da.

Bah, wat een ***zooi :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, jij ook sterkte met Chamita!

Ik heb nu weer wat meer keutels gevonden. Wat grotere en weer een paar vol haren. Alleen heb ik nu natuurlijk niet kunnen zien van wie ze zijn omdat ik niet thuis was. Nou ja, ze hebben iig ook weer wat gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet heel veel verandering eigenlijk.

Ik vind ze vandaag wel wat vrolijker maar er komen nog steeds keutels uit vol met haar. Wel iets minder dan eerst maar toch. Het eten wisseld een beetje, nu zijn de witlof een beetje zat.

De rest van de keutels leek wel iets groter dus hopelijk toch verbetering.

Verder verharen ze nu flink dus kam ik ze 2x per dag als ze hun medicijnen krijgen. De ciseral ga ik nu afbouwen bij Ko om te zien of dat gaat. Dat mocht ik niet zo heel lang achter elkaar geven. De rest gaat gewoon door.

Bedankt voor het vragen :)

Als de ciseral afgebouwd is kan ik ook met de wormenkuur beginnen voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister heeft Ko dus alleen 's ochtends ciseral gehad en nu is het weer feest. Gisteravond heeft mijn vriend gevoerd en hij zei dat zowel Ko als Snuf gingen eten.

Ik was op de bank in slaap gevallen en werd om half 6 wakker. Toen ik uit het raam keek zag ik Ko languit in het toiletje liggen en daar liggen ze dus nooit.

Ik heb toen 2 rozijntjes en 2 stukjes gedroogde ananas mee naar buiten genomen om te zien of ze het wilden eten. Snuf kwam meteen naar me toe gehuppeld maar Ko bleef liggen.

Snuf at het zo op en Ko rook er aan en ging weer languit liggen.

Ik heb hem dus maar weer mee naar binnen genomen en naar z'n buik geluisterd (heb een stethoscoop). Ik hoorde wel wat geluidjes maar niet veel. Zijn buik voelde verder soepel maar een beetje leeg misschien.

Ik heb hem toen gemasseerd en daarna hoorde ik veel meer en harder geborrel af en toe zelfs zonder stethoscoop.

Ik heb hem toen toch maar weer ciseral gegeven en pijnstilling en af en toe weer wat gemasseerd.

Daarna het binnenhok maar weer gepakt en Ko er in gezet.

Hij heeft wat witlof, hooi, kruiden, 1rozijntje, 1 stukje gedroogde ananas en wat biks en ss in zijn hok maar hij raakt het nog niet aan.

Dwangvoeren durf ik nu dus al helemaal niet omat ik niet weet wat er aan de hand is.

Hij heeft net 1 rondje door de kooi gemaakt maar ligt verder alleen languit.

Het lijkt er dus op dat minderen/stoppen met de ciseral voor problemen zorgt (of had ik het langer moeten afwachten?).

Aangezien ciseral de maaglediging bevorderd moet ik dan de problemen in de maag of toch in de darmen zoeken, iemand een idee?

En kan dit toch allemaal door die haren komen of zal dat toch een onderliggend probleem zijn? Pfff, nu weet ik het echt niet meer hoor :(

Wat moet ik nu doen? Ik vraag me ook af of het zin heeft om nu weer naar de da te gaan. Ws is het advies dan ook dwangvoeren of niet?

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit topic nu pas! Wat rot zeg, kan me voorstellen hoe je je voelt, heb dit met Pooke (zoals je vast wel weet) ook wel vaker. Tja ik weet niet of ik nu zou dwangvoeren, hij eet zelf wat groen dus leeg zullen de darmpjes niet zijn. Probleem is natuurlijk dat hij vezels nodig heeft om de darmpjes goed te laten werken. Poept hij wel? Misschien 1x dwangvoeren, zodat hij toch wat vezels binnen krijgt?

Als je het echt niet vertrouwd zou ik wel naar de DA gaan, straks heeft hij echt een flinke verstopping die hij er zelf niet uit kan krijgen, en kunnen ze hem misschien helpen. Dan is dwangvoeren natuurlijk niet goed, dus ik vind het echt lastig om te zeggen: ja wel doen, of nee niet doen.

Heel veel beterschap, ik duim voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Rian :)

Hij heeft iig wel weer wat gegeten: 1 rozijntje, 1 stukje gedroogde ananas, een klein beetje biks, een stukje witlof en een paar ssjes.

Hij ligt nu ook wel languit maar dan weer in relaxstand, beetje op zijn zij en kopje op de grond.

Keutels zie ik nog niet maar diie komen vaak later in de middag/begin van de avond.

@Cindy: dus doorgaan met de ciseral tot ook de haren eruit zijn?

Ik mocht het eigenlijk niet te lang achter elkaar geven dus omdat het redelijk ging heb ik 1x geprobeerd.

Nu doe ik dus iig weer 2x en dan maandag maar weer bellen want het is bijna op.

Het duurt nu al bijna 2 weken bij elkaar. Is dit dan nog steeds alleen van de haren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het duimen :yes:

@Cindy: Dus toch die haren? Het duurt wel lang iig.

Pijnstilling heb ik hem vanochtend wel gegeven maar de rest van de week was het niet nodig, hij deed het verder prima (behalve dan die haren in die keutels en af en toe wat kleinere keutels). Hij was vrolijk en ze aten vrij goed. Verder krijgt hij nog steeds 2x daags laxeermiddel en prozyme/protexine.

Omdat hij nu ook weer eet gaat hij straks weer gewoon naar buiten. Ik probeer er dan wel op te letten maar ga er wel een beetje vanuit dat de keutels straks ook wel weer komen.

Over de haakjes: Vorige week is daar naar gekeken en waren ze nog niet terug. Maar ze zijn ook pas geleden weggehaald. Ik zou van de week nog eens langs kunnen gaan maar verwacht idd nog geen haken.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je ook gestopt met masseren toen je de cisaral hebt afgebouwd?

Merk je het effect van de massages?

Verder zou ik hem zoveel mogelijk vocht proberen te geven zodat de massa in de darmen goed gehydrateerd blijft en makkelijker naar buiten kan.

Dus geef gerust veel groen en je kan dat ook extra nog een beetje nat maken zodat hij nog meer vocht binnenkrijgt.

Succes en beterschap voor Ko!

De duimen draaien hier opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt veel masseren heb ik deze week eigenlijk niet gedaan.

2x per dag als hij zijn medicijnen kreeg deed ik het heel even (misschien hooguit 30 seconden). Het leek verder niet echt nodig want ik hoorde elke keer genoeg darmgeluiden.

Gisteravond weet ik eigenlijk niet zeker of ik het ook heel even gedaan heb. Toen heeft hij dus geen ciseral gehad.

Hij at wel gewoon 's avonds en toen hij de rest kreeg waren er ook genoeg darmgeluiden.

Het is ook dat ik zelf gehoord heb dat er vanochtend voor het masseren weinig te horen was in zijn buik anders zou ik het nu ook niet geloven.

Vanochtend na de massage dus wel veel geborrel en ook harder en meteen daarna heb ik hem ciseral en pijnstilling gegeven. Nu eet hij toch wel weer en ligt heerlijk relaxed in z'n toiletje binnen.

(ik weet dat ik zei dat ze dat nooit doen en dat klopt ook. Buiten hebben ze nl 2 toiletjes: 1 hoektoilet die omgedoopt is tot loungeplek en 1 toilet die ze dus wel als toilet gebruiken. Binnen heeft hij er maar 1 dus is dat loungeplek en piesen doen we op het kleedje in de hoek :P)

Wat nu het verschil gemaakt heeft vanochtend? De massage zal iig geholpen hebben omdat de boel ging borrelen maar ik durf hem nu dus niet van die ciseral af te laten.

Hoe lang kan ik daar nog mee door gaan eigenlijk?

Stel dat die haren blijven komen kan ik hem dan blijven geven?

Ik ga iig maar voor de zekerheid maandag wat keutels langsbrengen voor onderzoek. En zou een foto ook evt handig zijn denken jullie om te zien of er iets in de weg zit?

Tja, ik verzin ook maar wat hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik wat meer masseren. Ik merk hier duidelijk dat dat minstens zo effectief is als darmstimulerende middelen.

Ondanks dat je voldoende darmgeluiden hoort, kunnen ze toch baat hebben bij een massage.

Ik ben niet zo super bekend met cisaral. Maar weet dat je primperan beter rustig afbouwt. Dus mss is het een idee om de cisaral rustiger af te bouwen door eerst de dosis te verlagen en dan pas over te stappen op 1x per dag…is maar een idee.

Of een röntgenfoto echt duidelijkheid kan brengen…aangezien hij tussendoor wel gewoon gekeuteld heeft, lijkt mij niet dat er een echte blokkage kan zijn, dan zou hij tussendoor ook niet gekeuteld hebben. Wat je op een foto wel kan zien, is als er gas is, waar dat zich precies bevind en in welke hoeveelheid. En natuurlijk kan je de massa in de maag en darmen zien en zien hoe dat er ongeveer uit ziet…

Ik denk dat ik persoonlijk nu vooral zou masseren en zorgen dat hij voldoende vocht binnenkrijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of mijn eigen da dienst heeft dit weekend.

Volgens de da kon ik juist wel langer met de lactulose doorgaan omdat dat iig zorgt dat er genoeg vocht in de darmen aanwezig is.

Volgens hen is dat juist een vrij onschuldig middel.

Ik ga iig maandag maar weer overleggen want het lijkt nu weer hetzelfde als de hele week. Ik weet dus niet of het zin heeft om nu te bellen. Er is nu nl alleen spoednummer te bereiken. Dan kom je terecht bij de dieranambulance en als het nodig is bellen ze de dienstdoende da.

Ik ga zo even kijken naar de hoeveelheid ciseral maar als ik nog genoeg heb voor vandaag en morgen dan bel ik maandag pas denk ik omdat dit natuurlijk geen spoed is.

Ik heb ciseral wel vaker gebruikt en heb nog nooit problemen gehad met afbouwen. Ik snap dus ook niet waarom het nu niet lukt.

Een echte blokkade zal het idd niet zijn omdat hij met de medicijnen wel gewoon keuteld idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan hoor, dat het redelijk onschuldig is…

Mij is enkel over laxeermiddelen in het algemeen verteld dat de darmen daardoor minder kunnen gaan werken en je het best niet te lang kon gebruiken.

Als er nu enkel spoeddienst is, kan je waarschijnlijk beter maandag contact opnemen met je eigen DA voor overleg.

Ik zou dit weekend dan zeker regelmatig masseren en zorgen dat hij genoeg vocht binnenkrijgt. Groen is veel belangrijker als biks nu.

Hoe zit het met het keutelen nu?

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Efrat!

@Loes: Ik heb net toch met de spoeddienst gebeld. Ik heb nl nog maar voor 1 keer ciseral en dat is dus te weinig.

Ze vond mijn verhaal nogal onduidelijk en vroeg wat ik precies wilde nu.

Heb het geprobeerd uit te leggen en we hebben afgesproken de ciseral op te halen (Peter is het nu halen).

Ko heeft nog niet gekeuteld vandaag en als hij vanavond nog niet keuteld gaan we wel met hem langs de da.

Hij heeft net nog een hapje ss en een hooitje gegeten.

Ik ga nu buiten schoonmaken en dan kijken of hij buiten weer poept.

Ook krijgen ze zometeen groen dus even kijken wat hij doet dan.

De reden dat ze wel gewoon biks krijgen is dat ze nu niet superveel groen eten. Gister hebben ze wel meer van de bleekselderij opgegeten maar van gisteravond staat er nog zat peterselie en witlof.

Ook was hun biks niet op.

Verder krijgen ze dus hooi en kruiden dus ze hebben iig keuze genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .