Ga naar inhoud

Even een andere vraag over Ko


YvonneH

Aanbevolen berichten

Ik zit toch even met een andere vraag over oa Kobus.

Ik had al besloten om Ko en Snuf een wormenkuur te gaan geven uit voorzorg en omdat hun keuteltjes nog wel eens wisselen van formaat en omdat Snuf wat dunner lijkt (kan ook komen door de extra beweging natuurlijk).

Helemaal omdat Ko nu ineens last van zijn darmen heeft eigenlijk zonder duidelijke reden wil ik er nu zeker mee beginnen.

Vandaar even een paar vragen:

- Kan ik er nu al mee beginnen? (naast dwangvoer, ciseral, lactulose enz)

- Hoe lang zal ik het ze geven?

Bij Elmo en Lucky heb ik toen 2 weken gedaan.

-Onze Knuffel had dit soort problemen op een gegeven moment ook en die is de 4e keer toch overleden. Nu 1,5 jaar later speelt het toch wel door mijn hoofd of dat geen ec had kunnen zijn. Wat denken jullie daarvan? Zij had telkens stasis, ook zonder reden eigenlijk.

Bij Ko was ik er snel bij maar bij hij had ook al erg weinig darmgeluiden gister, wilde niet meer eten terwijl hij de avond ervoor gewoon nog at. Zijn buik voelt verder soepel.

Wie o wie kan me hier mee helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over EC...

Stasis is idd een symptoom van EC.

Is Knuffel wel eens ontwormd geweest?

Was er buiten de onverklaarbare stasis nog iets anders dat anders was dan normaal? Plots agressiever, rustiger,...

Heeft één van je andere konijnen regelmatig last van stasis zonder aanwijsbare oorzaak?

Voor echt ontwormen kies ik idd ook voor 14 dagen. Als er dus ook echt wormen geconstateerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knuffel is volgens mij nooit ontwormd maar dat weet ik niet zeker.

Knuf was altijd heel dominant. Even korte uitleg:

Ze zat met 2 andere voedsters: Lucky en Snuf.

Dat ging op een gegeven moment niet meer dus kwam Ko.

Dat ging al helemaal niet samen dus toen ging Knuf apart.

Later is Elmo voor Knuf gekomen. Knuf blij maar na een week een gevecht met Elmo, Elmo beet haar oor stuk dus die 2 ook uit elkaar. Zo'n 2 maanden daarna (vond het wel vreemd dat El won en Knuf niet?) begon het hele gedoe met Knuf en 3 tot 4 maanden later overleed ze. Ze had dus zo ongeveer elke maand zo'n 'aanval'.

El zat na de scheiding dus alleen, na een maand of 7/8 met Lucky samen gegaan en Ko samen met Snuf.

Knuf was sinds ze alleen was wel erg lief, meestal vrolijk en kon met gaas ertussen bij El op bezoek. Meestal was ze vrolijk en ineens stopte ze dan met eten en lagen haar darmen stil.

Met de andere nijnen tot nu niet veel problemen gehad.

Elmo heeft wel vorig jaar zoiets gehad als Ko (Ko in September vorig jaar maar had toen haken) nu.

Verder hebben El en Luck dit jaar een kuur Panacur gekregen van 2 weken omdat de keutels steeds heel klein werden en dan weer groter.

Dit zie ik dus bij Ko en Snuf ook alleen kon ik die met het oude hok onmogelijk 2 weken oppakken dus hebben zij nog nooit Panacur gehad (wel een keer Telmin tabletten maar nog nooit een worm gezien bij hen).

Een heel verhaal maar ik hoop dat je er een beetje wijs uit kunt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werkzame stof van Telmin is mebendazole en valt dus net als panacur (dat fenbendazole als werkzame stof heeft) onder de benzimadazoles die bij konijnen ook gebruikt worden voor ontworming.

Of Knuf echt EC had, is natuurlijk moeilijk te zeggen zo, maar het lijkt me persoonlijk idd wel een mogelijkheid. Zeker zijn ben je nooit tenzij je 2x laat testen en dat is hier natuurlijk niet meer mogelijk.

Of je bij Ko echt aan EC moet denken na deze ene keer… ik denk het niet (nu toch nog niet). Het is pas als een konijn echt regelmatig stasis heeft zonder aanwijsbare oorzaak, dat je aan EC moet denken.

Maar ik snap je vraag wel, zeker aangezien Ko samen heeft gezeten met Knuf.

Ontwormen lijkt me hier idd geen slecht idee.

Weet wel dat 14 dagen ontwormen niets doet tegen mogelijke EC.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga ze iig binnenkort 2 weken Panacur geven voor het geval dat het wel wormen zijn.

Ik heb hier eigenlijk nog nooit bd-keutels (dat lees ik altijd) met wormen gevonden tijdens de ontworming van de andere konijnen. Alleen wormen op gewone keutels.

Ik zal dan denk ik gewoon de 14 dagen vol maken uit voorzorg en verder kijk ik het nog even aan dan. Hopelijk blijft het verder bij deze ene keer :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .