Ga naar inhoud

Teken bij het konijn


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Volgens mij is er hier nog niet echt een specifiek topic over, dus ik dacht dan maak ik er even één :he:

Ongeveer 2 weken geleden hebben mijn konijnen ’s middags 10 minuten buiten gezeten. (Binnen waren werkmensen bezig en alle deuren moesten open staan.) Ze zaten op kort gras (recent gemaaid).

En ja hoor… Hypoliet had een teek op zijn neus. Hooguit een mm groot. De DA heeft hem verwijderd.

Vanaf nu zitten er dus ook 2 tekentangetjes in mijn konijnen-EHBO doos.

Ik heb het er met de DA nog over gehad en zoals mensen en andere dieren kunnen ook konijnen de ziekte van Lyme krijgen door een tekenbeet.

Alleen zijn de symptomen bij een konijn minder duidelijk… Een rode plek zoals bij mensen, is bij konijnen geen indicatie.

De symptomen die men bij konijnen kan hebben zijn: hoge koorts, verminderde eetlust, verlamming en andere problemen aan het centrale zenuwstelsel, …

Dus het is volgens mij wel handig om je konijn ook af en toe te controleren op teken.

Als je bij je konijn een teek ontdekt. Is het handig om de datum te noteren. Wordt je konijn iets later ziek, dan kan je de DA op de hoogte brengen van de tekenbeet en laten controleren op lyme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn idd moeilijk te zien, zeker als ze erg klein zijn...

Ik heb het geluk dat Hypoliet wit is. Ik zag een heeeel klein zwart stipje op zijn neus, dat er anders niet zit (thuis dachten ze eerst dat het gewoon was, hij heeft wel meerdere zwarte plekjes en haartjes).

Volgens mij merk je ze wel als je je konijn goed kent (als ze te zien zijn dan).

Als je ze vaak aait zou je ze ook moeten kunnen ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teken worden hoelanger ze op het dier zitten groter. Dus de kans dat je de teek niet ziet is 50 % denk ik want hij wordt zo groot als een knikker zodra hij vol is laat hij zich los en dat gaat ie dood.

Rot beesten dat zijn het hier zitten er echt heel veel in het bos mijn honden zitten er ook onder na een rondje door het park.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snufje heeft er vorige zomer ook eens eentje gehad, op haar ooglid. Het was echt piepklein, mama wou niet geloven dat het een teek was, maar ik kon net zijn pootjes zien. De volgende dag zag ik er ook eentje rondwandelen op haar vacht, brrr.

Het is inderdaad zo dat ziekte van lyme ook voorkomt bij dieren, maar lang niet alle diersoorten zijn er gevoelig aan hoor! Voglens mij konijnen niet, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Maar inderdaad een heel goed idee om op te schrijven wanneer je een teek hebt verwijderd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog even een schopje om dit nog eens onder de aandacht te brengen...

Ik heb vanmorgen opnieuw een teek verwijderd bij Hypoliet zijn neus.

En mijn konijnen lopen alleen af en toe buiten als het goed weer is, voor de rest wonen ze nog binnen.

Dus mensen...controleer je konijn nog eens een keertje extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff heel vervelend die beesten.. Verwijder ze regelmatig bij mn katten (ik kan een van mn katten spul ervoor geven wat ik wil, de teken vinden hem gewoon heerlijk.. :erf:)

Ik vroeg me af he, katten kun je bijvoorbeeld Frontline ofzo hiertegen geven. Is er ook niet zoiets voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Fientjes avontuur:

Ik moest Maandag avond 22 April Fientje voeren dus deed ik dat.

Ik keek naar Fientje en hij zag er niet goed uit, dus keek ik naar zijn (voer)bak, en die zat nog best vol en ik keek naar Fien, er viel iets op. Wat zat er op haar neus? ''EEN TEEK!'' Dacht ik gelijk, dus haalde ik snel papa, en hij zag het ook we gingen Fien vangen en het lukt moeilijk uiteindelijk had papa hem gevangen en ik hem in een doel gewikkeld en een kusje gegeven, en ik had een doekje en het lukt mij om de teek eruit te halen. Je moet een teek verbranden had mijn moeder gezegt want als je hem doorspoeld leeft hij nog dus deed pap hem verbranden en was hij weg, denk ik maar.. mijn zus zij: ''Zit het kopje er nog in?'' En ik snapte het niet want ik ben 11, dus WAT NU? WAT ALS HET KOPJE ER NOG INZIT? IK GA NAAR MIJN MOEDER VOOR DE ZEKERHEID!! MAIL ME PLZZZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort een teek te verwijderen met een tekentang, niet met een doekje. Misschien kunnen jullie er 1 kopen en bij de hand houden voor de volgende keer? Zo'n dingetje kost echt niet veel en het is best handig :). Ik denk dat de kans zeker reëel is dat het hoofdje er nog in zit. Kan je even van heel dicht kijken? Ik weet niet of je het dan ziet, maar even goed kijken kan vast geen kwaad. Wanneer je je zorgen maakt kan je natuurlijk altijd even de dierenarts bellen voor advies, die heeft veel verstand van zaken. Ik denk dat de kans dat je moet langsgaan eerder groot is. Ik ben echter niet zeker, ik heb nog geen weet van een gelijkaardige situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .