Ga naar inhoud

beste voeding voor konijntje van 8 weken oud


Swa100

Aanbevolen berichten

heey mensen,

hebben jullie nog tips voor de voeding voor een 8 weken oud voedstertje? en oja.. ook zou ik graag willen weten hoe het nou zit met dat preventief behandelen tegen coc.. dat anti coc voer.. wie kan me daar meer over vertellen?

bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips voor het voer.

Euhm ze mag onbeperkt voer krijgen. En geleidelijk overgaan naar je eigen biks (ik weet niet of je voer van de fokker mee hebt gekregen?).

Groentjes geleidelijk opbouwen. En natuurlijk hooi.

Maar ik denk dat je dat wel al allemaal weet.

Over het anti-coc voeder. Ik ben er geen voorstander van omdat je daar makkelijk resistentie mee kweekt.

En volgens mij is het inderdaad nog te vroeg om te enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet verstandiger om naar de opvang te gaan? Je wilt dit toch niet een tweede keer meemaken, bovendien heb je geen ervaring met koppelen dus het zou enorm schelen als ze je daar mee helpen. En ja, ik begrijp het wel, een jong konijntje is leuker, maar die wordt ook groot bovendien gaat het om Appie hè.. En die heeft er meer aan als hij direct gekoppelt kan worden ipv nog twee maand moet wachten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat heb ik niet gelezen, sorry. Waar komt het konijntje vandaan? Als ik even mijn broertje als voorbeeld neem (die zou zoiets niet doen, maar als..) zou hij 'm waarschijnlijk uit de dierenwinkel gehaalt hebben (nou ja na mijn eindeloze betogen niet meer maar dat terzijde) en in dat geval moet je echt nog even goed laten checken of het wel een vrouwtje is hè! En is ze waarschijnlijk ook geen acht weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het inmiddels ook gelezen. Het konijntje komt blijkbaar niet uit een dierenwinkel, maar bij een fokker vandaan die een oepsnestje waarvan de moeder is overleden heeft opgevangen. Vaag verhaal, maar goed.

Ik vind het inderdaad ook niet zo verstandig, weer een jong konijntje. Sowieso heeft Appie er de komende maanden nog helemaal niets aan, en dat is toch waar het in eerste instantie om ging: een vriendinnetje voor Appie. Als hij hem meteen had laten castreren had er over een paar weken al een voedster uit een opvang bij gekund. En er zitten echt hele leuke, niet al te oude (half jaar tot een jaar) voedstertjes bij een opvang bij Swa in de buurt. Maar goed, gebeurd is gebeurd.

Ik heb verder geen tips over de voeding, behalve de dingen die je al weet (veel hooi, groenvoer heel rustig opbouwen, rustig overschakelen van het voer wat ze tot nu toe kreeg naar de biks die je Appie ook geeft, enzovoort).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf wanneer kan ik ongeveer overschakelen van Junior voer naar biks (?) of wat is dat precies? (ja sorry dat had ik nog niet gehoord) maar in de dierenwinkel zeiden dat ik naar volwassen voer moest overschakelen maar ik lees nu hier over biks, en wil natuurlijk wel het goede geven. Hij is nu 12 weken en heeft dus junior voer..

Daarnaast het inenten (zei de dierenarts) kan vanaf 12 weken dus mijn konijntje gaat nu ook binnenkort. Wat is dat coc precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn die groenige staafjes die in het voer zitten. Er bestaat ook gemengd voer, dat zijn die staafjes met daar doorheen gekleurde dingetjes (mais enzo). Die gekleurde dingetjes zijn echter niet zo gezond voor een konijn; ze worden er te dik van en kunnen er nierproblemen van krijgen. Een goede kwaliteit biks is daarom het beste voer, bijvoorbeeld Hope Farms Supertrio voor konijnen, of Supreme Science Selectieve.

Als je overschakelt op ander voer moet je dat heel geleidelijk doen; elke dag een klein beetje meer van het oude voer vervangen door het nieuwe, net zolang tot je alleen nog maar nieuw voer geeft. Als je dat te snel doet kan je konijn darmproblemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wow...mijne laat nu namelijk (van het gemengde voer) juist die liggen...pas als alles eruit ligt eet hij soms die biks op..hmm...ik zie het punt..nouja binnekort dan maar gaan overschakelen zodat hij niet te dik wordt. Vind het lastig om dit te bepalen want ik kocht hem toen hij 7 weken was en k weet niet of hij nou zoveel gegroeid is of juist dikker dan aan het worden is door zn voer? geef hem pas sinds deze week (pas 2x) een soort snoepe, dus ik voer het niet teveel extra's (hooi heeft hij wel onbeperkt)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de snoepjes die je in de winkel kunt kopen zijn niet zo goed voor 'm. Je kunt hem veel beter verwennen met een blaadje peterselie, heel af en toe een rozijntje, een blaadje basilicum, dat zijn gezonde dingen. Lees anders dit artikel eens, daarin staat precies wat je je konijn wel en niet kunt geven. En voor alles geldt: eerst rustig opbouwen, om maag- en darmproblemen te voorkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat zou ik eigenlijk niet doen. Ik weet niet of zo'n kleine al ingeent mag worden!

ik laat mijn nijnen ook inenten. ik heb de dierenarts hierover geinformeerd en een konijn kan pas ingeent worden als ze 10 tot 12 weken zijn. Ik wacht er zelf mee totdat ze 12 weken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Ik wist niet of zo'n kleintje al zo vroeg ingeent kon worden. Ik heb die van mij laten enten toen ze een maand of vier waren. Maar inderdaad wat Lirazel zegt, tegen myx en vhs. Tegen coc kun je niet enten, helaas. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen coc kun je idd niet inenten.

Enten voor Myx en VHS kan idd vanaf de leeftijd van twaalf weken.

Belangrijker dan die leeftijd is echter de algehele gezondheid van je konijn.

Eet e drinkt hij goed? Groeit hij goed en is het mooi op gewicht en t allerbelangrijk voor een enting... ze moeten algeheel gezond zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ons tuincentrum adviseren wij altijd selective als voer.

heb je voor jonge konijnen tot volwassen konijnen tot oude konijnen:).

wel duur voer maar ook heel goed:).

hooi blijft natuurlijk het belangrijkste voedsel van konijnen:D moet altijd vers aanwezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

oke..ik hoorde vandaag dat mn moppie echt nog een kleintje is (8 wk) terwijl ik haar al bijna 4 wk heb...

ik heb het volgende aan voer etc voor haar:

- supreme original rabbit junior

- hooi met wilde rozen voor de hele dag door

- als snackje; korenveld mix = (droge) mengeling van alfagras/peterselie/korenbloemen etc

- keihard stukje brood

- rucola/andijvie als vers groen en soms een klein btje peen

en uiteraard vers water, ze drinkt zowel uit haar eigen bakje als die van de kat..haha

mis ik iets??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .