Ga naar inhoud

Verse Spinazie


Liaan

Aanbevolen berichten

Ik zou zelf geen spinasie geven de kans op gas is groter dan bij andijvie.

de concentratie nitraat is veel hoger dan in andijvie.

daar naast eten jonge konijnen hier eerst groen voor ze bix leren eten dus geen groen aan jonge konijnen is een fabeltje.....

het is rustig op bouwen dan kunnen ze er goed tegen en niet te veel in eens.

Veilig voor jonge konijnen witlof,ruccola,krul sla,[is geen gewoone sla]verse paarden stekken en wortel loof,wilen takken en het blad.

winter peen pas geven als ze ouder zijn.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam er achter dat ik dat over jonge konijntjes en groenvoer hier heb gelezen. Toch wel een site met betrouwbare informatie volgens mij.

5. Welk voer moet ik baby's en 'teenagers' geven?

Vanaf de geboorte tot 3 weken oud - moedermelk

3 tot 4 weken - moedermelk, knabbelt wat aan zacht, groen, eiwitrijk hooi en biks

4 tot 7 weken - moedermelk, mag nu helemaal zacht, groen, eiwitrijk hooi en biks

7 weken tot 7 maanden - ongelimiteerd biks, ongelimiteerd hooi, er mag steeds meer 'gewoon' hooi gegeven worden.

Er mag begonnen worden met groente en gras te geven, MITS STRIKT gehouden wordt aan de voorwaarden van toediening. Vooral jonge konijntjes van 7 weken zijn nog uiterst gevoelig voor ineens te veel groenvoer en kunnen erg aan de diarree raken met alle gevolgend van dien. Dus heel langzaam opbouwen, zie Groenvoer(GROENTE). 1 Soort groente tegelijk, en hele kleine stukjes!

Dus: vanaf 7 weken héél voorzichtig opbouwen. Biks mag sowieso veel eerder dan groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, even een opsomming van wat wel en niet mag (volgens stichting konijnen belang)

WEL

Broccoli (bladeren en topjes, beperkt)

Boerenkool

Paksoy

Andijvie

Peterseleie (weinig, sterk vochtafdrijvend)

Selderij (takje, sterk vocht afdrijvend)

Mosterdblaadjes

Romeinse Sla

Waterkers

Wortel + loof

Witlof

Spinazie (zeer beperkt vanwege oxaalzuur)

Paardenbloem (bijvoeding)

Zuring (bijvoeding, zeer beperkt vanwege oxaalzuur)

Weegbree (bijvoeding, darmstimulerend, zeer eiwitrijk)

Wilde achillea (bijvoeding)

NIET

Bieslook, prei, ui, knoflook

Alle soorten bonen en erwten

Rabarber (heel giftig, dodelijk)

Vaste kool zoasl rode kool (gasvorming)

Aardappelen en aardappelschillen

Spreekt voor zich denk ik!

Even om het euvel spinazie op te helderen:

Oxaalzuur wordt ook wel als bestrijdingsmiddel gebruikt :P

Het kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met metalen zoals calcium, waarmee het oxalaten vormt die nieren kunnen irriteren of beschadigen. Plus nog een hele waslijst aan bijwerkingen.

Kan dus prima, maar met mate, zoals al gezegd was :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook geen spinazie meer, eigenlijk om dezelfde reden als Caroline...Raffi is één van de nijnen hier die eigenlijk nooit ergens last van heeft en gewoon z'n ding doet...Hij bunkert van de groente alsof zijn leven er vanaf hangt en toch, toen ik één keer spinazie gaf, was hij de volgende dag doodziek...Mijn dierenarts noemde het toen een 'agressieve groentesoort' en sindsdien geef ik het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam er achter dat ik dat over jonge konijntjes en groenvoer hier heb gelezen. Toch wel een site met betrouwbare informatie volgens mij.

Dus: vanaf 7 weken héél voorzichtig opbouwen. Biks mag sowieso veel eerder dan groenten.

Nou mijn jongen hier hebben toch veel eerder groen gehad dan 7 weken oud, Ze aten zelfs eerder groen en hooi dan Biks, heb dat veel liever dan dat ze meteen biks gaan eten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .