Ga naar inhoud

Al 3x schijnzwanger dit jaar..


Plumeau

Aanbevolen berichten

Veel DA's houden sterillisatie voor damesdieren en castratie voor mannelijke dieren aan, zo is het in de volksmond bekend.

Wanneer je in de boeken gaat kijken, wordt je dame toch echt wel gecastreerd als ze haar eierstokken weghalen.

Maar het is bij castreren toch ook de bedoeling om de hele baarmoeder weg te halen? Of heb ik me weer iets in m'n hoofd gehaald?:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moet alleen. Anders gaat de ram aan het litteken likken en hechtingen verwijderen (dat kan het konijn ook zelf doen let hier goed op!)

Ze zal behoorlijk slaperig zijn en veel liefde nodig hebben. Je krijg pijnstilling mee (carprofen waarschijnlijk) en antibiotica dus de nazorg is belangrijk.

Een kooi met handoeken, een kruik en water in een bakje doen al wonderen. Indien je konijn te zwak is om te eten kun je na 2 dagen forcefeed doen (te koop bij de dierenarts) en met een spuitje eten in dr bek spuiten. Hetzelfde geld voor water alleen moet dit eerder om uitdroging te voorkomen.

Qua aanbod van eten zijn hooi en verse kruiden het aantrekkelijkst. Pallets zal het konijntje nog wel niet willen vlak na een operatie maar wel aanbieden!

Mijn ene konijntje was een volle week ziek (komt niet vaak voor) de andere was de volgende dag alweer helemaal in orde dus neem wel wat tijd om op te letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moet alleen. Anders gaat de ram aan het litteken likken en hechtingen verwijderen (dat kan het konijn ook zelf doen let hier goed op!)

Ze zal behoorlijk slaperig zijn en veel liefde nodig hebben. .

Niet mee eens... ik ben er voor 100% van overtuigd dat gezelschap het genezingsproces bevorderd.

Een konijn laat de buik echt niet blood, dat is het meest kwetsbare deel van het lichaam en zelfs een partner mag daar niet likken, dat doen ze zelf. Ik vind de reden die je opgeeft om ze niet samen te zetten dan ook nog eens compleet ongeloofwaardig.

Waar je wel mee moet opletten is dat de ram haar niet teveel stress bezorgt. Als de ram bv onophoudelijk gaat rijden, haal je ze beter even uit elkaar. Ik had geluk, Merlot heeft 1 keer haar zwakte aangegrepen om te rijden en toen vond meneer het wel duidelijk en is hij haar gaan verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier hetzelfde geval. Ik laat ze dus gewoon bij elkaar. Hij is altijd heel lief voor haar en ook na haar vorige dierenartsbezoekje knapte ze beter op met hem samen. Alleen als ik zie dat het niet goed gaat, haal ik ze uit elkaar. Maar vooralsnog... Maar ik moet eens eerst een afspraak maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet mee eens... ik ben er voor 100% van overtuigd dat gezelschap het genezingsproces bevorderd.

Een konijn laat de buik echt niet blood, dat is het meest kwetsbare deel van het lichaam en zelfs een partner mag daar niet likken, dat doen ze zelf.

Dan zal ik zo eens een foto plaatsen van hoe mijn konijn erbij lag na de OVH...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik zo eens een foto plaatsen van hoe mijn konijn erbij lag na de OVH...

Ja.... idd...maa ze zit ALLEEN in dat hok hé...van zodra daar een ander konijn in de buurt zou komen, zou ze anders gaan liggen. Tenzij ze nog héél erg van de narcose weet ,dezelfde dag dus. Als je konijn goed wakker is en weer alert,zal ze nooit aan haar buik laten zitten en zeker er niet aan laten bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.... idd...maa ze zit ALLEEN in dat hok hé...van zodra daar een ander konijn in de buurt zou komen, zou ze anders gaan liggen. Tenzij ze nog héél erg van de narcose weet ,dezelfde dag dus. Als je konijn goed wakker is en weer alert,zal ze nooit aan haar buik laten zitten en zeker er niet aan laten bijten.

Dit was idd de eerste dag (meteen toen ze thuis kwam).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je bij je eigen DA de afspraak gemaakt?!

Maar raar joh dat Auwerda zegt dat ze enkel de eierstokken weghalen....

En ze krijgt 2 prikken meer niet?!

Dat hebben ze inderdad gezegd.. toen ik over pijnstilling begon zeiden ze dat dat meestal niet meer noodzakelijk is, maar dat ik wel een of ander goedje kon kopen als ik het niet vertrouwde.. en ze hadden het idd ook alleen over de eierstokken.. dus ja..

Maar bij mijn DA wordt de baarmoeder ook niet zeker verwijdert.. ze kijken er wel naar en vertrouwen ze het niet, dan gaat ie eruit.. is zeker dat ie nog niet aangetast is dan laten ze hem er liever in zodat de operatie net iets minder heftig is.. en hij schijnt sowieso te verdwijnen door het ontbreken van hormonen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .