Ga naar inhoud

Slijm uit kontje


12pooh

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vier weken Bolt in huis, en het gaat hartstikke goed met hem. Eet goed zijn biks, hooi en groenten. Drinkt goed. Plast goed en keutels zien er goed uit.

Toch heeft hij sinds twee weken iedere keer dat er slijm uit zijn kontje komt.

Ik ben er al mee naar de DA geweest, maar die zegt dat alles in zijn buik goed voelt en zolang de keutels goed zijn er niets aan de hand is. Het advies was om minder biks te geven (en ik gaf al niet zo veel) en veel hooi te laten eten.

Maar het zit mij gewoon niet lekker. Ondanks dat hij verder heel vrolijk is en alles verder prima gaat met hem, maak ik me eigen toch zorgen.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring hiermee? Of weten jullie wat het is?

Groetjes,

Bianca

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...grote kans op cocidiose vrees ik...

Had hij die slijm al toen je met hem naar de DA geweest bent?

Coc kan erg snel dodelijk zijn voor konijnen, dus ik zou je echt willen aanraden vandaag een DA op te zoeken en eventueel op coc te wijzen in het geval het ook geen kundige DA is...als jou DA je konijn weer naar huis heeft gestuurd met slijm, dan is het geen konijnkundigeDA want bij konijnen, zeker jonge konijntjes is dat altijd een alarmsignaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slijm ziet er doorzichtig uit. Vanmorgen heb ik niets kunnen vinden, dus geen foto kunnen maken. Het lijkt een beetje op gel (wat je in je haar doet).

Wel even een foto gemaakt van wat keutels.

12pooh-4850-albums-bolt-picture9893-keutels.jpg

Helaas was mijn eigen DA er niet, en moest ik het met een vervanger doen. Ik weet dus niet hoe konijnkundig zij is. Maar als jullie idd denken dat dit het is, ga ik vandaag nog naar mijn eigen DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is darm slijmvlies dan die aangetast is!!

Ik kan ook aan de keutels zien dat ze niet goed van vorm zijn dus dat er een darm verstopping is of was.

Het advies wat ik je kan geven in geeft groen te eten goed groen.

ik zal eff een artikel voor je opzoeken met meer info hier over.

cindy

[Dus geen coc nu maar een darm verstopping[

Dit konijntje volgens de mevrouw te jong wegehaald bij de moeder.En vervolgens letterlijk aan haar lot over gelaten in de winkel.

Dat gebeurt veel te veel!!!!

Naast het feit dat het konijntje te jong was.

Dronk het nog bij moeders.

Op een dag weg gerukt bij moeders.

Gelijk verhuist met andere konijnen.Naar of een tussen handelaar.

Of gelijk naar de dieren winkel.

Wat gaat er mis!!!

Het is eigelijk heel simpel..........

Door de stress kan het konijntje cocidiose krijgen.

Dat draagt een konijn altijd bij zich.

Maar kan tot uiting komen bij zwakte en stress.

Daar naast krijgen ze vaak altijd ander bix en kunnen niet uit de drinkfles drinken.

Wat ze naast coc ook kunnen krijgen is dikke buik ziekte.......

Wat een darm infectie is.

Oorzaak:

Ze gaan alleen bix eten en drinken te weinig water.

Waar door de bix in de darmen vast blijft zitten.

En er knopen onstaan......En er treed vaak ook gas vorming bij op.

Opgezette buik,Je voeld duidelijk de rugge graat,Konijn eet niet meer.

Krijgt slijmerige ontlasting,En konijn zit veel al stil in een hoekje.En keuteld niet meer!!!!

Velen sterven hier aan omdat mensen het te laat door hebben.

Dus mensen een nieuw konijntje zorg altijd dat ze een water bak naast hun fles hebben.Die pas weg halen als je zeker weet dat ze uit de fles drinken.

Wat te doen bij coc gelijk naar de dieren arts ze kunnen behandeld worden.Meer hier over bij ziektens op bb.

Bij dikke buik ziekte.Kun je het konijn alleen redden met groen en vocht.

Ik zal hier uitleggen hoe dat o.a in zijn werk gaat.

Zet je konijn binnen in een hok op een handoek.Dan kun je persies zien waneer ie keuteld.

Foto-TFL4QSJN.jpg

Als dit uit je veel al jonge konijn komt en geen normale keutels.Spreken we over en darm verstoping.Dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen.

Wat moet je doen!!!

Laat het konijntje alleen groen eten als ie dat wel wil eten.

Wat voor groen:krul sla,paarde boem bladeren,rucolla,witlof.Zachte groentes heel belangerijk.Zach kruiden hooi kun je er gewoon bij leggen.

Geen bix meer.Als ie geen tot weinig groen wil eten dwang voeren......

Dat kan met baby eerste wortel hapje of de apelmoes daar van.

Geef hem daar naast ook water in de mond of hooi thee.

Doe dit rond de 3 a 4 ml per 3 uur.Als ie geen groen eet. Bij wel een beetje eten 2 keer per dag dwang voeren.

Laat je konijntje ook lopen dwing hem.Om zijn darmen op gang te houden.

Zo kunnen de uitgedroogte hompen letterlijk keutels uit zijn darmen gaan.

Het groen zorgd dat die keutels een glad laagje krijgen.En toch uit de darmen kunnen komen.Masseer je konijntje voorzichtig.Aan de zijkant van zijn buik.Soms hoor je dan borrelen.Gebruik liever geen sisseral omdat dan met geweld de brokken er uit perst.Met alle gevolgen van dien.

Foto-RMZFHWQX.jpg

Dit is het vervolg wat er uit het echte zieke konijntje komt.

Hij kan ook nat worden van achteren en voelt zich goed beroerd.

Geeft 4 keer per dag een handje groen.En haal het oude groen steeds weg.

Dat is na een paar uur niet lekker meer.

Deze foto´s waren van dag een na de constatering.

Dag 2 Konijntje lijkt zich iets beter te voelen.

Eet ie niet voldoende dwang voeren er bij.Meschen wat minder die afweging moet je zelf maken.Na gelang ie groen eet.

Foto-76NRI4SY.jpg

De middag van de 2 e dag.De hompen komen er uit.............met minder slijm de dag er voor.De buik is al minder gespannen.

Foto-CCNYL4M7.jpg

Het laaste stukje slijm zie je nog op de keutel.Een z´n homp bestaat uit eigelijk drie keutels dus veel ste groot.

Foto-TNQOQHJC.jpg

De laaste keutel is zoals ie eigeijk moet zijn.

Op dit moment eet het konijntje inmiddels meer groen.De buik is nu weer normaal.En loopt het konijntje uit zich zelf al veel meer.Op dit moment dwang voer ik niet meer.Hij knabbeld wat hooi en drinkt uit zijn water bak.

Dus nog steeds niet uit de drink fles.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Deze foto hier boven is van de avond keutels.De hompen worden minder.

En de keutels zijn nu alleen nog raar van vorm.

De ochtend van dag 3

Foto-HNHGKPBA.jpg

Jippie!!!!Het gaat goed.De keutel zijn van normale formaat!!!

Wel wat nattig door het groen.Maar de darmen zijn schoon.En het konijntje voelt zich stukken beter.Nu ga ik heel langzaam het bix weer op bouwen naast het groen.Eerste dag vandaag krijgt ie 3 korrels bix er bij.

Onder tussen hoop ik dat ie straks gaat uit vinden dat ie uit een water fles kan drinken.

Dit lot treft veel jonge konijnen.

Dus mensen wees er van op de hoogte.

En meschien kan ik op deze manier sommig baasjes en konijnen helpen.

cindy bunny ranch chanty

let bij jouw konijntje er ook goed op dat ie drinkt!

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor je reactie Cindy!

Ik ben meteen een kopje thee gaan maken (ruikt lekker trouwens hihi).

En zijn biks heb ik weggehaald, hij had nog een klein beetje over van vanmorgen.

Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat.

Wel gelijk mijn DA gebeld, die er gelukkig zelf weer is.

En hij wilde Bolt toch nog wel even zien.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Bianca

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanmiddag nog bij de DA geweest.

Hij heeft hem een middel tegen bacterieel virus gegeven en een ontwormingskuur.

Keutels had ik inderdaad meegenomen, en hij gaat ze onderzoeken. De uitslag hiervan hoor ik morgen. Dus morgen weet ik precies wat hij heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de DA aan de telefoon gehad.

Hij kon niets bijzonders vinden in de keutels van Bolt.

Maar gezien hij sinds gisterenavond echt overduidelijk niet in zijn humeur was, en hij vandaag bijna niets heeft gegeten en gedronken, en hij sinds vanmiddag ook nog eens aan de diaree is, is mijn man hem nu direct aan het brengen naar de DA. Hij gaat hem een paar dagen observeren en eventueel behandelen.

Maar zoals hij ineens van een vrolijk konijntje, naar een somber beestje is veranderd, zie ik het heel somber in. Normaal sprong hij altijd vrolijk in het rond, en ging achter de poes aan (die het totaal niet kon waarderen), gisteravond toen ik hem uit zijn kooi liet ging hij gelijk onder de keukentafel zitten en kwam er niet meer onderuit.

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé gelukkig, Bolt is weer thuis :party:

Vanmorgen kregen we al een telefoontje van de DA dat het al een stuk beter ging met Bolt. En vanmiddag belde hij nog een keer op dat we hem mochten komen halen vanavond. Hij heeft nog wel een kuur Cisoral drops meegekregen die we nog 10 dagen moeten geven.

Wat hij nu precies gehad heeft, weet de DA eigenlijk ook niet echt. Vermoedelijk gewoon een infectie.

Maar Bolt was echt super blij dat hij weer thuis is. Het eerste wat hij deed was even flink rondhuppelen :bounce: en toen direct een grote wasbeurt. Hij ziet er echt weer happy uit.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en lieve woorden :yes:

Groetjes,

Bianca

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...

Hallo,

Voor mensen die het nog krijgen met het jonge konijntje.

Als je het het konijntje een beetje schud en je hoort het buikje klotsen hebben is dit een teken van de Dikke buiken ziekte.

Mijn konijntje heeft het op dit moment omdat ze veel te vroeg bij haar moeder weg is gehaald.

Voor meer informatie kun je terecht op Ziekte's - Konijnenopvang Rabbithutch.

Het heeft ons tot nu toe ontzettend geholpen we zitten nu in dat 3 van de medicijnen maar ze reageerd er goed op.

Nog 1 tip!

Heeft je konijn slijm, wacht niet eerst een dag af! en bel die vrouw van de konijnenopvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .