Ga naar inhoud

slijm keutels


Sientje81

Aanbevolen berichten

Hallo Laura,

Fijn dat je reageert, weet niet meer waar ik het moet zoeken. Heb mijn DA gesmst, maar kan pas vanaf 9 uur bellen morgen (smste me ze terug). Ik heb ze vanaf vanmorgen 11.15 uur weer hier en vanaf dat moment niet meer gekeuteld. Wat daarvoor is gebeurd weet ik helaas niet (omdat ze toen in de opvang waren). Wat ik wel weet is dat hun gedrag toen nog normaal was en ze nog flink gegeten hebben gisteren. Pesten met hooi heb ik geprobeerd, maar ze wenden de kop af en gaan weer liggen. Probeer nu te masseren terwijl Billy zit/ligt. Ze laat het wel toe. Appel heb ik net weer klein beetje gegeven (omdat ik gewoon niet weet wat anders te doen), en dat eet ze lekker op. Maar keutelen ho maar.

Bo wordt wat levendiger, rent rond en begint zich heftig te wassen. Maar ook bij hem nog geen keutels gezien vandaag.

Ik geloof niet dat ik vannacht ga slapen....heeft het zin om vannacht nog een keer te voeren? Ik heb er alles voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 262
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo. ik kan het me voorstellen hoe frustrerend dit is, ik denk wel dat je alles doet wat je kunt doen, en dwangvoeren kan je nooit te veel doen, misschien dat je dit nog maar eens kunt doen vandaag. Morgen inderdaad wat groente halen, witlof vinden ze bij mij altijd wel lekker, en een tip van mij, ik heb altijd een potje olvarit wortelhapje in huis, je zult altijd zien dat ze zich niet lekker voelen op een zondag. Heel veel sterkte en ik hoop dat alles goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na jullie advies ben ik meteen nog een keer gaan voeren. Billy heeft 50 ml op, Bo 30 ml. Allebei vonden ze het lekker. IS dit nu een goed teken, ook al zie ik (nog) geen keutels? misschien is er dus nog hoop?

Morgen om 8,45 uur sta ik bij mijn DA op de stoep. En vannacht zal ik een paar keer op staan. Vannacht ook nog een keer dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren kun je wel degeljk te veel doen hoor.

Punt is dat je niet precies weet wat ze mankeren.

Hebben ze allebei 20 tot 30 ml op? Of gezamelijk?

Als het per konijn is zou ik ze nu wel een tijdje niet dwangvoeren.

Als je dit nl om de paar uur gaat geven kan het misschien wel weer te veel zijn.

Misschien later vannacht/morgen heel vroeg nog eens wat geven (zou wel wat minder geven tegelijk)

Ik kreeg zelf van de week (na castratie voedster van 2,5 kilo) het advies om 3x per dag 15ml te geven als ze niks zou eten. (is maar even een voorbeeld) Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar jou nijnen zijn?

Verder vind ik het moeilijk er iet van te zeggen.

Jammer dat de da verder geen info terug sms-tje.

Kun je evt niet de dienstdoende da nog eens bellen om te overleggen (of is dat dezelfde als vanmiddag?)

Verder idd proberen te masseren als dat gaat en morgenochtend maar vlug naar de da.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds bij Kahlua ben ik 3 dagen bezig geweest met zorgen voor dat beestje. Is ook de reden dat ik ben gaan googelen en toen dit forum tegenkwam. Heeft me toen erg geholpen omdat je gewoon niet meer weet wat je moet doen en idd behoorlijk gefrustreerd van wordt.

Fijn dat je haar een beetje mag masseren.

Aangezien je toch niet lekker slaapt vannacht kun je het beste even bij ze kijken en ze nog wat proberen te geven. Zorg in ieder gevoel dat ze vocht binnen krijgen.

Advies van yvonne is een goede, want idd als het er niet uit komt zit het ergens verstopt.

Ik hoop dat ze het red.

Je doet er in ieder geval alles aan om haar er bovenop te helpen. Veel sterkte in ieder geval.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijntjes laten zich ook niet masseren!! Ik masseer ze dan in hun hok, gewoon met een hand onder hun buikje in en dan masseren van maagje richting anus. Ze lopen dan weg, maar ik ga gewoon door. Het is voor hun eigen bestwil. En ik moet zeggen, het effect is altijd weer verbazingwekkend...Doen hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben ze nu zeker genoeg gehad: om 19.30 uur beiden ongeveer 20 ml. Nu om 22 uur heeft Billy 50 ml gehad en Bo 30 ml (hebben wel wat klodders gemorst). Hoop niet dat ik het nu weer fout heb gedaan. Zal ze niets meer geven, buiten de Ciseral.

Ja en wat ze mankeren...bij Billy heb ik dus vanmorgen/begin middag 2 keer slijm gezien (heel klein hoopje) en slijm aan het kontje. Nu geen slijm meer gezien (maar ook geen keutels). Bij Bo is gewoon niets te zien (en ook niet geweest). Pfff

Moet ik ook zrgen dat ze weer gaan drinken. Hebben beiden vanmiddag een klein beetje gedronken, maar in dwangvoer zit natuurlijk ook vocht. moet ik ze dan ook nog extra water toedienen???

Bedankt weer. En Laura, het is inderdaad heel fijn dat je via dit forum steun vindt. Familie en vrienden die niet zoveel om konijnen geven, voelen het toch minder aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren kan je idd beter in kleine hoeveelheden doen, dus ik zou nu ook even wachten.

Waar je ook een beetje op moet letten is hun lichaamstemperatuur.

Als je het idee hebt dat deze te laag wordt, kan je er een kruik bijleggen.

Je kan eens voelen in hun nekje of dit echt koud aanvoelt.

Zijn het binnen- of buitenkonijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nooit op de weegschaal gezet, maar ik gok een kil of 2/2,5? Het zijn nhd's. Billy is een vrij grote, Bo een vrij kleine. Had dus beter minder kunnen dwangvoeren. Maar ze vonden het zo lekker, dat ik doorgegaan ben totdat spuitje leeg was...

Billy net wat hooithee gedronken, Bo niet.

Het zijn buitenkonijnen, denken jullie dat het te koud is nu dan? Vanwege de vele stress en verhuizingen laatste maand wil ik dat toch alleen doen als het strikt noodzakelijk is... Want dat betekent dat ze met zn drieen in een binnenkooi moeten van 120 x 40 cm. Het buitenverblijf naar binnen doen is onmogelijk.

Ze voelen niet koud aan, gewoon gemiddeld. Heb niet het idee dat temperatuur te laag is. Maar ja, blijft toch gokken. Of kan ik dat ook meten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet koud aanvoelen, zou je ze dan mss beter buiten kunnen laten.

Je kan een konijn ook gewoon temperaturen, maar als je konijnen zich niet echt makkelijk laten pakken, vraag ik me af of de stress opweegt tegen het echt weten van de temperatuur, als je echt het gevoel hebt dat ze niet koud aanvoelen.

En als masseren lukt als ze zitten, dan echt zo blijven proberen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens.....

Waar is de pijnstilling!!!

door pijnstilling gaan konijnen weer eten.

Hier is spraken van een darm verstopping onsteking dan zou ik alleen groen voer geven zodat de harde keutels naar buiten komen.

Het slijm is het teken van een infectie.

Batrimel werkt als ab beter op de darmen in dit geval.

Ik zou niet gaan dwang voeren met bix hapjes zo maak je het alleen maar erger vocht is wat ze nodig hebben hooi thee een water bak en groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem het hen niet kwalijk, ze hebben me zo goed mogelijk proberen te adviseren. De DA heeft het niet over pijnstilling gehad. Waterg, ik heb het nu dus niet. Hooithee staat genoeg in de kooi (bakjes en flesjes). Ik sta morgen om 9 uur bij de DA en eis dat ik goed geholpen word. Als ze het nog halen...... Chanty, wat denk jij? Ik sta een paar keer op vannacht, wat kan ik dan nog doen?

Ik ga nu naar bed (maar check het forum over een uur of 2).

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar buiten gaan en een paar paarden stekken plukken dat kunnen ze eten.

Zet een bak hooi thee neer .

En morgen ochtend met spoed pijnstilling halen.....in iedergeval!!!

En vraag wat voor ab je gekregen hebt.

Haal morgen witlof,ruccola,krulsla la rosso ect en peterselie,wortel loof.

en ga met ze aan de slag vaak 15 minuten na de pijnstilling beginnen ze met eten.

pijnstilling 2 maal daags.

tot je ziet dat ze zonder pijnstilling goed eten.

hebben ze ook opgeblazen buiken?

Wees niet bang dat ze aan de diaree gaan dan weet je dat de darm infectie over is.

zal eff een toppic er bij halen ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaat er mis!!!

Het is eigelijk heel simpel..........

Door de stress kan het konijntje cocidiose krijgen.

Dat draagt een konijn altijd bij zich.

Maar kan tot uiting komen bij zwakte en stress.

Daar naast krijgen ze vaak altijd ander bix en kunnen niet uit de drinkfles drinken.

Wat ze naast coc ook kunnen krijgen is dikke buik ziekte.......

Wat een darm infectie is.

Oorzaak:

Ze gaan alleen bix eten en drinken te weinig water.

Waar door de bix in de darmen vast blijft zitten.

En er knopen onstaan......En er treed vaak ook gas vorming bij op.

Opgezette buik,Je voeld duidelijk de rugge graat,Konijn eet niet meer.

Krijgt slijmerige ontlasting,En konijn zit veel al stil in een hoekje.En keuteld niet meer!!!!

Velen sterven hier aan omdat mensen het te laat door hebben.

Dus mensen een nieuw konijntje zorg altijd dat ze een water bak naast hun fles hebben.Die pas weg halen als je zeker weet dat ze uit de fles drinken.

Wat te doen bij coc gelijk naar de dieren arts ze kunnen behandeld worden.Meer hier over bij ziektens op bb.

Bij dikke buik ziekte.Kun je het konijn alleen redden met groen en vocht.

Ik zal hier uitleggen hoe dat o.a in zijn werk gaat.

Zet je konijn binnen in een hok op een handoek.Dan kun je persies zien waneer ie keuteld.

Foto-TFL4QSJN.jpg

Als dit uit je veel al jonge konijn komt en geen normale keutels.Spreken we over en darm verstoping.Dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen.

Wat moet je doen!!!

Laat het konijntje alleen groen eten als ie dat wel wil eten.

Wat voor groen:krul sla,paarde boem bladeren,rucolla,witlof.Zachte groentes heel belangerijk.Zach kruiden hooi kun je er gewoon bij leggen.

Geen bix meer.Als ie geen tot weinig groen wil eten dwang voeren......

Dat kan met baby eerste wortel hapje of de apelmoes daar van.

Geef hem daar naast ook water in de mond of hooi thee.

Doe dit rond de 3 a 4 ml per 3 uur.Als ie geen groen eet. Bij wel een beetje eten 2 keer per dag dwang voeren.

Laat je konijntje ook lopen dwing hem.Om zijn darmen op gang te houden.

Zo kunnen de uitgedroogte hompen letterlijk keutels uit zijn darmen gaan.

Het groen zorgd dat die keutels een glad laagje krijgen.En toch uit de darmen kunnen komen.Masseer je konijntje voorzichtig.Aan de zijkant van zijn buik.Soms hoor je dan borrelen.Gebruik liever geen sisseral omdat dan met geweld de brokken er uit perst.Met alle gevolgen van dien.

Foto-RMZFHWQX.jpg

Dit is het vervolg wat er uit het echte zieke konijntje komt.

Hij kan ook nat worden van achteren en voelt zich goed beroerd.

Geeft 4 keer per dag een handje groen.En haal het oude groen steeds weg.

Dat is na een paar uur niet lekker meer.

Deze foto´s waren van dag een na de constatering.

Dag 2 Konijntje lijkt zich iets beter te voelen.

Eet ie niet voldoende dwang voeren er bij.Meschen wat minder die afweging moet je zelf maken.Na gelang ie groen eet.

Foto-76NRI4SY.jpg

De middag van de 2 e dag.De hompen komen er uit.............met minder slijm de dag er voor.De buik is al minder gespannen.

Foto-CCNYL4M7.jpg

Het laaste stukje slijm zie je nog op de keutel.Een z´n homp bestaat uit eigelijk drie keutels dus veel ste groot.

Foto-TNQOQHJC.jpg

De laaste keutel is zoals ie eigeijk moet zijn.

Op dit moment eet het konijntje inmiddels meer groen.De buik is nu weer normaal.En loopt het konijntje uit zich zelf al veel meer.Op dit moment dwang voer ik niet meer.Hij knabbeld wat hooi en drinkt uit zijn water bak.

Dus nog steeds niet uit de drink fles.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Deze foto hier boven is van de avond keutels.De hompen worden minder.

En de keutels zijn nu alleen nog raar van vorm.

De ochtend van dag 3

Foto-HNHGKPBA.jpg

Jippie!!!!Het gaat goed.De keutel zijn van normale formaat!!!

Wel wat nattig door het groen.Maar de darmen zijn schoon.En het konijntje voelt zich stukken beter.Nu ga ik heel langzaam het bix weer op bouwen naast het groen.Eerste dag vandaag krijgt ie 3 korrels bix er bij.

Onder tussen hoop ik dat ie straks gaat uit vinden dat ie uit een water fles kan drinken.

Dit lot treft veel jonge konijnen.

Dus mensen wees er van op de hoogte.

En meschien kan ik op deze manier sommig baasjes en konijnen helpen.

cindy bunny ranch chanty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus toch oprecht bang dat je konijntjes door de tijdelijke verhuizing niet voldoende hebben gedronken.En meschien geen groen hebben gehad wat die vaak wel oplost compenseerd. Konijnen kunnen dit ook doen door de verhuis stress dat onder vind ik hier zelf als ze van hok wisselen en vertikken uit de zelfde drink fles te drinken.......

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Cindy ik was al aan het wachten tot je met dat artikel afkwam. Had je misschien beter gepbt over dit topic. Wat super dat je je weer zo geroepen voelt om te helpen.

Ik dacht al dat groenten goed gingen zijn, maar was er niet zeker van. En van die pijnstilling, had er echt nog niet aan gedacht, raar dat je over zoiets over kan lezen! Waarschijnlijk is het dan ook niet zo'n konijnkundige dierenarts. Ook omdat hij/zij niet vermeld dat de konijntjes echt wel moeten gaan eten! Hier op BB staat een lijst met konijnkundige dierenartsen, misschien kan je eens kijken of er eentje zit in de buurt en deze eventueel opbellen als je je vannacht echt onzeker voelt?

Ik hoop echt dat je konijntjes er allemaal doorkomen! Ik duim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .