Ga naar inhoud

kan iemand mij helpen. syfilis of niet?


Rosan

Aanbevolen berichten

hallo allemaal.

ik heb 3mnd terug een konijntje verloren aan syfilis. (waarschijnlijk) nu heeft mijn andere konijn uit de groep (ze zaten met 5 konijnen) ook korsten op de neus. uiteraard werd er gelijk aan syfilis gedacht. alle konijnen, nu dus nog 4 zijn inmiddels al 4 maal geent met peniciline. voor morgen staat nog een enting op het programma. nu is de neus van het besmette konijn nog niet over. er zitten nog kleine plekjes op. helaas heeft 1 van de andere konijnen nu diaree. (behoorlijk heftig) gekregen. buiten het besmette konijn is er bij de andere drie niets te zien. het besmette konijn heeft alleen plekken op de neus. niet bij de geslachtsdelen. ik vraag me toch sterk af of het syfilis is of een andere ziekte die er op lijkt. heeft iemand een idee???

ik weet ook niet goed wat ik met het konijn met diaree moet doen, wel of niet meer enten. inmiddels zijn we heel veel geld, tijd enz verder en blijft de ziekte maar in de groep terug keren. ik weet echt niet meer wat te doen. de da heeft ook geen duidelijk antwoord.

ik heb nog geen bloedonderzoek of zo laten doen. zou dit misschien wel aan te raden zijn?

ik hoop dat iemand van jullie een idee of suggestie heeft!

vast bedankt voor het meedenken.

Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn koppels heeft ook syfilis gehad en ik moest toen oraal een middel toedienen waarna het binnen no time weg was (Ik meen een medicatie gedurende 5 dagen) Ik kan me ook niet voorstellen dat konijnen zomaar overlijden aan deze ziekte, maar ik kan me vergissen!!

Ik weet verder niet of diarree en peniciline in elkaars verlengde liggen, misschien dat anderen je hier beter kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het konijn wat overleden is heeft ruim een jaar behandelingen gehad. in eerste instantie bij een dierenarts die achteraf niet met het juiste middel behandelde. later bij een andere dierenarts. toen reageerde hij echter niet meer voldoende op de kuur. het ging wel weg maar kwam halverwege de behandeling weer terug. toen kreeg hij longontsteking en de nieren werkte niet goed meer door de hoeveelheid penciline die hij inmiddels gehad had.

Het zieke konijn van nu heeft 4 behandelingen gehad. injecties depocilline. hij wordt steeds gewogen en aan de hand daarvan krijgt hij een bepaalde hoeveelheid (hoeveel precies weet ik niet). zoals gezegd morgen nog een injectie. de injecties krijgt hij 1x per week.

het konijn wat nu diaree heeft was niet ziek maar is samen met de anderen ingeent omdat we in een keer de hele groep wilden behandelen.

wat kun je het beste doen bij diaree. hij zit nu nog buiten (is ook een buitenkonijn). moet hij naar binnen? geef hem nu hooi, wat hij gelukkig wel mondjesmaat eet. drinken doet hij wel maar weinig en niet uit zich zelf. ik moet de drinkfles naar hem toe brengen. morgen ga ik zo wie zo naar de DA met alle konijnen. zit alleen met de injecties. wel of niet doorgaan met de behandeling? is het wel syfilis?

bedankt vast

sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Syfilis wordt bij konijnen veroorzaakt door de bacterie Treponema parluiscuniculi. De overdracht gebeurt door direct contact. Een rammelaar kan zo meerdere voedsters besmetten. Heel vaak zijn rammelaars dragers van de ziekte zonder dat ze symptomen vertonen. Door likken aan de pijnlijke en ontstoken geslachtsorganen kan het konijn ook zijn/haar lippen besmetten, met korsten rond de lippen en neus als gevolg.

De behandeling is relatief eenvoudig en bestaat uit 3 wekelijks injecties met penicilline, waarna de ziekte meestal voorgoed verdwenen is. Let wel, het is belangrijk dat alle contactdieren meebehandeld worden !!

ik weet niet of het een groep was/is van 4 voedsters en een ram? en dat een van de voedsters is overleden of juist de ram? maar misschien heb je hier iets aan..

en ik denk dat het syfilis is, t is namelijk besmettelijk en hij/zij heeft ook korsten dit duit allemaal op syfilis maar zeker weet ik het natuurlijk ook niet.

En een konijn met diarree heb ik vrij weinig verstand van, daar kan ik je niet bij helpen, ik weet wel dat mijn konijnen hardere keutels krijgen van hooi dus ik zou alleen tot bijna alleen maar hooi geven, maar dat doe je al zie ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je wat het probleem is, ik heb nu al minstens 3 maal de hele groep van 4 konijnen (inmiddels 1 vrouw en 3 mannen) behandeld.

een van de mannen heeft nu de sifilis. nooit zijn de geslachtsorganen ontstoken geweest. het is steeds alleen de neus. dat was zo bij het eerste konijn wat besmet was en dat is nu weer het geval.

alle contactdieren worden dus mee behandeld en iedere keer wordt er gezegd dat het 3 a 4 maal zou moeten en dat het dan weg zou moeten zijn. zoals jij hieronder schrijft, een makkelijk te behandelen ziekte. bij mij blijft het echter steeds terug komen. dat is ook waarom ik twijfel of dit dan wel de juiste conclusie is. na al deze behandelingen zou het dan toch weg moeten zijn. het konijn wat nu symtomen heeft is dus al 4 maal geent en nog steeds heeft hij korsten op de neus. ik zag nu weer een open wondje zitten. het is niet zo groot en weer op een andere plaats maar het is dus nog niet over.

als ik echter de foto's van syfilis bekijk dan zeg ik dat is precies wat mijn eerste en nu mijn tweede konijn heeft. ook de DA zeggen dit dus! De behandeling helpt echter niet (voldoende) dat is toch op z'n zachtst gezegd vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is inderdaad wel vreemd,

zowiezo super dat 3 mannen samen kunnen,

maar daar gaat het niet om,

heb je het hok al eens helemaal ontrijnigt, met azijn, etc.?

misschien zit er wel een bacterie op het hok ofzo?

verder zou ik ook niks weten.. maar dit zou wel kunnen zijn waarom het steeds terug komt.. ik heb mijn hok ook helemaal moeten schoonmaken toen ze een virus kregen...

en ik denk dat je aan de dierenarts moet vragen of een konijntje met diarree toch die behandeling mag krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook symtoomloze dragers geen andere konijnen in de buurt.

er zijn meerdere behandellingen die effectief werken.

Het komt steeds vaker voor dat dieren het krijgen in jonge leeftijd!!!!!!!!

die ook alleen in een hok zitten.

De jonge dieren hebben vaak alleen neus problemen en geen geslachts

misvorming of verdikking.

De dieren vertonen roodheid , zwellingen en later soms pus rond geslachts

organen en anus.

Ook zwellingen /korstjes op neus ,lippen ,oogleden is mogelijk.

LET OP: er komen tevens symptoomloze dragers voor,die gedurende stress

situatie ziek kunnen worden.

En of het door geven zonder de syphilis te uiten.

Diagnose: bloed onderzoek

Ziekte beeld

incubatie tijd 20-72 dagen

Behandeling bekend geen enkele ab werkt!!! maar o.a

1 keer per week 5 weken lang benzyl penicilline 20-25 mg per kilo

of

proxaine 1 ml per dag per kilo 3 dagen lang achter elkaar.

met deze behadelingen zijn reeds goede resultaten behaald.

Met volledige genesing.

Alleen veel dieren artsen herkennen het helaas niet altijd.....................

hier onder de foto's: Na behandeling was dit konijn binnen 3 weken helemaal

weer goed en van de ziekte af.

siffylis%20(1).jpg

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

bedankt voor al jullie reacties. super!

ik heb het hok idd helemaal schoongemaakt enz. ze zitten in een buitenren, met twee nachthokken. er zitten ook vogels in deze voillerre. weet iemand van jullie toevallig of het ook door vogels overgebracht kan worden? (4 parkieten en 1 valkparkiet). dat is nog iets wat ik kan bedenken.

ik geloof dat het konijn wat nu ziek is het van het vorige konijn heeft overgenomen. de incubatie tijd klopt nl precies.

ik vind het echter zo gek dat het niet over gaat.

http://www.bunnybunch.nl/community/members/rosan-3305-525-albums-zijn-onze-konijnen.html

aangepast door Rosan
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

ik kom net bij de DA vandaan. deze heeft geconstateerd dat het waarschijnlijk snot is en geen sifilis. omdat er al vier injecties met dpociline gegeven zijn en het niet over gaat denkt hij dat het niet te behandelen is met penciline en heeft hij voorgeschreven om in eerste instantie niets te doen en te kijken wat er dan gebeurt. wordt het weer erger kunnen we e-rofloxoral drops (baytril ) geven.

heeft iemand van jullie ervaring hiermee. denken jullie dat het verstandig is om niets te doen?

ik weet het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het idd wel om syfilis gaat maar ik ben geen dierenarts. Misschien kun je eens een foto plaatsen van je zieke konijn?

Mijn betreffende koppel had ook eerst alleen bij de neus/mond korsten en pas later zag ik dat ook de onderkant aangetast was. Ik ben wel bekend met duplocilline injecties; ik moest het bij de sore hocks gebruiken van Baby en tevens bij een irritatie in de luchtwegen van Mickey. Maar ik weet 100% zeker dat ik toentertijd tegen syfilis een oraal middel moest toedienen, ik kan me alleen niet meer herinneren wat het was. Het is alweer een hele poos geleden. Baytril heb ik ook gebruikt tegen de sore hocks, in combinatie met metacam, maar dit alleen was niet voldoende. Ik weet dat het ook tegen andere dingen gebruikt wordt dus misschien was dit het wel :s

Hoe dan ook, of het nou snot of syfilis is, ik zou niet gaan zitten afwachten. Misschien kun je bij een andere konijnkundige dierenarts een second opinion gaan vragen. Hier op BB staat een lijst met konijnkundige DA-en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, nog een idee: De dierenkliniek Wilhelminapark staat erg goed aangeschreven. Op hun website kun je een vraag indienen die je ongetwijfeld binnen een dag of twee beantwoord gaat krijgen. Ik zou zeggen, leg je situatie uit en vraag wat zij tegen syfilis aanraden. Voor zover ik weet gebruiken zij vaak duplo-injecties tegen problemen (zo kreeg ik van hen te horen dit tegen sore hocks te gebruiken) dus schrijf er bij dat je dit al geprobeerd hebt en dat het niet werkt.

Verder weet ik het zo even ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

En áls het idd snot is en geen syfillis...

Duplocilline wordt heel veel gebruikt in de behandeling tegen snot.....

maw, dan het het daar ook tegen moeten helpen.

Ik ga met Caroline mee dat je best het hele verhaal eens in een mail naar het wilhelminapark zet....

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de DA wel, maar ik ben ook maar een leek. depocilline staat er op de bon.

ik ben nu idd een verhaal aan het schrijven voor wilhelmina. ik hoop dat er daar misschien iemand is die weet wat te doen.

dit is mijn verhaal aan de kliniek.

hallo,

Ik heb een vraag. Begin dit jaar heb ik een konijn in moeten laten slapen die al meerdere keren voor syfilis behandeld was (samen met de rest van de groep) maar die ondanks de injecties steeds korsten op de neus terug kreeg. op de geslachtsorganen is nooit iets te zien geweest. ze kreeg op een gegeven moment ook longontsteking en de nieren werkten niet goed meer dus dat kon niet meer goed komen. Nu heb ik nog een groep van 4 konijnen over. twee hiervan zijn ziek. Het begon bij 1 konijn. Er werd gedacht dat hij syfilis had omdat hij korsten op de neus kreeg zo'n 2 maanden na het overlijden van het eerste konijn. hiervoor hebben we de hele groep 4 maal (1x per week) geent met depocilline. Het zieke konijn heeft alleen korstjes bij de neus, niet bij de geslachtsorganen. nu heeft een tweede konijn sinds deze week diaree gekregen en deze heeft witte snot uit ogen en neus. De DA heeft nu de conclusie getrokken dat beide konijnen snot hebben en geen sifilis. de vijfde injectie met depocililline hebben we niet meer gegeven vanwege de diaree van het tweede zieke konijn. en ook omdat er al zoveel penciline (depocilline) gegeven is inmiddels.

de DA heeft gezegd dat we de zieke konijnen het beste apart kunnen zetten en dat we verder geen behandeling meer kunnen volgen. we moeten maar kijken hoe het verder gaat.

op internet lees ik toch wel dat snot ook behandeld kan (moet) worden.

ik denk dat het het beste is om de twee gezonde konijnen bij elkaar te zetten en de beide zieke konijnen alle twee apart en niet bij elkaar. kunnen ze gewoon buiten blijven of beter binnen. Het eerste konijn heeft wel een ontstoken neus maar geen witte snot. heb ik ook nooit bij hem gezien. dit konijn is ook levendig. het tweede konijn heeft wel snot in de neus en bij de ogen en heeft diaree. deze is erg sloom en beweegd weinig. eet en drinkt wel een beetje. we hebben een vezelcreme meegehad om te geven voor de darmen.

omdat ik inmiddels 1 konijn al heb verloren en nu dus nog twee zieke konijnen heb en niemand kan zeggen wat ik nu het beste kan doen, schrijf ik jullie. ik hoop dat u mij een antwoord kan geven. ik ben ten einde raad.

de DA gaf me te verstaan dat het waarschijnlijk ook voor mijn 2 zieke konijnen straks ophoud. en ik deze ook in moet laten slapen.

ik weet het niet meer. vast bedankt voor een antwoord.

Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo kelly,

dat zei de DA idd ook. zowel de snot als de sifilis zouden over moeten gaan van dit medicijn. omdat dat niet zo is stelt hij voor om maar niets meer te doen en af te wachten wat er gebeurt. hij weet geen andere behandeling meer. als het erger word e-rofloxoral drops geven zie hij.

het voelt alleen helemaal niet goed om niets te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal.

dit was het antwoord van Dierenkliniek Wilhelminapark. wat ik ervan begrijp heb ik dus al die tijd de verkeerde behandeling gehad. ik zoek nog een goede dierenarts. iemand suggesties?

Beste Sandra,

Naar mijn idee mag je veel langer doorgaan met de penicilline injecties, echter je schrijft depocilline deze penicilline werkt maar 1 dag.

We gebruiken zelf duplocilline ipv depocilline, in de duplo zitten 2 soorten penicillines en die zorgen samen voor een snelle en een langere werking.

FIDIN:

Samenstelling Depocilline

Bevat per ml 300.000 I.E. procaïnepenicilline.

Eigenschappen

Geeft na injectie serumconcentraties die gedurende 24 uur effectief zijn tegen gevoelige micro-organismen.

=> zou dan elke dag gegeven moeten worden

Samenstelling Duploclline

Bevat per ml 150.000 IE procaïnepenicilline en 150.000 IE benzathinepenicilline.

Eigenschappen

Geeft na injectie serumconcentraties die gedurende 3 dagen effectief zijn tegen gevoelige micro-organismen.

=> bij konijnen gebruiken we dit om de dag (1x per 2 dagen)

Als je dit wilt gebruiken voor besmettelijke snot moet je elke dag een injectie depocilline geven, anders heeft het geen zin.

Of als alternatief overgaan op duplocilline

Bij besmettelijke snot laten we ook het konijn de neus doorspoelen met een neusspoelvloeistof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net de DA gebeld. volgens hem heb je een langwerkende vorm en een kortwerkende vorm depociline. Eerlijk gezegd geloof ik het allemaal niet zo erg meer. Maar zoals gezegd ik ben maar een leek. Ik heb er echt geen verstand van.

Wat zou jij doen? De konijnen toch opnieuw laten injecteren en dan met Duploclline?

Ik zit natuurlijk ook met het konijn met diaree. kan die de injecties aan? Misschien toch een andere dierenarts. Het wrange is echter dat ik naar deze DA ben overgestapt toen het eerste konijn (wat nu dood is) zo slecht bleef gaan. Nu blijkt het ook bij deze DA niet goed. Waar moet ik nou heen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .