Ga naar inhoud

Konijnen, eten. (snacks?)


Donder

Aanbevolen berichten

Hooi.

Ik heb een konijntje van 15 weekjes, (eigenwijs?)

Maar ik zoek al een hele poos.. vanaf hoeveel weken mogen konijnen wortels????

&& Snacks (?) Ik geef hem al wel drops, en hij lust die staafjes niet, die bij elk konijnenvoer zit, (argh:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnensnacks zijn niet zo goed voor konijnen.

Geef ze liever wat andijvie of witlof! Dit moet je heel rustig opbouwen,

beginnen met 1 postzegel en dan elke dag een postzegel erbij. (dus dag 2, 2 postzegels) Hier kun je in principe nu al mee beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die staafjes, die in het konijnenvoer zitten, die moet hij juist wel eten! De rest van de dingen in het voer zijn niet goed, het is beter om alleen maar van die staafjes te geven (biks). Alleen niet te veel; ongeveer 25 gram voor elke kilo dat hij weegt (dus als je konijn 1 kilo is moet je hem 25 gram van die biks geven, als hij 2 kilo is moet je 50 gram geven). En hij mag elke dag zoveel hooi eten als hij wil, dat is heel erg belangrijk voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die staafjes, die in het konijnenvoer zitten, die moet hij juist wel eten! De rest van de dingen in het voer zijn niet goed, het is beter om alleen maar van die staafjes te geven (biks). Alleen niet te veel; ongeveer 25 gram voor elke kilo dat hij weegt (dus als je konijn 1 kilo is moet je hem 25 gram van die biks geven, als hij 2 kilo is moet je 50 gram geven). En hij mag elke dag zoveel hooi eten als hij wil, dat is heel erg belangrijk voor een konijn.

Haha, had niet eens in de gaten dat ze met 'staafjes' biks bedoelde! Ik ging uit van die 'snoepstaven'! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, en in wortels zitten heel veel natuurlijke suikers, dat is ook niet zo goed voor een konijn. Zoals Sabbie al schreef: je kunt beter witlof en andijvie geven.

En dan als snoepje, af en toe een klein stukje wortel of appel :) niet van die dingetjes uit de dierenwinkel, die zijn niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die staafjes, die in het konijnenvoer zitten, die moet hij juist wel eten! De rest van de dingen in het voer zijn niet goed, het is beter om alleen maar van die staafjes te geven (biks). Alleen niet te veel; ongeveer 25 gram voor elke kilo dat hij weegt (dus als je konijn 1 kilo is moet je hem 25 gram van die biks geven, als hij 2 kilo is moet je 50 gram geven). En hij mag elke dag zoveel hooi eten als hij wil, dat is heel erg belangrijk voor een konijn.

Kiwi je vergeet er bij te zeggen dat je bij deze hoeveelheden uit mag gaan van het verwachte volwassen gewicht en niet het huidige gewicht. Dit is wel belangrijk aangezien het om een jong konijn gaat :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee...

Drops zijn snoepjes die bestaan uit een en al suiker en kleurstoffen. Konijnen hebben dit niet nodig en het is ook nog eens echt niet goed voor ze evenals de "granen knabbelsticks".

Beter verwen je je konijn met lekker groen, op zijn tijd een stukje fruit of een lekker rozijntje of zonnebloempitje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenblaadjes? :bunny4:

Zoals hierboven aangegeven is hooi het hoofdvoer, dit eten ze de hele dag door (bevordelijk voor de slijtage van hun tanden en het bezig houden van de darmen). Je kan biks geven, die staafjes dus. Je kan Science Selective ook proberen, dat is heel compleet konijnenvoer wat bestaat uit lange vezels (goed voor oa de darmen, en als je konijn niet goed hooi eet is dit ook beter dan biks)

Je kan ze ook nog groente geven.. kijk daarvoor op de lijst die hier op de site staat.

Let op met het geven van fruit, dit vinden ze wel super lekker maar het is een dikmaker (suikers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar zo te zien heet mijn konijn ze heel graag! het konijnen hok staat op stenen met allemaal hooi.. maar het ren staat op het gras en ik leg d'r vaak van die konijnenblaadjes in.

ja... maar jij lust toch ook graag een ijsje/snoep of een zak chips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als je hem maar 1 dropje geeft? Ik heb die snacks voor 4.20 gekocht en vind het zonde om een hele volle pak zomaar weg te gooien

Er word net uitgelegd dat die drops heel veel suiker bevat. Dit is slecht voor een konijn en het is ook dikmakend.

Dus het is af te raden..

Natuurlijk is 4,20 zonde, maar een ongezond en dik konijn van de snoep lijkt mij nog veel ongezonderder (??) haha goed nederlands weer.. maar je snapt hem ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met Manuela eens :) toch liever een gezond konijn! Mijn konijnen zijn dol op wortel en appel, dus af en toe krijgen ze een stukje tussen hun groente, ze weten niet hoe snel ze het er tussen uit moeten vissen! Je zou bijv. ook aardbei kunnen proberen, of banaan. Niet ieder konijn lust dat (die van mij niet) maar sommigen zijn er gek op! Natuurlijk wel met mate, niet elke dag een hele banaan en tien aardbeien...

En wat mijn konijnen écht heel lekker vinden: Tarwebloemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene konijn die eet precies niet van die drops ( wortelsmaak ) , het andere wel.

Het is niet dat ze dit uit mijn handen trekken , zoals bij sla wel het geval is .

Moest ik ze loslaten op een volledige krop sla dan zou die nog op zijn ook !

Bij mij krijgen ze vaak hun portie sla , wortel en ik heb ook ontdekt dat ze graag tomaat eten :D het sap stroomt ervan af dan :D

komkommer eten ze niet graag. Appeltjes en banaan wel.

Ik heb nu mais geprobeerd maar daar komen ze precies niet aan.

Hooi met hopen en die knabbelsticks vinden ze ook jamie jamie.

je kan ze in de winkel kopen met verschillende smaken , maar blijkbaar zijn deze niet zo gezond.

gewoon dingen voorschotelen en zien als ze het lusten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mais geprobeerd maar daar komen ze precies niet aan.

Ik zie net dat die in de giftige lijst staan. :yes: Dus gelukkig maar.

Wortel en tomaat zijn wel erg zoet, net als appel en banaan... kijk uit dat ze niet teveel krijgen, anders groeien ze in de breedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef m'n konijn gemeng voer ( deze gaf de dierenwinkel ook dus gebruik ik als overgangsvoer ) en daar zitten ook veel van die ronde dingetjes enz in die je ook bij konijnensnacks koopt, is dit dan net zo ongezond ~_~?

Inderdaad, al die gekleurde dingetjes in gemengd voer zijn eigenlijk ook snoep.

Ik heb hier ook wel eens snoep voor de konijnen gekregen en dat heb ik ze toen heel beperkt gegeven, een keer in de week een stukje. (Van die dingen waar op staat dat je er meerdere per dag mag geven, ik dacht het niet) Maar ik koop het zelf niet voor ze en verwen ze met gezonde dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die konijnensnoeperij in de dierenwinkels is pure winst maken. Konijnen vinden dit lekker maar het is zoo slecht voor ze.

Hier krijgen ze groente's zoals andijvie & komkommer, daar kunnen ze ook een moord voor doen ;)

Wen je konijn niet aan de suikertroep, maar aan de groente's. Wat hij niet kent, kan die ook niet missen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

en

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

zijn goede artikelen om even door te lezen :)

Groente is veel beter dan allemaal die snoepjes uit de winkel. Wel langzaam opbouwen natuurlijk. In bovenstaande links kun je lezen welke groente je kunt geven en welke niet, welke hoeveelheden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je moet geven? In ieder geval hooi, bergen hooi, zoveel als je konijn op kan. Daarnaast biks van goede kwaliteit; geen gemengd konijnenvoer dus, maar alleen die staafjes. Ongeveer 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, maximaal. Tot slot groenten, kruiden en fruit: het beste zijn witlof en andijvie, maar ook andere groenten en kruiden zijn geschikt (zie hiervoor de lijstjes die in diverse topics genoemd worden). Wortels en fruit bevatten teveel natuurlijke suikers, geef hiervan dus niet te veel. Als je konijn geen groente gewend is moet je het langzaam opbouwen; begin met een stukje groente ter grootte van een postzegel en geef elke keer wat meer als je konijn er geen diarree van krijgt. Ik geef mijn konijnen als ik ze wil verwennen een stukje wortel, een stukje appel, een stukje banaan of 1 rozijntje. Of een paar blaadjes peterselie, wortelloof, basilicum, dat soort dingen. Veel gezonder allemaal dan die 'snacks' uit de dierenwinkel, en je konijn vindt 't waarschijnlijk net zo lekker of zelfs lekkerder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .