Ga naar inhoud

Verse Spinazie


Liaan

Aanbevolen berichten

Konijnen mogen spinazie en vers is volgens mij altijd goed? :P

EDIT: Ik heb trouwens ergens een keer gelezen dat je niet teveel mag geven i.v.m. het nitraat.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen krijgen ook wel eens spinazie.

Ze vinden het heerlijk, maar je moet het idd met mate geven.

Er was een reden voor, maar die kan ik niet 123 terugvinden.

Maar zeker welkom als een beetje afwisseling in het menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even wat opgezocht over dat nitraat-gedoe, het zit ook in andijvie maar of het nou kwaad kan? Daar zijn verschillende verhalen over. Ze zijn hier juist zo dol op andijvie en spinazie, toch een beetje voorzichtig zijn dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even wat opgezocht over dat nitraat-gedoe, het zit ook in andijvie maar of het nou kwaad kan? Daar zijn verschillende verhalen over. Ze zijn hier juist zo dol op andijvie en spinazie, toch een beetje voorzichtig zijn dan.

Ja hoorde ookal dat andijvie gevaarlijk kon zijn, maar i heb daar vorig jaar zoveel van gegeven, en geen een is er van dood gegaan, maar sinds dat i het weet pas ik wel op:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Inderdaad, ook het eerst dat ik van andijvie hoor dat het slecht kan zijn..

Bij mij is het vaak de hoofdgroente met witlof..

Dus denk dat het geen kwaad kan. Is denk ook erg afhankelijk van het konijn zelf. Misschien als hij gevoelige darmen heeft is het minder geschikt, maar verder kan het geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord hoor en dat over spinazie las ik ook nog maar een korte tijd terug. Hier heb ik konijnen zitten die niet snel last hebben van hun darmen, ook nooit problemen gehad met spinazie/andijvie. Kwam het toevallig tegen op het internet. Andijvie behoort hier ook tot het hoofdgerecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weetje.. Ik denk dat misschien 1 iemand een keer iets over andijvie heeft gezegd en dan iedereen het aanneemt. Het lijkt mij verder gewoon een veilige groente sinds meerdere mensen (waaronder ik) het als hoofdvoer geeft..

Misschien is dit bij spinazie ook wel het geval: ik zou het niet weten.. Als ik het bij google intype krijg ik voornamelijk recepten voor wild konijn met spinazie:beurk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie en andijvie zijn nitraatrijke groenten. Nitraat is een stof die van nature in groenten en drinkwater voorkomt en nauwelijks schadelijk is. Als je groenten echter (lang) bewaart of voor een tweede keer opwarmt (dat is hier niet zo van belang) en als je het gewoon al eet wordt de nitraat uit de groenten omgezet in nitriet, en dat kan wel schadelijk zijn. Nitriet heeft echter ook een aantal goede eigenschappen en is dus niet alleen maar slecht. Voor mensen wordt aangeraden niet meer dan twee keer per week een nitraatrijke groente te eten. Vooral zuigelingen vormen een risicogroep. Als ik dit doortrek naar de konijnenwereld moet bij kleine babykonijntjes dus opgepast worden met andijvie en spinazie. Maar volgens mij wordt bij babykonijnen sowieso geadviseerd geen verse groenten te geven. Hoe het met die niet-meer-dan-twee-keer-per-week-regel zit bij konijnen weet ik niet, ik vraag me af of dat ooit onderzocht is.

Naast spinazie en andijvie zijn andere nitraatrijke groenten bijvoorbeeld rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spitskool en venkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die nitraatrijke groenten kun je de helft al doorstrepen omdat het kool is.. nou ja hier krijgen ze het toch niet vaker dan een paar keer per week, ze krijgen standaard witlof en een schijfje wortel + wat de pot schaft.. Dus ik hoef me geen zorgen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie en andijvie zijn nitraatrijke groenten. Nitraat is een stof die van nature in groenten en drinkwater voorkomt en nauwelijks schadelijk is. Als je groenten echter (lang) bewaart of voor een tweede keer opwarmt (dat is hier niet zo van belang) en als je het gewoon al eet wordt de nitraat uit de groenten omgezet in nitriet, en dat kan wel schadelijk zijn. Nitriet heeft echter ook een aantal goede eigenschappen en is dus niet alleen maar slecht. Voor mensen wordt aangeraden niet meer dan twee keer per week een nitraatrijke groente te eten. Vooral zuigelingen vormen een risicogroep. Als ik dit doortrek naar de konijnenwereld moet bij kleine babykonijntjes dus opgepast worden met andijvie en spinazie. Maar volgens mij wordt bij babykonijnen sowieso geadviseerd geen verse groenten te geven. Hoe het met die niet-meer-dan-twee-keer-per-week-regel zit bij konijnen weet ik niet, ik vraag me af of dat ooit onderzocht is.

Naast spinazie en andijvie zijn andere nitraatrijke groenten bijvoorbeeld rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spitskool en venkel.

Bij mij eten de kleine konijntjes gewoon met het groenvoer van de moeder mee, Er is geen leeftijd waneer je pas mag beginnen met groenvoer geven, Zolang je het maar rustig opbouwt, Bij mij kunnen ze met 8 weken net zoveel groenvoer als de moeder op,

En voor de rest ben ik het er mee eens :yes: ik ben in ieder geval gaan opassen sinds ik het weet, en geef het niet meer elke dag zoals vorig jaar:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje is 12 weken en die krijgt sinds kort ook groenvoer, natuurlijk heel voorzichtig opgebouwd. Ik maakte me al zorgen toen ik dit bericht las :eek: Muffin krijgt andijvie, witlof en een klein beetje spinazie. En ze huppelt nog altijd even vrolijk rond!

Ik heb een beetje op internet rondgekeken en ik kan nou niet echt iets vinden waarom konijnen geen spinazie mogen hebben. Hier op BB staat het ook in de lijst met veilige planten :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef geen spinazie meer om de eenvoudige reden dat ik het 1 keer gegeven heb, echt met mate en dat dit de enige keer is geweest dat Merlot last van zijn darmen had.

Oppassen dus, het veroorzaakt makkelijk gas.

Dat was het wat ik wou weten :yes: Dan pas ik erg op met het geven, Dankje voor het melden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .