Spring naar bijdragen
Gast Melissa19

Moeder Stoot de jongen af

Recommended Posts

Gast Melissa19

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleempje, ik heb een netje zitten met

dwerg konijntjes. Ze zijn nu 3 en een halve week

alleen is de moeder de jongen aan het afstoten.

Gisteren heeft ze een van de jongen zo erg gebeten dat het

hele vel van ze wangetje eraf ligt. Ze snorhaartjes allemaal dr af

van zn linker kant. Schrok me natuurlijk dood toen ik het vel zag liggen.

Dacht eerst dat de moeder konijn gebeten was door iets.

Toen ik dr helemaal aan het controleren was zag ik allemaal bloed aan de moeder de bek zitten en dat ze erg raar deed tegen de jongen.

Heb ze allemaal nu bij de moeder weggehaalt omdat ik bang ben dat ze een van de jongen weer wat aandoet, ze eten al redelijk zelf.. maar ben bang dat ze nog niet goed zelf drinken en of het eten wat ze nu krijgen wel voldoende is..

Hoop dat iemand informatie heeft voor me kleintjes..

gr Melissa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je het nest al eens aan geraakt zonder je handen door het mest te halen? Dat kan een reden zijn dat moeders de jongen afstoot.

Hoe is het nesje gekomen? Was het een gewild of een oeps nestje?

Zelf heb ik niet veel ervaring omdat ik nog nooit een nestje heb gehad, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Melissa19

Het is zekker een oeps nestje, konijn was ontsnapt en bij het rammetje gekropen.

Met het konijntje gaat het redelijk goed heb bij de da een zalfje gekregen en iets tegen de pijn.

Heb moeder kan zekker niet zwanger zijn, de ram is netjes in zn eigen hokje en buiten gedeelte geweest en de moeder ook.

Heb de jongen nog niet echt aangeraakt en als ik ze aanraakte heb ik me handen eerst door het mest gehaalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

als de jongen nog maar 3 weken zijn is het erg lastig.

Ze hebben nog wel melk nodig van moeders.Kun je de jongen in moeders hok laten en alleen moeders er uit halen.

Een moeders 2 keer per dag terug zetten bij haar kids zodat ze kunnen drinken onder begeleiding van jouw?

zorg dat de jongen zacht groen gaan eten zoals wortel loof en ruccola of krul sla langzaam opbouwen dan krijgen ze voldoende vocht naar binnen.

succes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Melissa19

Heb geprobeert wat je zei, als ik ze in moeders dr hok zet voor te drinken vliegt ze dr gelijk aan. ze heeft er weer een gebeten, gelukkig niet zo erg omdat ik dr gelijk flink op dr donder heb gegeven liet ze gelijk los.

Zacht groenvoer knabbelde ze gelukkig al een paar dagen met de moeder mee. heb ook gehoord over kattenmelk? is dat een idee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mischien kan je de jongen aanleggen. Je houd moeder stevig vast zodat ze niet kan bijten en legt 1 a 2 x per dag de jongen aan. Desnoods doe je moeders op der rug. Maar het kan zijn dat haar melkproductie is gestopt omdat ze zich nu geen moeder meer voeld. Maar ik weet niet of dit kan, dus zou je eventjes moeten afwachten op andere reacties..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik geef mijn wild nijntjes koffiemelk met een klein beetje afgekookt water en multievitamen voor konijnen en dat werkt super. dat doe ik in zo,n klein spuitje

en de eerste 2 dagen is het een beetje dwingen maar nu vliegen ze er opaf.

dit advies heb ik gekregen van de konijnen opvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

sommige moeders vinden dat aanleggen ook nix hier trappelde een als een gek,dat jong leeft nog volgens mij heeft hij geen melk meer gehad bij 3.5 week al niet meer.

heb minibakje water erbij gezet en veel paardebloemen en groen momenteel is hij gewoon helemaal fris en fruitig.

ik heb em toen wel nog wat dagen bijgevoed tot dat hij niet meer wilde.

moeders had ook geen melk meer bij 3.5 week heel raar.

nu na 5 weken moet zn moeder em helemaal niet meer en is hij opndergebracht bij een paar andere kleintjes die iets jonger zijn,gaat tot nu toe wel goed.

dus wat cindy zegt lekker vochtrijk spul aanbieden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi melissa wat jou is oeverkomen is mij ook overkomen alleen beet mijn nijn haar jongen niet. heb ook de jongen bij haar weg gehaald omdat ze ze verstoote. Kijk eens op www.konijnenbelangen.nl daar hebben ze voeding voor de kleintjes en mijn nijntje doet het er erg goed op. het komt uit amerika en is wel prijsig maar de moeite waard toch?

succes en misschien kan je ze nog redden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .